משה שלו - כתבה

מחקר בהארווארד: העובד מול האוטומציה במרכזים הלוגיסטיים ובמחסנים

מאת משה שלו, כתב ראשי לאתר "שרשרת האספקה"

מחלקת המחקר של אוניברסיטת הארוואד פרסמה תוצאות מחקר בשאלה איך עובדים במרלו"גים מרגישים לגבי אוטומציה?

התוצאה הכוללת היא חיובית מנקודת הראות של העובדים. הרוב מכירים שכלים אוטומטיים שעוזרים להרים, למיין ולהעביר סחורות במחסנים יכולים לשפר משמעותית את היעילות והאיכות. אבל איך מרגישים מיליוני העובדים המועסקים במחסנים ושרשרת אספקה ברחבי העולם לגבי השינויים הללו?

אוטומציה היום פורשת יותר כנפיים ומכילה יותר תחומים: מדובר בתכנות קשרי ספקים ולקוחות, מכונות הממיינות ומחזירות סחורה למדפים שלהן, כמו גם כלים מבוססי חיישנים ובינה מלאכותית המפשטים משימות לעובדי מחסנים – שוק שהיה שווה כ-15 מיליארד דולר .

להערכת החוקרים מספר זה צפוי להכפיל את עצמו בארבע השנים הקרובות, כאשר מובילי שרשרת האספקה ​​בסקר פנימי של חברת Accenture מציינים אוטומציה של מחסנים כאחד משלושת העדיפויות העליונות שלהם להשקעה דיגיטלית. לכל הנשאלים ברור שלתעשייה = אוטומציה יש פוטנציאל צמיחה עצום. אבל מה זה אומר לגבי מיליוני העובדים שעובדים כיום בכל שלבי הטיפול בשרשרת האספקה ברחבי העולם?

בארה"ב לבדה, כ -1.5 מיליון עובדים מועסקים במגזר המחסנים והאחסון. מגזר התחבורה והאחסון בבריטניה מעסיק 1.8 מיליון עובדים , ועוד מיליוני עובדים במחסנים בכל רחבי העולם. בעוד שחלק מהעבודות הקודמות חקרו את השפעת האוטומציה על עובדים אלה, עדיין ישנה הבנה מוגבלת כיצד טכנולוגיות אוטומטיות משנות את חיי היומיום של עובדים אלה.

במחקר היו שלוש שאלות לעובדים:

  1. כיצד טכנולוגיות אוטומציה עוזרות לך לבצע את העבודה הנוכחית שלך?
  2. איך אתה מרגיש לעבוד זה לצד זה עם רובוט? מה אתה אוהב ומה אתה לא אוהב בו?
  3. עם אילו אתגרי בטיחות אתם מתמודדים במחסן?

ושתי שאלות למפקחים:

  1. כיצד אוטומציה השפיעה על התפעול ועל תפקידך במחסן?
  2. מהם כמה מהאתגרים החדשים שצצו מאז פריסת האוטומציה?

לאחר מכן בוצע ניתוח סנטימנטים ומינפו טכניקות סטנדרטיות של מדעי הנתונים כדי לחלץ נושאים מרכזיים מהתגובות. נמצא שבסך הכל, הסנטימנט היה כ-40% שלילי ו-60% חיובי, בצד השלילי,

עובדים היו מודאגים מאובדן מקום עבודתם, משאבי הכשרה בלתי מספקים והתמודדות עם זמני השבתה. או שגיאות שנגרמו כתוצאה מתקלות טכנולוגיות.

בצד החיובי, העובדים הביעו אופטימיות שהאוטומציה תהפוך את עבודתם לבטוחה יותר, תגביר את הפרודוקטיביות ותשפר את איכות עבודתם.

לעובדים יש כמה חששות הקשורים לאוטומציה

פחד מאובדן עבודה

בניתוח 42% מהתגובות שסווגו על ידי המודלים שלנו כ"סנטימנט שלילי" היו קשורות לפחדים סביב אובדן עבודה. ואמרו: "הבחירה הזו [להשתמש ברובוטים] עלולה לגרום לנו להתמודד עם אבטלה". הת'ר, פקידה במחסן בחברת לוגיסטיקה עולמית שבסיסה בבריטניה, תהתה לגבי עתידה והעירה: "לא אכפת לי לעבוד זה לצד זה עם רובוט, אבל אני מרגישה שלפעמים העבודה שלי נדחקת החוצה לרובוטים. ”

אפילו עבור אלה שלא בהכרח היו מודאגים מהעבודה שלהם, רבים מהאנשים שנחקרו הביעו דאגה שאחרים יאבדו את פרנסתם. כפי שהסביר סמי, אורז מחסנים צרפתי: "זה מדאיג אותי לדורות הבאים, כי הם לא יצטרכו אותנו יותר… הכל ייעשה על ידי רובוטים, כי [מכונה] לא שוברת את הגב שלה, הכל אוטומטי, זה לא מתלונן, וזה לא מכה". באופן דומה, המפקח בבריטניה, רמזי, הרגיש ש"הדבר השלילי הוא העובדה שהיא מסירה משרות לאנשים בתקופה מאוד קשה זו".

—————————–

מקור התמונות:

https://www.kbvresearch.com/blog/logistics-automation-enhance-operations/

 

https://www.jll.co.uk/en/trends-and-insights/investor/who-funds-the-next-wave-of-warehouse-automation