התפתחות תעשיית 4.0 לאחר משבר הקורונה

השפעתה על הגלובליזציה ועל המסחר בעת הזו


מאת: איציק כהן*

התפרצות הקורונה העולמית מדגימה כיצד רשת הקשרים הגלובלית יכולה להוביל לשבריריות ועד כמה יכולות להיות שרשראות האספקה ​​הגלובליות מושפעות מכך. דו"ח בין לאומי שפורסם קובע כי "ככל שהמשבר מתפתח, הבעייתיות בכך שרשתות שרשרת האספקה העולמיות נהיות יותר מורכבות ופגיעות יותר תופס חלק גדול יותר. הבעיה היא נרחבת יותר מתפקידה המרכזי של סין בייצור וסחר בסחורות".

בעוד שמוקדם לומר אם יתבצעו התאמות מתמשכות בהיקף נרחב, בהתחשב בעלויות העבודה הקיצוניות, השינוי בסנטימנט שנגרם על ידי COVID-19 בולט ושווה להתבונן בו. כשנשאלו האם הם שוקלים לשנות את רוחב שרשרת האספקה ​​שלהם כתוצאה מהנגיף, אחוז הנשאלים שאומרים שהם לא מצפים לבצע שינויים ירד מ -52% ל -31%. חלק מהשינוי הצפוי ברשתות האספקה ​​העולמיות היא שילוב מחדש או כמעט חסכון של ייצור והאצה של טרנד המפעל החכם (המכונה Factory of the Future). בעוד שרוב האנשים נשארים בבית במהלך מגפת COVID-19, רבים נוספים נמצאים בקו החזית כולל יצרנים החיוניים לחברה ועושים את שלהם כדי לעזור לעצור המגיפה העולמית. יצרנים אלה נמצאים בקומת המפעל וממשיכים לתכנן, לבנות, לייצר ולהכין. הצורך הוא דחוף והחזון למחר טוב יותר נמשך. החזון הזה מתחיל במפעל העתיד.

האם תעשיית 4.0 היא אבולוציונית או מהפכנית?

החשיבה סביב תעשייה 4.0 התבססה על אוטומציה מלאה של מתקני ייצור תוך שימוש בכמויות אדירות של נתונים, רובוטיקה, בינה מלאכותית AI) – (Artificial intelligence ולמידת מכונות. כל זה מתייחס למהפכה תעשייתית רביעית, המתמקדת בדיגיטציה ורשתות טכנולוגיות חדשות ליצירת ערך. שלושת המהפכות הקודמות התבססו על טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך, מכוח קיטור ועד לזמינות רחבה של חשמל להפעלת קווי הרכבה המוניים ואפילו למעבד המיקרו. כל אחת מהטכנולוגיות הללו הולידה מודלים עסקיים מלאי דמיון. מה שקורה כיום זו התפתחות של המהפכה הדיגיטלית שהחלה בשנות החמישים. תעשייה 4.0 היא יותר אבולוציונית מאשר מהפכנית. המונח מספק למשווקים מסגרת למיצוב מחדש של כמה טכנולוגיות שמתארכות מעט, בעוד שהטרנספורמציה האמיתית טרם התרחשה.

הדיונים סביב המהפכה התעשייתית הרביעית, או תעשיה 4.0, החלו לפני שש או שבע שנים. למרבה הצער, יש כמה בעיות בחזון הנוכחי הזה של תעשיה 4.0. ראשית, את השיחות מובילות מחלקות השיווק כדי לספק ספין חדש ליכולות הנוכחיות סביב IoT (Internet of Things): חיישנים חכמים, ענן, מציאות מוגברת, מציאות מדומה, ובינה מלאכותית. אף אחד מהם אינו חדש. שורשי ה- IoT מתוארכים לשנת 1982. הענן, כאמצעי למחשוב מבוזר, החל לצבור משיכה בתחילת שנות התשעים. המימון לפרויקטים הקשורים ל AI ע"י ממשלות החל כבר בשנות השישים. שנית, שלוש המהפכות הקודמות התבססו כל אחת על טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך. כוח קיטור. הזמינות החשמל להפעלת קווי הרכבה המוניים. המעבד. תסירו כל אחת מהטכנולוגיות הספציפיות הללו והמהפכה התעשייתית לא הייתה קורת. חשוב מכך, כל אחת מהטכנולוגיות הללו הולידה מיד מודלים עסקיים חדשים ומלאי דמיון. זה החלק המהפכני.

אף שהחיבור למהפכה האחרונה הוא חזק ותעשיית 4.0 כוללת שילוב של טכנולוגיות קיימות, המסקנה שהמהפכה לא מתבצעת עשויה להיות מעט קצרת ראייה. חדשנות מתרחשת לעיתים קרובות כאשר משלבים טכנולוגיות קיימות בדרך חדשה ולעיתים קרובות נדרש שילוב של אירועים כדי ליצור את התנאים הנכונים למהפכה. אני מאמין שזה מה שקורה עכשיו. מספר טכנולוגיות מתכנסות כדי ליצור תנאים בשלים למהפכה התעשייתית הבאה. המהפכות גורמות לשינוי דרמטי. לאחר מהפכה אי אפשר להתנהג כאילו "עסקים כרגיל". מרבית האנליסטים העסקיים מתעקשים כיום שחברות המאורגנות סביב עקרונות התקופות התעשייתית (למשל, מחלקות מושתקות ומאגרי מידע) צריכות להפוך למפעלים בעידן הדיגיטלי כדי לשרוד. טרנספורמציה מוגדרת כשינוי יסודי או דרמטי בצורה או במראה. זה נשמע לי די מהפכני. בין אם אתם מאמינים שתעשייה 4.0 היא אבולוציונית או מהפכנית, שינוי מתרחש.

(Artificial intelligence) AI – בינה מלאכותית ותעשיית ה- 4.0

בינה מלאכותית (לרוב בצורה של למידת מכונה או מחשוב קוגניטיבי) היא ככל הנראה הטכנולוגיה המוזכרת ביותר הקשורה לתעשייה 4.0. הטכנולוגיה יצאה מתקופת קיפאון (בזכות נתונים גדולים) כדי לפרוח לתחנת כוח כלכלית תוססת וצומחת. AI מייצרת מהפכה משל עצמה, כמו גם תעשיות 4.0. המניעים העיקריים למהפכה זו הם אותם אלה שעזרו להניע את המהפכה התעשייתית המקורית: שפה, אוטומציה ואמון. כל שלושת הכוחות ממלאים תפקיד ייחודי במיזוג AI לשימוש נרחב כיום. אחד האתגרים שעומדים בפני עסקים במהלך ה COVID 19 הוא שמירה על חזון לטווח הארוך. חזונות לטווח הארוך נותרו ביקורתיים. רוב היצרנים החלו יוזמה כלשהי של טרנספורמציה דיגיטלית כדי להשיג את החזון שלהם על מפעל העתיד. חלקם נמצאים בתחילת המסע וחלקם במעלה הדרך. היכן להתחיל ובמה להתמקד תלוי במידה רבה ביעדים העסקיים הכוללים שלך ובמצב הדיגיטציה הנוכחי. חזון ארוך טווח חשוב לא פחות מההבנה היכן עומד הארגון שלך כיום.

מהפכת התעשייתית 4.0דורשת שילוב טכנולוגיות בדרך חדשה. בנוסף ל- AI, מחשוב קוגניטיבי ולמידת מכונות, טכנולוגיות המדוברות לרוב ביחס לתעשייה 4.0 כוללות את האינטרנט של הדברים (IoT), מחשוב קצה, שירותי ענן, ייצור תוספים (המכונה גם הדפסת תלת מימד) ו-blockchain (תפיסה טכנולוגית במחשוב המאפשרת פעילות עסקית). כשהמהפכה אכן תגיע, היא לא תחבר רק מתקן ייצור אחד, אלא את כל שרשרת הערך הייצורית. היכולת לנתח מיד כמויות גדולות של נתונים תחבר נקודות בכל שרשרת הערך, מספקים לצרכנים. נתונים כיצד, מתי, היכן ומדוע נצרך מוצר יועברו חזרה דרך כל חלק בשרשרת הערך וישפיעו על כל החלטה בתהליך הייצור, באופן אוטומטי. תעשיה 4.0 מגיעה, וכשזה יקרה, זה יהיה יותר ממגרש שיווקי. ישנם כמה מרכיבים חסרים הנדרשים לסיום מחרוזת ההמשך וליצור את המהפכה הייצורית הבאה. מה שאין לנו זה יצירת מודלים עסקיים חדשים. אנו נמצאים על סף ההתקדמות שעדיין לא דמיינו לעצמנו. כשאנחנו עושים זאת, זה נדע שהתעשייה 4.0 הגיעה.

לסיכום

כמו המהפכות התעשייתיות הקודמות, אשר עוררו פעילות כלכלית אדירה בכל הנוגע לייצור, מסחר, תחבורה ועוד, גם מהפכת AI יכולה להניע גל חדש של צמיחה. וכמו המהפכות שלפניה, זו יכולה לעזור לשנות את העולם – שוב – בעיקר בזכות ההתקדמות העצומה בתחום האוטומציה, השפה והאמון. .19 COVID העולמית עשויה לעכב את השגת יעדים החזויים, אך היא לא תעצור את השגת היעדים הללו בסופו של דבר. בעוד שהבאזז…של התעשייה 4.0 סייע להדליק ניצוץ שמניע את העולם לכיוון קישוריות תעשייתית, בינתיים,גישה מעוגנת ומשולבת באמת חיונית להפקת הדברים המרביים כמו תחזוקה מרחוק וניתוח חזוי.

סוף הגלובליזציה? – כיצד רשתות האספקה הגלובליות חייבות להשתנות לאחר מגיפת Covid-19

משבר הקורונה המתמשך גורם להתמוטטות עולמית בחיים הציבוריים והחברתיים. בנוסף לסגירת כל מוסדות התרבות ואיסור פגישות של יותר משני אנשים, הכלכלה העולמית ניצבת בפני אתגר עצום. חברות ברחבי העולם שוקלות חשיבה מחודשת על הגלובליזציה וחסרונותיה כתוצאה מנגיף הקורונה.

בעשורים האחרונים הגלובליזציה הפכה את כל כלכלת העולם שלנו לרשת מערכתית מורכבת עם דרגה גבוהה מאוד של תלות הדדית. עם זאת, היתרונות המכריעים שהיא הביאה נשכחים לעתים קרובות בדיונים כמו אלה. חלוקת העבודה העולמית סייעה לעולם להשיג צמיחה אדירה בשגשוג והצילה כמה מיליוני אנשים מעוני עמוק. אם התפתחות זו תיעצר, השווקים המתעוררים יסבלו במיוחד.

עם זאת, אפילו לפני התפרצות הנגיף, הייתה מגמה לגלובליזציה. סכסוך הסחר בין ארה"ב לסין כמו גם ברקסיט לא היו רק אירועים בעלי עניין תקשורתי גדול, אלא גם הדגישו מגמה זו. התפתחות זו מתחזקת כעת על ידי המגיפה. יותר ויותר חברות מדברות על "שרשראות ייצור ואספקה מקוצרות" או "החזרת הייצור והמשרות למדינות שלהן". אבל האם האמצעים האלה באמת מועילים?

תלות ענפה ומערכות שבירות

אם מסתכלים על הענפים שנפגעו במיוחד מהמשבר, כמו רכב, תרופות או מוצרי צריכה, מתברר עד כמה חברות גדולות תלויות בסין או בכלכלות אחרות. תעשיית הרכב האמריקאית מקור של

 כ-15% מרכיביה מסין. מידת ההתמחות הגבוהה של ספקים אלה והיעדר התוצאה של פתרונות חלופיים שמישים ממחישים את הבעיה. ברגע שחסרה מכולה עם חלקי ייצור מסין, מפעלים שלמים מושבתים ללא הגבלת זמן.

כך גם בענף התרופות שמוצף בימים אלה על ידי גל ביקוש עצום. למעשה, בענף זה צרפת וגרמניה תלויים ב -80% ביבוא מחו"ל, כאשר 40% מגיעים מסין. אין ספק כי במקרים רבים לא ניתן לעמוד בדרישה בשום מידה. לחץ עלויות קיצוני מצד מבטחי הבריאות והעובדה שהייצור במדינת הבית יהיה יקר בהרבה אינם תומכים ברעיון "להחזיר את הייצור למדינת המוצא".

וכאן השפעה המגיפה על ענף האלקטרוניקה הצרכנית: המכירות העולמיות של הסמארטפונים יירדו בסביבות 12% ברבעון הבא. יצרני המחשבים הניידים אף רשמו ירידה של כ- 50% בפברואר. הסיבה: מפעלים סיניים נסגרים בגלל נגיף הקורונה. אין ספק שזה מדגיש את התלות ההדדית שלנו בכלכלות הגלובליות. יהיה מעניין לראות אם הביקוש הגובר והפתאומי של מחשבים ניידים וציוד משרדי ביתי אחר יענה בחיוב על ידי אותם מפעלים.

שרשרת אספקה ​​עמידה בסיכון

הסיבות לנזק כלכלי מאיים זה אינן רק התלות הבלתי נמנעת, אלא גם דרך ואסטרטגיית האחסון. כיום אין לעתים עתודות נסתרות או מלאי חירום במחסן מודרני. רק מה שבאמת נדרש יופק וישלח – במילים פשוטות: just in time. יתרון העלות באמצעות חיסכון במחסן הוא בבירור הגורם החשוב ביותר. עם זאת, בזמנים כמו אלה, חברות רבות היו עושות שימוש טוב במלאים המקבילים כדי למנוע צווארי בקבוק באספקה והפסקה מוחלטת בייצור. מצבים חריגים מובילים לעתים קרובות לשיקוף והערכה מחודשת של שרשראות האספקה ​​וההנחיות של האדם עצמו. חברות מבינות כי התייעלות ב עלויות אינה תמיד העדיפות העיקרית, אלא שרשת אספקה ​​פחות מורכבת ורזרבות מספיקות יכולות להועיל למרות עלויות גבוהות יותר. גורם מכריע שחסר לחברות רבות במהלך המשבר- תחרותיות לסיכון. שרשרת האספקה ​​של החברה עצמה צריכה להיות חזקה ועמידה בכדי למנוע איומים כמו מגיפה בריאותית.

אין לקבל החלטות פתאומיות לגבי ספקי מפתח או אתרי ייצור אך ורק כתגובה למצב הנוכחי. ברור שחברות רבות מפקפקות בנוכחותן הבינלאומית וככל הנראה ימקמו מחדש את פעילותן וכנראה שמעטות יפקירו את הגלובליזציה. יש לשקול שינויים בטווח הארוך ויש לבצע על ידי בחינת כל האלטרנטיבות הפוטנציאליות. מגיפה מציגה יותר את הסכנה של משלוחים בזמן מורכב ביותר מאשר הסכנה של בינלאומיות.

משבר עולמי לעומת משבר גלובליזציה

19 COVID הוא מצב חריג. זה מראה בבירור עד כמה גלובליזציה פגיעה ושברירית יכולה להיות. אבל זה לא אומר שסיום הגלובליזציה ממשמש ובא, כי זה היה הטריגר שהפך את הכלכלה העולמית למה שהיא היום מלכתחילה. המשבר יוביל ככל הנראה לרשתות האספקה להיות פחות מורכבות ופחות תלויות בספקים ספציפיים. אולי צורות חדשות של רשת יתפשטו משמעותית בעתיד. דוגמא ידועה שמוזכרת כעת בתדירות גבוהה יותר היא תופעת הגלוקליזציה "תחשוב גלובלי, תנהג מקומי". זה בהחלט לא סוף הגלובליזציה, אלא אולי התחלה של גלוקליזציה, שתערוך ארגון מחדש של החברה האזרחית הגלובלית והמקומית.

אילו צעדים החברה שלך תנקוט בתגובה למגיפה?

קמעונאות בעידן משבר הקורנה העולמי – טרנדים בניהול מחסן על מנת לקדם את העסק

 בתוצאות סקר שערכו מקנזי לאחרונה בנושא התחושות של הצרכנים, שינויים בציפיות והתנהגות הצרכנים היו ניכרים, אלו הם כמה מהאתגרים שעימם התמודדו יצרנים, קמעונאים ויצרני מוצרי אריזה (CPG).

התנהגות הצרכנים השתנתה באופן קיצוני בשנים האחרונות, מה שהוביל לשינוי הנוף הקמעונאי ולגידול הקניות המקוונות. ככל שהעירוניות תימשך, דפוסי הקניות החדשים יתבססו באופן יציב יותר כאשר הקמעונאות המקוונת תמלא תפקיד חשוב יותר ויותר. בנוסף, הלחץ יתפתח אצל שחקני השוק כדי לשפר את האיכות והמהירות של המסירות. קמעונאים מקוונים כבר מנסים להתעלות זה מזה בהיבט שמשלוחים אמינים ומהירים עוזרים להם להתבלט מול התחרות, ומשפיעים ישירות על חוות דעת הלקוחות ו מספר הלקוחות החוזרים. תשתית מחסנים מתאימה תידרש לעמוד בציפיות הגבוהות של הלקוחות.

בשנים הקרובות צפויה עלייה בשני סוגי המחסנים הנפוצים,- מרכזי ההפצה הגדולים למסחר אלקטרוני -וגם במערכות לוגיסטיות עירוניות המותאמות לדיירי המסחר האלקטרוני, ובנוסף שטחי cross-dock ושירותים שלאחר המכירה.

אתגר נוסף הוא זרם המתחרים: קמעונאים מתחרים עם שחקנים מקוונים הצומחים במהירות, בעוד יצרני חומרי אריזה (Consumer packaged goods -CPG )גדולים מאבדים נתח למותגים קטנים יותר. יתרה מזאת, שינויים מבניים, כמו תנודתיות במחירי הנפט והתפתחויות גיאו-פוליטיות, מחייבים חברות בעלויות גבוהות יותר וסיכונים גדולים יותר.

הצרכנים המקומיים מראים מספר תכונות:

• הרגישות למחירים גדלה בהתמדה, כאשר הצרכנים מוציאים כסף בזהירות רבה יותר.

• נאמנות המותגים נשחקת.

• המסחר האלקטרוני גודל.

• הבריאות ואיכות החיים הופכים חשובים יותר.

• הביקוש למוצרים מקומיים הולך וגדל.

היום אנו נבחן שישה מגמות שהשפיעו הכי הרבה על הלוגיסטיקה הקמעונאית וימשיכו לשנות את הענף בשנים הקרובות.

העשור האחרון שינה את הקמעונאות – המגמה הייתה האון-ליין ומרכזי הליקוט הגדולים שלטו בעולם ההפצה. החיסרון היה שרשת האספקה הקמעונאית המסורתית הנשענת על רשתות לא מקוונות (חנויות פיזיות) נאבקה ואף לפעמים פשטו את הרגל.

 האם המודלים העסקיים הנוכחיים של מסחר אלקטרוני עדיין תקפים?

שישה מגמות המצביעות על קיומן של שינויים שיגדירו מחדש את הנוף הנוכחי וישפיעו על רשתות האספקה הקמעונאיות הנוכחיות.

1.קמעונאים מצליחים חייבים לשלב ביעילות אפשרויות לא מקוונות ומקוונות

בעוד שתעשיית המסחר האלקטרוני פורחת וצומחת בקצב מהיר, יש כמה חברות שגוזלות את נתח השוק העיקרי. מכיוון שכספו של הצרכן ניתן לבזבוז רק פעם אחת, נראה שהמפסידים במשחק הזה הם החנויות הקמעונאיות הלא מקוונות. אך למזלם נראה שזה משתנה. פתרונות ניהול מחסנים רב ערוצים יהיו המציל שלכם.

2.ללא גבולות – אל תסתמכו על שוק אחד

אף כי בתיאוריה, חנות מקוונת אינה עומדת בפני גבולות כלשהן ויכולה להיות פעילה בכל אזור ומדינה, אך אנו רואים – הלכה למעשה – כי מרבית החנויות פועלות בשווקים מקומיים בלבד. במצב לא מקוון תוכלו לשרוד באמצעות אסטרטגיה מקומית בלבד, אך באופן מקוון האסטרטגיה החוצה גבולות המסחר הרב ערוצי היא הדרך היחידה שבה לא תפגעו או תאכלו על ידי החברות המקוונות הגדולות.

גורמי ההצלחה העיקריים הם :

• להיות נוכח במדינות נוספות

• מסוגלים לשלוח ולהתגבר על כל הנושאים הקשורים למכס.

• להיות מסוגלים להיות מוצגים בצורה מקוונת ולא מקוונת

3.יש לקחת בחשבון את עלות ההחזרה הגבוהה

עבור קמעונאים רבים של מסחר אלקטרוני, אחת מנקודות המכירה הייחודיות הייתה האפשרות להחזיר סחורה בחופשיות אם הן לא כפי שציפית.

מצד אחד, מונע על ידי חקיקה בנושא זכויות לקוחות, מצד שני, כדי להשוות את היתרון הגדול של החנות הלא מקוונת – אלמנט ה"תחושה ומגע ", במיוחד עבור קמעונאות בגדים. אולם העלות הפכה להיות מקוממת, עם אחוזי החזרה של מעל 40% והעלויות הנלוות לכך שצמצמו את השוליים, היינו:

• מכירה אבודה ולקוח אומלל.

• ההשקעה בעלות הובלה בחינם ועלות ההחזר החינמית. השקעה זו הולכת לאיבוד כאשר

 מוצר נשלח חזרה לקמעונאי. אתגר גדול לרשת האספקה ​​הקמעונאית.

• עלויות כח האדם בהחזרות -העבודה בקבלה, בדיקה ואחסון מחדש

• עלות שדרוג לאחור או פירוק.

נכון לעכשיו אנו רואים שינוי בגישה של החזר לקוחות. יש כאלה שמשתמשים במדבקות גדולות כדי למנוע שימוש בבגדים פעם אחת ואז להחזיר. בארצות הברית קיים מאגר מידע לאומי אשר מסמן את "המחזירים הסידרתיים".

מדיניות ההחזרה של איקאה קובעת "בכל החזרה תידרש להציג תעודה מזהה חוקית עם תמונה בכל ההחזרות והחילופים שבוצעו בחנות. מידע המידע יישמר במסד נתונים הכולל שישמש רק לאישור החזרות. ללא כל קשר -בגלל השיעור הגבוה של המוצרים שניזוקו, רמות ההחזרות אינן גבוהות . מה שבטוח, מדיניות ההחזרות תשתנה, מכיוון שחלק זה של המודל העסקי כבר אינו בר- קיימא עבור עסק בר-קיימא.

4."משלוח עדיף" – תרגיל רגיל או תשלום פרמיה?

אחד היתרונות העיקריים של קניות לא מקוונות הוא שאתה יכול "לגעת ולהרגיש" מוצרים ולקחת אותם מייד הביתה. ב- eCommerce עלינו לחכות, אך למרבה המזל לא זמן רב מדי: למחרת או אפילו משלוח באותו יום מוצע בחינם, כדי לנצח בקרב עם החנות הלא מקוונת.

אמזון נחשבת לרוב למנהיגה של מגמת המשלוח המהיר, בזכות המסירה המובטחת שלה של יומיים באמצעות אמזון פריים. בהתחשב בעובדה ש -96% מהאמריקאים קונים ברשת, זו מגמה שלא צפויה לדעוך ברקע בזמן הקרוב.

למרות שהחנויות הפיזיות עדיין בולטות, אין להכחיש שקמעונאים חייבים להיות מוכנים ומסוגלים לענות על הביקוש למשלוח מהיר -גם מהחנויות הלא מקוונות.

לשם כך, חברות רבות פונות לטכנולוגיות שהוזכרו לעיל, כמו רובוטים סלולריים שיתופיים כדי לשפר את זמני הליקוט והאירוז המהירות, כמו גם טכנולוגיות אינטגרציה משובצות ונתונים גדולים כדי לייעל אופטימיזציה של נתיבי המשלוח, והכל כדי לספק את הסחורות היישר לדלתות הצרכנים. מהר מאי פעם.

5.משלוחים למוצרים מקומיים –

כפי שאנו רואים כיום, חברות הקמעונאות המקוונות עוברות מפעילות שרשרת האספקה הקמעונאית (מלאי בבעלותם) לפעילות ע"י מרכזי מימוש fulfillment center (הן מספקות את השירות אך אינן הבעלים של המוצרים)

באנלוגיה לנותני שירותיי ה-PL3, הם מתקדמים לקראת מושג PL4 בו הם לא בהכרח מחזיקים בנכס לצורך פעולת ההגשמה.

פעילות המימוש.

"פעולות מרכז ההגשמה מורכבות מהעבודה הנדרשת על מנת להביא את ההזמנה המקוונת שלך לפתח הבית שלך – המכונה גם תהליך מילוי ההזמנה. המלאי של עסק מסחר אלקטרוני מאוחסן אסטרטגית במרכז ההגשמה של ה-PL3 כהכנה למילוי הזמנות של לקוחות. לאחר שקונה מסיים רכישה בחנות המסחר אלקטרוני, המלאי מלוקט ונארז בקופסא ואז מסומן למשלוח.

מרכזי הגשמה יכולים לעבד הן הזמנות של עסק לעסק (B2B) – בדרך כלל נפח גבוה של מוצר שנשלח לקמעונאי באריזות גדולות – כמו גם הזמנות עסקיות לצרכן (B2C), שנשלחות ישירות אל הבית של הצרכן הבודד".

קחו בחשבון שרוב ההזמנות במסחר אלקטרוני הן שורה בודדת, אין צורך ישיר לשלוח את החבילה ראשית למרכז ההפצה (אפשר לשלוח ישירות ללקוח).

6.הביקוש של הצרכנים לחוויות קמעונאיות רב ערוצית.

צרכנים מנוסים מתחילים לצפות לחוויות קמעונאיות מקומיות מהמותגים האהובים עליהם, כלומר חוויה חלקה ועקבית בכל ערוצים הכוללים: ערוצים מקוונים, ניידים ואישיים. אם לקוח רוכש פריט באופן מקוון, למשל, המודל הרב ערוצי פירושו שהלקוח יכול להחזיר את הפריט לכל אחת מהחנויות הפיזיות (הלא מקוונות ), ללא קשר למקום בו הוא נרכש.

עבור קמעונאים ששומרים על מלאי מקוון נפרד ממלאי החנויות, הדבר עלול לסבך במהירות את הלוגיסטיקה – במיוחד אם מרכזי ההפצה הללו ממוקמים בקצוות מנוגדים של המדינה.

7.טכנולוגיית אינטגרציה משובצת- Big Data

טכנולוגיית אינטגרציה משובצת (נתונים גדולים) היא מגמה גדולה נוספת שמשפיעה על הלוגיסטיקה הקמעונאית, כאשר חברות לוגיסטיקה מכירות בצורך לשתף בצורה חלקה ואמינה נתונים באופן רציף עם הלקוחות.

 פלטפורמות נתונים משובצות מאפשרות לחבר ולשלב יכולות של מינוף נתונים שכבר מובנות בתוך הפתרון.

חיבוק מגמות טכנולוגיות מאפשר לקמעונאים:

• לשתף טוב יותר נתונים בכל שרשראות האספקה שלהם

• ליצור קשר עם לקוחות בדרכים משמעותיות יותר

• לעקוב אחר מלאי בצורה יעילה יותר.

שימוש בתוכנה כמו WMS, המאגד את הנתונים לפי דרישה, עוזר לקמעונאים ולחברות לוגיסטיות לקבל החלטות גדולות כהרף עין ולחסוך זמן במהלך ביקורת, מלאי וארגון מחדש.

8.הגדלה מואצת בשיתוף רובוטים בתהליכים.

זה חל על כל המחסנים, אך במיוחד מרכזי הליקוט וההפצה הקמעונאיים אשר תמיד שואפים לשפר את זמני הליקוט. רובוטים משותפים וטכנולוגיית AI מסייעים בשיפור התפוקה והיעילות על ידי ייעול מסלולי ליקוט ושיפור שיעורי הליקוט.

רובוטים שיתופיים מושכים במיוחד את מערכי ההפצה והליקוט הקמעונאית שכן התעשייה הקמעונאית חווה תקופות שיא עונתיות משמעותיות (למשל, עונת קניות החגים). מכיוון שרובוטים שיתופיים אינם דורשים תשתית חדשה, מפעילי מחסנים יכולים לשכור רובוטים נוספים בכדי להתאים לדרישות עונתיות ולהחזיר אותם לאחר תקופת השיא, מה שהופך אותה לפיתרון מעשי בעת דרישת עובדים עונתיים או זמניים.

כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים לדעת על נושא זה, או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהססו לפנות אלי.
——————–

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה כבר מעל 20 שנה בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים.

ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל' 055-9999559 או במייל [email protected]