האם רובוטים עדיפים על מערכות אוטומטיות במרלו"ג?

תוכן עניינים

מאת: איציק כהן*

בשנת 2020 צפויות מכירות המסחר האלקטרוני הקמעונאי העולמי לגדול ל-4.88 טריליון דולר, יותר מכפול מהמספרים שהיו ב-2018. אפקט אמזון הוא המנוע שהוביל את הגידול הזה במסחר האלקטרוני.

הצרכנים מורגלים לדרוש מה שהם רוצי ומתי. דרישות אלה אינן באותה רמה כפי שהיה קודם והם תפסו קמעונאים וספקי שירותים לא מוכנים ללא יכולת לעמוד בקצב המתגבר.

עם מיעוט ביקורים בחנויות ומעבר להזמנות מהירות באונליין. מפעילי המרכזים הלוגיסטיים התאימו את עצמם להפעלה המחסן במוד מותאם לאונליין אשר מזוהה בהזמנות קטנות ומרובות תוך שהם נאבקים עם העובדים ודורשים מהם הרבה יותר לשם עמידה ביעדי השירות החדשים שמכתיב המסחר האלקטרוני. דרישות צורת המסחר החדש לא משאירה ברירה למנהלי שרשרת האספקה אלא לעבור לאוטומציה או להתקפל.

באופן מסורתי, מפעילי מחסנים פונים לאוטומציה בקנה מידה גדול בכדי להתמודד עם אתגרים אלה. הם רוכשים ממיינות, מערכות SHUTTELE ומערכות אחסון בסכומים של מיליוני דולרים. אשר דורשים לפחות שנה לאפיון והטמעה ועוד כ 6 שנים עבור החזר השקעה (ROI).

הבעיה היחידה היא שלהמון ספקים אין את אותו נפח תנועות לכל אורך השנה אלא רק בעונות החזקות ואין להם את השטח כדי להצדיק את הגודל והעלות של המערכות האלה ולכן לרוב, הם מחליטים לא לצאת להרפתקה כזו.

מפעילים קטנים אלה אינם יכולים להצדיק את המערכות המנופחות והמסיביות אשר מוסיפים מורכבות ועלויות נוספות לתכנון במחסן ולנגיסה גדולה מהתקציב.

דרך חדשה לאוטומציה

רוב מובילי הדעה בלוגיסטיקה מסכימים כי אוטומציה של מחסנים היא חובה ועליה להישאר רלוונטית בכלכלה של ימינו.

ועכשיו, יש אוטומציה שמספקת את הגמישות של ליקוט ע"י עגלה ידנית עם הביצועים של אוטומציה מסורתית. שיתוף פעולה בין רובוטים ומחסנים ניידים התגלו כפתרון המוביל לסייע במילוי הפער עבור ספקי הלוגיסטיקה שאמורים לממש את דרישות הקונים וללקט את כמות ההזמנות המבוקשת.

מהו שיתוף בין רובוטים למחסנים(מדפים) ניידים ?

כדי להבין מהם רובוטים משולבים מחסנים ניידים, מפעילים צריכים להבין את הסוגים השונים של רובוטים למחסן הקיימים בשוק.

  • גישת ה "תוביל אותי": הרובוט משולב במערכת ניהול המחסן שבאתר, הוא מוביל את המלקט ע"י הצגה על הצג את הפריט והכמות הנדרשת לליקוט בכל מיקום.
  • גישת ה "עקוב אחרי" : הרובוט, עגלה אוטומטית, פועל כנגרר שמושך עגלות נוספות אחרי המלקט ששולט ברובוט בעזרת שלט.
  • גישת "קח אותי" : הרובוט, המשולב במערכת ניהול המחסן ממתין למלקטים שקרובים אליו שיפנו אליו.
  • גישת "הגביע הקדוש" : לרובוט יש יכולות ליקוט והוא נוסע באופן אוטונומי למיקום הנדרש ללקט ממנו ומבצע ליקוט. גישה זאת אינה כוללת בני אדם.

הגדרת "שיתוף פעולה"

ספקים רבים משתמשים בתווית "רובוט מחסן שיתופי" באופן רופף, אך מה בדיוק גורם לרובוט לשיתוף פעולה? בדיוק כמו שהשם מרמז, רובוטים של מחסנים ניידים משתפים פעולה.

להיות אוטונומי ולעבוד לצד בני אדם במחסן. גישת "הוביל אותי" דומה ביותר לרוח ההגדרה הזו, מכיוון שרובוטים אלה עובדים באופן רציף עם מתפעלי המחסן לאורך כל היום. רובוטים אלה מובילים את המלקטים בעבודתם ומסייעים להם לבצע את המשימה על ידי הכוונת זרימת העבודה שלהם ושיפור התפוקה שלהם, אפילו לספק נתונים מומצאים על הקולגות כדי לעורר תחרות ולהגביר את הביצועים.

מהי אוטומציה מחסן מסורתית ?

אוטומציה מסורתית כוללת הטכנולוגיות המשמשים את המחסנים הלוגיסטיים ומרכזי ההפצה מזה עשרות שנים בכדי לענות על הביקוש הגובר. מערכות אלה כוללות:

  • מערכות מסועים.
  • מערכות ליקוט בעזרת האור PTL
  • מערכות ליקוט בעזת הקול PTV
  • מערכות ליקוט משולבות קול ואור לליקוט מרובה.
  • כלי שינוע מוכוונים ומודרכים אוטומטית AGV.
  • מערכות מיון לפריטים שלוקטו ליצירת הזמנה.
  • "פריטים למלקט" goods to person (GTP ) – רדיו שאטל ומערכות עגורנים.

אוטומציה מסורתית היא גישה בת-קיימא לאופטימיזציה של מחסן, אך רובוטים שיתופיים עולים על אוטומציה מסורתית בכמה חזיתות משמעותיות. מאמר זה בוחן שבע סיבות לכך ש"רובוטים ניידים למחסן שיתופי" הם גישה טובה יותר לאוטומציה מאשר גישות מסורתיות.

  1. בטיחות

מחסנים עומדים בפני מחסור בעובדים: הביקוש לעובדים עולה בהרבה על היצע המועמדים המוסמכים. מפעילי מחסנים נאבקים כדי למשוך עובדים איכותיים בעיקר בגלל הדרישות הגופניות שיש בעבודות המחסן והסכנות הכרוכות בכך.

מחסנים אוטומטיים לחלוטין מנסים לטפל בדאגות הבטיחות על ידי הוצאת מפעילי אנושיים מהתמונה לחלוטין. למעשה, מומלץ לעובדים לא לגעת בציוד. אבל תאונות

אין טכנולוגיה אחת שתיצור מחסן ללא פציעות. אולם רובוטים ניידים שיתופיים מציעים דרך אחרת לפתור את בעיית הפציעות:

  • הם נועדו לעבוד עם בני אדם. טכנולוגיית הרובוט עומדת בסטנדרטים של OSHA ו- ANSI, ורובוטים שיתופיים מקפידים על דיוק עצירה קפדני.
  • הם מנווטים סביב מכשולים. באמצעות טכנולוגיית חיישנים, הרובוטים יודעים לאן הם הולכים במחסן, והם יודעים להסתובב בין בני אדם וציוד אחר.
  • הם יוצרים סביבת ליקוט עם ידיים חופשיות. המכונה נעה בכוחות עצמה ויוצרת סביבה ללא צורך בשימוש בידיים וגורמת למפעילים לעבוד בבטחה.
  1. גמישות

בסקר שנערך בשנת 2017, מובילי התעשייה העולמית כינו את שיפור הגמישות בשרשרת האספקה כאחד מחמשת האתגרים הגדולים ביותר שלהם בעתיד. פתרונות אוטומציה מסורתיים הם ההיפך מגמישים: הם מערכות מגושמות ומעוגנות הדורשות שטח משמעותי ומותירות מחסנים פחות הסתגלותיים לעתיד.

מה קורה כאשר העסק שלהם, או הכלכלה, משתנים?

רובוטים שיתופיים הם גישה מודרנית להתאמה אישית לאוטומציה של מחסנים. חברות רבות המייצרים רובוטים למחסנים מציעות תמהילי תמחור רבים מגוונים וגמישים להשכרה שמפעילי מחסנים יכולים לנצל אותם בעונות השיא. משמעות הדבר היא כי חברות יכולות לשכור יותר רובוטים כדי לעמוד בביקוש עונתי, ולהחזיר אותם כאשר הביקוש הרגיל יחזור. במקום להגדיר את גודל הפתרון לאוטומציה בהתאם לביקוש בתקופת הפיק (עונתי).לאורך כל השנה המפעילים יכולים להשתמש במספר הרובוטים המינימלי שהם רכשו ובתקופת הפיק לשכור רובוטים נוספים ולהחזיר אותם לאחר סיום הביקוש.

בנוסף, רובוטים שיתופיים אינם דורשים תשתית פיזית חדשה. שלא כמו אוטומציה מסורתית, הם אינם זקוקים למדפים, עוגנים ומעליות כדי להתחיל.

  1. פרודוקטיביות

בכל הנוגע לפרודוקטיביות, מפעילי המחסנים מודאגים משני דברים: לאייש את העסק שלהם כראוי, ולהצטייד בצוות שלהם בציוד וכלים נכונים בכדי לבצע את העבודה בצורה מהירה ובטוחה ככל האפשר. אבל איוש מתאים של צוות למחסן הישג קל. אמנם הביקוש לעבודה איכותית הוא גדול, אך ההיצע אינו קיים. שוק העבודה משקף זאת: משנת 2015

לשנת 2018, השכר צמח ב -13.2% בכל משרות העבודה באזורי התעשיה ובמתחמי הלוגיסטיקה.

מפעילי מחסנים הנאבקים להעסקת עובדים מחפשים דרכים לייעל את כוח העבודה הנוכחי שלהם כדי להפחית עלויות ולהוציא הזמנות בקצב מהיר יותר. בקיצור, הם מחפשים לשפר את התפוקה של העובדים שלהם. הם פונים לאוטומציה מסורתית או מבקשים יותר ממערכות WMS, רק כדי לגלות ששתי האפשרויות ארוכות ויקרות.

לחלופין, רובוטים שיתופיים עוזרים למחסנים להשיג תוצאות טובות יותר בהשוואה לפתרון הסחורה לאדם (good to parson solution ). אתרים המשתמשים ברובוטים שיתופיים מדווחים על עלייה של פי 2-3 בפריון, צמצום טעויות ומלקטים שמחים יותר. לעתים קרובות פתרונות רובוט ניידים שיתופיים מגיעים עם תוכנות שיכולות לשפר את WMS ו- WES.

אינטליגנציה

אוטומציה מסורתית מסוג Goods-to-parson – אחת הטכנולוגיות שמביאות פריטים ישירות למלקטים, כמעט מבטלות את ההליכה עבור כל ליקוט. אבל יש כל מיני משימות במחסן, ולא רק ליקוטים. מה אם הייתה דרך חכמה יותר לקבץ משימות דומות יחד?

רובוטים ניידים שיתופיים הם פתרון אוטומציה אינטליגנטי שעושה בדיוק את זה, על ידי קבלת החלטות בזמן אמת על סמך משימות עבודה עדכניות ומצב רצפת המחסן. בעזרת למידת מכונה ואינטליגנציה מיומנת הם מצמצמים הליכה מיותרת על ידי ביצוע נתיבי ליקוט צפופים ככל האפשר ומפחיתים צעדים בין כל משימה, ומסייעים למלקטים לבצע משימות נוספות באותה פרק זמן.

  1. עלות

מובילי דעה לוגיסטיים זקוקים לפתרונות אוטומציה חסכוניים עם החזר השקעה אמין. בעוד אוטומציה של מחסנים מגיעה בצורות וגדלים רבים, אוטומציה מסורתית נוטה להיות סוג האוטומציה היקר והפולש ביותר הקיים, עם החזר ROI ארוך יותר.

  • כדאיות

אוטומציה מסורתית מגיעה במחיר כבד. בהתאם לגודל המחסן ולצרכים העסקיים, הפתרונות המסורתיים מתחילים במיליון דולר ואילו פתרונות אוטומטיים לחלוטין יכולים לעלות 15 מיליון דולר ומעלה.

בנוסף לעלויות ולהשקעות הראשונים (רכישה והתקנה), אוטומציה מסורתית יכולה לעלות במחסנים במספר דרכים אחרות:

  • עלויות מתמשכות

בגלל קנה המידה שלה, האוטומציה המסורתית כוללת חלקים נעים יותר ודורשת רמות תחזוקה גבוהות יותר. מחסנים לרוב צריכים לתקצב חלקי חילוף ומומחיות טכנית.

  • זמן לעליה לאוויר

מכיוון שהאוטומציה המסורתית גדולה ומסובכת יותר, היקף הפרויקט יכול להתרחב ולצאת משליטה, וכל תועלת (שימוש/החזר השקעה) מתעכבת עד שהפרויקט יפעל כראוי

  • עלות ההון

הוצאה של 15 מיליון דולר כיום היא יקרה, ואילו הוצאה של 5 מיליון דולר בחמש השנים הבאות פחות יקרה. הרובוטים הניידים מאפשרים למחסנים לעכב את ההוצאות ולהגדיל את המערכת שלהם לפי הצורך. זה משחרר את המפעילים להשתמש מחדש בהשקעות הון.

בעבר, מפעילים קיבלו על עצמם את הוצאות ההון הגדולות הללו מכיוון שלא היו אופציות אחרות. כבר לא כך. כיום צורת התשלום הנהוגה פתחה אפשרויות אוטומציה חדשות. רובוטים ניידים שיתופיים עולים פחות, תוך שהם מספקים כמעט את אותה פריון כמו פתרונות מסורתיים. שלא כמו אוטומציה מסורתית שרוב העלות היא בתשתית היקרה ובשירותים הנדרשים, סעיפי העלויות העיקריים עבור רובוטים הם תוכנה, חיישנים ואלקטרוניקה, שימשיכו לרדת במחיר. זה יקטין את העלות העתידית לבניית רובוטים, וישפר עוד יותר את ההחזר של הלקוחות.

  1. מהירות

ככל שפתרון אוטומטי יכול לעבוד מהר יותר, כך מפעילי המחסנים המהירים יותר רואים החזר השקעה. לפרויקטים המסורתיים לוקח 12 עד 24 חודשים לעלות לאוויר, עם החזר של חמש שנים, על פי אנליסטים בתעשייה, אם כי כמה מהטכנולוגיות המסועים השתפרו בשנים האחרונות.

בינתיים, פתרונות רובוטיים שיתופיים יכולים לצאת לדרך מהר מאוד, ולהציע החזר השקעה תוך שנה

לחלופין, ככל שרמת האוטומציה גדולה יותר, כך הפרויקט הופך מורכב יותר וגדל הסיכון לעיכובים והפסדים.

רובוטים שיתופיים מוכנים במהירות להתחיל לעבוד מכמה סיבות:

  • עיצוב. רובוטים שיתופיים נהנים מהטכנולוגיה המשמשת לייצור מכוניות אוטונומיות. רובוטים יכולים למפות מחסנים ברגע שהם על הקרקע. לעומת זאת, פתרונות מסורתיים דורשים תכנון של חודשים, מה שמאט את זמן היישום
  • שילוב יעיל. רובוטיקה שיתופית מציעה הפעלה מהירה יותר באמצעות שילוב WMS יעיל המתמקד ברשימה של משימות מפתח כדי לגרום לעובדי המחסן להתחיל. חלק מהפתרונות אפילו לא מחייבים שיהיה למחסן WMS.
  • הכשרה. גיוס עובדים הינו קל יותר עם רובוטים משותפים, מכיוון שאימונים מובנים בעיצוב הפתרון. למערכת יש פחות נקודות מגע ושילובים מכניים, והיא מובילה את המלקטים בתהליך הליקוט.
  • תשתיות קלות ופשוטות יותר. מפעילים זקוקים לפחות ציוד כאשר עובדים עם רובוטים שיתופיים מכיוון שפתרונות רובוטיים מיועדים לשנה ראשונה, לעומת פתרונות מסורתיים שמתוכננים מהיום הראשון למענה בשנה החמישית והשביעית. שנה חמש עד שבע, כמו פתרונות מסורתיים.
  1. מדרגיות.

אין דרך קלה להגדיל פתרון אוטומציה מסורתי: זוהי תשתית קבועה שנועדה לטפל בנפח הפעילות שלך כל השנה. אבל מה אם נפח הפעילות שלך ישתנה ?

מנהלי מחסנים צריכים להקצות הרבה מקום לפתרונות מסורתיים. כאשר הנדל"ן במחסן כבר מתומחר בפרמיה, עבור חברות רבות העמסת עלות נוספת למבנה עבור ציוד יקר שבקושי ישתמשו בו כל השנה (להזכירכם לפעמים צריך את הפתרון בתקופת הפיק)אינו בלשון המעטה השימוש הטוב ביותר בהון.

לחלופין, ניתן להוסיף רובוטים ניידים במרווחים קטנים יותר של קיבולת במהירות רבה יותר. הם אינם זקוקים לתשתית חדשה, ולכן הם מתממשקים ונכנסים לפעילות בצורה יעילה בהרבה. מפעילים יכולים לבחור לשכור כמות נוספות של רובוטים בתקופת השיא. קל מאוד להעביר אותם למתקנים שונים.

  1. מהימנות

אמינות הציוד חיונית להפעלת מחסן מצליח. אם מנהלי המחסן לא יכולים לסמוך על המערכות שלהם שיבצעו את המשימות, אז הם לא יכלו להתחייב ולספק את כמות ההזמנות שהם מתחייבים ללקט.

מחסנים, מרכזי ליקוט והפצה ממלאים תפקיד חשוב במיתוג החברה, כאחת התחנות האחרונות לפני שהזמנה מגיעה לצרכן מימוש ההזמנה (או חוסר מימוש ההזמנה) יכולים לגרום לחווית לקוח מחסנים ומרכזי הגשמה ממלאים תפקיד חשוב

במותג של חברה: כאחת התחנות הסופיות לפני שהזמנה מגיעה לצרכן, הגשמת ההזמנה (או חוסר בה) יכולה לגרום לחוויות הלקוח להיות חיובית או שלילית.

———-

כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים לדעת על נושא זה, או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהססו לפנות אלי.

————

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה כבר מעל 20 שנה בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים.

ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל' 055-9999559 או במייל [email protected]