פתרונות לוגיסטיים לסחר מקוון – המלצות לבחירת ספקי פתרונות לוגיסטיים לסחר מקוון המסוגלים לתת את המענה הטוב ביותר היום וגם בעתיד

תוכן עניינים


מאת: יותם בן ארי*

סוחר eCommerce המחפש להגדיל את העסק ולשמור עליו לאורך זמן, צריך לדאוג שיעמדו לרשותו יכולות לוגיסטיות מתאימות.  יכולות אלו צריכות לאפשר לעסק המקוון לבצע את כל הפעולות הנדרשות בקצב הקיצוני וברמת הדיוק הדקדקנית שכל כך ייחודיים לסחר מקוון.  איכות וזמינות היכולות הלוגיסטיות הללו, במיוחד בתחום הסחר המקוון, לעיתים פשוט יכולות להוות את ההבדל בין רווח להפסד של העסק.

המציאות של הקורונה בעולם האיצה משמעותי

ת את עולם הסחר המקוון.  השוק מציע כמעת אינסוף של פתרונות לוגיסטיים לסוחרי הeCommerce.  חברות הפצה, חברות שילוח בינ"ל, עמילות מכס, ייבוא אישי, מסופי מטען, מערכות הובלה, שירותי מחסן לטווחים שונים, שירותי אריזה וחומרי אריזה, שירות לקוחות, טיפול בחזרות וניהול מלאי חכם.   נשאלת השאלה, כיצד יכול סוחר ה eCommerce לבחור בשירות המתאים עבורו כאשר ההיצע מגוון ומורכב שכזה, ובמיוחד בהינתן שבעולם הלוגיסטיקה יש צורך ברמת מקצועיות גבוהה מאוד בכל אחד מהתחומים הללו רק כדי לבחון את טיב השירות ואם אם הוא בכלל מתאים לצרכים של העסק?

אל פחד.  אומנם חלק מספקי השירותים הלוגיסטיים לסחר מקוון נראים פחות או יותר דומים מבחוץ, אך בזכות 4 השאלות שהכנו פה עבורכם תוכלו לבחון דרך אותה זכוכית מגדלת באיזו מידה השירותים שמציעים ספקי הפתרונות הללו מתאימים לכם.  בזכות מאמר זה תוכלו להגיע למצב האולטימטיבי שבו תדעו לשאול את השאלות הנכונות כדי לקבל לרשותכם את הנתונים המזוקקים והמתאימים, כך שתוכלו לקבל החלטה נבונה בתחום הקריטי של שירותים לוגיסטיים לסחר מקוון.

איזו רמה של ניסיון קיימת לספק הפתרונות באספקת שירותים לוגיסטיים לסחר מקוון?

בסחר מקוון אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, והניסיון המצטבר קריטי כדי לדעת היכן הפרטים הקטנים הללו משפיעים יותר מכל בסבך הלוגיסטי.  האם נותן השירות באמת מכיר היטב את כל האילוצים והאתגרים בעולם הסחר המקוון הישראלי והבינ"ל?  האם הוא "מדבר" את שפת ה eCommerce באמת?  לא מעט נותני פתרונות מבצעים התאמות של המערכות הלוגיסטיות שכבר קיימות ברשותם עבור שירותי B2B כדי להציע פתרונות ל eCommerce.  מערכות היברידיות שעברו התאמות כדי לספק פתרון 

משולב  של גם B2B וגם B2C מסוג זה, לעולם לא יצליחו לספק את אותה רמת דיוק ומהירות בהשוואה למערכות לוגיסטיות שנבנו מהיסוד לשירותים לוגיסטיים לeCommrece.  לעיתים רמת הניסיון של ספק לוגיסטי כזה או אחר בעולם ה B2B כלל אינו רלוונטי לעולם הפתרונות הלוגיסטיים ל eCommrece.  לכן, בד"כ אין כמעת משמעות לניסיון המצטבר ולאיכות המערכות הטכנולוגית של הספק בלוגיסטיקה כללית, כאשר בוחנים את השירות שלו עבור eCommrece ספציפית.  שאילת שאלה זו ובחינה מדוקדקת של התשובות  הן קריטיות עבור העסק המקוון.

מהו הניסיון והרקע האישי של כל אחד מצוות ההטמעה והניהול? עד כמה הטכנולוגיות שעומדות לרשותם נבנו ייעודית לeCommerce?  האם הן באמת מספיק גמישות ומתאימות לאתגרי הeCommerce

בסוף לוגיסטיקה זה יחידות מלאי, אריזות והזזה ממקום למקום.  הפריט מיוצר, נכנס לקופסה, נשלח למחסן.  במחסן הפריט יוצא מקופסה אחת נכנס לקופסה אחרת, הקופסה נשלחת ללקוח.  הדרך לחסוך כסף, להגדיל דיוק, ולעמוד בקצב העבודה הרצחני של הeCommerce הוא באמצעות מערכות מידע מתאימות לeCommerce מעולות ויציבות, תהליכים מובנים וגמישים שנבנו מהיסוד לeCommerce, אוטומציה ייעודית ל eCommerce, רובוטיקה שהומצאה עבור eCom

merce  וצוות ניהולי איכותי מקצועי ומעולה שנושם, אוכל ושותה eCommerce.  חוסר בניסיון של הצוות הניהולי בהטמעת וניהול של פרויקטים לוגיסטיים מורכבים לסחר מקוון, במיוחד כאשר מופעלות מערכות רובוטיות ומערכות מידע מורכבות, הוא סיבה מספר 1 לקריסת שירות לוגיסטי ואינסוף בעיות תפעוליות שלעולם לא נגמרות.  חוסר בשלות והיעדר גמישות של המערכות הטכנולוגיות לעמוד בדרישות הלוגיסטיות המשתנות והתובעניות של הסחר המקוון הוא סיבה מספר 2 לאותן בעיות תפעוליות ופגיעה ברמת השירות הלוגיסטית.  שאלו ותחקרו היטב כל נותן שירות על הניסיון של הצוות הניהולי.  עד כמה באמת הצוות הניהולי הוא בעל ידע, הכשרה ומיומנות להתמודד עם אתגרי הeCommerce.  שאלו על הניסיון, ועל הייעוד המקורי של המערכות הטכנולוגיות שבהן נעשה שימוש לספק את השירות הלוגיסטי.  שוטטו באינטרנט ובדקו את הבשלות של מערכות אלו לעמוד בציפיות שלכם ולספק שירותים לוגיסטיים שמתאימים במיוחד ל eCommerce.

מהי יכולת העמידה של הצוות והמערכות התפעוליות בקצב הלוגיסטי התובעני ובסטנדרט הדיוק האגרסיבי של הeCommerce?

eCommerce מאופיין בקיצוניות קצב של הזמנות מכר.  ביום ראשון של השבוע יש לממש לעיתים פי 5 הזמנות מכר מבכל יום אחר במשך השבוע.  בחגי הeCommerce (BLACK FRIDAY, CYBER MONDAY, , יום הרווקים…) מספר הזמנות המכר ביחס ליום רגיל מרקיע שחקים.  יש עסקים שמוכרים בימי חג אלו יותר מאשר הם מוכרים לאורך כל השנה.  תרחיש מוכר של קידום אגרסיבי של מוצר ברשת יכול ליצור בבת אחת מאות ואלפי הזמנות שלא היו בתכנון יומיים לפני המבצע.  הימים הטובים והיפים שבהם היה אפשר להבטיח ללקוחות שהם יקבלו את ההזמנה שלהם תוך 7 או 14 ימי עסקים במחיר מופקע עברו להם.  הל

קוחות של היום מצפים לקבל את המשלוח שלהם היום או מחר.  הם מצפים לא לשלם על המשלוח או לשלם מחיר סמלי.  ומעל הכול הלקוחות מצפים מסוחרי הeCommerce לעמוד בהבטחות שלהם ולספק את הזמנות המכר בזמן שהבטיחו, בלי קשר ליום בשבוע או לחג בשנה.  לכן חשובה מאוד היכולת של ספק השירותים הלוגיסטיים להרחיב ולהצר בצורה קיצונית את יכולות הליקוט וההפצה שלנו בזמנים קצרים.  שאלו את השאלות הללו ובקשו לראות את הפתרונות עובדים לפני שאתם קושרים את גורלכם עם בפתרון לוגיסטי חיצוני שיקבע עבורכם אם תעמדו בהבטחות שהבטחתם ללקוחות שלכם.

מהו מגוון כלל השירותים הלוגיסטיים שניתן לקבל תחת אותה קורת גג?

שמרנו את השאלה הטובה ביותר לסוף.

לוגיסטיקה, או בשמה המודרני שרשרת האספקה, מורכבת מחוליות שרשרת רבות:  איתור ספקים, רכש, ייצור, אריזה והמכלה, שילוח אווירי וימי, שחרור ומיסים, הובלות יבשתיות, פריקה וטיפול במלאי, קליטה, פיזור, אחסנה, ריענון, ליקוט, תיוג, בירקוד, ניתוב, מיון העמסה הפצה, החזרות.  רשימה זו היא רק ראשי פרקים שעל כל אחד מהם נכתבו ספרים ומאמרים רבים.  ככול שחוליות שרשרת רבות יותר נמצאת תחת אותה קורת גג, כך מצטמצמות הבעיות של לחיצת יד בין שלב לשלב, מצטמצמים לוחות הזמנים, פחות עיסוק בתיאום, פחות מיילים, פחות טלפונים ופחות כסף.  המשמעות של "פחות" בפועל יכולה להיות בדוגמאות הבאות:

  • כאשר עמיל המכס, המשלח הבינ"ל ומסוף המכולות הישראלי הם תחת אותה קורת גג, אז יש פחות מקרים של מלאי שאינו מגיע בזמן מהספקים בחו"ל לנמלי ישראל, ויש פחות מקרים של היתקעות משלוחים בנמלים, ופחות צורך בתיאום הובלות מהנמל הימי או האווירי למסוף ופחות עלויות שחרור ואחסנה.
  • כאשר מסוף המכולות, מחסני הפריקה והמרכז הלוגיסטי למימוש הזמנות מכר אינטרנטיות הם תחת אותה קורת גג, אז יש פחות מקרים של חוסר תאימות בין המלאי בשטח לבין המלאי הרישומי במערכות המידע. יש פחות צורך ופחות עלות בהובלות המלאי מהמקום בו נפרק המשלוח האווירי או הימי למחסן עצמו.  יש פחות צורך בממ
  • שקי מערכות מידע, דבר שמקטין אובדנים ובעיות.  פחות זמן עובר מהרגע שמטוס המטען נוחת בנמל או מהרגע שאוניית משא עוגנת בנמל, עד שהמלאי שלכם זמין לליקוט אריזה והפצה על המדף במחסן.
  • כאשר גם המרכז הלוגיסטי למימוש הזמנות מכר וגם מרכז מיון החבילות וגם השליחים ומערכות ההפצה הם תחת אותו נותן שירות, אז יש פחות איחורים באספקת החבילות ללקוחות הסחר המקוון, כמות האובדנים והתקלות מצטמצמות לכמעט 0. היתרון המהותי הוא שאתם כסוחרי eCommrece לא נדרשים מדי יום לעבודה המייגעת, עבור עשרות ומאות חבילות, לטפל בבעיות ובשוטף בתחום הליקוט והאריזה תחת ספק אחד, וניהול ההפצה והמסירה ללקוחות תחת ספק אחר.

גם אם אתם לא חושבים שיש לכם היום צורך בכל אחד מהפתרונות הלוגיסטיים הללו, לעולם אין לדעת מה יקרה בשוק מחר.  אף אחד לא יכול להבטיח לכם אילו הזדמנויות חדשות יצוצו ועם אילו בעיות תיאלצו להתמודד בעתיד.  לכן חשוב מאוד לבחור בספקי שירותים לוגיסטיים שבלחיצת כפתור יכולים להפעיל עבורכם תחת קורת הגג שלהם כמה שיותר שירותים יעילים ומדויקים עבורכם.

*יותם בן ארי, מנהל המרכז הרובוטי לסחר מקוון eGold

053-7757630, [email protected], www.egold.co.il