תוכן עניינים
מאת: אייל סלע*
הנסיבות הייחודיות של מגפת הקורנה שינו את הרגלי הצריכה העולמית, צרכנים החלו להוציא יותר כספים על רכישת מוצרים במקום רכישת שירותים: טיולים לחו"ל, תיירות, מסעדנות, בילויים.
- כתוצאה מכך עלה הביקוש למוצרי צריכה וקמעונאות והצורך לשנע כמויות של חומרי גלם ומוצרים מוגמרים’ בין מפעלים הפזורים ביבשות שונות’ בעיקר במזרח הרחוק. לכן הדרך הכלכלית לשנע נותרה בהובלה הימית במכולות.
- חומרי גלם רבים התייקרו. הן מהביקוש והיצע מוגבל במקום, באוניות בחברות הספנות, אשר משפיע על תעריפי ההובלה הימית בכל קווי הספנות, שממשיכים להתייקר ושוברים שיאים, כל פעם מחדש.
- סיבות אלו גרמו לעליית מחירים של מוצרים רבים וכולנו חווים אינפלציה עולמית.
העולם שוב בזעזוע, הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות מרחיקות הלכת, שמדינות אירופה וארה"ב הטילו על רוסיה, משפיע על שרשרת האספקה הגלובלית.
- רוסיה היא ספקית הגז הגדולה לאירופה, מקור אנרגיה מרכזי למפעלי ייצור רבים. לכן יש חשש לצמצום/עצירת האספקה.
- הפסקת יצוא חומרי גלם מרוסיה ואוקראינה לכל רחבי העולם, חיוניים לתעשיות רבות כגון: פלדיום, פלטינה, אלומיניום, גז, ניאון וקסנון, הנחוצים לתעשיית האלקטרוניקה. שמן חמניות וחיטה, הנחוצים לתעשיית המזון והקוסמטיקה. גורמים חשש למשבר רעב עולמי.
- עליית מחירי הנפט ותעריפי הדלק והסולר, משפיע על עלויות השינוע בהובלה יבשתית, ימית ואווירית.
- איסור סחר עם חברות בבעלות רוסיות, כולל בין היתר על חברות משאיות, מטוסים ואוניות, דבר שמוריד מקיבולת השינוע העולמית.
השפעה המלחמה על ההובלה האווירית
- סגירת המרחב האווירי מעל אוקראינה ורוסיה, גרם להארכת מסלולי וזמני הטיסות בין המזרח הרחוק לאירופה. המשפיעה עלייה במחירי ההובלה.
- הטלת איסור סחר, עם חברות תעופה בבעלות רוסית, המפעילות מטוסי מטען, מצמצם את קיבולת המטען האווירית העולמית.
- בהובלה אווירית, קיים מחסור גדול בקיבולת המטענים במטוסי הנוסעים. בתקופות שלפני הקורונה, מטוסי הנוסעים שינעו בתא המטען כ-60% מהמטענים בעולם, במחירים תחרותיים ולמגוון יעדים. עלות הפעלת המטוס שולמה ברובה ע"י הנוסעים. פעילות טיסות הנוסעים מושפעת מכמות הנוסעים, וככל שיש מיעוט נוסעים בטיסות, המטענים משלמים יותר.
- בגלל המדיניות הנוקשה של סין והגבלות על כניסת תיירים, חברות התעופה מפעילות טיסות נוסעים במתכונת מטענים בלבד. לכן עלויות ההובלה גבוהות מאוד והשינוע בהובלה אווירית אינו כלכלי עבור מוצרים רבים.
מקור התמונה: www.businesstraveller.com
השפעה המלחמה על שינוע במכולות, באוניות ורכבות
- שירות הרכבות מסין לאירופה דרך רוסיה, מוקפא. ומאות מכולות תקועות.
- ללא קשר למכולות ולחומרי הגלם שתקועים בדרך, שירות הרכבות קיצר משמעותית את זמן ההובלה מסין לאירופה מ- 40-50 יום בהובלה ימית באוניה, ל-18-21 יום ברכבת. מפעלים שהשתמשו בשירות, יצטרכו לתכנן מחדש את שרשרת אספקת חומרי הגלם.
- עיכובים בזמני האספקה, של ייצור סחורות במפעלים באירופה. וחלק מהמפעלים שעלולים להיסגר, עד שיגיעו חומרי הגלם בהובלה ימית.
- חברות ספנות רבות הודיעו כי הן מבטלות את השירות מנמלים מרכזיים בים השחור (נמל נובורוסיסק – רוסיה, נמל אודסה – אוקריאנה ועוד) ומכולות ביבוא וביצוא מ/לאירופה מ/לנמל סנט פטרסוברג בצפון רוסיה תקועות, דבר המשפיע על עומס בנמלי צפון אירופה ומסופי המכולות.
- מחירי ההובלה הימית ממשיכים לטפס, לצד שיבושים בלוח ההפלגות של חברות הספנות השונות ובעיות ציוד ומקום.
גידול בכמויות הסחורה והעומסים החריגים בהובלה הימית, גורמים לשיבושים:
- "אפקט הדומינו" – עיכוב הגורם לעיכוב נוסף וכן הלאה…
- צפיפות ועומסים בפריקה ובטעינת מכולות מאוניות בנמלים
- המתנת אוניות מחוץ לנמלים
- שינויים במסלול האוניות וביטול הפלגות
- התארכות זמן ההפלגה
- אי עמידה בלוחות זמנים
מקור התמונה: www.maritimegateway.com
התפרצות המחודשת של הקורונה בסין
התפרצות הקורונה המוחדשת בסין ממשיכה להכות גלים בשרשרת האספקה הגלובלית, באזורים רבים בסין בחודש מרס 2022 הוטל סגר. בין היתר בערים המרכזיות שנזן ושנגחאי בהם נמלים מרכזיים בסין. תושבים הוכנסו לסגר, מפעלים הושבתו ואספקת סחורות ומוצרים רבים מתעכבת ונדחית, כל זאת בעקבות המדיניות המהודקת שבחרו לנקוט בה בסין.
הכלים להתמודדות נכונה עם משבר ההובלה הבינלאומית
מנהלי הרכש, הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה, יאלצו להתמודד מול היצרנים והספקים שלהם עם שינויים רבים בזמינות ומועדי אספקה של סחורות, יחד עם תנודות מחירים וצווארי בקבוק חדשים בשרשרת האספקה העולמית.
הם גם ידרשו לקבל החלטות על בחירת דרכי שינוע המטענים בצורה יוצאת דופן עם אילוצים חדשים כגון: עיכובים גדולים בזמני השילוח הבינלאומי, חוסר ציוד ומקום בחברות הספנות, צמצום דרכי ההובלה האווירית וזינוק במחירי ההובלה במאות אחוזים. להלן המלצות:
- איתור ספקים אלטרנטיביים במדינות אחרות.
- הגדילו מלאים ובצעו הזמנות אצל הספקים מוקדם ככל האפשר.
- הגדילו את מרווח זמן הביטחון (עבור עיכובים לא צפויים).
- שתפו את המשלח הבינלאומי בתכנון המשלוחים – תכנון בנוי על תחזית מדויקת.
- תנו עדיפות לשימוש במידע הקיים אצלכם (כמויות וצפי) להשיג הסכמים ארוכי טווח.
אילוצים רבים דורשים יצירתיות ולכן במיוחד בתקופה זו, מומלץ להיעזר במשלח מטענים מקצועי, בעל ניסיון רב בענף. שיאתר למטען שלכם את מסלול ההובלה היעיל הבטוח והחסכוני ביותר.
טיפים לצמצום סיכונים בתהליכי השילוח
מנהלי הרכש צריכים להפעיל שיקול דעת אנושי, כדי להחליט על פתרונות הובלה חדשים, שבחלקן לא התנסו בעבר. הטסה במקום הובלה ימית, מטענים חלקיים במקום מכולות מלאות. להלן נקודות שכדאי לקחת בחשבון, בתהליכי השילוח בשנה הקרובה.
- תכנון לוחות זמנים – דרשו פירוט מדויק של לוחות הזמנים הכולל מועדי הפלגה/ הטסה, תדירות הפלגות/ טיסות, בקשו לציין סוג הובלה, האם הפלגה ישירה או הפלגה בשטעון (החלפת אוניה בנמל ביניים בדרך).
- בקשו הסבר מפורט למסלול הובלת הסחורה מבית הספק עד למקבל הסופי (האם ההובלה מתבצעת דרך מחסני ביניים, מהם זמני ההעברה לנמלים) תוך ציון מה הם הגורמים העלולים להשפיע על משך ההובלה, מה הפרמטרים לשיפור זמני ההובלה.
- איחוד ספקים / משלוחים – מומלץ מאוד לצמצום עלויות גם למשלוחים ימיים וגם משלוחים אוויריים. ניתן לרכז הסחורות אצל אחד הספקים ולבקש ממנו שימכיל את הסחורה במכולה, במקרה זה המשלח יכול להוציא שטר מטען לכל ספק בנפרד.
- היערכו לשינוי מהותי בתמחור מרכיב ההובלה הימית/אווירית, כדאיות הובלה אווירית תפחת, חישוב נקודת האיזון לכדאיות הובלה ימית, מטען חלקי במקום הובלה אווירית ע"י הגדלת הכמויות בהזמנת הסחורה.
- פתחו הזמנה כמה שיותר מוקדם אצל המשלח, ככל שהמשלח ידע על ההזמנה מוקדם יותר, הוא יוכל למצוא לכם פתרונות לחיסכון ויעדכן אתכם על שינויים בלוחות הזמנים מראש.
סיכום והמלצות
משלח בינלאומי יכול לדאוג לכם לעבור את התקופה המאתגרת בהצלחה, בנו מערכת יחסים עם המשלח שלכם, קיימו שיח יומיומי, חשבו יחד ובקול רם, שתפו מחשבות והתלבטויות כדי לקבל את החלטה הנכונה לבחירת דרך ומסלול ההובלה.
תקשורת היא המפתח! דרשו קבלת מידע ברור ועבודה בשקיפות כאשר הנתונים משתנים, ודאו שהמשלח עוקב אחר השינויים ומגיב בצורה גמישה מהירה ונכונה.
משלח מקצועי יסייע לכם לבחור את המסלול וצורת ההובלה הנכונה, בהתאם לסוג הסחורה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים), ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.
לקבלת ייעוץ אישי תאמו פגישה ללא עלות עם אייל סלע – המומחים לשילוח בינלאומי.
שירות זה מוענק ללא עלות! לקוראי מגזין שרשרת האספקה
——————
*אייל סלע, טל. 054-228033, [email protected] , www.eyalsela.com