הכותרות סביב השימוש בטכנולוגיות במלגזות הן לעתים קרובות על יחידות אוטונומיות לחלוטין שנמצאות כעת בפיילוט על ידי וולמארט ואחרות. אבל מלגזות אוטונומיות לחלוטין, למרות השימוש הגובר בהן, עדיין אינן פרוסות באופן נרחב, לא בהשוואה לדור החדש יותר של מלגזות המופעלות ידנית המציעות פונקציונליות מבוססת חיישנים וסיוע למפעיל. זה משהו שצריך לחשוב עליו כשמדובר באסטרטגיות לשיפור בטיחות צי המלגזות.
זה קצת כמו עולם הרכב, שבו מכוניות אוטונומיות לחלוטין או מוניות אינן בשימוש נרחב, אבל כמעט כל יצרנית רכב מציעה דגמים עם חיישנים שמזהירים את הנהגים מכל דבר, החל מסטיות נתיב ועד דגמים מסוימים שמאיטים את המכונית כדי למנוע התנגשות. באופן דומה, בעולם המלגזות התעשייתיות, רוב יצרני הציוד המקורי מציעים כיום מגוון תכונות מבוססות חיישנים המשפרות את מודעות המפעיל, ובכך תורמות לסביבות עבודה בטוחות יותר.
יצרני ציוד מקורי של מלגזות מציעים יותר ויותר מלגזות עם תכונות מבוססות חיישנים שנועדו להגביר את מודעות המפעילים ולסייע בבקרת יציבות.
טכנולוגיות מרובות יכולות לסייע במודעות המפעילים והולכי הרגל, החל מציוד התראה פסיבי כמו אורות כחולים, וכלה במערכות אקטיביות מתקדמות לזיהוי עצמים ובקרת יציבות, אומר ג'ו קוך, מנהל מכירות טכנולוגיות מתפתחות בחברת Yale Lift Truck Technologies. בנוסף, טלמטיקה (שילוב של מחשבים עם מערכות) ותוכנות צי מציעות בקרת גישה ופונקציות אחרות שיכולות לסייע במאמצי הבטיחות. לבסוף, מערכות איתור מקיפות בזמן אמת, או פתרונות מבוססי תגים מקומיים יותר שניתן להדביק על תגי עובדים או מלגזות, יכולות לספק אמצעים אחרים לזיהוי אובייקטים.
"אני חושב שזה שפע של תכונות שמושכות עניין בשוק ולא דבר אחד, אם כי יש עניין בטכנולוגיות סיוע למפעיל, אבל גם, משהו פשוט כמו התלת-גלגלי שלנו, מערכת נוכחות המפעיל שלנו שמשתמשת בעיצוב לייזר כדי לזהות אם המפעיל נמצא במקומו, ומבטלת את הצורך לשמור על דוושת רצפה מדוכאת, אשר משפרת ארגונומיה ונוחות. לחלופין, חברה עשויה להחליט לבחור בבקרת יציבות כעת, ובתכונות סיוע אחרות למפעיל מאוחר יותר. אנחנו מתמקדים בניסיון להיות גמישים ככל האפשר עבור הלקוחות שלנו כאשר הצרכים שלהם משתנים או גדלים עם הזמן".
תפעול ציי מלגזות בכל גודל יכול להפיק תועלת מטלמטיקה, אם לא בשל היבטיו הממוקדים יותר בבטיחות, בשל התובנות האנליטיות שלה לגבי פרודוקטיביות הצי ודפוסי השימוש במלגזות.
למרבה הצער, בכל שנה, תאונות קטלניות ממשיכות. על פי המועצה הלאומית לבטיחות, בשנת 2022 מלגזות היו מעורבות ב-73 מקרי מוות הקשורים לעבודה. חשוב לזכור את היקף השימוש במלגזות כאשר חושבים על נתון זה.
קבוצת התעשייה Industrial Truck Association (ITA), המארגנת את יום בטיחות המלגזות הלאומי, העריכה בשנת 2019 כי יותר מ-4.5 מיליון מפעילי מלגזות עובדים בכל התעשיות בארה"ב לבדה, וכי באופן קבוע, יותר מ-200,000 מלגזות חדשות נכנסות לשוק האמריקאי.
ציי מלגזות יכולים גם להיות בטוחים יותר באמצעות שימוש בטלמטיקה, אומרים ספקים. ההבטחה היא שטכנולוגיות אלה ישפרו את רמת המודעות של המפעילים, תוך חיזוק שיטות עבודה מומלצות שנלמדו במהלך ההכשרה.
פסיבי לעומת אקטיבי
חיישנים או מצלמות במלגזות יכולים להתריע בפני המפעיל אם יש חפץ או הולך רגל. אם זו מערכת התראה בלבד, זו מערכת פסיבית. עם זאת, אם הפתרון ממשיך ומשנה את ביצועי המלגזה בדרך כלשהי, כגון האטה במקרה של התנגשות קרובה או הגבלה אוטומטית של הביצועים אם מזוהה מצב לא יציב, הוא נחשב לפתרון סיוע פעיל למפעיל.
בפועל, מפעיל מיומן היטב עשוי רק לעתים רחוקות, אם בכלל, להפעיל פונקציית סיוע מפעיל פעיל כדי לפעול, אבל הגבלה אקטיבית קיימת אם אי פעם יש צורך, אומר קוך.
"מערכות הגילוי נמצאות שם רק כדי לתמוך ולסייע אם משהו יקרה, אבל ייתכן שהמפעיל המנוסה לא יחווה שום סוג של ירידה בביצועים", אומר קוך. "לדוגמה, עם היציבות הדינמית הפעילה (ADS) שלנו, המערכת מתוכננת ועולה בקנה אחד עם האופן שבו מלמדים את המפעילים לנהוג במלגזות שלהם בבטחה, בהתאם לשיטות העבודה המומלצות של חברה או אתר, כך שייתכן שהיא לעולם לא תתקשר עם מפעיל מיומן היטב".
אפשר גם להגדיר את טכנולוגיות הסיוע למפעילים של ייל, בהתאם למידת הניסיון של המפעיל, מוסיף קוך. באופן דומה, לפתרון הטלמטיקה של ייל יש הגדרות הניתנות להגדרה, כך שמפעילים חדשים או כאלה שמתחילים בסוג חדש של מלגזות יכולים להיות בעלי הגדרות מחמירות יותר מאשר מפעיל מנוסה מאוד עם רקורד בטיחות ללא דופי.
טכנולוגיות מרובות יכולות לסייע במודעות המפעיל והולכי הרגל, החל מציוד אזהרה פסיבי כמו אורות כחולים, וכלה במערכות אקטיביות מתקדמות לזיהוי עצמים ובקרת יציבות.
כמו בכל תכונה חדשה, זה עוזר להכשיר את המפעילים על הפונקציות וההתראות הספציפיות שהם יראו. קוך אומר שלקוח אחד של ייל שהוא מכיר ערך יום הכשרה מלא למפעיל לאחר שקיבל מלגזות עם פונקציות סיוע למפעיל כדי לרכוש מיומנות באופן שבו ההתראות וממשק המשתמש עובדים.
"היה להם יום שלם של הכשרת מפעילים, ואז גם יום תחזוקה, כדי להבין את מלוא הרוחב של איך המערכת עובדת, על מה הם הולכים להסתכל מבחינת התראות, ואיך המערכת הולכת להרגיש ולתקשר איתם", אומר קוך. "זו הייתה יוזמה שהלקוח הזה הקפיד לעשות כדי להבטיח שהמפעילים שלו יהיו מעודכנים לחלוטין עם היכולות החדשות".
כמובן, טכנולוגיות חדשות יחסית אלה משלימות אמצעי בטיחות ספציפיים לאתר כמו סימון שבילים בטוחים להולכי רגל, או שינויים בתשתית כמו הצבת מחסומים בין מלגזות להולכי רגל כדי למזער את הסיכון מלכתחילה.
"אנחנו רואים יותר חברות שרוצות ליצור יותר הפרדה פיזית בין תנועת המלגזות לתנועת הולכי הרגל", אומר קוך.
גורמים רבים מושקעים ביצירת סביבות עבודה בטוחות יותר עבור מפעילי מלגזות הרמה, בוררי הזמנות והסובבים אותם, אומר מייקל ג. פילד, נשיא ומנכ"ל תאגיד ריימונד.
בעוד ריימונד מציעה תכונות סיוע מרובות למפעיל עבור המלגזות שלה, כמו מערכת זיהוי In-Passle עבור בוררי ההזמנות החדשים שלה ומלגזות הנדנדה שלה, או מערכת Tether המשולבת שלה, כלי סיוע למפעיל שיכול להגביל את פונקציונליות משאית ההרמה אם המפעיל אינו קשור כראוי, פילד אומר כי בפועל, בטיחות משופרת מתחילה בהכשרה מצוינת, ונעזרת גם בבחינת זרימות עבודה ותהליכים כדי להפוך אותם ליעילים יותר, פחות נוטה לסכנות, וקל יותר לעקוב אחריו באופן עקבי.
"תהליכים עקביים ותהליכים בטוחים הולכים ביחד, כי אם אתה יכול לעשות משהו שוב ושוב, ויודע לעשות את זה היטב כחלק מההכשרה, אתה יכול לפעול בצורה בטוחה יותר", אומר פילד. "אנחנו מאמינים בערך של טכנולוגיות סיוע למפעילים, אבל בטיחות היא נושא הוליסטי שחוזר לשפר את התהליכים שלך ולבסס שיטות עבודה מומלצות מובנות היטב".
לציי מלגזות אלה עם טלמטיקה יש יתרון נוסף של נתונים מלאים יותר על תקריות ושימוש במלגזות כדי לראות היכן ניתן לשפר תהליכים, או אם יש צורך בתמהיל שונה של ציוד, מוסיף פילד.
באשר לטכנולוגיות סיוע למפעיל המפעילות חיישנים, הטכנולוגיות נתפסות כדרך לחזק שיטות עבודה מומלצות כמו האטה בצמתים עמוסים, או לא לפנות מהר מדי בעת הובלת מטען, ולא כל סוג של תחליף לאימון זהיר על שיטות עבודה מומלצות.
"המיקוד שלנו בטכנולוגיות סיוע למפעילים הוא לחזק שיטות עבודה מומלצות ולעזור למפעילים להצליח יותר במה שהם מאומנים לעשות, כלומר לעקוב אחר תהליכים בטוחים, יעילים וניתנים לחזרה", אומר פילד.
טלמטיקה כיסוד
אולי לא כל חברה מוכנה לספק את כל המלגזות וסביבת DC שלה עם אפשרויות הסיוע העדכניות ביותר למפעיל או איתור בזמן אמת, או אבל כמעט כל תפעול צי בכל גודל יכול להפיק תועלת מטלמטיקה, אם לא בגלל ההיבטים הממוקדים יותר שלה בבטיחות, בגלל התובנות האנליטיות שלה לגבי פרודוקטיביות הצי ודפוסי השימוש במלגזות.
"בסופו של יום, טלמטיקה עוסקת בשימוש בנתונים מובנים כדי לקבל תובנות לגבי העסק שלך, בין אם מדובר בנקודות נתונים ספציפיות על תקריות של מפעיל או אתר, או מחווני KPI שאתה רוצה להסתכל עליהם באופן קבוע מנקודת מבט עסקית", אומר דארל היננט, מנהל מסחרי של טכנולוגיה מתפתחת בהיסטר. "כולנו יודעים שחברות צריכות לבחון מקרוב מדדי KPI של פרודוקטיביות וניצול נכסים, ועם טלמטיקה, אנחנו כאן כדי לעזור להן להבין כיצד להשתמש בנתונים אלה כמיטב יכולתן".
פתרונות טלמטיקה למלגזות הרמה התפתחו וכוללים ניתוחים מעשיים יותר, בנוסף לפונקציות ברמה טקטית יותר כמו רשימות בטיחות דיגיטליות, אומר מייקל בלום, מנהל טכנולוגיות מלגזות מקושרות במיצובישי לוגיסנקסט אמריקה. בעוד שטכנולוגיות מבוססות חיישנים וסיוע למפעילים אכן משפרות את "המודעות המצבית" עבור מפעילים בסביבות עמוסות, אומר בלום, לטלמטיקה יש ערך כה רחב, שכמעט כל פעולה עם צי בכל גודל יכולה להפיק תועלת מכך שהיא מותקנת על המלגזות שלהם.
"טלמטיקה הופכת להיות הרבה יותר אנליטית, ולא רק זה, אלא יותר ישימה, תוך מינוף האנליטיקה כדי לאתר תחומי מיקוד מרכזיים לשיפור", אומר בלום. "זה כולל ניתוח בכל התחומים של צי, כמו תאימות לתקנות, יעילות רכב או תחזוקה מונעת – בין היתר. המידע הטלמטי של היום הוא לא רק נתונים, זה סיפור שמחבר את הנקודות על פני היבטים רבים של ציי רכב ותפעול עסקי ומספק הדרכה לגבי מה לעשות הלאה".
מגוון היתרונות של טלמטריה ותוכנות ציי רכב הפכו את הטלמטיקה לאופציה פופולרית עבור מותגי מלגזות ההרמה של Logisnext, מדווח בלום. "אנחנו לא צריכים למכור טלמטיקה בצורה אגרסיבית היום – לקוחות באים לסוחרים שלנו ומבקשים טלמטיקה, ויותר ויותר אנחנו רואים את זה בהצעות מחיר למלגזות, כי מנהלי התפעול מבינים את הערך שזה מביא", אומר בלום.
ג'ף ברנס, נשיא Kenco MHE Solutions, וג'ון בארלו, סגן נשיא לבטיחות ב-Kenco, מסכימים כי טלמטיקה שימושית לכל דבר, החל מבדיקות בטיחות דיגיטליות ומעקב אחר אירועים, וכלה בניטור עלויות צי ופרודוקטיביות.
עבור ציי הרכב שהיא מנהלת עבור הלקוחות, Kenco יכולה ליישם פלטפורמת ניהול צי וטלמטיקה קניינית בשם FleetCloud. Kenco עובדת גם על מערכת זיהוי עצמים שתוכל להתאים למספר מלגזות ומותגי מלגזות קיימים, אך טלמטיקה כבר נמצאת בשימוש נרחב בשירותי הצי שהיא מספקת לתובנות על מגמות בטיחות ועלויות, וגם לבקרת גישה.
טכנולוגיות כגון טלמטיקה ואיתור בזמן אמת יכולות לאפשר תצוגה דיגיטלית ודינמית של דפוסי התנועה כדי לראות צמתים בסיכון גבוה. זהו שיפור לעומת הערכות סיכונים מבוססות נייר שנעשו עם דיאגרמות, מפות ותצפיות אישיות, שאמנם שימושיות, אך קפואות בזמן במקום לשקף כיצד דפוסים משתנים במהלך ימים, עונות שיא או זמן של שינוי, אומר Barlew.
"כעת, עם חלק מהטכנולוגיות כמו שירותי מיקום בזמן אמת ונתוני פתרונות טלמטיקה, אתה יכול לשרטט את הדפוסים האלה באופן דיגיטלי כדי לראות היכן האזורים בסיכון גבוה אלה קיימים, ומה ניתן לעשות כדי להפחית או לבטל סיכונים", אומר Barlew.
הגישה הטובה ביותר היא שילוב של צעדים לא טכניים ומדיניות שיטות עבודה מומלצות, ניהול הקשור לבטיחות, אולי בשילוב עם טכנולוגיה כמו טלמטיקה, אומר Barlew.
"אני תמיד מצביע על שימוש בהיררכיה של בקרות כדי לבטל או להפחית סיכונים כשמדובר בסיכונים הכרוכים כאשר יש לך הולכי רגל ומלגזות תעשייתיות הפועלות באותם חללים", אומר Barlew. "במקרים מסוימים, אתה יכול לבטל את הסיכון על ידי בקרה כמו התקנת מעקות בטיחות קשיחים כדי להפריד בין תנועת מלגזות להולכי רגל, או שזה יכול להיות בקרות הנדסיות או טכנולוגיות שמפחיתות סיכונים, או תוכניות מנהלה והכשרה, בעוד שברמה התחתונה, יש לך בקרות פשוטות כמו לגרום להולכי רגל ללבוש אפודים צהובים. זה באמת שילוב של בקרות כדי ליצור סביבה בטוחה יותר".
לתוכנת Telematics יש את היכולת להיות מותאמת אישית כדי לשקף את מדיניות האתר ואת הבקרות, מוסיף ברנס. לדוגמה, אם השלמת רשימת התיוג לבטיחות דיגיטלית אמורה להימשך 12 דקות, טלמטיקה יכולה לזהות אם השגרה מסתיימת מהר מדי ולהתריע בפני מפקח על המגמה. "טלמטיקה ותוכנות ציי רכב יכולות לעזור להבטיח ביצוע בקרות ושיטות עבודה מומלצות", אומר ברנס. "וכאשר אנשים מצייתים לבקרות, אתה נוטה לקבל תנאי הפעלה בטוחים יותר".
מכיוון שטלמטריה מזהה פגיעות בזמן שהן מתרחשות ועוקבת אחר המפעיל של כל יחידה, זהו כלי טבעי להעריך אילו מפעילים זקוקים להכשרה, אימון או אם ההשפעות מתרחשות בנקודות מסוימות, מציין כריס גרוטה, מנהל מוצר בכיר ב-Crown Equipment.
"על ידי מעקב וניתוח הנתונים, מנהלים יכולים לקבוע במהירות אחריות ותדירות ולקבוע דרך פעולה", אומר גרוטה. "אם נשלחת התראת השפעה, מנהל יכול לקחת את המידע הזה ולחקור את המצב ולדבר עם המפעיל. אם הנתונים מראים שהשפעות מתרחשות באופן שגרתי באזור אחד של המתקן, ניתן להביא את מנהל המתקן כדי לשקול כל שינוי בפריסה. מנהלים יכולים גם לשקול תמריצים והכשרות נוספות כדרך לעודד התנהגות נכונה של המפעילים".
הצעת הערך
במידה מסוימת, הצורך בטכנולוגיות המתקדמות והאקטיביות ביותר לסיוע למפעיל יכול להיות ספציפי ליישום או לאתר.
זה יכול להיות "חובה" למבצע גדול עם הרבה מלגזות והולכי רגל, אבל פחות צורך בציי מלגזות קטנים מאוד ובאתרים שפשוט לא חווים תקריות.
מצד שני, תכונות כמו בקרת יציבות הופכות להיות יותר כמו תכונה סטנדרטית, בעוד טלמטיקה יכולה לספק ערך עבור כמעט כל גודל צי.
חברה אחת שפרסה באופן נרחב פתרונות טלמטיקה ברחבי רשת DC שלה היא Southern Glazer's Wine & Spirits, מפיצה מובילה של יינות, משקאות חריפים, בירה ומוצרים לא אלכוהוליים בארצות הברית, קנדה, האיים הקריביים, מרכז ודרום אמריקה.
קיי יודר, סגנית נשיא בכירה לסביבה, בריאות ובטיחות, המשכיות עסקית וקיימות ב-Southern Glazer's, אומרת שזה כולל טלמטיקה ומערכות ניהול ציי רכב של ריימונד וקראון המותקנות בכל כלי הרכב התעשייתיים החדשים שלהם.
לדברי יודר, הטכנולוגיה מביאה יתרונות רבים, החל מדיגיטציה של רשימת התיוג לבטיחות, ועד התראות לתחזוקה ותובנות מיידיות על בטיחות הצי, פרודוקטיביות ותחזוקה.
"פתרונות אלה באמת עוזרים בניתוח מגמות על השימוש בציוד, בניצול, צריכת אנרגיה, הודעות השפעה, כמו גם ביצירת נתונים שעשויים לחשוף הזדמנויות אימון לעובדים. אנחנו גם נהנים מהתראות שעוזרות לנו לעמוד בדרישות תאימות כמו פקיעת תוקף של אישורים ותחזוקה מונעת (PM), כך שגם אם לא מתגלה כשל מכני במהלך בדיקת בטיחות לפני השימוש, יש התראות לצוות התחזוקה כדי שיוכל להישאר מול אותם מנהלי פרויקטים, במקום לחכות שמשהו ייכשל". – יודר
יודר אומר כי סאות'רן גלייזר בחנה כמה מלגזות מתקדמות עם תכונות סיוע למפעיל התומכות בחיישנים, אך לא פרסה אותן בקנה מידה גדול, אם כי רוב מלגזות ההרמה במת"קים של סאות'רן גלייזר מצוידות באור כחול כדי לסייע להולכי רגל להיות מודעים יותר חזותית למלגזות סמוכות המתמרנות או מגבות סביבן.
טלמטיקה, לעומת זאת, נמצאת בשימוש נרחב ומסייעת בכמה רמות, אומר יודר, כולל באמצעות יכולות רב-לשוניות, המסייעות בביצוע נכון של רשימות בטיחות דיגיטליות.
"OSHA דורש מאיתנו להתאמן בשפת האם של העובד, ולכן מערכות אלה זמינות כעת היכן שניתן להציג אותו במספר שפות בקונסולה, לא רק באנגלית. הטכנולוגיה שיש לנו היום באמת עוזרת לנו עם תובנות רבות, כמו גם משפרת את רמת ההבנה של המפעיל בעת ביצוע בדיקות בטיחות".
המפתח להפעלת מלגזת הרמה בטוחה הוא מפעיל קשוב שעוקב אחר הכשרתו, מציין גרוטה, ולכן תוכנית הכשרה טובה נמצאת בליבת הפעילות הבטוחה. והכשרה זו צריכה להתרחב לאחרים, כמו הדרכת מפקחים על איתור התנהגויות מסוכנות או תנאי אתר, וכיצד לספק משוב בונה.
"ניהול בטיחות אפקטיבי מחייב להרחיב את ההכשרה מעבר למפעילי המלגזות כך שתכלול מנהלים, מפקחים והולכי רגל, ולהפוך אותה לנגישה ונוחה לכל מי שמעורב במבצע", אומר גרוטה
******************
* רוברטו מישל, עורך בכיר ב-Modern, מסקר מגמות ייצור וניהול שרשרת אספקה מאז 1996, בעיקר כעורך צוות לשעבר ותורם לשעבר ב-Manufacturing Business Technology. הוא תורם למודרן מאז 2004. הוא עבד על יומני תצוגה רבים, כולל ב-ProMat, בתערוכה הלוגיסטית לטיפול בחומרים בצפון אמריקה ובשבוע הייצור הלאומי.