ריקי אביבי

AI ברכש. וכן, זה כבר כאן! ניהול מו"מ באמצעות צ'אטבוט. הייתם מאמינים?!

מאת: ריקי אביבי*

 

מאז ש- ChatGPT עלה לאוויר בנובמבר אשתקד, בינה מלאכותית יוצרת, (באנגליתGenerative  Intelligence Artificial), הפכה להיות הנושא המוביל לדיון ברשתות חברתיות כמו גם בחברות וארגונים עסקיים. מי יותר ומי פחות, רובנו שמע ומכיר את המושג. נכון להיום, ישנן הרבה סברות והשערות לגבי האופן שבו הבינה המלאכותית תשפיע על תחומי עיסוק שונים, תשנה תהליכים ובעקבות כך, ישתנו גם תפקידים ומקצועות ואפילו תעשיות.

אבל לפני שניכנס קצת יותר לעומק, בואו ניישר קו. מהי (AI)  בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית היא למעשה הדמיית יכולות החשיבה האנושית באמצעים טכנולוגיים. המבחן המקובל ביותר לבינה מלאכותית הוגדר עוד בשנות ה-50 של המאה ה-20 וידוע בשם "מבחן טיורינג".  מכונה תחשב לתבונית, אם יינתן לאדם היושב בחדר סגור, לנהל שיחה עם שתי ישויות שנמצאות בחדר השני, כאשר אחת מהן תהיה מכונה והשנייה אנושית, והמשוחח לא יוכל לזהות מי משתי הישויות היא מכונה או אדם.

בינה מלאכותית יוצרת  או GenAI , היא סוג של בינה מלאכותית המסוגלת לייצר תוכן חדש כגון טקסטתמונות או מדיה אחרת. בינה מלאכותית יוצרת, משתמשת במודלים  הלומדים דפוסים ממאגרי נתונים גדולים ואז יוצרים תוכן חדש על סמך הלמידה הזאת.

כבר היום אנו משתמשים בכלים אשר מבוססים על בינה מלאכותית, לדוג' מנועי חיפוש מתקדמים באינטרנט (למשל, חיפוש גוגל ,( מערכות המלצות (בשימוש על ידי YouTube , Amazon) הבנת דיבור אנושי ( Siri )מכוניות אוטונומיות, ובינה מלאכותית יוצרת ChatGPT , Midjourney  ועוד.

בינה מלאכותית הופכת להיות יותר ויותר נגישה להרבה משתמשים, כולל בתחום המקצועי ברכש. כיצד?

דוגמא טובה היא חברת הקמעונאות  הגדולה Walmart האמריקאית. החברה מנהלת אופרציות רכש עם יותר מ-100,000 ספקים ובכזו כמות, לא כל הרכישות זוכות לניהול מו"מ. לאחר בחינת המצב, החברה החליטה לרכוש תוכנת טקסט צ'אטבוט בשם Pactum אשר מנהלת מו"מ מול ספק אנושי.

תחילה בוצע פיילוט. הרעיון שהוביל את החברה בביצועו היה לנהל מו"מ עם חלק מהספקים כאשר היעד הוא להגיע להסכם עם 20% מקבוצת הספקים שתיבחר. ומי ייבחר? ספקים שאינם מוכרים סחורות אלא מעניקים שירות או מוכרים ציוד שהוא לשימוש החברה ואינו מיועד ללקוחות. רכיב נוסף לבחירת הספק הוא מידע מוחלט על יכולת שיפור מחיר בתמורה לשינוי תנאי התשלום. קנייני החברה בחרו את הספקים ויצרו תסריטים אפשריים לצ'אטבוט. באופן זה, הספק יוכל להשיב בזמנו לפי האפשרויות. אחד מרכיבי המו"מ שהוגדרו בתסריט הוא למשל, הקדמת תשלום בתמורה לביטול סעיף חוזי אשר לפיו Walmart זכאית לבטל את ההסכם באופן מידי. במקומו יהיה סעיף המאפשר התראה של 30-60-90 יום.

ולאלו מאתנו שרוצים קצת נתונים – בסיכומו של דבר, החברה הזמינה כ-100 ספקי קצה לנסות את הפתרון. שמונים ותשע מהם הסכימו להשתתף. הצ'אטבוט הצליח להגיע להסכם עם 64% מהם – הרבה מעל היעד של 20% – ועם סבב ממוצע של 11 ימים למשא ומתן. Walmart השיגה, בממוצע, 1.5% בחיסכון על הוצאות והצליחה להאריך תנאי תשלום, ל-35 ימים בממוצע. בעיני, זהו ללא ספק הישג מכובד לפיילוט.

 

ומה דעתם של הספקים על התהליך?

בראיונות שבוצעו לאחר הפיילוט עם הספקים שניהלו משא ומתן מוצלח, 83% מהם תיארו את המערכת כקלה לשימוש ואהבו את היכולת להציע הצעה נגדית ואת הזמן שהמערכת נתנה להם, לחשוב על המשא ומתן בקצב שלהם.

 

זו הנקודה,  להשאיר אתכם הקוראים, עם הנתונים האלו למחשבה על ההווה ובעיקר על העתיד הלא רחוק. במאמר זה סקרתי את ההיבט המסחרי של מו"מ אבל זה רחוק מלהסתיים כאן. השפעות רבות צפויות להיכנס גם לתהליכי הרכש עצמם ולתהליכי ה- Sourcing. על כך ארחיב בכתבות הבאות.

 

———————

*ריקי אביבי – מנהלת קניינות ורכש עם ותק של 20 שנה בתחום וניסיון עשיר בניהול רכש ישיר ורכש עקיף בתעשיה היצרנית והמוסדית. מנוסה בתהליכי משא ומתן, ייבוא, שיטות, הסדרת נהלי עבודה לצורך שיפור יעדי רכש, מיצוב הרכש והעלאת היעילות ארגונית. בעלת תעודת יועצת ארגונית ותואר שני במנהל עסקים. ליצירת קשר: [email protected]

———————

מקור התמונה: www.mantralabsglobal.com/the-role-of-generative-ai-in-healthcare/