Industry 5.0 – המהפכה התעשייתית החמישית

מאת: איציק כהן

 

המהפכה התעשייתית החמישית (Industry 5.0) – היא פרדיגמת פיתוח חדשה שהוצגה על ידי הנציבות האירופית. היא דוגלת בטיפוח פעילות תעשייתית שמתעלה מעל יעדים טכניים וכלכליים כגון פרודוקטיביות ויעילות. Industry 5.0 שואפת לקדם מטרות אחרות החיוניות גם לעתיד המגזר, כלומר, רווחת האדם, קיימות וחוסן.

 

הגדרה ומקור -תעשייה 5.0

המונח Industry 5.0, שנטבע על ידי הנציבות האירופית, נוצר כמושג משלים ל-Industry 4.0. מיקוד חדש זה מעודד פיתוח תעשייתי לקראת מודל ייצור המרכז לא רק חדשנות טכנולוגית וצמיחה כלכלית, אלא גם מחויבות לניסיון מעשי אחראי לסביבה. כמו כן, הוא מקדם שילוב של אסטרטגיות חוסן שמחזקות את המגזר מול שיבושים פתאומיים כמו זה שנגרם על ידי מגפת הקורונה.

 

מתקדמים לקראת שרשרת אספקה ​​עמידה

על רקע לוגיסטי מורכב, שבו חברות מקיימות אינטראקציה עם לקוחותיהן במספר ערוצים, כל הפרעה עלולה לגרום לטעויות ולהפחתת היעילות לפחות באחת מהחוליות בשרשרת האספקה.

כתוצאה מכך, חיוני שחברות ישתפו נתונים, יבטיחו מעקב אחר מוצרים ויבטיחו שקיפות בייצור, אחסון ואספקה ​​של הזמנות כדי למנוע תקלות. שרשרת אספקה ​​משולבת בה כל בעלי העניין משתפים פעולה ערוכה טוב יותר להתמודד עם קשיים חיצוניים ופנימיים.

מערכות עקיבות נועדו לשפר את בטיחות הסחורה, לשלוט בסיכונים ולהבטיח את איכות התהליכים והמוצרים, מתכנון תוכנית ייצור ולוגיסטיקה ועד להשקעות בפתרונות אוטומטיים במרכזי ייצור והפצה, שרשראות האספקה ​​דורשות יישום של טכניקות שיפור מתמיד כדי לחזק את עמידותן בפני שינויים בסביבתן.

הדיגיטציה של תהליכים לוגיסטיים ואוטומציה של פעולות הפכו לפתרונות הטובים ביותר לשמירה על שרשרת אספקה ​​משולבת ועמידה.

תוכנית זו הוצגה בדוח של Industry 5.0 – Towards an sustainable, human center and resilient European industry, היא תוצאה של דיונים שהתקיימו בשתי סדנאות וירטואליות שאורגנו ביולי 2020. המשתתפים במפגשים אלה כללו כמה ארגוני מחקר וטכנולוגיה ומימון סוכנויות ברחבי אירופה. כולם הסכימו על הצורך לשלב טוב יותר את סדרי העדיפויות החברתיים והסביבתיים של האיחוד האירופי, תוך העברת הפוקוס מטכנולוגיה אינדיבידואלית לפרספקטיבה מערכתית.

מקור התמונה: www.oemupdate.com

 

הבדלים בין Industry 4.0 ל- Industry 5.0

Industry 5.0 היא לא אבולוציה של Industry 4.0, והיא גם לא פרדיגמה חלופית שנועדה להחליף אותה. במובן מסוים, זו קריאת השכמה מבחינת הכיוון ש-Industry 4.0 לקחה. לפי הנציבות האירופית, המהפכה התעשייתית הרביעית התמקדה בעיקר בדיגיטציה של תהליכים ובשימוש בבינה מלאכותית (AI) כדי להגביר את הפרודוקטיביות והיעילות. בין סדרי העדיפויות שלה, היא דחתה את תפקידם של העובדים המעורבים במרקם התעשייתי וקידמה את המעבר למודלים של פיתוח בר-קיימא יותר.

 

היתרונות של שרשרת אספקה ​​בת קיימא

תרומה לקיימות של שרשרת האספקה ​​מביאה יתרונות גדולים:

  • הפחתת עלויות. חברות העושות שימוש חוזר בחומרי גלם מורידות את העלויות שלהן באופן משמעותי.
  • תדמית ארגונית משופרת. בדוח של IBM על צרכנים, 6 מתוך 10 צרכנים שנסקרו מוכנים לשנות את הרגלי הרכישה שלהם כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית. לפיכך, חברות שבאמת מודאגות מהסביבה ופועלות בהתאם, יחזקו את המוניטין שלהן ויהיו תחרותיות יותר.
  • חדשנות וקידמה. אסטרטגיית הקיימות של שרשרת האספקה ​​מורכבת מיישום תהליכים חדשים ועיצוב מחדש של פרקטיקות ארגוניות שונות. כתוצאה מכך, ניתן לשכלל מוצרים ולגלות הזדמנויות עסקיות חדשות, התורמות להתקדמות ולחדשנות של חברות.

ברור שקיימות שרשרת האספקה ​​היא כבר לא רק שאלה של תדמית; זה הפך להיות צורך ואסטרטגיה המועילים לחברות, בנוסף לשיפור היחסים שלהן עם הסביבה והחברה.

 

Industry 5.0, לעומת זאת, מחזירה את הגורם האנושי, ומציבה את העובדים במרכז תהליך הייצור. לפי הנחת היסוד הזו, הטכנולוגיה צריכה לעמוד לשירותם של בני האדם – ולא להיפך – במטרה להתקדם לעבר תרחיש של שיתוף פעולה מלא בין מכונה לאדם. במילים אחרות, Industry 4.0 מבוסס על קישוריות בין מכונות ומערכות IT, בעוד Industry 5.0 מחפשת לשלב את התפקידים של בני אדם ומכונות כדי להשלים ולהגביר את החוזקות של כל אחד מהצדדים.


מקור התמונה: www.isa.org

 

מאפייני התעשייה 5.0

מודל הצמיחה והפיתוח שמקדם Industry 5.0 מבוסס על שלושה עמודי יסוד:

  • קיימות. פיתוח מערכות ייצור המבוססות על אנרגיות מתחדשות הוא אחת הדרישות שמציבה תעשיה 5.0. על מנת להפחית את פליטת הפחמן ב-55% עד 2030, הנציבות האירופית מציינת בדוח שלה שהתעשייה חייבת להיות בת קיימא כדי לכבד את מגבלות הייצור של כדור הארץ. לפיכך, היא ממליצה על יישום תהליכים מעגליים העושים שימוש חוזר וממחזר משאבי טבע, מפחיתים פסולת ומצמצמים את ההשפעה הסביבתית.
  • ריכוז אנושי. Industry 5.0 מציבה את בני האדם במרכז מודל הייצור. הנחת היסוד ברורה; במקום "מה אנחנו יכולים לעשות עם טכנולוגיות חדשות?", השאלה היא, "מה הטכנולוגיה יכולה לעשות עבורנו?" גישה יותר חברתית וממוקדת אנושית זו מבטיחה שהשימוש בטכנולוגיה לא פוגע בזכויות היסוד של העובדים, כגון הזכות לפרטיות, אוטונומיה וכבוד האדם.
  • חוסן. החוסן הפך למפתח במאבק במגפת קוביד-19. הדו"ח של הנציבות האירופית מראה ששינויים גיאופוליטיים ומשברים טבעיים כמו מגפת Covid-19 חושפים עד כמה התעשיות שלנו שבריריות. לכן, היכולת להסתגל למצבים שליליים עם תוצאות חיוביות היא חובה בתעשייה 5.0.

עם גישה בת קיימא, ממוקדת בבני אדם וגמישה, Industry 5.0 מכוונת להתגבר בהצלחה על שיבושים ואתגרים, תוך שימוש בטכנולוגיה לשם כך.

 

טכנולוגיות Industry 5.0

על פי הנציבות האירופית, ותחת המסגרת הטכנולוגית שלה, יש שש קטגוריות מפתח לחיזוק התעשייה 5.0:

  1. אינטראקציה אישית-אדם-מכונה.
  2. טכנולוגיות בהשראת ביו וחומרים חכמים.
  3. תאומים דיגיטליים וסימולציה.
  4. טכנולוגיות העברת נתונים, אחסון וניתוח.
  5. בינה מלאכותית (AI).
  6. טכנולוגיות להתייעלות אנרגטית, אנרגיה מתחדשת, אחסון ואוטונומיה.

מסגרת טכנולוגית זו חייבת להיות בעלת ברית אסטרטגית להתקדמות לעבר יעדי התעשייה 5.0. אנליטיקה חזויה, למשל, מציעה כלים לחיזוק חוסנו של המגזר במטרה לצפות מראש אירועי מקרים אפשריים, למשל, אירועי מזג אוויר קיצוניים או שינויים בביקוש.

בינתיים, קובוטים (רובוטים שיתופיים) – מכונות שנועדו לעבוד עם מפעילים ולשחרר אותם מהצורך לבצע את המשימות התובעניות יותר, המסוכנות ו/או החוזרות על עצמן – מועסקות יותר ויותר במרכזי ייצור ובמחסנים. זהו צעד מעודד, שכן עליית הקובוטים מאשרת את כדאיותו של מודל טכנולוגי שבו מכונות ובני אדם חולקים אחריות ופועלים בהרמוניה.

מקור התמונה: www.automate.org

 

מהי אנליטיקה חזויה?

המושג של ניתוח חיזוי מתייחס לסוג של ניתוח המשתמש בנתונים היסטוריים ובנתונים בזמן אמת כדי לחזות התנהגויות, מגמות והרגלים אצל אנשים וביצועי מכונה.

מכיוון שהתחזיות של תרחישים אלו אמינים ביותר, ארגונים יכולים לקבל את ההחלטות העסקיות הטובות ביותר. לדוגמה, הודות לניתוח חזוי, חברות יכולות להקדים את דרישות הלקוחות על סמך גורמים הניתנים לשליטה, כגון מחיר מכירה, וגורמים חיצוניים, כגון לוחות שנה לעבודה והשפעות מזג אוויר.

מה הם קובוטים? מה תפקידם במחסן?

קובוטים, או רובוטים שיתופיים, הם מכונות שנוצרו כדי ליצור אינטראקציה עם בני אדם בסביבת עבודה על מנת לשחרר עובדים מהצורך לבצע משימות חוזרות, מורכבות או מסוכנות יותר.

ניתן ליישם את החידוש הזה במחסנים הודות לשתי טכנולוגיות מפתח: AI ולמידת מכונה. במובן זה, קובוטים אינם מחליפים מפעילים – הם לומדים מהם לבצע פונקציות ברמת הדיוק הגבוהה ביותר ובלי שחיקה.

מה המשמעות של הגעת הקובוטים ללוגיסטיקה? מכונות ידאגו לתהליכים החוזרים על עצמם, ויעזרו לבני אדם להתמקד אך ורק במשימות שמוסיפות ערך ללוגיסטיקה: ניתוח נתונים והחלטות אסטרטגיות, בין היתר.

במחסנים ומרכזי הפצה גדולים, קובוטים מגבירים את היעילות בליקוט, ומסתובבים במיתקן כך שהמלקטים יוכלו להישאר באזור העבודה שלהם.

 

תעשייה 5.0: שינוי פרדיגמה

נכון לעכשיו, Industry 5.0 נמצאת בשלב התחלתי (שלב מקדים); כלומר, אנחנו עדיין שקועים בשיפור ואופטימיזציה של Industry 4.0 באמצעות שימוש בטכנולוגיות הקיימות כיום בשוק. עם זאת, המהפכה התעשייתית החמישית שואפת לעבור לתעשייה עמידה יותר, בת קיימא וממוקדת אנושית.

Industry 5.0 מועיל לעובדים, לחברות ולכדור הארץ שלנו. שינוי פרדיגמה זה שאנו חווים עוסק לא רק ביעילות ובפרודוקטיביות, אלא בהבטחה שהייצור מכבד את גבולות הפלנטה שלנו ומעריך את העובד.

 

———-

**איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל: [email protected] , אתר: best-practice.co.il