סימונים ולייבלים נדרשים למשלוח חומרים מסוכנים

סימונים ולייבלים נדרשים למשלוח חומרים מסוכנים

מאת: שחם יעקבסון*

 

הקדמה

כאשר נשלחת חבילה לחו"ל, יש לציין עלייה שם וכתובת שולח ושם וכתובת מקבל. הדבר נכון גם במשלוח של מטען מסחרי באוויר. כאשר מדובר בחומרים מסוכנים, עקב הייחודיות שלהם יש לסמן את האריזות ולהוסיף עליהן לייבלים כדי שניתן יהיה לדעת מאיפה ולאן הן טסות ומה סוג החומר המסוכן במשלוח, לטובת פעולה מהירה במקרה של נזק או תקלה בתהליך השינוע. 

כמו כל דבר בתחום הטסת חומרים מסוכנים, גם הסימונים והלייבלים הנדרשים על גבי המשלוח מונחים על ידי ICAO ו IATA במטרה לייצר אחידות בשילוח בכל העולם, על ידי כל מי ששולח ובין כל חברות התעופה. 

ניתן לחלק את הנושא לשניים:

  1. סימונים = כל מה שנכתב על גבי האריזה. 
  2. לייבלים = כל מה שמודבק על גבי האריזה. 

מאמר זה מוקדש לסימונים והלייבלים הנדרשים למשלוח חומרים מסוכנים באוויר.  

 

סימונים – דגשים כללים

סימוני אריזת חומרים מסוכנים נדרשים להיות:

  1. קריאים, ולהופיע בצורה בולטת על גבי האריזה. 
  2. צמודים לאריזה כך שלא יפלו בתהליך השינוע.
  3. כתובים באנגלית – ניתן לכתוב את הסימונים בכל שפה שרוצים אבל חובה בנוסף לכתוב אותם בשפה האנגלית. 
  4. גודל הסימונים – 6 מ"מ לאריזות שמשקלן עד 30 ק"ג ו-12 מ"מ לאריזות שמשקלן גדול מ-30 ק"ג. 

 

סימוני חובה

קיימים 4 סימוני חובה למשלוח חומרים מסוכנים באוויר: 

  1. שם החומר המסוכן, כלל שם טכני במידה ויש לו.
  2. מספר UN או ID של החומר.
  3. שם המשגר (שולח) וכתובתו המלאה.
  4. שם הנשגר (מקבל) וכתובתו המלאה. 

סימונים ייחודיים

נוסף על סימוני החובה משלוחי חומרים מסוכנים מסוימים, מוגדרים כייחודיים ונדרשים בסימונים ייחודיים, כמה דוגמאות: 

  1. נגיפים מעבירי מחלות, קבוצת היזק 6.2 – יש להוסיף את מספר הטלפון של השוגר על גבי כל אחת מאריזות המשלוח.
  2. קרח יבש – יש לרשום את המשקל נטו של הקרח היבש בכל אחת מאריזות המשלוח.
  3. סימוני משקל – יש לסמן את כמות הנטו של החומר המסוכן בכל אחת מאריזות המשלוח כאשר יש יותר מאריזה אחת של אותו חומר באריזות שונות ובמשקלים שונים. במידה ויש אריזה אחת בלבד או את אותו החומר באותו משקל באריזות שונות, אין צורך לסמן את המשקל נטו בכל אריזה. 

 

סימונים יצרן אריזות

אריזות תקניות להטסת חומרים מסוכנים מסומנות בתקן בשם un specification number, מדובר בקוד אותו מטביע יצרן האריזה על גבי האריזה החיצונית בפאה הנראית. סימון ייחודי זה מהווה אינדיקציה לכך שמדובר באריזה תקנית, ועל פי הסימון עצמו ניתן לדעת את סוג האריזה (קרטון, חבית, ארגז עץ..), רמת סיכון החומר שניתן לארוז באריזה (גבוהה, בינונית, נמוכה) משקל ברוטו שהאריזה יכלה לשאת, שנת הייצור של האריזה, היצרן והמדינה שנתנה את האישור.

תקן האריזה מטבע על גבי האריזה ואין לשנות אותו או להסתיר אותו בסימונים או לייבלים אחרים.  

לייבלים – דגשים כללים

משלוח חומרים מסוכנים נדרש בלייבלים ייחודיים וייעודיים, דגשים כללים:

  1. על הלייבלים להיות מוצמדים לאריזה כך שלא יפלו בתהליך השינוע.
  2. על הלייבלים להיות מודבקים באותה פאה של סימוני המשלוח.
  3. זווית ההדבקה 45 מעלות (צורת יהלום). 
  4. גודל הלייבל 10 על 10 סנטימטר.
    1. חריג – נגיפים מעבירי מחלות, קבוצה 6.2, גודל הלייבל יכול להיות 5 על 5 סנטימטר. 
  5. צורה, צבע – בהתאם למופיע בהוראות הטכניות של ICAO. 
  6. ניתן להוסיף על הלייבל כיתוב, כמו למשל שם קבוצת ההיזק, כל עוד הנ"ל לא מפריע לנראות ולא משנה את המהות. 

כל אריזה מחויבת במדבקה המייצגת את קבוצת ההיזק הראשית של החומר המסוכן, כפי שמופיע בעמודה 5 ברשימת חומרים מסוכנים בהוראות הטכניות. במידה ויש לחומר קבוצת היזק משנית יש להוסיף את הלייבל של קבוצת ההיזק משנית על גבי האריזה. 

 

 Handling Labels

המשמעות המילולית שלHandling Labels  הינה לייבלים הנדרשים לטובת הנחיית שינוע עבור חברת התעופה. לא כל משלוח נדרש ב Handling Labels, כמה דוגמאות למקרים בהם כן נדרשים Handling Labels:

  1. CARGO AIRCRAFT ONLY – משלוח הארוז למטוס מטען בלבד או מוגבל להטסה במטוס מטען בלבד נדרש בלייבל של CARGO AIRCRAFT ONLY, שמשמעותו שאסור להטעין את המשלוח למטוס נוסעים אלא במטוס מטען בלבד. 
  2. חצים – משלוח המכיל נוזלים מחויב בסימוני חצים בשני צדדים מנוגדים על גבי האריזה.
  3. Keep Away from Heat – קבוצת היזק 4.1 Self-reactive substances ו-5.2 organic peroxides אסורים בחשיפה לחום או לשמש ישירה ונדרשים בלייבל Keep Away from Heat.

דגשים ל OVERPACK

קיימת אפשרות הטסת חומרים מסוכנים בצורה מאוגדת של אריזה או מספר אריזות שיכולות להכיל את אותו חומר מסוכן או חומרים מסוכנים מקבוצות היזק שונות. תצורה זאת נקראת OVERPACK. מבחינת סימונים ולייבלים, על השוגר לסמן ולהוסיף את הלייבלים על כל אחת מהאריזות בתוך ה OVERPACK, ובנוסף להוסיף אותם על גבי ה OVERPACK עצמו, כלל סימון המילה OVERPACK.

החשיבות לכך גדולה מעבר לכך שמדובר בהנחיה חד משמעית של הרגולטורים, וזאת מהאפשרות שבתהליך השינוע יתפרק ה OVERPACK ולמעשה לא ניתן יהיה לדעת איזה חומרים מסוכנים יש בכל אריזה. 

בשנים האחרונות יצא לי לשמש כנציג חברת תעופה המאשר משלוחי חומרים מסוכנים להטסה, ונוכחתי לא אחת למקרים בהם לא היו את הסימונים והלייבלים הנדרשים על גבי האריזות הפנימיות ב-OVERPACK מה שהוביל לפסילת המשלוח להטסה עד טיפול בנושא, מה שכמובן גורם לעיכוב בהטסת המשלוח.   

 

לסיכום

משלוח חומרים מסוכנים נדרש בסימונים ולייבלים ייחודיים שמטרתם להוות אינדיקציה פיזית לגבי תכלת המשלוח והנחיות שינוע עבור חברת התעופה. חשיבותם של הסימונים והלייבלים רבה, בעיקר במצב חירום, בעזרתם ניתן יהיה לדעת באופן מהיר מה יש באריזה ובהתאם מה צריך לעשות על מנת לטפל במקרה. 

כמו יתר הדרישות בנושא הטסת חומרים מסוכנים, גם סימונים ולייבלים נדרשים להיות בהתאם לתקנות ולחוקי הרגולטורים. הכרת הדרישות וביצוען מחייבת ידע והדרכה על מנת למנוע עיכוב המשלוח בשדה התעופה או חלילה תקלה. 

 

————————

*שחם יעקובסון, בעלים של חברת שחומ"ס – חברה לייעוץ והדרכת הטסת חומרים מסוכנים. [email protected]

טל: 052-6027412