ריקי אביבי - רכש ב-2024

2024 – שנה אזרחית חדשה. מה נוכל לצפות שיקרה בתחום הרכש בשנה הקרובה?

מאת: ריקי אביבי*

 

לאוהבי ההורוסקופים, קל להישען על קריאת מפות הכוכבים של אסטרולוגים כדי לקבל תחזית לשנה הקרובה. בתחום הרכש אין לנו מפות כוכבים כדי לכתוב הורוסקופ, בעוד שחלקנו סקרנים וחושבים על מה שעשוי להתרחש בתחום מקצועי זה בשנה הקרובה. לכן, כדי לתת מענה לסקרנות הזו, נוכל בהסתכלות על אירועי השנה שחלפה, יחד עם צניעות רבה, לצפות למיקוד והתפתחות של תחום הרכש בכיוונים הבאים. מעין תחזית או הורוסקופ אם תרצו-

 

  • דיגיטציה ואוטומציה: מאז הופעתה של הבינה המלאכותית (AI) לחיינו, יותר ויותר אנשי מקצוע מתחילים להחזיק ברעיון שחייבים להתקדם ולאמץ תהליכים אוטומטיים כדי לייעל תהליכי רכש. בשנה הקרובה צפויה להתרחש האצה של הטמעת תהליכים וכלים חדשים. מלבד שיפור היעילות, הטמעה זו גם תאפשר לאנשי מקצוע בתחום הרכש להתמקד בפעילויות אסטרטגיות יותר ובעלות ערך מוסף יותר.

 

  • מצוינות בניהול קשרי ספקים (SRM): תחרות עסקית גוברת תביא בעקבותיה התמקדות בבניית קשרים חזקים ושיתופיים עם ספקים. אנשי מקצוע בתחום הרכש ישקיעו באסטרטגיות חזקות של ניהול קשרי ספקים (SRM) כדי ליצור שותפויות מועילות הדדיות. זה כרוך בתקשורת מתמשכת, ניטור ביצועים ומאמצי חדשנות משותפים להנעת יעילות וזריזות בתוך שרשרת האספקה.

 

  • הפחתת סיכונים וחוסן: שיבוש עולמי כמו מגיפת COVID-19, הדגיש את החשיבות של בניית שרשראות אספקה ​​עמידות. אנשי מקצוע בתחום הרכש יתנו עדיפות לאסטרטגיות להפחתת סיכונים, גיוון ספקים ופיתוח תוכניות מגירה כדי להבטיח המשכיות עסקית מול אתגרים בלתי צפויים.

 

  • דגש מוגבר על קיימות: ב-2024, קיימות תהווה כוח מניע בהחלטות רכש. ארגונים ישימו דגש רב יותר על שיטות מקורות ידידותיות לסביבה ואחריות חברתית. סביר שהשינוי הזה יגיע מהמודעות הגוברת לשמירה על הגלובוס, אך גם מהביקוש של הצרכנים למוצרים המיוצרים בצורה אתית. מקצועני הרכש יעדיפו לאתר ספקים המתיישרים עם יעדי הקיימות של הארגון ושילוב שיטות ידידותיות לסביבה בשרשרת האספקה.

 

  • ניתוח מתקדם לקבלת החלטות מושכל: קבלת החלטות מוכוונת נתונים (data driven) תמשיך להיות מגמת מפתח ברכש. השימוש בכלי ניתוח מתקדמים יאפשרו לאנשי מקצוע להפיק תובנות חשובות ממערכי נתונים גדולים. ניתוח חיזוי, במיוחד, יאפשר לארגונים לחזות את הביקוש בצורה מדויקת יותר, לייעל את רמות המלאי ולנהל משא ומתן על חוזים טובים יותר עם ספקים על סמך נתוני ביצועים היסטוריים.

 

  • התמקדות בפיתוח כישרונות ושיפור מיומנויות: ככל שהרכש יתפתח, יושם דגש מוגבר על פיתוח המיומנויות של אנשי מקצוע בתחום הרכש. למידה ושיפור מיומנויות מתמשכים יהיו קריטיים כדי להתעדכן בהתקדמות הטכנולוגית ובמגמות בתעשייה. מיומנויות רכות, כגון תקשורת, משא ומתן וניהול מערכות יחסים, יהיו חשובות לא פחות כמו מומחיות טכנית.

 

לסיכום, ניתן לומר ש-6 ההיבטים שמניתי לעיל, עשויים להיות בסיס לתקופה דינמית עבור מקצוע הרכש, שיתאפיין בסימן חדשנות טכנולוגית, מחויבויות קיימות והתמקדות אסטרטגית בחוסן. בהנחה שאנשי מקצוע בתחום הרכש יאמצו את המגמות הללו הם יהיו בעמדה טובה להביא ערך עבור הארגונים שלהם ולתרום להצלחתו הכוללת של ניהול שרשרת האספקה ​​בשנים הבאות.

 

בהצלחה ושנה אזרחית ומקצועית טובה!

 

************************

**ריקי אביבי – מנהלת קניינות ורכש עם ותק של 20 שנה בתחום וניסיון עשיר בניהול רכש ישיר ורכש עקיף בתעשיה היצרנית והמוסדית. מנוסה בתהליכי משא ומתן, ייבוא, שיטות, הסדרת נהלי עבודה לצורך שיפור יעדי רכש, מיצוב הרכש והעלאת היעילות ארגונית. בעלת תעודת יועצת ארגונית ותואר שני במנהל עסקים. ליצירת קשר: [email protected]

*************

מקור התמונה:

https://www.linkedin.com/pulse/what-can-procurement-expect-from-2024-exceeding-xydpe/?trk=public_post_main-feed-card_feed-article-content