2020: ציון לשבח על פעילות ענפי הלוגיסטיקה מול אתגרי מגפת הקורונה

תוכן עניינים

מאת: משה שלו, כתב ראשי "שרשרת האספקה"

גורמים מקצועיים בארץ ובעולם מעניקים ציון לשבח לענפי הלוגיסטיקה על ההתמודדות, הפעילות וההיערכות שלהם מול אתגרי מגפת הקורונה.

בישראל בלטה פעילות הלוגיסטיקה בתחומים רבים של שילוח ואספקה סדירים, ובתוך כך גם הטיפול בחיסונים. לצד קופות החולים שנערכו במקצועיות למבצע החיסונים הגדול נגד הקורונה, כולל בניית מערך מחשוב מתקדם ומעקב – בולטת ההצלחה של מפעילי הלוגיסטיקה המורכבת בפרויקט ענק זה.

כאן היו ויש אתגרים מורכבים:

 

הלוגיסטיקה: כל חיסון דורש תנאים משלו

כל אחד מהחיסונים דורש מערך לוגיסטי שונה, שכולל קירור, שינוע ודאגה לתוקף החיסונים, במיוחד לאור העובדה שהחיסונים לא יגיעו בבת אחת והמנות ניתנות בפערי זמן שונים. החיסון של פייזר הציב כנראה את האתגר הלוגיסטי הגדול ביותר, שכן יש מעט מאד מקררים המאפשרים תנאי אחסון במינוס 70 מעלות עד להגעה לקופות החולים.

מפעילי הלוגיסטיקה עצמם הקדימו בהרבה את הממשלה. עד מועד חתימת ההסכם עם פייזר, ישראל לא כתבה תוכנית מסודרת לשינוע והפצה של חיסונים בקירור עמוק, ולא נערכה לאירוע מבחינת רכש והכשרת כוח-אדם. אם משווים זאת לארה"ב, שבנתה מערך הפצת חיסונים  ב-12 מיליארד דולר, זה די מפחיד. הוכח שככל שהחברות ייקחו על עצמן יותר אחריות למערך ההפצה בישראל, כך יהיה למדינה קל יותר.

אתגר נוסף הוא מערכות המידע. לחברות כמו פייזר ואסטרהזניקה יש חיישנים שמדווחים להם כאשר דלת המקרר נפתחת צריך לוודא מי התחסן, מתי מזמינים אותו שוב, איך עוקבים אחרי תופעות לוואי אפשריות וצריך לוודא ששומרים לו עוד מנה של אותה חברה. למרות שהמובילים והמאחסנים, כמו גם קופות החולים, לא תודרכו לגבי התפקיד שלהם בכל הסיפור, הם פועלים בהצלחה מרשימה.

לצד הקליטה היעילה של המשלוחים על ידי חברת ממן בפעילות ממוקדת של  יושבת ראש הקבוצה נחמה רונן וסמנכ"ל התפעול ערן קוסובר, שני הגורמים הפרטיים העיקריים האחראים על לוגיסטיקה של תרופות מורכבות בישראל הן סל"א של טבע, וחברת נובולוג, שכבר רכשה כמות גדולה של מקפיאים. גורם נוסף רלוונטי הוא חברת שראל, חברת הרכש וההפצה של בתי החולים בישראל.

אך כאמור, בסיכום 2020 ותחילת 2021 הוכח כי ענף הלוגיסטיקה מצטיין בכל נושא שרשרת האספקה של החיסונים.

 

אתגר עולמי

שנת 2020 היוותה אתגר גדול לענף הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה בכלל. כל הגופים המסכמים אתגר זה מציינים את ההצלחה הגדולה של הענף שעמד היטב במבחן בהיענות לצורכי השוק המשתנים עקב מגפת הקורונה והתאים את עצמו לתנאי התובלה, הסחר, האחסון, האריזה, המלאים והאספקה המשתנים.

מחקר שפורסם בימים אלה על היערכויות באירופה בתחום התחבורה והלוגיסטיקה (T&L) מציין כי התחום ממשיך להיות מונע על ידי מיזוג בכל פלחי השוק – להגברת היעילות, להרחבת הכיסוי הגיאוגרפי ולמשימות החדשות.

יותר גורמים אסטרטגיים משתמשים במיזוג ורכישות – M&A כדי להרחיב את נוכחותם בשרשרת האספקה (אינטגרציה אנכית), במטרה לספק one-stop-shops ופתרונות מקצה לקצה עבור לקוחותיהם. התיאבון של חברות הון פרטי (PE) לרכישות גובר; משקיעים פיננסיים אלה מתמקדים במגזרי נישה בצמיחה גבוהה וביצועים הדורשים מודרניזציה וחשיבה מחודשת אסטרטגית.

 

משקל מכריע לשירותי הלוגיסטיקה

במחקר צוין כי תחומי הביצוע הלוגיסטי (52%) ושירותי הלוגיסטיקה (34%) מהווים את החלק העיקרי בפעילות הסחר האירופית במסגרת T&L. תת-הסגמנטים הפעילים ביותר הם: תחבורה, שילוח מטענים, לוגיסטיקה של ניהול קשרי ספקים וחוזים, מעבר להיי-טק, רובוטיקה ואוטומציה.

 

שחקנים בכל המגזרים משתמשים בטכנולוגיה כדי להוסיף ערך ולשפר את היעילות. יכולות טכנולוגיות ודיגיטליות כבר מהוות מניע חשוב המודגש על ידי הגידול הרב בהשקעות הטכנולוגיות הקשורות ללוגיסטיקה.

 

חברות המחשוב הגדולות בשירות הלוגיסטיקה

נוכח הגידול הרב בפעילות של ערוצי הסחר המקוון ושרשראות האספקה ומגוון צורכי ענפי הלוגיסטיקה, מגלות גם חברות המחשוב הגדולות עניין גובר בהצעת פתרונות מתקדמים לתחומים אלה.

כך למשל חברת ORACLE מגויסת כולה למלחמה במגפת הקורונה ולמערכת החיסונים הלאומית בארצות הברית. מהחברה נמסר כי לפי הזמנת ממשלת ארצות הברית נבנה על ידי אורקל פורטל הזמנות מספקים של מערכת ניהול בריאות הציבור. הפורטל מאפשר לספקים פדרליים מורשים להזמין כמויות נדרשות ומספר חיסונים, ומאפשר לספקי החיסונים לנהל מלאי ולמלא הזמנות על בסיס זמינות. באמצעות הפורטל יוכלו הספקים גם לנהל משלוחים ולהבטיח שקבלת כל משלוח עומדת בדרישות הספציפיות של כל חיסון, כגון טמפרטורות שונות לאחסון קר. בנוסף לכך, ענן ה-EHR הלאומי – Electronic Health

Record conversion של אורקל משמש כמאגר הנתונים המרכזי של שלטונות הבריאות לכל נתוני החיסונים בארה"ב. מערכת "מסלקה לאומית" זו תקבל נתונים מכל תחומי השיפוט בארה"ב המנהלים חיסונים.

 

הצלחת אמזון כדוגמה

במסגרת אתגרי הסחר האלקטרוני נרשמה הצלחה בולטת בכל תחומי הדומיננטיות של אמזון וחברות דומות. אנשים סומכים יותר על קמעונאים מקוונים להזמנת וביצוע משלוחים. זה בסיס מצוין עבור אמזון, שכבר הייתה חלק גדול מחייהם של אמריקאים רבים, אך הפכה לחבל הצלה אמיתי עבור מוצרים בסיסיים כמו נייר טואלט ותכשירי חיטוי ידיים. אמזון שכרה יותר מ-375,000 עובדים כדי לעמוד בקצב הביקוש, וברבעון השלישי רשמה רווח של 6.3 מיליארד דולר – לאחר שהוציאה 2.5 מיליארד דולר על עלויות הקשורות ל-COVID-19.

 

מתקפות האקרים על חברות הלוגיסטיקה

ועוד אתגר: מלחמת הסייבר. הפריצה למתקני ממשלת ארה"ב ולחברות מסחריות עדיין נלמדת בכל העולם. סביר להניח שלא נדע את מלוא גודל הנזקים עד אמצע  2021. חלקים רבים בממשלת ארה"ב, כולל המחלקות לביטחון פנים מדיניות, מסחר ואוצר, כמו גם מכוני הבריאות הלאומיים, הושפעו מתוכנות זדוניות שהועברו באמצעות עדכון שנפרץ מרשתות ספקיות שירותי תוכנת ה-IT SolarWinds. התוכנה הזדונית תקפה גם את מיקרוסופט, שזיהתה פגיעה ביותר מ-40 לקוחות ממוקדים.

 

פריצת ענק גם בשרשרת האספקה בישראל

בשעה שכל העיניים בישראל מופנות לעבר חברת הביטוח שירביט – הסובלת עתה מפריצה חמורה למאגרי המידע שלה ונדרשת על ידי ההאקרים לשלם להם מיליוני ביטקוינס – מתחוללת פרשה לא פחות חמורה בבסיס שרשרת האספקה לישראל.

פריצה למחשבי חברת התוכנה עמיטל עם התקפת סייבר ישירה למעשה על כ-40 חברות ישראליות בתחומי הלוגיסטיקה והיבוא ארעה לאחרונה. התוקפים הצליחו לפרוץ לשרתים של עשרות חברות לוגיסטיקה ושילוח ולחדור למעשה לכל שרשרת האספקה של ישראל. החברות שהותקפו הן חברות ענק בתחום הלוגיסטיקה ושיבוש פעילותן עלול להביא לפגיעה באספקת מוצרים חיוניים.

מומחי סייבר מציינים כי המידע שנגנב עלול גם להיות בעל ערך אסטרטגי למדינות אויב. ככל הידוע עד כה, למרות הפריצה המוצלחת, לא בוצעה דרישת כופר. לפיכך עולה החשד שמדובר במתקפה אסטרטגית לצורך השגת מידע על מדינת ישראל ולא בתקיפה שנועדה למיקוח כלכלי.

כאמור, מרבית התקיפה בוצעה דרך חברת עמיטל, המפתחת תוכנות לחברות לוגיסטיקה ושילוח. הפורצים חדרו למחשבים של עמיטל, גנבו את רשימת הלקוחות שלה וכן את פרטי ההתחברות ללקוחות, ומשם המשיכו לביצוע פריצה ללקוחות עצמם.

במהלך חקירת הפריצה לעמיטל התגלה כי בוצעו פריצות ל-15-20 חברות נוספות שעוסקות בתחום הלוגיסטיקה בישראל והן אינן לקוחות של עמיטל. המשמעות היא שאותם פורצים המשיכו במסע גניבת המידע גם בחברות אחרות בתחום, במה שנראה כמו תוכנית סדורה ושיטתית להשגת המידע.

עוד חברה הצטרפה להודאה בפריצה אליה. כך, זיהתה חברת אוריין, לאחר קבלת התראה מאחד מספקי התוכנה שלה כי כתוצאה מאירוע סייבר שהחל אצל עמיטל, דלף מידע השמור באחד משרתי אוריין, כפי שאירע, למיטב ידיעת החברה, לכ-40 לקוחות נוספים של עמיטל. "בעקבות פעולות שנקטה אוריין, הופסקה דליפת המידע מספר שעות לאחר מועד הגילוי. האירוע לא השפיע על פעילותה השוטפת של אוריין, ומתן השירותים ללקוחותיה ממשיך כרגיל", נמסר בדיווח לבורסה מטעם חברת אוריין.

נראה כי מלחמת הסייבר תמשיך להיות אתגר לענף הלוגיסטיקה גם ב-2021.