מאת: איציק כהן*
היעדים הלוגיסטיים כוללים תכנון, ניהול ובקרה יעילים של אחסון ומשלוח של סחורות. כדי לייעל את תהליכי שרשרת האספקה ולמקסם את התוצאות, חברות צריכות לקחת בחשבון 10 היבטים מרכזיים.
מהן המטרות הלוגיסטיות?
אם מישהו חשב שהלוגיסטיקה היא נטע זר, בן חורג ואינו קשור לפעילות הסדירה של העסק הוא טועה. הלוגיסטיקה רחוקה מלהיות חלק עצמאי ונפרד מעסק. אכן, זהו תהליך מקיף ויוצר ערך. עסקת מכירה תחשב מצליחה רק אם התהליכים הלוגיסטיים תומכים בה מאחרי הקלעים. לכן, חיוני להבין את 10 היעדים העיקריים של הלוגיסטיקה המפורטים להלן. שמירה על עמודי התווך הללו תבטיח את האפקטיביות והתחרותיות של החברה .
- הגברת התחרותיות
המטרה הראשונה של הלוגיסטיקה היא להיות תחרותית יותר. זאת על ידי הבטחת משלוחים מהירים ומתן מידע איכותי לגורמים העוסקים בתהליך הלוגיסטי. יותר ויותר חברות כוללות את היכולות הלוגיסטיות שלהן בהצעות הערך שהן מציגות ללקוחותיהן, במיוחד במגזרי הקמעונאות והאופנה.
עליית המסחר האלקטרוני ומשלוחים באותו יום הגבירו את התחרות להפצת הזמנות בחלונות זמן קצרים יותר ויותר ולהציע ללקוחות מקוונים את הנוחות הגדולה ביותר. הקמת נקודות איסוף כחלופה לבית הנמען היא דוגמה למגמה זו.
- צפו צרכים
חיזוי מדויק של צרכי הצרכן חיוני לא פחות מהתחרותיות בהפצת סחורות. חיפוש המוצר הנדרש בכמויות הנכונות יכול ליצור או לשבור עסק. כדי ליישם ביעילות רכש שרשרת אספקה, חיוני לסנכרן מידע בין המחסן לנקודות המכירה (POS).
חברות עם מרכז הפצה ונקודות מכירה יכולות לשלב כלים דיגיטליים כמו Store Fulfillment כדי לנהל את מילוי המוצרים באופן אוטומטי. פתרון זה יודע כמה מלאי זמין בקופה ומארגן מילוי כדי לשמור על רמות מלאי מספקות. בדרך זו, לא תפספסו הזדמנויות עסקיות.
Store Fulfillment -מודול הגשמה בחנות תוכנן עבור חברות הזקוקות לשליטה בזמן אמת על המלאי של המחסן והחנויות הפיזיות שלהן. בנוסף, סיכרון פעולות אספקה ברחבי רשת ההפצה כגון איסוף, מילוי, העברות בין חנויות והחזרות.
- חישוב רמות מלאי אופטימליות
כאשר מנבאים צרכים, יש גבול דק בין תת-מלאי לעודף. בלוגיסטיקה, עדיף לשמור על רמות מלאי מתאימות כדי למנוע התיישנות מוצרים. אימוץ אסטרטגיית "בדיוק בזמן" just-in-time strategy יכול להיות מועיל. עם זאת, זה דורש תכנון קפדני.
אל מול אתגר זה, הצטיידות במערכת ניהול מחסנים (WMS) מאפשרת לעקוב אחר מצב המלאי בזמן אמת ולהבטיח מעקב אחר זרימות המוצרים.
- חיזוק הקשר עם לקוחות וספקים
אחת המטרות העיקריות של הלוגיסטיקה היא להרוויח ולשמור על אמון הספקים וקהל הלקוחות. השגת תוצאות מוסכמות, הבטחת משלוחים בזמן, פתרון תקריות אפשריות ושמירה על ערוצי תקשורת פתוחים יכולים למקם אותך מעל המתחרים. יתרה מכך, רכישת קונה חדש יקרה יותר מאשר שמירה על קונה קיים.
- תמיכת לקוחות מקיפה
המוצר הסופי צריך להיות במצב אופטימלי, כמובן. אבל מתן עדיפות לחוויית הקנייה הכוללת חשובה לא פחות. זה כולל את האינטראקציה הטלפונית הראשונה או את הרושם הראשוני באתר עד לקבלת ההזמנה בצורה חלקה. מחקר Capgemini בנושא "אתגר של המשלוחים של המייל האחרון "Last Mile delivery Challenge" מצביע על כך ש-55% מהלקוחות היו מחליפים מותג אם מישהו אחר יציע שירות משלוחים מהיר יותר. לוגיסטיקה משפיעה באופן משמעותי על התפיסה הכוללת של הלקוחות המקוונים. אז ניהול שגוי של אתגר זה עלול לגרום לקונים להתעלם ממוצר באיכות גבוהה יותר.
איסוף יעיל וזמני מימוש הזמנות קצרים עוזרים לעמוד בציפיות המשתמש. מחסני מסחר אלקטרוני, למשל, יכולים לייעל את הפעולות הלוגיסטיות שלהם עם יכולות ספציפיות של מערכת WMS .
- מזעור עלויות תפעול
אין לראות בלוגיסטיקה כעלות קבועה שהעסק צריך לשאת, אלא כהזדמנות לשפר תהליכים. היוזמה ועמידה במועדי אספקה נמנעת משימוש במשלוחים דחופים. כמו כן, טעויות בעיבוד הזמנות וניהול המשלוח כרוכים בעלויות נוספות עקב הצורך להחזיר ולשלוח מחדש את הסחורה.
באופטימיזציה של פעולות שרשרת האספקה, נתונים הם נכס בעל ערך. המידע שיאסף יאפשר לקבל החלטות מושכלות יותר בקלות. עם הפונקציונליות של ניתוח שרשרת האספקה, ניתן להשוות נתונים סטטיסטיים ולזהות חוסר יעילות והזדמנויות שיפור.
- תכנון מסלולים יעילים
להקצאת משאבים לבחירת מסלול המשלוח הטוב ביותר יש מספר יתרונות. בין היתר, הוא מונע פקקים ומכשולים אחרים, מקל על מעקב אחר מיקום הנהג והרכב ומבטיח שהסחורה תגיע בזמן ובתנאים אידיאליים.
שימוש בתוכנה מתקדמת לניהול מסלולים עוזר לתכנן מסלולים אופטימליים, תוך התחשבות בגורמים כמו מרחק, תנועה, הגבלות משקל, גודל ולוחות זמנים של משלוחים.
- הבטחת יעילות התהליך
לוגיסטיקה שואפת להשיג יעילות בכל אזור ייצור. כדי למצות את הפוטנציאל המקסימלי, כדאי להימנע מכפילות משימות, ניהול לא נכון של משאבים, בירוקרטיה מוגזמת ופערי ייצור.
עדיף ליישם פעולות מתקנות ולהשאיר מאחור אסטרטגיות מיושנות. כדאי גם לאמץ מערכות אוטומטיות ולחקור חידושים אחרים, למשל, טכנולוגיות מעקב, אחסון בענן, קוראים כף יד, סורקים תעשייתיים, תגים חכמים וראייה ממוחשבת.
- תרומה לערך חברתי
שמירה על פעילות שרשרת האספקה היא הבסיס לתפקוד הכלכלה בצורה טובה. לכן, הלוגיסטיקה קשורה קשר הדוק לחברה. ככל שהתשתית טובה יותר, כך הצמיחה הכלכלית של חלקה ויציבה יותר.
מצב נוסף שבו לוגיסטיקה מוסיפה ערך חברתי הוא אסונות הומניטריים. רשת איתנה מאפשרת לשלוח משאבי סיוע והצלה לאזורים שנפגעו מאסונות טבע או מלחמות.
- הגנה על הסביבה
המגזר הלוגיסטי עובר תהליך שינוי כדי להפוך את פעילותו לידידותית יותר לסביבה. לוגיסטיקה בת קיימא (המכונה גם לוגיסטיקה ירוקה) כוללת מערכת של שיטות עבודה שנועדו להגביל את ההשפעה הסביבתית של פעולות כמו הובלה ומחסנים תוך צמצום זמן ועלויות.
מדדי KPI להשגת יעדים
כדי להשיג את היעדים הלוגיסטיים, יש לקיים תוכנית ניהול. אבל קודם כל, עדיף לקבוע סדרה של מדדי ביצועים מרכזיים (KPI). ניתן לקשר את אלה לייצור, אחסון ומלאי, רכש, איסוף ומשלוח הזמנות, הובלה, משלוחים ושירות לקוחות.
הפתרון האידיאלי לריכוז כל הנתונים הקשורים לתחומים אלה, אנו ב- Best-Practice יכולים לסייע לך להגדיר את היעדים, לזהות את צווארי הבקבוק, לבחור את הפתרונות הנכונים והמתאימים אשר מגבירים את היעילות בכל סוגי המחסנים והמתקנים, ללא קשר למגזר או ענף. בין אם אתם מחפשים תוכנות או פתרונות אחסון פיזיים עבור החברה, הקפידו ליצור קשר.
————-
*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל [email protected] אתר: best-practice.co.il
מקור התמונה: https://packagex.io/blog/what-are-the-seven-major-logistical-functions