איציק כהן - כתבת אפריל 2024 - 1

תכנון מחסן לוגיסטי (מרלו"ג): הגדרה, סוגים ודוגמאות

מאת: איציק כהן*

 

הקמת מרלו"ג הוא נידבך חיוני של לוגיסטיקה וניהול שרשרת אספקה עבור כל חברה. מתקן מתוכנן היטב לא רק מגביר את הפרודוקטיביות התפעולית, אלא גם משפיע ישירות על עלות-תועלת ושביעות רצון הלקוחות.

כדי להשיג תכנון יעיל, מומלץ להיות בעל הבנה מעמיקה של עקרונות עיצוב פריסת מחסן, סוגים, שיטות עבודה מומלצות וטכנולוגיות יישומיות.

תכנון מחסן: היסודות

הקמת מרלו"ג הוא תהליך של ארגון אסטרטגי של מוצרים, מערכות אחסון וציוד במתקן לוגיסטי. בסופו של דבר, התכנון שואף לייעל את סידור הסחורה כדי להקל על הפעולות העיקריות שמבצעים: קבלה, אחסון, ליקוט הזמנות ומשלוח.

המטרות של תכנון טוב כוללות צמצום זמני אספקה, מקסום מקום, מזעור עלויות תפעול והגדלת פרודוקטיביות המפעיל. תכנון המחסן קשור קשר הדוק להצלחת שרשרת האספקה: הוא משפיע ישירות על מהירות מילוי ההזמנות ושליחתן ללקוחות.

סוגי הגדרות המרלו"ג

ניתן להגדיר מתקנים לוגיסטיים במספר דרכים. כל אחד מהם מותאם למוצרים שהוא מאחסן ולתפקודו בשרשרת האספקה. אלה הן כמה מהגדרות המחסנים הנפוצות ביותר:

מחסני מעבר המאחסנים סחורה באופן זמני.

מרכזי הפצה מבטיחים זמינות מלאי באמצעות מיקומם האסטרטגי קרוב ללקוחות פוטנציאליים.

מחסני ייצור – הידועים גם בשם מחסני חומר גלם, מאחסנים חומרי גלם ומוצרים מוגמרים למחצה המשמשים לייצור מוצרים אחרים.

מחסני ליקוט –  מוקדשים במיוחד לעיבוד הזמנות.

מחסני איחוד – מייעלים את המשלוחים עבור חברות עם מספר גדול של הזמנות או מרכזים לוגיסטיים מרובים.

בהתאם לסוג המתקן ומחזור המוצר, ניתן לאפיין את הגדרת המחסן בעיקר על ידי הדברים הבאים:

  • אחסון בבאלקים: מוצרים דומים מקובצים על הרצפה.
  • מערכות מידוף :  חומרים מאוחסנים על גבי מדפים.
  • מעברים: הסחורה מאורגנת במעברים מרובים לגישה נוחה.
  • אזורים: הסחורה מוקצית לאזורים ספציפיים לפי קטגוריה.
  • תחומים עיקריים המשפיעים על הקמת המחסן

באופן כללי, יש לתעדף את 4 אזורי המחסנים הבאים בעת התכנון והגדרת המחסן שלך:

אזור קבלה

אזור זה אחראי על קבלה, בדיקה וניהול של חומרים או מוצרים נכנסים. זה צריך להיות ממוקם אסטרטגית, ליד הכניסה הראשית עבור פריקה, בדיקה ומשטוח יעיל. בנוסף, עליו לתפוס את החלל המתאים לייעודו. הוא יכול לשלב אזור היערכות לאחסון סחורות באופן זמני לפני ההפצה.

אזור הקבלה מצויד בדרך כלל ברציפי טעינה, מלגזות, כלי שינוע ומערכות אחרות דוגמת, מכונת עיטוף, מדפסת מדבקות ומכשירים אחרים כדי לסייע בפריקה והובלה פנימית של חומרים. המוצרים נבדקים גם באזור זה כדי לאמת את איכותם, כמותם ומצבם לפני אחסונם.

אזור אחסון

אזור זה חיוני בתהליך הקמת המחסן והתכנון הלוגיסטי, שכן הארגון שלו משפיע ישירות על היעילות התפעולית. בחירת מערכת האחסון היא קריטית למקסום השטח ולהקל על הגישה לסחורות. בנוסף, האחסון מוגדר לעתים קרובות על פי אופי המוצרים, בין אם הם מתכלים, בעלי מחזור גבוה או סחורה בתפזורת.

מערך המחסן לוקח בחשבון גם את תכנון המעברים  השונים (מעברים ראשיים, מעברים משניים ומעבר בין מדפים (מעבר תחתי)) כדי לאפשר גישה נוחה ותנועה בטוחה של המפעילים וכלי השינוע. לבסוף, אזור האחסון צריך להיות מותאם לתנודות בביקוש, תוספת של מוצרים חדשים ושינויים בתהליכים לוגיסטיים.

אזור ליקוט

באזור זה מתבצע שלב הליקוט של עיבוד הזמנות, שבו המפעילים ממלאים הזמנות כדי לספק את דרישת הלקוחות. כדי לבצע את הליקוט בהצלחה, אזור זה צריך להיות מאורגן כדי לאפשר למפעילים לנוע ביעילות ובנוחות. התכנון אמור  למזער נתיבי ליקוט ולהשתמש בתחנות עבודה ארגונומיות כדי להפחית עייפות.

לעתים קרובות, נוצר חלל לאיחוד מוצרים נבחרים לפני האריזה והמשלוח. הדבר יכול לסייע במיטוב זרימות העבודה ובמניעת שגיאות. בדומה לאזור האחסון, ניתן לתכנן את אזור הליקוט כך שיתאים לשינויים בביקוש, גדלי הזמנה משתנים וגורמים נוספים שיכולים להשפיע על התהליך. אזור ליקוט מתוכנן נכון תורם באופן משמעותי לאפקטיביות הכוללת של המחסן. זה משפיע ישירות על שביעות רצון הלקוחות ועל ידי הבטחת משלוחים מדויקים בזמן.

אזור משלוחים

באזור זה, הזמנות נשלחות ליעדיהן: חנויות קמעונאיות, לקוחות בודדים או כל מיקום ייעודי אחר. זהו השלב האחרון לפני שהמוצרים עוזבים את המתקן הלוגיסטי.

אזור המשלוחים צריך להיות שטח המוקדש לאריזה. כדאי לכלול תחנות עבודה המצוידות בחומרים המתכלים הדרושים (למשל, קופסאות ותוויות). כמו כן, צריכים להיות אזורים להעמסת משאיות או כלי רכב אחרים. אזור משלוחים מתוכנן היטב הוא בעל חשיבות עליונה להבטחת משלוחים בזמן, ובכך מטפח שביעות רצון לקוחות ומצוינות בשרשרת האספקה.

איציק כהן - כתבת אפריל 2024 - 2

דוגמאות לתכנון מחסן

ניתן להגדיר את פריסת המתקן הלוגיסטי שלך בדרכים שונות. הבחירה תהיה תלויה בגורמים כגון סוג המוצר, נפח המלאי, שיטות הליקוט והתשתית. הנה כמה הגדרות מחסן סטנדרטיות:

תכנון מבוסס

תהליך. המתקן הלוגיסטי מאורגן לפי שלבים כגון קבלה, אחסון, ליקוט ומשלוח. תצורה זו מאפשרת רצף לוגי של פעולות וזרמי זרימת עבודה ספציפיים. כתוצאה מכך, הפריטים יעברו בצורה חלקה מקבלה לאזורי האחסון, הליקוט והמשלוח.

תכנון מבוסס מדפים.

סוג זה של פריסה מתמקד במערכות מידוף שונות ומרובות המשמשים לאחסון מוצרים. סוג זה מעדיף גישה למגוון רחב של סחורות והוא פופולרי במתקנים עם קטלוג מוצרים נרחב. דוגמה לכך תהיה מרכז מסחר אלקטרוני המטפל במלאי בגדלים ומאפיינים שונים.

התכנון מבוסס על משטחים המאוחסנים במדפים או סידור משטחים על הרצפה במערום. בעיצוב זה, יחידות המאופיינים במספרים קטלוגים המאוחסנים בבלוקים גדולים של מידוף או ישירות על הרצפה (הערמת בלוקים). סוג זה של פריסה מאפשר למפעילים לאתר מוצרים דומים במהירות ומקל על ליקוט מספר גדול מאותו פריט. תצורה זו ניתן למצוא במחסנים העוסקים במוצרי צריכה מהירים, בהם מאוחסנים באזורים מסוימים כמויות משמעותיות של מוצרים זהים.

תכנון מבוסס על ליקוט בלוקים. פריטים בעלי מחזור גבוה מקובצים באזורים אסטרטגיים כדי לייעל את הליקוט. המטרה היא למזער את נתיבי הליקוט עבור המפעילים ולזרז את מימוש ההזמנות. ניתן לראות זאת, למשל, במחסן מסחר אלקטרוני שמטרתו להאיץ את הליקוט של מוצרים בעלי ביקוש גבוה.

תכנון מבוסס תחנת עבודה. המחסן מאורגן סביב תחנות עבודה ייעודיות למשימות כמו אריזת הזמנות, תיוג ואימות. המטרה היא לשפר את היעילות על ידי קיבוץ פעילויות קשורות בתחומים ספציפיים.

תכנון המחסן יכול להשתנות בהתאם לצרכים של כל חברה. בעת תכנון המחסן שלכם, זכרו לקחת בחשבון את סוג הסחורה שאתם מטפלים בה, גודל המלאי שלכם, שיטות הליקוט שלכם והתשתית הזמינה לכם.

איציק כהן - כתבת אפריל 2024 - 3

תכנון מחסן לשרשרת אספקה תחרותית

למרות שתכנון יעיל מציע יתרונות רבים, הוא יכול להציב אתגרים מסוימים. אלה עשויים לכלול חוסר מקום, מורכבות בניהול מלאי והתאמה לשינויים בביקוש. כדי להתגבר על מכשולים אלה, מומלץ ליישם טכנולוגיות מתקדמות, להעריך מחדש באופן קבוע את הפריסה שלכם ולספק לצוות שלכם הכשרה מתמשכת.

 

לסיכום, תכנון המחסן שלכם הוא מרכיב מרכזי לשיפור היעילות התפעולית וסיפוק דרישות השוק. האם אתם מעוניין לשדרג את מערך הלוגיסטיקה שלכם עם פריסה המשלבת עקרונות ברורים, טכנולוגיות חדשניות ושיטות עבודה מומלצות? צור עמנו קשר. ב-Best-Practice, יש לנו ניסיון רב בסיוע לעסקים במגוון מגזרים וקווי מוצרים.

————–

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל [email protected] ,  אתר   best-practice.co.il

——————–

מקור התמונות:

https://logisticsmgepsupv.wordpress.com/2017/05/15/factors-to-consider-in-warehouse-layout-design/

https://icograms.com/usage-warehouse-layout-visualization

https://econo-courier.com/uncover-the-logistics-of-warehouse-management/