שחם יעקובסון

שינויים בהדרכות הטסת חומרים מסוכנים

מאת: שחם יעקבסון, בעלים של חברת שחומ"ס – חברה לייעוץ והדרכת הטסת חומרים מסוכנים, [email protected], טל – 0526027412

 

לפני כמה שנים החל מהלך של הגופים המנחים בתחום הטסת חומרים מסוכנים ( ICAO בשיתוף ארגון חברות התעופה IATA ) שכולל שינוי במבנה ההדרכות במטרה לדייק אותן ככול שניתן לגורם המודרך.

השינוי כלל כמה שלבים כגון:

  1. ביצוע מיפוי של כוח האדם בחברה בהתאם לתפקידים השונים והנגיעה שלהם לתחום הטסת חומרים מסוכנים.
  2. איפיון הצורך הספציפי עבור אותו תפקיד בהדרכת חומרים מסוכנים – נושאי ההדרכה הרלוונטים.
  3. עדכון תוכניות ההדרכה לרבות עדכון חומרי ההדרכה בהתאם.
  4. ביצוע ההדרכות בפועל במתכונת החדשה.
  5. בדיקת אפקטיביות ההדרכה – מה למד החניך? האם יודע ליישם את הידע בעבודתו היום יומית?

תיארתי כאן תהליך מורכב בכמה משפטים קצרים, התהליך עצמו דורש לא מעט עבודה, מחשבה, סיעור מוחות, בחינת תהליכים וצרכים על ידי המעסיק / הגורם האחראי בחברה לתחום ההדרכה. מורכבות התהליך תלויה בגודל החברה וכמות העובדים או התפקידים הרלוונטים לתחום הטסת חומרים מסוכנים.

כמדריך חומרים מסוכנים, השתלבתי בכול אחד מהשלבים ובעיקר בחלק של עדכון חומרי ההדרכה וכמובן ביצוע ההדרכות בפועל.

על מנת לעזור לגורמים השונים בתחום לבצע את ההתאמות, פרסמו ICAO ו IATA ספרי הסבר כמו: Dangerous Goods Training Guidance שפרסם IATA שכולל פירוט ודוגמאות פרקטיות, כולל תוכניות ההדרכה במתכונת החדשה.

מי שעוסק בתחום, ככול הנראה מכיר את השיטה "המסורתית" של ההדרכות, על פיה נקבעו קטגוריות שונות מ 1-12 כאשר מאחורי המספרים נקבעו התפקידים, למשל שוגר שאורז משלוח חומרים מסוכנים נדרש לעבור הדרכה בקטגוריה 1,2, סוכן מטען נדרש לעבור הדרכה בקטגוריה 3, נציג חברת תעופה שמאשר משלוחי חומ"ס נדרש לעבור הדרכה בקטגוריה 6 ועובדי מסוף מטענים שמעמיסים חומרים מסוכנים על אמצעי היטס הדרכה בקטגוריה 8.

במתכונת החדשה, אין קטגוריה אלא שם להדרכה, למשל : Dangerous goods course for shippers and packers או .dangerous goods course for flight crew members

התפקידים השונים לא השתנו, אז במה שונה השיטה החדשה? מעצם בחינת התפקידים ותוכניות ההדרכה, ניתן היה לראות שיש לא מעט נושאים שהיו חלק מובנה בהדרכות שלא נדרשות לתפקידים מסויימים לעומת נושאים מהותיים לביצוע תפקיד מסויים שלא נכללו בהדרכות. נוסף על כך החלק האחרון של בדיקת האפקטיביות שלא היה קיים במתכונת המסורתית. משמע, בסיום ההדרכה בוצע מבחן, ומי שעבר אותו קיבל תעודה, כאשר בפועל היה חסר הרכיב הנוסף של ווידוא שאכן העובד יודע למשל איך לזהות חומרים מסוכנים לא מוצהרים,  או מה לעשות במקרה של אירוע חירום על הקרקע או במטוס, הכול בהתאם לתפקיד.

בארץ לאורך שנים, היצואנים, סוכני המטען ונציגי חברות תעופה עברו כולם הדרכת חומרים מסוכנים בקטגוריה 6. ההדרכה הזאת מתאימה לנציגי חברת תעופה שמבצעים Acceptance, והסיבה שהיא בוצעה כי היא כוללת את כלל הנושאים כפי שהוגדר בטבלת ההדרכות בספר של ICAO ו IATA. המשמעות שהועברו נושאים לא רלווטנים או נושאים לא נדרשים לרוב המוחלט של המודרכים ( כול מי שאינו נציג חברת תעופה ) מחד ופחות העמקה בנושאים רלוונטים לעבודה היומיומית מאידך.

אפשר להקביל את זה לאדם שרוצה להוציא רישיון נהיגה על רכב פרטי, והוא נשלח לעשות רישיון על משאית מתוך תפיסה שלנהוג במשאית נדרש הרבה יותר ידע ויכולת מאשר לנהוג ברכב פרטי, אבל אם כול מה שביקש אותו אדם זה רישיון לרכב פרטי, למה הוא צריך ללמוד איך לנהוג במשאית? ואם אמשיך בהקבלה, כאשר אדם עובר טסט בהצלחה, הוא מקבל רישיון נהיגה אבל הוא חייב לנהוג בליווי למשך תקופה מסויימת. זה בדיוק מה שנעשה בתחום הדרכת חומרים מסוכנים – לאחר ההדרכה יש לבצע בדיקת אפקטיביות שמטרתה לבדוק האם העובד שסיים את ההדרכה יודע לבצע את תפקידו, ולשם כך הוא נדרש בליווי על ידי עובד מוסמך או כול אופן אחר שיוודא שהוא יודע לבצע את תפקידו וליישם את מה שלמד בהדרכה.

לסיכום, עדכון תוכניות ומתכונות הדרכות חומרים מסוכנים נועדו להתאים ולדייק את התכנים ככול שניתן, מתוך רצון להעמיק את הידע בהתאם לתפקיד ולצורך האמיתי של המודרך. הנ"ל דורש עבודת הכנה ותכנון על מנת לדייק את ההדרכות ולהתאים אותן למתכונת החדשה.

 

**************

מקור התמונה: https://cacrewacademy.com/join-our-dangerous-goods-regulations-category-6-course/