רובוט לכתבה של משה שלו

שילוב רובוטי ורחפני בין ניהול לוגיסטי ואבטחה

מאת משה שלו, כתב ראשי ל"שרשרת האספקה"

 

"המחסור בכוח אדם בענפי הלוגיסטיקה והאבטחה והקושי בגיוס עובדים גורם לתחום  לשנות את פניו. השילוב בין טכנולוגיה ופתרונות רובוטיים יענה על האתגרים החדשים ויתאים  אותם למציאות המשתנה".

חטיבה חדשה של חברת HVI  מציגה פתרונות אוטונומיים של מערך אבטחה משולב רובוטי – אנושי. שילוב כזה מאפשר מצד אחד להתמודד עם קשיי גיוס העובדים בתחום ותחלופת עובדים. שילוב הרובוטים והרחפנים במערך האבטחה והלוגיסטיקה ישפר משמעותית את איכות האבטחה ורמת השירות מול האתגרים הרבים". כך אמר חן יודלביץ, מנכ"ל חברת HVI  פתרונות אבטחה, נציגת HIKVISION  בישראל בכנס האבטחה הארצי שהתקיים במועצה האזורית דרום השרון במעמד מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, מנכ"ל ארגון חברות האבטחה בישראל פיני שיף וגורמים מענף האבטחה ומשטרת ישראל.

החטיבה החדשה כוללת למעשה שלושה חידושים טכנולוגיים, שניים מהם רחפנים ואחד מהם רובוט, שיסייעו למלא את משימות האבטחה בצורה יעילה.

חברת COPTERPIX, שמיוצגת בארץ ע"י חברת HVI, פיתחה רחפן זעיר שנועד לבצע סיורי שטח עד 5 ק"מ לאורך מחסן, בנין משרדים או גדר. המערכת אוטונומית לחלוטין ומשקל הרחפן הוא 300 גרם בלבד. ניתן לשלוח אותו לנקודות מעבר למשימה הקבועה ולחבר אותו למערכות שליטה ובקרה ולתת מענה בהתאם לתרחישי פניות, הזמנות או האיום עליהם הוא יתריע.

רחפן מגיע תוך דקה

אם למשל יש זיהוי של פניה לשירות אספקה או להבדיל נגיעה בגדר, הרחפן יכול להגיע בתוך דקה למרחק קילומטר ולשדר לאחור והבינה המלאכותית מסייעת גם בזיהוי רכב או אדם.

חברת אינדור רובוטיקס, שגם היא  מיוצגת ע"י HVI, פיתחה צי רחפנים אוטונומי שמותאם למשימות האבטחה בתוך מבנים וחללים סגורים. הרחפן יכול לטוס בחושך מוחלט והוא מצויד במצלמות יום עם 360 מעלות ומצלמה טרמית שיכולה לגלות אש או נזילות במבנה. האינטליגנציה המלאכותית מאפשרת לרחפן גם לזהות שינויים במרחב אם זו דלת שנפתחה, מחשב שכבר לא נמצא מאז הסיור הקודם בשטח ועוד.

הרחפן, drone in the box  שמו, נגזר מעצם משקלו הזעיר – פחות מ-300 גרם ולמעשה אינו מוגדר ככלי טיס או כרחפן ולכן פטור מרגולציה ומאישורי הטסה מיוחדים מרשות התעופה האזרחית (רת"א), כפי שמקובל בהפעלת רחפנים סטנדרטיים.

הרובוט מחלק חבילות

טכנולוגיה נוספת שמייצגת HVI  בישראל שייכת לחברת ONE ROBOTIX, שמציעה שימוש ברובוטים למשימות שירות אספקה ואבטחה במשרדים. הרובוט יכול לקבל את האורחים שמגיעים, להוביל אותם אל הקומה הנכונה עד ליעד המבוקש. בנוסף, הרובוט נמצא כיום בבתי אבות ומזהה אם יש תנועה חשודה שלא אמורה להיות בשטח ואף מאפשר שיחות זום עם הקשישים. הרובוט מסוגל גם לחלק חבילות או להעביר מזון בתוך משרדים. הרובוט בעל יכולת זיהוי פנים ושיחות וידאו כאשר בעתיד, הרובוט הזה יוכל לבצע משימות אבטחה בקניונים ולהחליף את הסיור של המאבטח.

חן יודלביץ מציין כי הטכנולוגיות החדשות ישולבו עם מערך הבקרה והאבטחה האנושי, יענו על מצוקת כוח האדם בענף ולמעשה לנתב אותו למשימות מורכבות יותר ולתת לרובוטים ולרחפנים לבצע את משימות הסיור וההתרעה.