שיבוץ דינאמי (Dynamic Slotting)

שיבוץ דינאמי (Dynamic Slotting)

מאת: יותם-בן-ארי

מאת: יותם בן ארי, מנהל הקמה של מיזם לוגיסטי רובוטי חדשני בגולדבונד לעולם ה-eCommerce, ליצירת קשר: 053-7757630
[email protected]
שני אזכורים חיוביים למוצר שלכם בפייסבוק ובאיסנטגרם הוביל להצפת המערכת שלכם בהזמנות מכר אינטרנטיות.  האם המחסן שלכם מוכן?  האם תוכלו לספק היום?
התרחיש הזה אולי נשמע לכם קיצוני, אך בלא מעט מקומות שרשרת האספקה שלכם כבר נמצאת שם.  אספקה מידית כבר לא נחשבת סוג של באז, אלא ציפייה בסיסית של הלקוחות שלכם.  לכל עסק קיימת הדרך הנכונה ביותר לבצע אספקה מהיום להיום, או מהיום למחר, תוך שמירה על הרווח התפעולי.  אך היום, יותר מתמיד, העברת מלאי מנקודה א' לנקודה ב' בשיא המהירות היא קריטית למימוש הזמנות מכר.
בשנים האחרונות אנו עדים לגידול בפופולריות של שינוי שיטת השיבוץ המסורתית ושל תהליכי העבודה בתעשיות השונות.  עסקים מבצעים כל הזמן הערכות מחדש מחדש של שיבוץ המלאי.  הם עושים זאת בכדי לקצר את המשך הנדרש למימוש הזמנות המכר, ולחסוך דרמטית בכוח העבודה שלהם.
שיבוץ – אז והיום.
 
בימים הטובים והיפים, כאשר לרשות החברות עמדו מספר ימי עסקים לספק הזמנות מכר, היו במחסן מיקומי ליקוט קבועים לכל מק"ט.  כך היו יושבים להם המשטחים במיקומים סטאטיים, וריענון איתורי הליקוט במלאי טרי היה מתבצע עם התרוקנותם.  מודל זה הוא המודל העדיף על מימוש הזמנות מכר גדולות ונפחיות.  אך מודל זה אינו נותן מענה הולם לאור הטרנדים שאנו מזהים, ואינו מתאים לעתיד שרשרת האספקה בכלל.
המגמה היא גידול מואץ בפופולריות של הזמנות eCommerce, וגידול זה ימשיך ויתעצם ככול שיעבור הזמן.  הזמנות הeCommerce הן הזמנות מהסוג שנכנס למערכת בקצב מהיר והן כוללות מספר מועט של פריטים בודדים.  בנוסף על זה, קשה הרבה יותר לצפות את ההתנהגות הצריכה של הלקוחות הפרטיים במציאות ה eCommerce.  פריט יכול להיות מהיר מאוד היום, ואיטי מאוד מחר, דבר שגורם למעתדי המלאי לזרוק לפח את כל החישובים והאלגוריתמים של תחזיות המכירה, שעל בסיסן בוצעה ההיערכות הלוגיסטית לאספקה.  עוד קושי הוא הגידול במגוון.  הרבה מאוד עסקים מציעים היום מגוון מק"טים גדול מבעבר.  התוצאה של קטלוג פריטים מנופח היא שלא תמיד ניתן להקצות במחסן מספיק איתורי ליקוט לכל מק"ט.
כדי לפתור את הבעיות הללו, אנו רואים חברות חכמות שהחליטו להפעיל את המשאב היקר ביותר שבידיהן – המידע.  נתונים קריטיים כגון טרנדים של הזמנות מכר ותחזיות ביקושים, מאפשרים למחסנים לבצע אופטימיזציה של תהליכי הליקוט שלהם.  הדרכים בשטח ליישם את האופטימיזציה הזו יכולות להיות:

  • העברת מלאי למיקומי ליקוט במחסן בהתאם לביקוש צפוי.
  • מתן עדיפויות למיקומי ליקוט במחסן בהתאם לביקושים.
  • הצמדת איתורי ליקוט של מק"טים שבד"כ נמכרים ביחד באותה הזמנה.

מודל זה נקרא שיבוץ דינאמי, והוא נועד ליישם אסטרטגיה מתאימה לביצוע יעיל ומהיר של תהליכי ליקוט וריענון.
עובדים דינאמי
הטמעת שיבוץ דינאמי מתחילה בהרבה מאוד מידע מדוייק מתוך מערכת ניהול המחסן שלכם (WMS).  המערכת מרכיבה ביחד את הביקושים בזמן אמת, בוחנת את הטרנדים והעונתיות של המק"טים, ובהתאם לזה קובעת את סדר העדיפויות לביצוע הריענונים לאיתורי הליקוט בזמן אמת.  ה WMS מקצה איתור ליקוט בצורה חכמה עבור מק"ט בהתחשב בנתונים שהיא אוספת לגביו.  באותו הזמן ה WMS מבצעת מעקב אחר קצב הצריכה שלו ומכווינה מילוי מחדש של איתור הליקוט בעת הצורך.  ברגע שכמות ההזמנות לאותו המק"ט יורדת מתחת לקו מסוים, ה WMS מחליטה שהגיע הזמן להקצות את מיקום הליקוט הזה למק"ט בעל פופולריות גבוהה יותר (תוך התחשבות בעונתיות, מבצעים, וטרנדים נוספים).
אך יש עוד הרבה מאוד פעולות שאפשר לעשות מעבר לפעולות ריענון בכל הקשור לשיבוץ דינאמי.  למשל אם ענקיות האיקומרס מסוגלות להמליץ לקונים באתרים שלהן לרכוש מק"ט נוסף בהתבסס על היסטוריית מוצרים שנרכשים ביחד, אז גם אפשר ליישם את ההמלצה הזו בכל הקשור לשיבוץ דינאמי.  ה WMS ממליצה על הקצאת איתורי ליקוט צמודים אחד לשני, עבור פריטים שבד"כ מוזמנים ביחד באותה ההזמנה.  אימוץ המלצות אלו מאפשר למלקטים להשלים מהר יותר את ליקוט ההזמנות הללו.
קיימים לא מעט מודלים של שיבוץ דינאמי, אך בגדול ניתן לסווג אותם לשלוש קטגוריות:

  1. בסיסי:  מחסנים המנהלים את המלאי בצורה מסורתית המקצים מיקומי ליקוט קבועים לכל המק"טים.  אך ההבדל המהותי כאן הוא שהמחסן ישתמש בשיבוץ דינמי עבור מק"טים איטיים. השיטה היא להקצות איתור ליקוט אחד עבור מספר מק"טים איטיים.  כך ניתן לחסוך בשטח ובזמן.
  2. בינוני: מודל שיבוץ דינמי בינוני כולל בתוכו שיבוץ דינאמי של הפריטים המהירים והאיטיים.  אזורים ספציפיים במחסן ואיתורי ליקוט משוריינים רק לפריטים שה WMS מחליטה שהם מהסוג הזה.  החישוב של הפריטים (אם הם מהירים או איטיים) מתבסס על ביקושים בזמן אמת.  לדוגמא, אם הצטברו בבת אחת 500 הזמנות הכוללות מק"ט 1234, אז ה WMS תקצה בבת אחת מספר איתורי ליקוט עבור מק"ט 1234 והמלאי שלו יועבר לשם.  ככול שהמלאי של מק"ט 1234 מתרוקן באיתורי הליקוט הללו שהוקצו, האיתורים הללו הופכים זמינים יותר לקבל את המק"ט המהיר הבא בסדר העדיפויות.  האסטרטגיה הזו מסייעת להתמודד עם קפיצות בביקושים שנובעות מעונתיות או מביקושים גבוהים שנובעים מסיבות אחרות.  השיבוץ הדינאמי הזה הוא למעשה אסטרטגיה של הגדלת כמות איתורי ליקוט כדי לאפשר ליקוט מהיר של מק"טים מהירים, על חשבון הקטנת כמות איתורי הליקוט של המק"טים האיטיים.
  3. מתקדם: במודל שיבוץ דינאמי אמיתי מבצע שיבוץ רק על סמך ביקושים.  התורה כולה מתבססת על להיות תמיד צעד אחד קדימה מהביקושים.  הדבר מצריך יותר מרק נתונים בזמן אמת, היות והWMS  צריכה לחשב ולהציג טרנדים, ולחזות נתונים שיעידו על זרימת החומר במחסן.  WMS כזו צריכה לכלול בתוכה מנוע תוכנה ייעודי, שכל הזמן מבצע העדפה מחדש של סדר הליקוט בהתבסס על סוגי הזמנות והעדפות מימושן.  המלקטים במחסן מסוג זה מבינים מהר מאוד שהם לא מבצעים ריענון מלאי לשם הריענון.  האצת קצב הליקוט וצמצום טווחי ההליכה להשלמת ליקוט ההזמנות מוכיחים את עצמם מהר מאוד.  העובדים מבינים שהם מבצעים העברות מלאי מתוך אסטרטגיה מחושבת היטב והנתונים המדויקים שומרים על משך עבודה מהיר ורציף.

חברת גדולה לאספקת חלקי חילוף לרכבים שביצעה הטמעה של שיבוץ דינמי היא דוגמא טובה לכך.  החברה הטמיעה שיבוץ דינאמי ועיצבה מחדש חלקים נרחבים מהמחסן שלה, כדי לממש את היכולות הללו.  היא חילקה את המחסן לפי אזורים.  בכל אזור אוחסנו פריטים לפי סוגי שונים.  החברה הסתמכה על ה WMS שלה שתיתן את ההנחיות הנכונות לריענונים ולקביעת סדרי עדיפויות למשימות השונות.  ה WMS צברה את ההזמנות ובחנה את המלאי הקיים באיתורי הליקוט במחסן.  הWMS איתרה את המק"טים שכמות המלאי שלהם באיתורי הליקוט הייתה מעטה מכדי לתת מענה לכל ההזמנות.  ההבנה הזו גרמה ל WMS  לייצר משימת ריענון מלאי עבור אותם המק"טים.  יצירת סדרי עדיפויות למשימות בזמן אמת היא קריטית פה.  ה WMS  מבצעת הערכות מצב, והערכות מצב מחדש של זמינות החומר אל מול קצב כניסת הזמנות המכר כל הזמן.  על ידי שליטה קפדנית על סדרי העדיפויות של משימות הריענון והליקוט, מוודאת ה WMS שקצב הריענון נמצאת תמיד צעד אחד קדימה מקצב הליקוט.  הסנכרון המדויק הזה מאפשר להעמיד את כל הברווזים בשורה אחת וכך מצליחה החברה לעמוד באספקות מהיום להיום, או מהיום למחר של כל הזמנות המכר.
עתיד דינאמי:
המרדף אחר השלמות לא מסתיים לעולם והעיקרון המנחה הוא שינוי תמידי.  כדי לעמוד בקצב, צריך לא להפסיק לחפש אחר חידושים, לחתור לשיפור תהליכים ולהתייעלות בכל מקום אפשרי.  עם מערכות המבוססות על גמישות מרובה, בד"כ ניתן להתגבר על כל המכשולים שמציב ה eCommerce.  לא תמיד מדובר על השקעות עתק.  ברוב המקרים מדובר על מציאת פתרונות יצירתיים.  הדבקות בעיקרון השינוי המתמיד שומרת על כך שהמחסן יעמוד בציפיות.  אסטרטגיית השיבוץ הדינאמי היא שיטה מוכחת, המאפשרת למחסנים לפעול מהר יותר, ולנצל טוב יותר את תהליכי הליקוט והריענון שלהם.