רובוטים ואנשים, זה עובד טוב ביחד במיוחד בקורונה

תוכן עניינים

מאת: יותם בן ארי*

עבודה משותפת של אנשים ורובוטים תהפוך לטרנד, הרבה לפני שמערכות אוטומטיות לחלוטין יחליפו את בני האדם. בישראל 2020, ובעולם בכלל, רובם המוחלט של המרכזים הלוגיסטיים מופעלים על ידי בני אדם בלבד. בימי קורונה ובמציאות האגרסיבית של האי קומרס, המשמעות של עבודה אנושית היא צמצום דרמטי ביכולת להכניס ולהוציא מלאי, ופגיעה קריטית ביכולת ללקט ולארוז הזמנות מכר. מגבלות הקורונה אינן מאפשרות לצוות המחסן לעבוד בנצילות מלאה. העבודה צריכה להתבצע במשמרות, כאשר בין משמרת למשמרת נדרשת הפרש זמנים שמנוצל לחיטוי וניקוי. ליקוט ויצירת חבילות כדי לממש הזמנות eCommerce הוא תהליך רווי כוח אדם. הבדל משמעותי מאוד מליקוט קרטונים או משטחים כדי לממש הזמנות B2B. לכן בימי הקורונה חנויות אינטרנטיות הן הנפגעות הראשונות מהמצב. חנויות אלו תלויות לחלוטין ביכולת של המרכזים הלוגיסטיים ללקט ולארוז ולהפיץ את הזמנות המכר האינטרנטיות. אם כך, מדוע לא מחליפים כל המרכזים הלוגיסטיים בישראל ובעולם את כל בני האדם ברובוטים?

זה לא פשוט כמו שזה נשמע

על מנת שרובוטים יוכלו לבצע משימות מחסן פשוטות כמו ליקוט ואריזה, הם נדרשים להיות בעלי בינה מלאכותי (AI) או לפחות מופעלים על ידי מערכות תוכנה מפותחות ויציבות מאוד. הם נדרשים לכך בגלל שפעולות המרכזים הלוגיסטיים הללו מאוד מורכבות. דמיינו לעצמכם שאתם נדרשים להרים משהו באמצעות הזרוע שלכם. נסו להעריך עד כמה פשוטה וחסרת מאמץ הפעולה הזו של להרים חפץ שמונח לו על מדף. כעת דמיינו עד כמה פשוט לאדם להרים כל סוג של חפץ (כמובן במשקל הגיוני). חפץ עגול, מרובע, מלבני, חלק, מעיך, שעיר, קשיח…  דמינו כעת שהחפץ מונח לו על המדף בתוך ארגז המכיל עוד 20-30 חפצים בתפזורת. דמיינו שהחפץ הזה מונח בתחתית הערימה או מאחורי חפץ אחר. דמיינו שהחפץ הזה יכול להיות טבעת אירוסין קטנה, עכבר מחשב, קופסת נעליים, מארז חיתולים או מיטת תינוק מקופלת.  לא משנה מהם מאפייני החפץ, עדיין הזרוע האנושית והשכל האנושי הם המכשיר הגמיש ביותר הקיים לפעולה זו. הפעולה שכל כך טבעית וקלה לאדם היא אתגר עצום למערכות תוכנה ולמערכות רובוטיות. לכן רובם המוחלט של הרובוטיים הקיימים בעולם המרכזים הלוגיסטיים אינם עדיין יכולים להתחרות בגמישות האנושית.

עוברים להיברידי:  

עם המגבלות הקיימות, עדיין יש המון הזדמנויות שבהם רובוטים מסייעים לבני אדם והופכים את עבודת האדם לקלה, מדויקת ופרודוקטיבית הרבה יותר בעולם הסחר המקוון. במרכז לוגיסטי אנושי לחלוטין כ80% מזמן העבודה מושקע בהליכה. בני האדם צועדים או נוסעים קילומטרים רבים מדי יום כדי להגיע אל המדף שעליו ממוקם הפריט שצריך ללקט. לעיתים נדרש פי 20 יותר זמן לנוע אל הפריט מאשר ללקט ולארוז אותו. בעוד בני האדם מאוד טובים בהרמת חפצים מהמדף, רובוטים יכולים להיות בעלי ייתרון מוחלט בהבאת המדף אל בני האדם. כאשר מטילים על הרובוטים את משימת שינוע המדפים ממקום למקום, פעולת האדם המייגעת של נדידה אינסופית בין מדפי המחסן מתבטלת לחלוטין. האדם נשאר סטאטי במקומו ומבצע רק את הפעולה המורכבת שמצריכה את הגמישות האנושית של הליקוט עצמו. שיתוף הפעולה הזה בין רובוטים לאנשים מגדיל את קצב העבודה ב80%-200%. אדם העובד לצד רובוט יכול לבצע פי 5 – 10 יותר משימות ליקוט ואריזה בפרק זמן נתון מאשר אדם הפועל לבדו. כאשר מדובר בלוגיסטיקה ל eCommerce, המשמעות היא שאדם אחד יחד עם 5-6 רובוטים יכול לבצע באותו פרק זמן עבודה של 5-10 אנשים. אם מוסיפים לזה תהליך של סריקת ברקוד במועד הליקוט, וסריקת ברקוד נוספת במועד האריזה מגיעים לאחוזי דיוק פנטסטיים שכל כך חשובים לפעילות eCommerce.

הרובוטים הם העתיד של שרשרת האספקה לסחר המקוון 

רובוטים אינם מתעייפים ואינם נתונים לבעיות משמעת. רובוטים אינם נדרשים לשינה, הפסקת צהרים, תנאים העסקה או שיחות מוטיבציה ותמריצים. רובוטים מאפשרים לאנשים להתמקד בביצוע משימות שבהם יש לאדם יתרון משמעותי. הדבר מקבל משנה תוקף במציאות הקורונה של היום. מרכזים לוגיסטיים מושבתים או נמצאים בסכנת השבתה מלאה במידה ומתגלה עובד אחד שנחשף לנגיף המדבק. כדי לצמצם את הסיכון עוברים המרלו"גים האנושיים לעבודות במשמרות קטנות, דבר שפוגע בהספקים. כאשר האופרציה מסתמכת ב 100% על בני אדם אז המשמעות היא 100% השבתה.

במרכזים לוגיסטיים בהם כל אדם עובד בשיתוף פעולה עם 10 רובוטים אז הסיכון הזה נמוך משמעותית. ראשית מרכזים אלו מעסיקים כמות מאוד קטנה של אנשים, היות והפרודוקטיביות של כל אדם גבוהה משמעותית בגלל העבודה המשותפת עם רובוטים. הרובוטים אינם חשופים לסיכון ההידבקות ואדם שנדבק ונשלח לבידוד יכול להיות מוחלף על ידי אדם אחר, כאשר הרובוטים עצמם ממשיכים לשרת את האדם החדש בדיוק כפי ששירות את זה שקדם לו בתפקיד.

זריחתו של האי קומרס הרובוטי

רובוטים ואנשים הופכים בימים אלו ליותר מיתרון אסטרטגי בעולם הסחר מקוון. חנויות מקוונות שבוחרות היום לממש את הלוגיסטיקה שלהן באמצעות מרכזים לוגיסטיים רובוטיים מבטיחות לעצמן שימשיכו לעמוד בהצלחה באתגרי האי קומרס בעידן הקורונה.

eGold מקבוצת גולד בונד באשדוד לרשותכם:

מרכזי הלוגיסטיקה הרובוטיים של Gold Bond מבטיחים שגם בשעת משבר בה כוח האדם הוא בעייתי, מערך הליקוט – אריזה – הפצה לא ייפגע! כך יעידו לקוחותינו שנהנים מיתרון אסטרטגי על פני כל המתחרים שלהם בתקופת הקורונה. רוצים לראות איך זה עובד:

צפו בסרטון בלינק הזה: 

 

————-

*יותם בן ארי, מנהל המרכז הרובוטי לסחר מקוון eGold, 053-7757630, [email protected], www.egold.co.il