רבעון ראשון 2024: אשרא, החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ, אישרה ביטוח אשראי בערבות מדינה לעסקאות בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח

סיכום רבעון ראשון 2024: אשרא, החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אישרה ליצואנים ישראלים ביטוח אשראי בערבות מדינה עבור עסקאות בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח

מרבית האישורים העקרוניים ניתנו עבור עסקאות ייצוא בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הבטחון, ההנדסה והבריאות # בנוסף, במהלך הרבעון הוגשו בקשות חדשות  לביטוח אשראי בהיקף של למעלה מ-2.2 מיליארד ש"ח # דודי קליין, מנכ"ל אשרא: "בחודשים האחרונים אנו רואים התאוששות בפעילות של יצואנים, אם כי יש חברות זרות שמעדיפות שלא לרכוש ישירות מחברות ישראליות"

מתחילת השנה העניקה אשרא ליצואנים הישראלים אישורים עקרוניים לביטוח עסקאות ייצוא, בערבות מדינה,  בהיקף של כ-3.1 מיליארד ש"ח. כך עולה מסיכום נתוני הרבעון הראשון של 2024 שנערך בחברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ. מהנתונים עולה כי מרבית האישורים העקרוניים ניתנו עבור עסקאות ייצוא בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הביטחון, ההנדסה והבריאות. עוד עולה מהנתונים כי  במהלך הרבעון הוגשו בקשות חדשות נ לביטוח אשראי עבור עסקאות ייצוא בהיקף של למעלה מ-2.2 מיליארד ש"ח. בקשות אלה נמצאות בהליך בדיקה. באשרא מעריכים כי לאחר האטה מסויימת בפעילות במשק המקומי בחודשי המלחמה הראשונים, בהמשך השנה נמשיך לראות התאוששות וגידול בהיקפי הייצוא הישראלי. באשרא מציינים כי דווקא כעת, ולאור המחאות נגד ישראל ברחבי העולם, ישנה חשיבות לאומית בתמיכה בייצוא הישראלי ובהרחבת הפעילות של היצואנים, כשגרירים של מדינת ישראל, ברחבי העולם.

אשרא פועלת לקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן  לקבל את התשלום מייד עם ביצוע האספקות.  יצויין כי על מנת לקבל את הביטוח והמימון, הרכיב הישראלי, כחול-לבן, בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרוייקט. בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת ולפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשרא פועלת כחברה ממשלתית יעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ-30 חברות מקבילות באירופה  שמעורבתן במימון וביטוח יצוא גדלה משמעותית בתקופה האחרונה. כל החברות המקבילות באירופה פועלות כחברות יעודיות לביטוח סיכוני סחר חוץ, חלקן כחברות ממשלתיות וחלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.

"חלק מהחברות בחו"ל מעדיפות שלא לעבוד ישירות עם חברות ישראליות"

מסיכום נתוני הרבעון הראשון עולה כי בין מדינות היעד המרכזיות עבורן ניתנו האישורים העקרוניים היו מדינות באפריקה כגון גמביה, אנגולה וחוף השנהב וכן לרפובליקה הדומיניקנית, קזחסטן, גיאורגיה ומדינות נוספות. עיקר הביקוש היה, כאמור, עבור עסקאות בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הביטחון, ההנדסה והבריאות. עוד עולה כי במהלך הרבעון הראשון של השנה הוגשו לאשרא בקשות נוספות לביטוח אשראי עבור עסקאות ייצוא חדשות בהיקף של כ-2.2 מיליארד ש"ח. בין השאר עבור עסקאות ייצוא לקזחסטאן, ליבריה, הרפובליקה הדומיניקנית, טוגו, בנין, מלאווי, אוגנדה ועוד. עסקאות אלה נמצאות בהליכי בדיקה.

דודי קליין - אשרא

צילום: תמר מצפי

באשרא אומרים כי הרבעון הראשון של השנה התאפיין בגידול בביקושים עבור עסקאות ייצוא חדשות. לדברי דודי קליין, מנכ"ל אשרא,  "בחודשי המלחמה הראשונים היינו עדים לחוסר וודאות, הן מצידם של יצואנים ישראלים והן מצד הלקוחות בחו"ל. חלק מהלקוחות הפוטנציאלים בחו"ל חששו שהפעילות העסקית בישראל תיעצר בגלל המלחמה והזמנות שיבצעו מול חברות ישראליות לא יסופקו. הדבר היה נכון גם לספקים בחו"ל של לקוחות ישראלים שדרשו ערבונות וביטחונות גדולים יותר עבור חומרי גלם וסחורות שסיפקו להם". לדבריו, "כעת אנו רואים חזרה לשגרה. ההלם הראשוני נמוג והחברות בחו"ל הבינו כי הפעילות העסקית בישראל, ובכלל זה הפעילות התעשייתית, חזרו לשגרה ורמת הסיכון של הספקים הישראלים ירדה. בנוסף חודש הקשר הבינאישי הישיר והפגישות העסקיות בין אנשי העסקים הישראלים והלקוחות בחו"ל. אנשי העסקים חזרו לטוס לחו"ל לפגישות, לכנסים ולאירועים, והדבר בא לידי ביטוי בגידול בפעילות העסקית ובהזמנות".

 

יחד עם זאת, באשרא מציינים  כי אנו עדים גם להשפעות של המחאות כנגד ישראל ברחבי הגלובוס. בחברה אומרים כי בחודשים האחרונים אנו רואים מקרים בהם חברות זרות מעדיפות לבצע עסקאות עם חברות ישראליות קשורות הפועלות בחו"ל, ולא לבצע רכישות ישירות מחברות האם הפועלות מהארץ. "בשלב זה מדובר בתופעה הנמצאת יחסית בשוליים" אומר קליין, "אבל מדובר בהתנהלות לה לא היינו עדים בעבר".

 

אודות אשרא:

אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, היא חברה  ממשלתית העוסקת בקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך של עד 15 שנים בגיבוי של ערבות מדינה ייעודית לעידוד היצוא שמעמיד החשב הכללי.  החברה מציעה  ליצואנים הישראלים פתרונות ביטוח מגוונים, המאפשרים מזעור סיכונים וקבלת מימון לעסקאות. החברה מספקת כיסוי כנגד שני סוגי סיכונים: סיכונים פוליטיים הקשורים לשלטון במדינת היעד (כגון מלחמה או הלאמה) וסיכונים מסחריים, הקשורים לחברה שמולה מתבצעת העסקה (כגון פשיטת רגל). החברה מציעה מגוון פתרונות ביטוחיים ושירותים, כגון ביטוחים לאשראי קונים, אשראי בין בנקאי, אשראי ספקים, אשראי דוקומנטרי, ביטוח ליסינג, חילוט שלא כדין, ביטוח השקעות לבעלי מניות וביטוח טרום משלוחים.

 

לפרטים: רועי שטינמץ – 0522894054

***************

מקור התמונה הראשית: https://beinsure.com/how-can-insurance-companies-manage-foreign-exchange-fx-risks/