קובוטים נגד קורונה

מאת: זיו שדה*

בתקופות מטלטלות, דוגמת ימי עידן הקורונה, שאליהן נקלע העולם, בני האדם פונים לסיפורים. הללו מספקים ביטחון, השראה ותחושת סולידריות. והפעם: סיפורה של חברת הלוגיסטיקה  DCL LOGISTICS, והדרך בה היא מתמודדת עם המצב מסביב, כשהיא שומרת על בטיחות העובדים ועל שרידת העסק. שיחה עם בריאן טו, מנהל התפעול בחברה

עם תחילת התפשטות מגיפת הקורונה, ראתה DCL, חברה שמספקת שירותי לוגיסטיקה ושינוע, הממוקמת בארה"ב, גידול של 30 אחוז בעסקים. הסיבה: ביקוש גובר והולך מצד לקוחות החברה, מפעלים, יצרנים וחברות מסחר אלקטרוני, לשילוח של אינספור מוצרים בתחומי הבריאות והרפואה ובעיקר כאלה שהביקוש להם הפך קריטי בלא מעט מדינות.


בריאן טו, מנהל התפעול ב- DCL LOGISTICS

בריאן טו, כיצד ׳עובד׳ תפעול החברה היום לעומת ההתנהלות טרום קורונה?

״זהו בהחלט המשבר הקיצוני ביותר שמישהו ראה אי פעם – ובטוח אצלנו. כך לדוגמה, כאשר אמזון הודיעה כי היא מתכוונת לתעדף משלוחים של מצרכים ביתיים, ציוד רפואי ומוצרים אחרים עם ביקוש רב, מוכרי אמזון רבים התחבטו וניסו למצוא אופציות מכירה חלופיות. רבים מהמוכרים הללו פנו ל-DCL לוגיסטיקה והיינו צריכים להסתגל במהירות כדי לענות על צרכיהם.

לפני המגיפה, הנוהל היה לשכור עובדים זמניים שייכנסו לעזור לנו ככל שנראה גידול במצב ההזמנות. אבל, בתקופה של ריחוק חברתי, הבנו שמאוד חשוב לשמור על בריאות העובדים הקיימים שלנו. זה עלה לראש סדר העדיפויות שלנו. היה ברור שהכנסה של אנשים לא מוכרים יכולה לסכן את שלומם והעדפנו להמשיך את הפעילות בקפסולות לא גדולות.  היינו זהירים מאוד בהבאת עובדים זמניים נוספים. למרבה המזל, כמה שבועות לפני שהמגפה החלה, בדיוק התקנו את הקובוט (הרובוט השיתופי) השני שלנו במתקן שלנו בפרמונט, וכבר שילבנו אותו במערכת מסועים. תודות לארגון מחדש של משאבי הצוות הקיימים, הצלחנו לעמוד בהצלחה יתרה בגידול של 30 אחוז בביקוש מבלי להעסיק יותר אנשים, פתרון גאוני בעייני!.

עד להכנסת הקובוטים של חברת Universal Robots המפעל היה עתיר כח אדם ככל שמדובר במשימות איסוף חלקים ואריזתם, וזו הייתה בעיה, בגלל עלייה קבועה בגובה השכר והמחסור באנשים שמוכנים לבצע עבודות ׳שחורות׳ ומונוטוניות. הרעיון הראשוני של שילוב רובוטים תעשייתיים נפסל על הסף שכן הוא היה יקר מדי ולא גמיש מספיק כדי שניתן יהיה להתאימם לצרכים השונים של לקוחות שונים. הקובוטים (ה-UR10e) התגלו כפתרון הולם ומודולרי שניתן לתכנתם בקלות על פי הצרכים ולשלבם במערכת הכללית.

הכנסת הקובוטים גם הקטינה באופן כללי את כמות כוח האדם הדרושה. בעבר נדרשו חמישה אנשים ב- DCL כדי לנהל תהליך איסוף ידני קונבנציונאלי: אחד שיבחר את ההזמנה, אחד שיביא אותה לקו, אחד שיאמת אותה והאדם האחרון בשרשרת אורז אותה ושולח. המערכת הרובוטית יכולה לעשות תוך שעתיים מה שיעשה צוות של חמישה אנשים ביום שלם״.

האם היית צריך לשנות ולהתאים את קו הייצור שלך כדי למזער את הסיכונים למגע ,או לספק ציוד הגנה אישי (PPE) כדי להגן על עובדים?

״אנו שומרים את כל העובדים שאינם חיוניים בבית על מנת להימנע מכל מגע מיותר במתקנינו. כל האנשים שנכנסים לבניין שלנו מחויבים לעבור בדיקת טמפרטורת גוף. כולם חובשים מסכות בעלות תקן במאה אחוז מהזמן, והעמדנו סביב קו הייצור מחיצות פרספקס תוך כדי שמירת מרחק של 2 מטר זה מזה״.

כיצד אתה מתקשר לעובדים את השינויים שנדרשתם לעשות בהליכי הייצור?

״ניסינו להיות שקופים כמה שיותר ולהסביר לכל הצוותים ובכל הרמות – ממנהלים הבכירים ועד לזוטרים שעל פס הייצור – מה צפוי ומה נדרש. זה באמת הגביר את המורל של העובדים שהבינו מהא מאוד שאנו עושים הכל כדי לשמור על בטיחותם. עם שיעורי האבטלה הגבוהים בשוק, בחוץ, הצוות שלנו היה אסיר תודה על היכולת להמשיך בבטחה את העבודה״.

איך אתה מוודא שהמוצרים מגיעים בזמן ללקוחות הסופיים?

“בגלל השימוש במערכות הרובוטיות החדשות והיכולת שלנו לארגן מחדש את משאבי העבודה שלנו, היינו אחד ממרכזי הייצור היחידים באזור כולו שהיה מסוגלים להתמודד עם הגדלת ההזמנות מבלי לשנות את הסכמי ה- SLA שלנו (הסכם רמת השירות) של ׳הגעת המוצר אלינו עד ​​הצהריים, שליחה ללקוח באותו יום.׳ אנו משלחים כעת למעלה מ- 30,000 חבילות ביום, שבעה ימים בשבוע, נון סטופ.

וזה באמת הפך לגורם שבידל אותנו מהאחרים והעלה משמעותית את רמת האמון של הלקוחות הוותיקים והחדשים. הלקוחות שלנו נדהמו מכך כל הזמן ואמרו לנו 'אנחנו לא מאמינים שאתם עדיין פועלים' – זה הרחיק לכת עד כדי כך שהם שלחו לעובדינו ארוחות צהריים ומתנות מסודרות כאות להערכתם״.

האם אתם מסתמכים כעת יותר על אוטומציה מאשר בתקופת טרום הקורונה?

״בעבר נדרשו חמישה אנשים לתהליך שכלל בחירה ידנית של מוצרים לשילוח, הבאתו לקו האריזה, אימות ואישור והכנסה סופית לארגז המשלוח. כללי המשחק כיום שונים לחלוטין והקובוט עושה את כל המשימות, בלי להתעייף, 24/7, בלי חופשות ובלי חשש מהדבקות בקורונה ובלי שעובד אנושי יצטרך לפקח עליו. המערכת הרובוטית חוסכת לנו מעל 50 אחוז בעלויות העבודה ויכולה לעשות תוך שעתיים מה שצוות של חמישה אנשים היה עושה ביום שלם. בבדיקה לעומק גילינו כי התפוקה בעקבות הכנסת הקובוט קפצה ב-500 אחוז. גם העובדים הקיימים מאושרים מכניסת הקובוט למרכז. בימים של עומס אדיר בעבודה, כמו ביום שישי השחור, כשהם ׳שוברים את הגב׳ מהבוקר עד הלילה הם מאושרים לראות את הקובוט הכחלחל עובד במרץ במקומם.

המערכת הרובוטית שלנו נבנתה כדי לנהל דרישות הזמנה מורכבות יותר הדורשות ״בחירות מרובות לכל הזמנה במגוון רחב של מק"טים (ברקוד הניתן לסריקה). מאז הכנסת הרובוטיקה לסביבת הייצור שלנו, מבדקי האיכות הפכו לכמעט מושלמים עם דיוק הזמנה של 99.99%, מעט מעל הסטנדרט ה׳רגיל׳ של החברה שלנו של 99.80%. במשך 20 השנים האחרונות, DCL הוסמכה על ידי ISO 9001, כך שהכנסת הרובוטיקה והתהליכים הנלווים לה באמת דרשו הקפדה על רמה גבוהה עוד יותר של עמידה בתקני איכות, החל מהגדרת SKU (Stock Keeping Unit) ועד לשליחת המוצר ומעקב אחריו״.

איזה לקחים נלמדו בעקבות מגיפת הקורונה?

״הלקח מספר אחד שנלמד הוא שאנחנו יציבים מבחינה מבנית, מה שעזר לנו להתמודד עם הסערה. המתחרים היו בדרך כלל מגיבים לעלייה בביקוש פשוט על ידי גיוס מאסיבי של כוח אדם חדש, אך אנו הצלחנו לעשות זאת, פחות עם יותר, ברגע שהגדלנו את מערך הרובוטיקה הנוכחי שלנו – מה שהיה באמת הפיתרון היחיד בסביבה שבה הוספת אנשים חדשים למערך הקיים, לא היה משהו שרצינו לעשות בגלל בריאות העובדים הוותיקים והשמירה עליה. אנחנו כיום בהחלט הרבה יותר מודעים לאופן שבו עלינו לאמץ אוטומציה אוטונומית על מנת לנהל סיטואציות קריטיות״.

האם הדרך שבה אתם מנהלים את העסק תשתנה גם לטווח הארוך?

״ב- DCL אנו תמיד מחפשים לאמץ שיפורים ולחדש, עבור לקוחותינו ועבור התעשייה הכללית. אנו משקיעים רבות באוטומציה ומתכננים להוסיף למתקן שלנו בקנטקי שתיים-שלוש מערכות רובוטיות. מינוף הרובוטיקה עוד יותר בעתיד הפך לחלק מתוכנית ההמשכיות העסקית שלנו״.

—————–

*זיו שדה, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת סו-פאד, שמספקת פתרונות טכנולוגיית מתקדמים לתעשייה הישראלית בתחומים: מכונות להזרקה ולריתוך פולימרים, קובוטים ועגלות רובוטיות, ומדפסות תלת מימד תעשייתיות.