שרשרת האספקה

פשוטות, רזות וקלות יותר – כך המלחמה משפיעה על שרשראות האספקה

פרופסור יל הרר

מאת *פרופ יל הרר, מומחה בניהול שרשראות אספקה מהפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון

 

בעולם השיווק רווח המושג K.I.S.S. לתאור מסר פשוט, שיהיה קל להבנה. מסר כזה נבחר מתוך כלל המידע כיוון שהוא החשוב והקליט ביותר, והוא העובר לאורך כל מסע הפרסום באשר הוא. ניתן להשליך עקרון זה גם על שרשראות האספקה במלחמה הנוכחית.

שרשראות האספקה, כלומר, מגוון הפעילויות שהופכות את חומרי הגלם למוצר לקנייה, תפסו את כותרות העיתונים בתחילת המערכה. המדיה זעקה את אובדן העובדים בחקלאות והתריעה על סכנה למחסור קשה למשק. יבול השדות לא נקטף, בשל עובדים רבים שגויסו, או חלילה נרצחו ונחטפו. אבל גם הנהגים המשנעים יבול זה לקמעונאים נדרשו לשורות הצבא בהמוניהם, מותירים סחורה ארוזה בארגזים ללא אפשרות לשנעה ברחבי הארץ. אם חשבנו שאפשר להסתמך על ייבוא, הרי שהאווירה האנטי ישראלית הגלובלית חסמה חלקית את הגבולות הבינלאומיים והנמלים, ואפילו ספינות ישראליות הותקפו והסחורה בלי יכולת להמשיך ולמסור את הסחורה ליעדה.

עם זאת, שרשראות אספקה הן עמידות בדרך כלל. נכון, הן מושפעות מזעזועים ומגיבות להם, אבל מאופיינות בחוסן מובנה. גם כאשר אינן חזקות מאוד, התערבות אנושית יכולה לעזור לשרשרת האספקה להתאושש, בדרך כלל תוך זמן קצר מאוד.

מה ניתן לעשות?

לפי אותו העיקרון שדובר בתחילה שרשרת האספקה צריכה להיות פשוטה, קצרה וללא סיבוכים. לכן הצעד הראשון הוא "חזרה לבסיס", כלומר התרכזות במה שחשוב. שרשראות אספקה מסובכות קשות יותר לניהול מאשר פשוטות. כך למשל, כמות הדגמים והיצרנים של רכבים בישראל נאמדות בעשרות. זאת, לעומת ארצות הברית, בה המספר מגיע לאלפים רבים. כמות בלתי מוגבלת כזו של רכבים מקשה מאוד על יצורם ואספקתם. לכן, אני מצפה ששרשרות אספקה רבות יצרו את המגוון הבסיסי בכמות רבה יותר מכל דגם.

בהמשך לכך, הצעד הנוסף הוא "לחתוך את השומן". עצירת האספקה של מוצרים, שאין בהם צורך מיידי לקיום והתנהלות. אותם מוצרים שבימים רגילים הם "השמנת". זאת, כיוון שזעזועים לשרשראות האספקה מביאים לעלויות מוגברות ויכולות להביא לעליית מחירים או הפסקת הפעילות לתקופה מסוימת. הפסקה כזו אינה אופציה בכל הנוגע למוצרים הכרחיים, אבל היא אפשרית בהחלט למוצרים אחרים כמו המשלוחים של אמאזון לישראל. אלה נעצרו חלקית אבל חוזרים כעת.

צעד אחרון הוא "מטרות קלות להשגה" (low hanging fruit). שרשרת האספקה של התוצרת החקלאית ספגה מכה גדולה עד כדי כך שאין בה מספיק עובדים שיכולים לקטוף את היבול. אבל עם מתנדבים ועובדים אחרים לא מיומנים, התוצרת שקל לקטוף תקטף. אני מצפה לחלוטין שהיבול יהיה מצומצם יותר ממה שהיה, אבל אין לי ספק שהוא יהיה משמעותי.

שרשרת האספקה של ישראל בחירום חשופה להתקפות ועיכובים. אלה, יכולים להביא למחסור בטווח הקצר של מוצרים לא חיוניים. גמישות מבנה שרשראות האספקה ותיקון באמצעות התערבות אנושית, יכולים לפתור בעיות אלה.

*******************

מקור התמונה: https://ircgroupglobal.com/what-is-supply-chain-management/