פסח תשפ"ב – תובנות של מנהל על העצמאות המבורכת של עסק עצמאי

תוכן עניינים

מאת: שי חיות*   ליל הסדר כבר מאחורינו, כך גם 10 המכות וככל הנראה הקורונה, או לפחות האימה ממנה ומתוצאותיה. נראה כי למרות שיש מי שחזו את המגפה, למשל הפרופ' דוד פסיג, העולם, וכך גם בעלי עסקים בתחום השילוח, נכנסו לתוך משבר מתגלגל אשר לא ברור היה מתי יסתיים. ואם כבר מזכירים את פרופ' פסינג הרי שיש לציין כי הוא זה שציין ב- 2019 כי "זה רק עניין של זמן עד שמגפה כזו תפרוץ המאה ה- 21 ותטיל את צילה שנים רבות אל העתיד".   נראה כי סיפורי האימה הקשורים במגפה נקשו כמעט בכל דלת, עסקית או פרטית. יש מי שחלו, שקרוביהם נפטרו או שעסקיהם נסגרו. יש מי שנכנסו לחובות, אבל יש גם מי שפרחו. האם הכל קשור בניהול עסקי ובעצמאות ויציבות של העסק? לא בהכרח! תמיד צריך גם מזל אבל המזל הוא לא בשליטתו של בעל העסק והיום לאחר שגירדנו מלמטה מצבי קיצון עולמיים הרי שכדאי להסיק כמה מסקנות על עצמאות, בתקופות משבר ואחרות. אלו התובנות שלי:  
  1. התכוננו למצבי קיצון. המציאו את עצמכם מחדש.

בעל עסק חייב להסתכל אחורה כדי לתכנן קדימה. כל בעל עסק חייב להיות מוכן למצב קיצון עסקי, שיווקי ופיננסי. ההכנה למצבי קיצון כוללת הערכות עם חלופות עסקיות, התבוננות על תוצאות עסקיות בעבר, הן שלנו והן של קולגות, ויכולת להיות גמיש וזריז בהפעלת החלופות האלו. במהלך הקורונה ראינו שעסקים ששרדו היו אלו שהצליחו להמשיך למכור באמצעות הרשת, או שהקימו במהירות אתרים אשר החלו למכור. כאשר נעצרה התובלה הימית מסין והכאוס היה גדול, מצאתי מה ניתן לייבא, ובכמויות, ממקומות אחרים.  
  1. צרו בריתות מצבי משבר.

בעוד שבריתות צבאיות עלולות על פי מומחים להתברר כמאכזבות במצבי משבר, הרי שבכל הנוגע למצבים עסקיים בריתות, שיתופי פעולה וחיבורים עסקיים מכל סוג עשויים לחלץ את העסק מהבוץ או לגרום לו לא להגיע למצבי קיצון. אם ביום יום אתם נמצאים בשיתופי פעולה חיוביים והרמוניים עם עסקים נוספים אתם עשויים למצוא בהם קרש הצלה בימים קשים.  
  1. אל תהססו להסתכל 'רחב', להיות מעורבים, לטווח הקצר והארוך (ולהיערך)

אל תגידו "לא ידעתי, לא שמעתי, אני לא מבין בזה…" אין מה לעשות, בעל עסק צריך להבין בקצת מהכל, ואפילו יותר. והאחריות היא עליכם. אם אתם יבואנים קחו בחשבון את העלייה במגמת הקניות ברשת, את קריסת הקניונים את תנופות הפיתוח של הנמלים (למרות הפקקים שנותרו בכניסות אליהם), את השינויים בהסכמי הסחר וכמובן את השינויים העקיפים אשר עלולים להיווצר כתוצאה מעוינות או מלחמה גם בין שתי מדינות רחוקות אשר כביכול אינן קשורות אליכן.  
  1. הצמידו את הקלפים – העובדים והספקים – קרוב לחזה

ספק טוב נותן לכם שירות מעולה ויחס אישי. הוא מכיר אתכם ואת הצרכים שלכם להתאים את עצמו ולהציג לכם את הפתרונות תסמכו על הספקים שלכם, תסמכו על העובדים שלכם ותסמכו על נותני השירות שלכם. העצמאות שלכם נסמכת, מה לעשות, גם על אחרים.  אם 'זה לא עובד', אל תהססו להחליף. אה, וזכרו שעובד טוב הוא עובד שטוב לו (וכמובן מספק את הסחורה באופן מקצועי) ובוס מרוצה הוא בוס שלעובדים שלו טוב.  
  1. הישארו עם היד על הדופק.

מחירי השילוח בתקופת הקורונה השתנו חדשות לבקרים, שלא לומר רק עלו ועלו, במיוחד כאשר מדובר היה בהובלה ימית אשר הייתה תלויה בסגרים, חוסר בעובדים, קשיים בשרשרת האספקה ועוד. לא הכל, כמו שגילינו, תלוי  ביבואן, ביצואן או במשלח. בעתות חרום, עקבו אחר המידע שמגיע מרחבי הגלובוס והתייעצו עם איש המקצוע שלכם, בעתות רגיעה עמדו על המשמר ובקשו מהמשלח שלכם לחדש את בדיקת העלויות. אם אתם עובדים עם משלח וותיק, מקצועי והגון ניתן להניח שהוא יעשה עבורכם את הבדיקה. זה המקום לציין שלא מומלץ להחליף איש מקצוע הגון, מקצועי, שנותן לכם את הנשמה 24/7 רק בגלל שיש מתחרה חדש שיכול לספק את השירות בעלות מעט פחותה.  
  1. למרות הכל, זכרו את מילת הקסם – אדג'יל

אם משהו לא עובד הפסיקו לדבוק והתחילו לבדוק. אדג'יל היא מילת הקסם העכשווית, להיות גמיש וזריז. פעמים רבות, יש צורך להגדיל, ומהר, את מספר העובדים בגלל שיש שינוי מהותי במספר הלקוחות, מצבים כאלו מחייבים לעיתים גם החלפת משרד, שינוי בתקנים ושינויים בהוצאות הקבועות. הקורונה, כאמור, חייבה רבים מאיתנו למצוא נישה חדשה, שיטת שיווק אחרת או אפילו תחום התמחות שונה לחלוטין. מי שהיה מספיק גמיש ומהיר, פעמים רבות הצליח לא ליפול למחשכי הקורונה.  
  1. אזור הנוחות

כדי להגיע לתוצאות אחרות צריך לשנות. כמו שאמר איינשטיין: "אי שפיות זה לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות". אם טוב לכם במקום העסקי שלכם, הכל טוב. או שלא? אולי יכול להיות טוב יותר? אולי פעם – למשל בזמן מגפה, מלחמה, או שינויים כפויים בעסק – זה לא יספיק?  
  1. אל תהססו להיעזר ביועצים

יועצים למצבי משבר, עורכי דין, יועצים פיננסיים, יועצי שיווק, מומחי דיגיטל ועוד ועוד. לא כל התורה מצויה אצלנו. אני בעד עצמאות, סבור ובטוח שכל אחד צריך לדעת מספיק כדי לנהל את העסק, אבל אי אפשר להתמחות באמת בכל תחום. הכלל שלי אומר: תהיו טובים (מאוד) במה שאתם מתמחים ואת השאר תשאירו לשאר. יחד עם זאת – כדי להיות עצמאיים ולא תלויים – תדעו מספיק כדי לשאול את השאלות הנכונות ולא ליפול.  
  1. לאתר חלופות, בגלל שתמיד יש, במיוחד בתחום היבוא

מייבאים בגדים? חומרי בניין? בדים? מה נמכר בעבר בסין, נמכר היום במדינות רבות נוספות. מה סביר היה למצוא פער רק בפראטו, איטליה, ניתן למצוא היום גם באינדונזיה או הודו. אז תשכחו מכל מני אמירות כמו 'רק שם מוכרים את מה שאני מחפש' או 'הסינים הכי זולים'. מעמדה של סין התערער כמובן במהלך הקורונה אולם מדוע חיכינו לאירוע המכונן הזה כדי לחפש חלופות?  
  1. תחשבו צעד אחד קדימה

פעם בשנה תעשו בדיקה מערכתית עמוקה ויסודית בעסק. בדיוק כמו בדיקות סקר בתחום הבריאות. האם נערכתם נכון מבחינה פיננסית? האם אתם והעובדים מגובים לתקופת הפרישה? האם אתם פותחים פעם אחר פעם את העסק לל'וחות חדשים או מסתמכים רק על הקיימים? האם אתם פתוחים לחידושים טכנולוגיים?  הבנתם את הרעיון.   עצמאות קשורה בביטחון וביטחון קשור בכל העצות והתובנות שהוזכרו, ובוודאי בעוד הרבה. בהצלחה!   ***************************** *שי חיות, יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח. טלפון: 03-5299880, דוא"ל: [email protected]