מקור התמונה: אתר www.pinterest.com

עתיד שרשראות האספקה 2025

תוכן עניינים

מאת: איציק כהן*

תחילתו של כוחות השינוי שיעצבו מחדש את רשתות האספקה מהיום ועד שנת 2025 והמלצות כיצד חברות יכולות לפתח את רשתות האספקה שלהן כדי שיתאימו לעתיד.

מסמך זה מספק דרך חשיבה חדשה על עתידן של רשתות האספקה ​​– המאגד את סדרי העדיפויות העיקריים של מחלקות הרכש של החברות המובילות בעולם וכוחות המפתח העיקריים של השינויים המעצבים את המודלים העסקיים שהולידו רשתות אספקה ​​גלובליות – כל זאת כדי לאפשר למנהלי שרשראות אספקה לדמיין ולנהל רשתות אספקה ​​בהתאמה עתידית.

העמקת ההבנה שלנו לגבי שתי הכוחות המניעים וההשלכות הפוטנציאליות שלהם על רשתות האספקה ​​יוצרת לנו תמונת מבט מפורטת דרכה ניתן לדמיין מחדש את הדרכים בהן כל הצדדים ברשתות האספקה ​​העולמיות יוצרים ערך ותורמים לעולם צודק יותר. מנהלי שרשרת אספקה והארגונים איתם הם עובדים חייבים לנצל את הרגע הזה של שינוי משמעותי כדי לתכנן וליישם מודלים לניהול שרשרת אספקה ​​חדשה.

מסמך זה מגדיר חמש המלצות ספציפיות שיעזרו למנהלי שרשרת האספקה ​​לבנות רשתות אספקה ​​המתאימות לעתיד תוך שמירה על איזון בין 2 הכוחות המנהלי ם(סדרי עדיפויות הגבוהים של הרכש וקידום סדר יום עסקי בר קיימא ).

המידע כאן נאסף מסדרת וובינרים בינלאומיים שהשתתפתי בהם ודיאלוגים מנהיגותיים של מנהלים מהחברות המובילות בעולם אשר בקו החזית של יישום שינויים אלה. אשר כללו סקירת מנהיגות מחשבתית של מנהלי דעה, אקדמאים וסקרי קהל.

סדרי העדיפויות המובילות של מחלקות הרכש עד 2025.

בהתבסס על המידע ש Best-Practice  נחשפים והמידע שנאסף על ידנו בכל הפלטפורמות, זיהינו חמש הנחות מרכזיות באסטרטגיות הרכש המעצבות את תהליך קבלת ההחלטות היום אשר ימשיכו להשפיע על ניהול שרשרת האספקה עד 2025.

  1. מימוש חיסכון בעלויות ואופטימיזציה של הון חוזר

הענקת ייתרון מסחרי לעסק הוא מרכיב מרכזי ברכש אשר ימשיך להיות חשוב ביותר מהיום ועד 2025. עם זאת, מנהלי הרכש מבקשים לממש יעדים אלה בדרכים חדשות בעתיד. שיפורים בזמינות הנתונים בזמן אמת מאפשרים קבלת החלטות דינמיות יותר, אשר בתורן יכולות לתמוך בחיסכון בעלויות ולאפשר רכש לניהול יעיל יותר של מזומנים. לדוגמא, רכש יכול לשלב נתוני ביקוש בזמן אמת עם מגמות היסטוריות כדי לחזות הפסקת מלאים לפני שהם מתרחשים ולהשלים ישירות. טכנולוגיה משופרת יכולה גם לאפשר תובנות בזמן אמת לגבי סטטוס אישור החשבונית ולהקל על עסקאות מהירות יותר.

  1. רציונליזציה של בסיס ההיצע:

אף שלא מדובר במגמה חדשה, אנשי מקצוע בתחום הרכש מתארים את צמצום מספר הספקים וצדדים שלישיים ברשתות האספקה שלהם כעדיפות גבוהה לעתיד. פישוט רשתות האספקה יוצר יעילות עסקית ויכול לסייע בהפחתת אי הוודאות והסיכון. שרשרת אספקה יעילה יותר מגבירה את החשיבות של כל יחסי ספק, ויוצרת תמריצים לחברות ולספקים לשתף פעולה בהזדמנויות הנקראות בדרך ובפרויקטים חדשניים. כמו כן, קריטי לוודא שמערך הספקים הזה מתאים לעתיד, תוך התאמה להתקדמות הטכנולוגית ומודע לאופן בו מגמות עולמיות מעצבות את עסקיהם. עבודה עם מספר קטן יותר של ספקים יוצרת את התנאים שבהם יכולת המעקב, שותפות הספקים וחדשנות המותאמת לספקים יכולים לגרום לצמיחה.

 

  1. שיפור חיזוי וניהול סיכונים.

הפחתת סיכונים תמשיך להיות חשובה ביותר עבור מנהלי הרכש עד שנת 2025, אך הגישה למתן עדיפות זו משתנה. הדרישות המשפטיות וציפיות בעלי העניין לבדיקת סיכונים ובדיקת נאותות גוברות, ומנהלי הרכש יצטרכו למנף כלים מתוחכמים יותר, לשלש מידע ונתונים ממקורות רבים יותר ולסרוק אחר סיכונים בחלקים עמוקים יותר בשרשרת האספקה מאי פעם. בשנים האחרונות חלה צמיחה אדירה במספר הכלים והטכנולוגיות הקיימים לתמיכה בחיזוי סיכוני שרשרת האספקה, ורבים מהם כוללים ממדי קיימות, כגון ניטור סיכונים סביבתי, אתי וזכויות אדם. מנהלי רכש עובדים על מנת להבין ולבדוק את היכולות של כלים אלה ושוקלים שילוב במערכות הקיימות בתפעול העסק.

 

  1. מתן ראייה אסטרטגית לעסק ברמות הגבוהות ביותר

מנכ"לים מצפים יותר ויותר ממנהל התהליכים הראשי – CPO להבין את הדינמיקה בשוק, לתמוך בזריזות עסקית באמצעות ראיית הנולד, ולאפשר בידול באמצעות חדשנות מול הספקים. בשנת 2025, תפקידו של מנהל תהליכים ה-((CPO Chief Process Officer עשוי לכלול התמקדות רבה עוד יותר במתן ראייה אסטרטגית מסוג זה לעסק, הבנת שינוי הכוחות ואי ודאות, ותרגום אותות חלשים אודות שרשראות אספקה למודיעין עסקי יקר ערך. Oxford Economics ו SAP מצאו כי מנהלי רכש בקרב חברות בעלות צמיחה גבוהה, נוטים לומר שהרכש בחברה שלהם הופך להיות אסטרטגי יותר ומשתף פעולה יותר, וכי נעשה שימוש רב במידע והנתונים של מחלקת הרכש לרוחב כל מחלקות החברה.

 

  1. חדשנות ושיתוף פעולה עם ספקים:

ניהול קשרי ספקים הוא לבם של ארגוני רכש מנהלי ם רבים כיום. במבט לעתיד, צוותי הרכש יפנו יותר ויותר לספקים לצורך חדשנות במוצרים ובתהליכים, ולשתף פעולה בתחומים בעלי תועלת הדדית. לדוגמא, חברות מתארות הזדמנויות לחיזוק תכנון הביקוש וניהול מלאי במקביל לספקים. אחרים מדגישים צורך לשפר את פלטפורמות פיתוח הספקים שלהם כדי להשיג יעדי קיימות הפונים לציבור, כמו יעדי אקלים מבוססי מדע.

כוחות השינוי העיקריים לשנת 2025

בהתקשרויות ייעוץ וביוזמות שיתופיות המתמקדות בנושאי המפתח המעצבים את העסק והקיימות, אנו מזהים חמישה כוחות עיקריים של שינוי שיש להם השפעה משמעותית על שרשראות האספקה מהיום ועד 2025. בעוד אנו ומומחים אחרים בטוחים שמגמות אלה יהיו רלוונטיות בשנת 2025, אך קיים חוסר וודאות משמעותי לגבי דרכי התפתחותם, כיצד הם ישפיעו בדיוק על שרשראות האספקה בתעשיות שונות ובאזורים גאוגרפים שונים, וכיצד הם יתקשרו זה עם זה וישפיעו עליהם.

 

  1. אימוץ טכנולוגי נרחב, כולל אוטומציה, ברחבי שרשרת הערך

ההתקדמות הטכנולוגית מזרזת את הדיגיטליזציה של ניהול שרשרת האספקה, משנה את אופן הייצור והאספקה ​​של מוצרים ושירותים, ומאפשרים ליצור ולשתף מידע על שרשרת האספקה ​​בדרכים חדשות על ידי מערך שחקנים מגוון יותר. חברות משנות דיגיטלית את ניהול שרשראות האספקה ​​שלהן באמצעות פיילוט והטמעה של טכנולוגיות כגון: למידת מכונה, בלוקצ'יין ומציאות רבודה לפעילויות ניהול מסורתיות של שרשרת האספקה.

 רשתות אספקה ​​הופכות לשקופות יותר כאשר הספקים, העובדים והקהילות ניגשים לטכנולוגיות מתוחכמות יותר ומשתמשים בהם יותר כדי ליצור ולשתף מידע אודות ביצועים סביבתיים וחברתיים.

אוטומציה וייצור מתקדם כבר משפיעים משמעותית על שרשראות האספקה ​​וימשיכו לעצב מחדש את כוח העבודה ואת עלויות המקור הכוללות, במיוחד בענפים המתאימים לאוטומציה(למשל אלקטרוניקה), בעיקר

במדינות שהיו מנועי ייצור מסורתיים של רשתות האספקה ​​העולמיות. לשינויים אלה עשויות להיות כמה השלכות על מנהלי הרכש: שינוי בסיס הספקים כאשר ספקים מסוימים מאמצים טכנולוגיות חדשות בעוד שאחרים נותרים מאחור, ושינוי הנוף של נושאים נפוצים הקשורים לעבודה ברשתות האספקה, ויצירת אתגרים חדשים הקשורים לתזוזת כוח אדם, ולהקל על גישה לנפח עצום של מידע שרשרת האספקה ​​בזמן אמת המיוצר ומאושר על ידי שחקני שרשרת אספקה ​​רבים.

 

  1. מחסור במשאבים

אמנם לא ניתן לחזות במדויק את ההשפעות המדויקות של שינויי האקלים ברשתות האספקה, אך שרשראות האספקה ​​חשופות במיוחד להשפעות

של שינויי האקלים בשל הסתמכותם על חומרי גלם וריכוז במדינות העלולות להיות מושפעות משינויי אקלים. במאמר שנכתב בנושא זה בשנת 2015, מצאו כי חברות כבר מזהות את השפעות האקלים על רשתות האספקה ​​שלהן – כולל שינויים באיכות ובזמינות של חומרי גלם, תנודתיות במחירי הסחורות, שיבושים קשים באספקה ​​עקב אסונות טבע והשפעות על בריאות העובדים בגלל עליית הטמפרטורות. השפעות אלה עשויות לגדול בתדירות ובחומרה ככל שהטמפרטורות העולמיות ממשיכות לעלות. לדוגמא, על פי ארגון הבריאות העולמי, האיחוד האירופי, ארגון הבריאות העולמי ו- UNDP, עד שנת 2030, הפסדי פריון הקשורים להפרעה ולפגיעה במקום העבודה הקשורים לחום עשויים לעלות מעל 2 טריליון דולר. לרוב הספקים אין את הכלים להעריך או לנהל את ההשפעות האפשריות של שינויי אקלים ומחסור במשאבים לעסקים שלהם.

 

  1. הגירה אנושית בקנה מידה המוני

הגירת עבודה בין לאומית היא מגמה מבוססת, אך בעשורים האחרונים

חלה עלייה בהגירה ההמונית, כאשר יותר מ -240 מיליון איש חיו מחוץ לארצות הלידה שלהם.

עד סוף 2016 נעקרו בכוח 65 מיליון אנשים.

הגירה פנימית במדינות כמו סין תורמת גם לשינוי העבודה. דינמיקה וצפויה לגדול. תנועה המונית זו של אנשים ונסיבות הגירתם שינו את הפוטנציאל הכלכלי בתוך המדינות והציגו אתגרים והזדמנויות חדשים לחברות המבקשות לכבד ולתמוך בזכויות אדם בכל רשתות האספקה ​​הגלובליות שלהן. לדוגמה, מהגרים פגיעים במיוחד להתעללות בעבודה עקב מחסומי שפה, היעדר רשתות רשמיות והגנות משפטיות מוגבלות.

 

  1. העברת דרישות הצרכן ושינוי הדמוגרפיה בשוק

ההתקדמות בטכנולוגיה הדיגיטלית אפשרה רמות גבוהות של התאמה אישית בשיווק ובעיצוב מוצרים ומזניקה קדימה את גידול כלכלת ה"לפי דרישה".

בארה"ב לבדה, הצרכנים מוציאים כמעט 60 מיליארד דולר בשירותים לפי דרישה כמו שווקים מקוונים ותחבורה. הוספת מורכבות למגמה זו, מכיוון שחברות מעוניינות לענות על הביקוש לסחורות בהתאמה אישית ולזמני אספקה מהירים יותר בחלקים מסוימים של העולם, הן גם מחפשות הזדמנויות צמיחה בשווקים חדשים ובקרב קבוצות לקוחות חדשות, כולל "בסיס-של- אוכלוסיות פירמידה". דינמיקה זו עשויה לדחוף חברות במגוון תעשיות לאתר מקורות ייצור מוצרים מוגמרים כדי להיות קרובים יותר ללקוחות הקצה. עד שנת 2025, רשתות אספקה רבות עשויות לעבור מזרימות גלובליות של סחורות ושירותים לרשתות לאומיות, אזוריות ומקומיות של קונים וספקים.

  1. איתותים מעורבים בנושא סחר ושקיפות

בשנים הקרובות, המודלים העסקיים שהולידו רשתות אספקה ​​עולמיות עשויים להיתקל ישירות

באתגרים או אפילו אי וודאות לגבי עמידות הסכמי הסחר והנורמות העולמיים.

 תקנות המשפיעות על שקיפות וגילוי שרשרת האספקה ​​אינן ודאיות באותה מידה; חקיקה עשויה

להיות ליברלית בתחומי שיפוט מסוימים אך שמרנית באחרים.

שרשרת האספקה של העתיד

כדי לעצב שרשרת אספקה ​​שמתאימה לפרוח בשנת 2025, על מנהלי שרשרת האספקה ​​לצפות כיצד כוחות המפתח של השינוי ישפיעו על שרשראות האספקה ​​שלהם, לחפש ולפתח את גישות ניהול שרשרת האספקה ​​שלהם בהתאם. נקודה זו מהווה הזדמנות עבור מנהלי שרשרת האספקה ​​שחושבים צעד אחד קדימה לבנות שרשראות אספקה ​​המתאימות לעתיד, אשר מניעות התקדמות בסדר העדיפויות הגבוה ביותר בתחום הרכש ומקדמות את סדר היום העסקי של עסק בר קיימא.

אף על פי שיש אי וודאות משמעותית כיצד כוחות השינוי הללו יתגלגלו, מנהלי שרשרת האספקה ​​יכולים לנקוט בצעדים קונקרטיים כיום כדי לתכנן מערך רחב של תרחישים עתידיים אפשריים.

להלן חמש המלצות כיצד חברות יכולות לאמץ ולנצל את כוחות השינוי המרכזיים המשנים את שרשראות האספקה ​​ולהשיג את סדרי העדיפויות העיקריים שלהן ברכישה בתהליך.

 

  1. תכנית להשפעות שרשרת האספקה ​​של אוטומציה והגירה

הגירה המונית בקנה מידה שלא היה ניתן לדמיין בעבר, בשילוב עם תחזיות שמספר משמעותי של עובדים יעקרו עקב אוטומציה, יגבירו את התנודתיות בדינמיקת העבודה בשרשרת האספקה; חברות צריכות לפתח את הגישות שלהן בהתאם. חברות יכולות למתן את התנודתיות הזו באמצעות טיפוח שיטות עבודה אחראיות וכוללות. לדוגמא, עסקים שמקורם באזורים שנפגעו מהגירה המונית יכולים להפנות מחדש משאבים כדי ליצור קשר עם עמיתים בתעשייה וגורמים חוצי גבולות, כולל ממשלה, איגודי עובדים ומעסיקים, כדי לחזק את המסגרות החוקיות ולהתעקש על אכיפה טובה יותר של חוקי העבודה. חברות עם רשתות אספקה ​​המצפות לספיגה משמעותית האוטומציה עד שנת 2025 יכולה להתעקש שספקים מרכזיים יפתחו תוכניות ברורות לתמיכה במעבר כוח אדם בר קיימא. עסקים יכולים גם לתמוך בהעצמת עובדים בודדים ברשתות האספקה ​​שלהם באמצעות אפשרות להם להשתתף ולהוביל איגודים מקצועיים וצורות אחרות של ייצוג עובדים, על ידי שימוש בטכנולוגיה כמו אפליקציות סלולריות כדי לעזור לעובדים להבין את זכויותיהם החוקיות, ובאמצעות טכנולוגיות מתפתחות באופן ישיר לאסוף את השקפות העובדים.

 

תמכו ואמצו בראש סדרי העדיפויות הרכש הבאים :

  • שיפור ניבוי וניהול סיכונים
  • מתן ראייה אסטרטגית לעסק
  • חדשנות ושיתופי פעולה עם ספקים.
  1. בניית מרכזי מיקוד אזוריים.

צמיחה בשווקים ובדמוגרפיה חדשים ועמידה בדרישות הלקוחות עבור מוצרים ושירותים מותאמים אישית לפי דרישה, ידרשו הבנה ועמידה בדפוסי הצעות והעדפות חדשים, כמו גם אספקת מוצרים ושירותים במיקומים ובפורמטים חדשים. בתגובה, למנהלי שרשרת האספקה תהיה הזדמנות לפתח רשתות ספקים זריזות שיוכלו לענות גם על הציפיות המסחריות וגם על שאיפות הקיימות. חברות יכולות לבנות על הלקחים שנלמדו במקומות עם מקורות שחוקים היטב כמו סין כדי לפתח מודלים למקורות חכמים במוקדים מתפתחים כגון אפריקה ותורכיה. למנהלי שרשרת האספקה תהיה הזדמנות להטמיע אחריות חברתית וסביבתית בעיצוב מודלים אלה. מרכזי מיקוד אזורים יחד עם הפעלת פעילויות ניטור ספקים שלא הביאו לשיפור, בתנאי העבודה או בחוסן הסביבתי.

תמכו ואמצו בראש סדרי העדיפויות הרכש הבאים :

  • מתן ראייה אסטרטגית לעסק
  • חדשנות ושיתופי פעולה עם ספקים
  • חיסכון בעלויות ואופטימיזציה של הון חוזר

 

  1. ביצוע דיגיטציה של מעורבות והערכת ספקים.

עם הרבה יותר נתונים על רשתות אספקה ​​שהופקו והופצו, למנהלי שרשרת האספקה ​​יש אפשרות לחשוב מחדש כיצד הם אוספים ומפרשים מידע על שרשרת האספקה. מתרגלים יצטרכו לחדד את מידע שרשרת האספקה. מיון זה שימושי להחלטה בים של נתונים ולוחות מחוונים זמינים ויהיה עליהם לבחון מחדש אילו נתונים הם צריכים להזמין וכיצד הם נאספים. מנהלי שרשרת האספקה ​​הצופים לעתיד צריכים לשקול היטב את כמות השקעת המשאבים בביקורות חד פעמיות של ספקים באתר כאשר ערוצי גישה פתוחים. קיימות כיום פלטפורמות דיגיטליות רבות המעריכות את שביעות הרצון והמעורבות של העובדים, כפי שתוארו על ידי העובדים עצמם.

רשתות האספקה ​​העלולות להיפגע כתוצאה מאוטומציה, סביר להניח כי נושאי עבודה מסורתיים כמו שכר, שעות עבודה ובטיחות יוחלפו על ידי חדשים. אתגרים כמו שינוי גודל האחריות ומיומנויות מחודשות של עובדי שרשרת האספקה.

תהליכי הביקורת והתיקון של ימינו בקושי יתאימו ויספיקו לתמיכה בסגירת מפעלים אחראית או בתוכניות הכשרה מחודשת, ולכן מנהלי שרשרת האספקה ​​המתכננים את השפעת האוטומציה יצטרכו להנחות את צוותיהם בהתמקדות בתוכניות פעולה מתקנות לקראת הובלת מעבר ישים ואפקטיבי ב שותפות עם הספקים שלהם.

תמכו ואמצו בראש סדרי העדיפויות הרכש הבאים :

  • חיסכון בעלויות ואופטימיזציה של הון חוזר
  • שיפור ניבוי וניהול סיכונים
  • מתן ראייה אסטרטגית לעסק
  • חדשנות ושיתופי פעולה עם ספקים.

 

  1. לחזק את השקיפות וגילוי שרשרת האספקה

בהקשר של רמות גבוהות של אי וודאות לגבי עתיד הסחר העולמי ושל התקנות המעצבות חשיפת התחייבויות ארגוניות בנוגע לשיטות המקור, מנהלי שרשרת האספקה העתידית יכולים להתכונן למגוון תרחישים עתידיים אפשריים באמצעות שיפור הנראות בנושאי שרשרת האספקה והן הגילויים על שיטות אלה.

 שקיפות מלאה תתמוך במנהלי שרשרת האספקה במקרה שהסחר העולמי מומר על ידי שינויים פוליטיים לעבר לאומיות כלכלית ויהיה בעל ערך במידה והסחר החופשי יימשך. כמו כן, שיפור האיכות והיקף הגילוי בשרשרת האספקה יאפשר למתכננים להיות מוכנים במידה ודרישות הרגולציה יגדלו ולסבול את הבדיקה המוגברת של בעלי העניין שהיא התוצאה הסבירה של סביבה רגולטורית חלשה יותר.

 

תמכו ואמצו בראש סדרי העדיפויות הרכש הבאים :

  • מתן ראייה אסטרטגית לעסק
  • חדשנות ושיתופי פעולה עם ספקים.

 

  1. שבץ תכנון שרשרת אספקה חכמה אקלימית

כדי להתכונן לסביבה הפיזית המשתנה ולסיכונים אחרים בשרשרת האספקה הקשורים לשינוי האקלים העולמי, חברות יצטרכו להכניס השקעות בניהול סיכונים ומוכנות לאקלים למודלים של תכנון שרשרת האספקה, לחפש חומרים ומשאבים חלופיים במידת הצורך ולחפש דרכים חדשות להבטיח אספקה ולמזער שיבושים ברשתות האספקה שלהם. משמעות הדבר היא גם שיתוף פעולה עם ספקים שחולקים מחויבות למודעות ופעולה לאקלים ומתן תמריצים וגישה לבניית מיומנויות טכניות וניהוליות לספקים שנמצאים מאחוריהם. ספקים הממוקמים בתחומי שיפוט שכבר התחייבו במדיניות למעבר לכלכלות דלות פחמן – כמו סין והודו – עשויים להאיץ את תרומתם לחזונות הרוכשים העולמיים ברשתות אספקה חכמות אקלים. בכל הענפים, תכנון שרשרת אספקה חכמה אקלימית אמור להפוך לחלק מהותי בניהול שרשרת האספקה הטובה מהיום ועד 2025.

 

תמכו ואמצו בראש סדרי העדיפויות הרכש הבאים :

  • חיסכון בעלויות ואופטימיזציה של הון חוזר
  • שיפור ניבוי וניהול סיכונים
  • מתן ראייה אסטרטגית לעסק

 

———————

 

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה כבר למעלה מ-20 שנה בתכנון והקמה של מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טלפון055-9999559, [email protected] ,

ראשי