שולחן עגול: רובוטים אוטונומיים ניידים, אתגרים והזדמנויות

מאת: איציק כהן*

שוק הרובוטים האוטונומיים הניידים ממשיך לשגשג, עם תחזית צמיחה שנתית של 24 אחוז עד לשנת 2022, שחקנים חדשים ממשיכים להיכנס למערכה. יישומים חדשים וחדשניים ושימוש מוכח בציים גדולים תורמים להצלחתם של ספקים אלו. במאמר זה אני מנסה להביא רשמים ומידע חשוב משולחן עגול שקיימה לאחרונה האגודה לקידום אוטומציה the Association for Advancing Automation (3A) עם כמה מהחברות המובילות בשוק הרובוטים האוטונומיים הניידים Autonomous Mobile Robots (AMRs). וזאת כדי להבין טוב יותר את הצמיחה, האתגרים וההזדמנויות של שוק הרובוטים האוטונומיים הניידים. בין השותפים בשולחן העגול היו נציגים מחברות כמו Seegrid ו Mobile Industrial Robots(MIR) ו OMRON ו Waypoint Robotics.

שאלה : כיצד ניתן להציג ללקוחות את היתרונות והחסרונות של AMRs ביחס לפתרונות שינוע אחרות כמו AGVs, עגלות משטחים, מערכות מסועים וכו.

תשובה: המפתח להחלטה נכונה בתחום האוטומציה היא לא רק לחשוב על מה שאתה צריך היום אלה להתחשב גם במה שתצטרך מחר. בחירת טכנולוגיה שתהיה מסוגלת להתאים את עצמה ולהשתנות לאורך זמן בהתאם לזרימת החומר שלך היא קריטית ליעילות לטווח ארוך. לדוגמא ה AGVs  המסורתיים אשר מבוססים על תשתיות ברצפה  דוגמת כבל אינדוקציה, מחזירי לייזר ואו תשתיות פיזיות אחרות על מנת לנווט דורשים  התקנות עם נקודות ציון קבועות ויקרות  אשר מגבילות ואף מוסיפות קשיחות לתהליכים. אף אחד לא יכול לחזות את כל הדברים שיידרשו להם בהמשך הדרך, לכן חשוב שהמערכת  תהיה מותאמת לעתיד וזאת על ידי שילוב טכנולוגיות המותאמות לשינויים בלתי צפויים כך שהתשתית לא תהיה צוואר בקבוק פרודוקטיביות. רכבים  ללא נהג (AMRs ) אשר מבוססים  על מצלמות לשם הכוונה וניווט מה שהופך אותם מאוד להתאמה לצרכים המשתנים ומאפשר ללקוחות לפרוס מחדש את הרכב באופן מידי כדי לבצע פונקציה אחרת, משמרת, ואולי אפילו למתקן אחר. ישנם כמה היבטים שעל הלקוחות לקחת בחשבון בעת בחירת המערכת, אילו תהליכי שינוע הם מעוניינים להפוך לאוטומטיים? מה המרחקים שהפריטים נדרשים להיות משונעים ? ולאיזו סביבה הם אמורים להיכנס ? האם נדרשת להיות התממשקות למערכות תקשורת כגון ERP וכדומה ? בהתייחס לאפשרויות התחבורה המהותיות האחרות, AMRs הם החדשים, הגמישים, והאלטרנטיבה הידידותית ביותר למשתמש למערכות שהיו קיימים במשך שנים וכי במקרים רבים לא יכולים  לעמוד בדרישות של חברות היום. מה שאנו רואים באופן כללי הוא כי חברות בודקות כיצד הם יכולים להפוך את הטיפול בחומר שלהם שאינו ערך מוסף, אבל חסרה להם מערכת לוגיסטית שיכולה להשתלב ולהתאים להתקנה שלהם. חברות היום מתמודדים עם מחזורי החיים המתכווצים של המוצר ועם דרישות הלקוח המשתנות לעתים קרובות, לכן הם צריכים ייצור זריז ותוכנית מפעל שיכולה בקלות ומהירות להשתנות. AGVs ו ומערכות מסועים אינם גמישים כלל, אך AMRs דורשים רק שינוי קטן במפה שלהם אשר הופכים אותם להתאמה המושלמת עבור חברות אשר נדרשים לשינויים תכופים. AGVs, עגלות חשמליות ומערכות מסועים אלו הם הטכנולוגיות שאנחנו מנסים להחליף, מכיוון שהם מסורבלים, כבדים ונייחים. הרובוטים הניידים מופעלים עם חבילות תוכנה ארגוניות, אשר יכול לתאם עד150  – 100 רובוטים ניידים במתקן יחיד (עם חבילות תוכנה ארגוניות נוספות זמינה ניתן  להגדיל  את כמות הרובוטים/גודל האתר). הם לגמרי אוטונומיים  ולא צריכים מערכת ניתוב והנחיה אשר חוסכת כסף כי אין צורך בהשקעה בעלויות התקנה של כבלים ומנתבים. אנו מעודדים את הלקוחות שלנו לחשוב על ההיבטים הקשים יותר לכימות של החזר ההשקעה, בנוסף לאלה ניתנות למדידה בעת אימוץ AMRs. הדוגמאות כוללות שביעות רצון גבוהה יותר כאשר העובדים יכולים להתמקד במשימות יקרות שהם גאים בהם, יותר אנרגיה בסוף היום, וקריירה ארוכה יותר ופרודוקטיבית יותר. יתרונות אלה מאפשרים למשוך ולשמור כישרונות בשוק עבודה תחרותי.

שאלה : אילו סוגי יישומים או פלחי תעשייה רואים את האימוץ הגבוה ביותר של רובוטים ניידים AMRs? באופן דומה, מה המגזרים או היישומים שאתם חושבים שצריך לראות בהם אימוץ גבוה יותר של AMRs בהתבסס  על הידע ועל מצב הטכנולוגיה?

תשובההדחיפה הגדולה צריכה להיות הן בייצור והן במסחר אלקטרוני היא לקראת התאמה אישית רחבה  בשל הדרישה הגוברת מצד הצרכנים עבור מוצרים ושירותים מגוונים יותר ושירות מהיר יותר מאשר אי פעם. ככל שהביקוש למוצרים אלו גדל, מנהלי הייצור והלוגיסטיקה חייבים לצפות לתנועה חומרית נוספת ולעלויות נלוות אשר יועמסו בצד ההיצע של המשוואה הכלכלית. אוטומציה היא פתרון מעשי כדי למלא את צרכי הצרכן ללא הגדלת עלויות עבור תנועות החומרים. תעשיות הרכב והאלקטרוניקה היו הראשונות שבאמצעותן אימצו את הרובוטים הניידים, וזה הגיוני, שכן ענפים אלה הם בדרך כלל מנועים ראשונים מבחינת האוטומציה. על פי IFR, תעשיית הרכב היא הלקוח העיקרי של רובוטים תעשייתיים ומחזיקים בשליש מכלל הרובוטים המיושמים בכלל התעשיות, ואנו רואים את הנטייה. אבל אין ספק כי 3PLs ולוגיסטיקה גם הם ענפים  עם פוטנציאל עצום. התחבורה הפנימית מתרחשת כל הזמן, ואנחנו רואים איך חברות אלה פונות יותר ויותר לרובוטים ניידים כדי להשיג יתרונות תחרותיים לאורך שרשרת הערך שלהם. באופן כללי, שוק ה- AMR הוא עדיין שוק פוטנציאלי שמחכה לבום אמיתי. אנחנו עושים הרבה כדי לחנך את השוק ולהמחיש את היישומים השונים הרבים עבור הרובוטים שלנו בתעשיות. יש צורך ברובוטים הניידים שלנו, גמישים וידידותיים למשתמש בכל המגזרים. שיעור אימוץ הגבוה ביותר הוא עם מתקנים גדולים ותנועה  בקנה מידה גדול, תעשיית האירוח תקרבת לכך מאוד. לדוגמה, בתי מלון משתמשים ברובוטים ניידים כדי לספק מזון ומשקאות בלובי ואפילו לבצע משלוחי חדרים. באופן דומה, בתי החולים גם יכולים לנצל  הרובוטים הניידים כדי לספק תרופות ופריטים רפואיים לחדרי החולים. אנו מצפים לראות גידול בשימוש ברובוטים ביותר מפעלי ייצור, ממכוניות למוצרים רפואיים באופן ספציפי, הייצור התעשייתי צפוי להיות הבום הגדול הבא לשימוש על בסיס היכולות. בלוגיסטיקה ומחסנאות  נראה בעתיד הקרוב אימוץ בשיעור גבוה יותר של  AMRs ככל שעבודת המחסנאות נהפכת לקשה יותר. הם עושים צעד נוסף עבור מה ניתן להשיג עם מערכות ניווט בעלות נמוכה. אמנם יש בהחלט צורך, ראוי לציין כי יש הרבה יותר חברות ואנשים שדוחפים לפתרונות אלה.

שאלה: מהם הדאגות העיקריות של הלקוחות ביישום רובוטים ניידים וכיצד מטפלים  בבעיות אלו?

תשובה : הבלתי ידוע של טכנולוגיה רובוטית חדשה יכולה לפעמים ליצור חששות עבור חברות לגבי בטיחות במקום העבודה. עם זאת, חששות אלה הם לעתים קרובות ממוקמות בטעות על האוטומציה- בעוד הסכנה האמתית טבועה במשימות ובטכנולוגיות אלו. ה AMRs לנהיגה עצמית מוכחות  כהופכות  מקומות עבודה לבטוחים יותר ולצמצם את מספר תאונות בהם האנשים מעורבים לאורך זמן. על ידי הסרת המעורבות האנושית ממשימות מסוכנות, היא מקטינה את הסיכוי שייפגעו בעבודה ותאפשר להם לקחת על עצמם תפקידים ברמה גבוהה יותר בארגון. הAMRs  הם שיתופיים  ובטוחים לחלוטין, אבל הלקוחות אינם רגילים לטכנולוגיה זו, וככל שהרובוטים מעבירים חומרים עד 500 ק"ג בקרב אנשים שמסתובבים ללא כל אמצעי בטיחות, בטיחות היא בהחלט נושא שעולה. חברות צריכות להיות בטוחות לחלוטין שהרובוטים שלנו בטוחים. ב- MiR, הרובוטים שלנו מדברים בעד עצמם, והדגמה באתר יכולה לעזור ללקוחות להבין את היבט הניווט והשיתוף של הרובוטים שלנו. הרובוטים שלנו נטענים בתכונות בטיחות, ואנו עומדים בתקני הבטיחות הרלוונטיים – בטיחות היא העדיפות העיקרית שלנו. בדומה לאתגרים הטכנולוגיים החדשים יותר, אנו מתגברים על תהליך המחשבה הראשוני של מה שהוא, כמה זה עולה, איך זה יכול לשמש, ואת ההחזר על ההשקעה. אנחנו רוצים לנהל את השיחות האלה עם אנשים. רוב הלקוחות מגלים שהתשואה על ההשקעה עבור רובוטים ניידים  יכולה להיות מידית תוך שישה חודשים או פחות,  הזמן הארוך ביותר שראינו היה רק שנתיים.

לקוחות מתמודדים עם הסיכון של מאמץ יתר והוצאות בתהליכי שינוי, אובדן התפוקה תוך כדי ביצוע השינוי, ולא מרגישים  בטוחים  כי הרובוטים הולכים לעבוד כפי שהובטח. סיכון נוסף הוא תפיסה שלילית של כוח העבודה. אנו רואים פתרונות חדשניים רבים. יש התמקדות גדולה בהוספת ניידות ליותר רובוטים תעשייתיים. 

שאלה: מהן הדרכים החדשניות ביותר שבהן ראיתם את הרובוטים הניידים?

תשובה: ראשית, בואו נפריך  את המיתוס כי להיות חדשני עם רובוטים ניידים צריך להיות מורכב ויקר. אחד היתרונות האמתיים של הטכנולוגיה האוטומטית  היא שזה יכולה להיות ממונפות ביעילות בשני  הרמות,  קטנים וגדולים. אם אתה ספק אזורי וחושב על איך להפעיל את הרובוט הנייד עבור המחסן שלך, הדרך היעילה  ביותר היא כאשר ה נעשה באופן מצטבר, תתחיל עם כמה AMRs  שיכולים להפחית את העומס  על כוח העבודה שלך. עבור אופרציות  גדולות יותר אשר מיושמות ומבינות את ההשפעות של אוטומציה ברמה מיקרו, תוספת של כל מכונה חדשה יוצרת יתרונות התפעול ההדדי המגיעים כתוצאה מהצורך של צי אוטומטי של טכנולוגיות אוטומטיות, תיאום תנועה ומקסום הפרודוקטיביות. אנו רואים הרבה פתרונות אוטומטיים לחלוטין, למשל, שבהם הרובוטים  משמשים כקישור גמיש בין קווי ייצור או מסועים קבועים, והרובוטים  יכולים לקחת מעלית ולפתוח דלתות ולהרים מדפים שלמים. אחד השימושים האהובים  שראינו כבר בבתי מלון. הרובוטים יכולים להסתרכן עם המעליות, ובכך לאפשר להם להיכנס ולצאת מהמעליות כדי להעביר פריטים לחדרים המתאימים ולחזור ליעד המוצא שלהם למשלוח הבא. מכיוון שהטכנולוגיה חדשה כל כך, הלקוחות מוצאים דרכים חדשות לנצל את היכולות העצומים של רובוטים ניידים.

שאלה : אילו שינויים אתם מצפים ואו מקווים לראות בשנה הבאה כך שימשיכו להוביל את הטכנולוגיה והתעשייה קדימה?

תשובה: אנו שמחים לתרום למעבר מאוטומציה של טיפול בחומר לכיוון תצוגה הוליסטית של אוטומציה של זרימת החומר בכל שרשרת אספקה. הואיל וטיפול בחומרים מורכב מהמהלכים הפיזיים השונים בסביבה נתונה, זרימת החומר היא האופטימיזציה הלוגית של כל התנועות הללו. אנו צופים כי העתיד של זרימת החומר יהיה מכוון להיות מודאג פחות מהתנועה של כל משטח בודד וממוקדת יותר על הדרכים שבהן זרימת החומר יכול להיות מותאמת בסופו של דבר להשגת המטרה הסופית. עם עקביות משופרת וחיזוי, בשילוב עם עלויות תפעול נמוכות יותר, מוצר נגיש ללקוח כדי לענות על הביקוש יכול להתממש עם רמות גבוהות יותר של רווחיות ושביעות רצון הלקוחות. הפיכת הרובוטים הניידים לחכמים יותר תקל על הלקוחות שלנו להתקין ציי רובוטים. יתר על כן, ככל שהידע  של AMRs  יגדל, כך יהיו  יישומים פוטנציאליים. אנו רואים מערכת אקולוגית גוברת של יצרנים הבונים מודולים מובילים עבור הרובוטים, בתקווה לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות. משמעות הדבר היא כי יהיה קל יותר להתאים ללקוחות פתרונות על ידי חשיבה מחוץ לקופסה ולהאיץ את תהליך האינטגרציה.

בטיחות היא העמוד מרכזי של הטכנולוגיה, והם בטוחים מאוד לפעול סביב בני אדם. בנוסף, טכנולוגיית הבטיחות תמשיך לגדול עוד יותר. הדבר העיקרי שיכול לעזור לקדם את התעשייה  היא להגדיל את יכולות העמסה על הרכבים ואת ההבנה והקבלה של הטכנולוגיה על ידי תעשיות שונות ולקוחות. הטכנולוגיה כל כך חדשה, כי קשה לקבל. לאחר שהלקוחות יבינו את ההחזר על ההשקעה והמדרגיות, היא תזניק קדימה את הפופולריות של רובוטים ניידים AMRs. אנו מקווים לראות קונים שיידרשו  מוצרים המיועדים לכוח העבודה. 

כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים  לדעת על נושא זה, או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהססו לפנות אלי.

 

—————-

*איציק כהן – יועץ לוגיסטי בכיר. לפרטים נוספים: טל' 055-9999559 ,  במייל [email protected]