כתבה לשי חיות - 1

"ענק" זה עניין יחסי בתחום השילוח הימי

שי חיות 11.2022

מאת: שי חיות*

 

בעוד שהשאלה על משקלו של אדם הופכת ללא לגיטימית, או במילים אחרות ל- "unpolitically correct", הרי שיש תחומים בהם המשקל הופך רלוונטי יותר ויותר ואפילו קריטי. למשל בתחום שכולנו עוסקים בו- שילוח ימי.

 

תזכורת קצרה למי ששכח… וגם כמה תובנות
זוכרים את ה-Ever Given? ספינת הענק אשר ב- 23 למרץ 2021, 7:40 לפי השעון המקומי, עולה על שרטון ונתקעת בגדות תעלת סואץ כתוצאה ממשבי רוח חזקים וסופות חול מכיוון מצריים? כתבתי עלייה מאמר לאחר האירוע וכבר באותו הזמן היה ברור כי יהיו השלכות לאירוע. כזכור, תעלת סואץ מוליכה 12% מהסחר העולמי. 50 ספינות בממוצע ביום עוברות בה בשיירות שמתחילות מוקדם בבוקר. בשנת 2020 התעלה העבירה 18,840 ספינות ללא תקלה ולאחר האירוע נתקעו בעקבות ה-Ever Given 450 ספינות נוספות, גססו בה בעינויים רבבות בעלי חיים והתעכבו מלהגיע ליעדם – רהיטים, חביות נפט, מזון וכל מוצר שרק תחשבו עליו. הנזק לכלכלה העולמית היה עצום ופגע בכל חוליה בשרשרת האספקה.

שי חיות - כתבת מאי 2023 1

באותו מאמר העליתי תהיות וסימני שאלה כאשר הראשונה שבהן הייתה: "מדוע בונים אוניות גדולות כל כך כאשר ההשלכות לכך ברורות, הרי גם אם תתקענה רק פעם אחת לאורך חיי המדף שלהן הנזק עצום וחסר תקדים…"

אז כמה נתונים על ה- Ever Given בזמן שטבעה:

  1. היא הובילה 224 אלף טונות
  2. נשאה 18,000 מכולות
  3. תעריף הפקק כולו, על אבדן הסחורות בו עבור הכלכלה העולמית, עמד על כ-9 מיליארד דולר
  4. הפקק, העלויות והתוצאות הנוספות הוכיחו, בראייה לאחור ☹ כי חילוצה של אנייה בסדר גודל כזה מחייבת יכולות יוצאות דופן, דבר ההופך את כדאיותה הכלכלית של נושאת מכולות מפלצתית כזו למוטלת בספק. אניית ענק כזו אמנם יכולה לחסוך הרבה אולם זאת רק אם 'הכל מתנהל כמתוכנן'.

קפטן ראול קהאנה (Capt. Rahul Khanna), יועץ לענייני סיכונים ימיים ב-Allianz, ציין כי  "לפני עשורים אוניות עם קיבולת של 3,000 TEU בלבד נחשבו לגדולות ביותר בים. כעת אוניות ענק יכולות לקחת איתן 20 אלף מכולות – בעוד מספר אנשי הצוות שעליהן הולך ומצטמצם בגלל אוטומציה של המערכות". לדברי קהאנה, "אם תהיה דרישה, הטכנולוגיה תאפשר בעשורים הקרובים לבנות אוניות מכולה עם קיבולת של עד 50 אלף קונטיינרים".

לאור האירועים לפני שנתיים…

האירוע של תעלת סואץ העלה תהיות רבות באותה תקופה ומי שנדרשו להסיק מסקנות הם כל אותם גורמים הנוגעים לדבר ובעיקר מי שנושא באחריות על שיט מכולות ענק ומעבר סחורות באופן תדיר ואינטנסיבי. למשל- תעלת פנמה. בתעלה תעלת פנמה רצו להימנע ממקרה דומה והחליטו להציב מגבלות עומק חדשות ולא לחזור על מצב בו שרשרת האספקה לאזורים רבים מושבתת בגלל אנייה אחת בלבד, חדישה, גדולה ומבוקשת ככל שתהייה.

כתוצאה מירידה של 50% במשקעים מתחילת 2023 ביחס לשנה שחלפה, הגיעו עומקם של תעלת פנמה ובעיקר האגם שבמרכזה לשפל היסטורי, דבר אשר חייב את מנהלי התעלה למהר ולהגביל את העומק של האוניות העוברות בה כך שלא יעלה על 13.41 מטר עומק. אמנם רק 30 סמ' פחות מהעומק שנקבע בעבר אולם ככל הנראה אלו 30 סמ' קריטיים אשר על מנת להשיג אותם ולהצליח להגיע למגבלה צריכות האוניות לשאת פחות משקל. כמה? חברות הספנות יאלצו לצמצם את כמות המכולות ולהפחיתן לרמה של 60% בלבד. בפועל, מאחר והקיבולת עדיין קיימת, המפסידים הגדולים יהיו בעלי המטענים והצרכנים הסופיים שיאלצו לשלם יותר, והרבה, על כל מכולה. כצפוי, החלו חלק מחברות הספנות להכריז על עליית מחירים וחלקם אף מחפשות נתיבים חליפיים.

שי חיות - כתבת מאי 2023 - 3

 

אז מה יקרה בעתיד? קשה עכשיו לומר, אולם ברור שהטכנולוגיה תאפשר לייצר ולהשיט אוניות גדולות יותר ויותר. אולם האם תנאי מזג האוויר, שינויי האקלים ושינויים נוספים יאפשרו לספינות אלו להגיע ממקום למקום על פי לוח הזמנים שנקבע להן? האם לא יגרמו פקקים, צווארי בקבוק ושאר אתגרים אשר יאלצו בסופו של דבר את היצרנים וחברות הספנות ללכת דווקא על 'קטן אבל בטוח'? ימים יגידו.

———————————— 

שי חיות

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח. טלפון: 050-2740099, [email protected], www.cob.co.il

—————-

מקור התמונות:

https://theloadstar.com/maersk-sues-but-ever-given-suez-delays-not-down-to-us-says-evergreen/

https://www.myseatime.com/blog/detail/basics-of-ship-stability

https://www.ssi-corporate.com/blog-waveform/ssi-integration-with-weight-management/