סיכוני שרשרת האספקה בעקבות משבר וירוס הקורונה ולאחריו

מאת: איציק כהן*

הופעתו הפתאומית והנפוצה של נגיף הקורונה השפיעה על הכלכלה העולמית ושרשראות האספקה ​​העולמיות בדרכים משמעותיות. בין אם אתה מצטט את רוברט ברנס ("התוכניות הכי טובות של עכברים וגברים לרוב משתבשים") או ג'ון לנון ("החיים הם מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בתכניות אחרות"), אנשים מבינים שהחיים מוצאים דרך לקבל את תשומת ליבנו. איש אינו יודע זאת טוב יותר ממנהלי סיכוני שרשרת האספקה.

יש כמה שאלות חשובות שיש לשאול: בשרשרת אספקה ​​עולמית מורכבת ומודרנית, כיצד חברות יכולות להעריך אילו ספקים מציגים את הרמה הגבוהה ביותר של סיכון להמשכיות עסקית?

ואיך הם יכולים להתחיל ליישם תוכניות לניהול סיכונים אפקטיביות על בסיס נראות מקצה לקצה? ארגוני ייצור מתמודדים עם מגוון סיכונים חסר תקדים לרשתות האספקה ​​שלהם בשנים הקרובות. במידה ולא מצליחים היטב, סיכונים אלה עלולים לגרום לשיבושים חמורים בשרשרת האספקה ​​וכשלי משלוח, הכוללים השלכות  הן על היצרנים והן על הלקוחות.

הגדלת הסיכונים בשרשרת האספקה

עוד לפני התפרצות נגיף הקורנה, הנגיף דיווחו על עלייה בסיכונים העומדים בפני שרשרות האספקה. מקור חשוב למידע הנוגע לסיכוני שרשרת האספקה הוא דו"ח הסיכונים הגלובלי השנתי שפרסם הפורום הכלכלי העולמי. הדו"ח כולל סקר של למעלה מאלף חברים מקהילות בעלי עניין שונים. התוצאות המדווחות ראויות לתשומת לבם של מנהלים המשתתפים בתוכניות לניהול סיכונים בחברות שלהם. עשרת הסיכונים העולמיים המובילים מבחינת הסבירות הם:

  • מזג אוויר קיצוני
  • כישלון של ממשלות לנקוט בפעולות לשינויים באקלים
  • אסונות טבע
  • כשל במגוון ביולוגי
  • אסונות סביבתיים מעשה ידי אדם
  • הונאת נתונים או גניבה
  • התקפות סייבר
  • משבר מים
  • כישלונות ממשל עולמי (עם עליית הלאומיות הכלכלית היכולת של ממשלות לעבוד יחד כדי לפתור בעיות הולכת ופוחתת)
  • בועת נדל"ן (מה שעלול להוביל למיתון עולמי קשה).

אם "הסבירות" הייתה הסיכון המשתנה היחיד שהיה על מנהלים לקחת בחשבון, תכנון ניהול הסיכונים היה פשוט הרבה יותר. עם זאת, חשוב יותר מהסבירות להתרחשות  אירועים זו  ההשפעה שלהם במידה והם אכן מתרחשים. על פי הפורום הכלכלי העולמי, עשרת הסיכונים המובילים מבחינת ההשפעה הם:

  • שינוי אקלימי
  • נשק להשמדה המונית
  • אובדן מגוון ביולוגי
  • מזג אוויר קיצוני
  • משבר מים
  • התפלגות תשתיות מידע
  • אסונות טבע
  • התקפות סייבר
  • אסונות סביבתיים מעשה ידי אדם
  • מחלות מדבקות

הרשימה פורסמה לפני התפרצות נגיף הקורונה, אך אנו רואים את ההשפעה של מחלות זיהומיות בזמן אמת. זו רשימה מפוכחת. מה חברות יכולות לעשות בקשר לסיכונים אלה תלוי בסוג הסיכון. הפחתת סיכונים יכולה לכלול שינוי במקום בו נמצאים מפעלים ומתקנים אחרים, היכן שיש נמלים וסחורות וחומרי גלם עוברים בהם, שם חברות בוחרות להשקיע בצמיחה, הקשחת מערכות IT ודברים רבים אחרים. " בורגה ברנדה (@Borgebrende) נשיא הפורום העולמי לכלכלה, מוסיף אזהרה קודרת עוד יותר. הוא כותב, "זוהי עת של שיבושים ומורכבויות שאין שני להם ". סיכונים – כמו שינויי אקלים, אי שוויון ומתחים גיאו-פוליטיים – חוצים גבולות ומגזרים. עם זאת, הרצון הקולקטיבי להתמודד עם אתגרים אלה מאוים על ידי המידה העצומה של המשימה.

מה חברות יכולות לעשות?

למרות שעודכנו  על הסיכונים הללו, מחקרים מראים כי עסקים רבים עדיין נוטים להיות תגובתיים ולא פרואקטיביים בגישה שלהם.  עסקים שמתעלמים מהשיבושים וממשיכים לעשות את מה שעשו תמיד בדרך שתמיד עשו את זה, ללא ספק יחוו שחיקה בשוליים ואובדן היתרון התחרותי. תוכנית לניהול סיכוני שרשרת האספקה ​​מקצה לקצה היא קריטית לצמיחה, לרווחיות ולהישרדות תאגידית. " קורין גולדברג, מנהלת בחברת Deloitte  מציעה שהדבר הראשון שחברות צריכות לעשות הוא לשפר את הנראות של שרשרת האספקה. היא מסבירה, "שרשרות האספקה ​​יכולות להיות מורכבות ומפוצלות. לעיתים קרובות, מעט מאוד נראות לטבע החזק של סביבת הבקרה שלהם – וחשוב מכך, עד כמה הם פועלים בקנה אחד עם נהלים עסקיים הוגנים ואתיים, כמו גם שהם מצייתים לתקנות. השותפים בשרשרת האספקה ​​של ארגון יכולים לחשוף אותה להפרעות בשירותים, לסיכון כספי ומוניטין, שוחד, שחיתות והלבנת הון וכן הפרות של הסכם שירות [SLA]. בסופו של דבר כל אלה משפיעים על המשכיות השירות הניתן ללקוחות. חשוב שארגונים יהיו רואים את אופן פעולתם של שרשראות האספקה ​​שלהם, כך שהם יוכלו לשלוט בסביבתם ולהפחית ביעילות את הסיכון.

כשאנשים מדברים על השגת נראות בשרשרת האספקה, הם מתכוונים שיש להם או שאין להם נתונים על פעולות ועסקות בשרשרת האספקה. כאשר נתונים זמינים, ניתן להשתמש בהם כדי להפחית את הסיכון לשרשרת האספקה.  בינה מלאכותית עשויה פשוט לספק לנו גלגל הצלה וכך נוכל לעבור את הסערה.

נתונים זמינים ובינה מלאכותית  יכולים  להציע פתרון אמיתי לניהול סיכוני שרשרת אספקה, במהירות, בקבלת מבט מהיר על תובנות הקשורות לסיכון, בזמן אמת, זהו דבר שלא יסולא בפז כדי לקבל ניתוח והחלטות מונחות נתונים על סמך סיכוני שרשרת האספקה.

מערכת ניהול סיכונים אפקטיבית צריכה למנוע נזקים מהסיכונים, אך גם לנהל משברים או מינימום כשלים  כאשר הם מתרחשים. מערכת כזו דורשת צוות מוסמך, המצויד בתהליכים מתאימים, ממשל וכלים מתאימים. והכי חשוב, צוות זה צריך להיות מוטמע באופן מרכזי בתוך הארגון באמצעות ערוצי תקשורת למקבלי ההחלטות הרלוונטיים ולקבוצות בעלי העניין, כך שניתן יהיה לקבל החלטות ולפעול במהירות.  ממליצים לחברות לנקוט בגישה של ארבעה שלבים:

שלב 1. הבינו את סוגי הסיכונים ומיקומם לאורך שרשרת האספקה.

שלב 2. קבע עדיפות לסיכונים המזוהים על פי ההסתברות וההשפעה.

שלב 3. ערכו  רשימה של מנופי הפחתה אפשריים, כגון התאמת רמות המלאי, שינוי הספק ובסיס הלקוחות או ביצוע אמצעי קיימות.

שלב 4. הגדירו מסגרת ניטור בקווי התהליך, אינדיקטורים לביצועי מפתח וכלים.

כיצד ווירוס הקורונה משפיע על ייצור

החדשות הטובות הן שהייצור הזר חוזר. ברחבי סין מפעלים מתחילים לאט להגדיל את הייצור מכיוון שבין 50 ל- 75 אחוז מהעובדים חוזרים לעבוד.

החדשות הרעות הן שחודשיים של צבר  הזמנות שלא סופק ייצרו צווארי בקבוק במערכת. עם כל כך הרבה משלוחים ועם פחות ספינות מוכנות לטעינה, צפויים עיכובים משמעותיים בנמלים ברחבי אסיה.

כיום, אי אפשר לחזות כיצד ייראה צבר המשלוחים. אנו צופים כי קווי שילוח ימיים עשויים להיכנס לגישה של תמחור "לחכות ולראות". כאשר נבחנים שוב שיעורי חוזים ב -1 במאי, העברת הובלה מסין עשויה לעלות יותר בגלל הגידול בביקוש.

כיצד נגיף הקורונה פוגע מלאי

למרות שווירוס הקורונה האט את הייצור בצורה משמעותית, המסחר טרם חש בהשפעות אלה. מכיוון שחברות התכוננו לסגירת השנה החדשה הסינית על ידי מלאי רב יותר, אנו עדיין לא רואים האטה במסירת הסחורה ללקוח הסופי.

עם זאת, אם אין לך מוצר לצרכן הסופי, סך המכירות וההכנסות יירדו. תעשיות מסוימות יתנסו בכך יותר מאחרות. ענף הטלפונים הסלולריים, המשגשג בביקוש מתמיד למוצרים חדשים, עשוי להיתקל בגירעון מלאי של יותר מ -15 אחוזים למשך שארית השנה. תעשיות אחרות שיכולות להיות מושפעות ישירות כוללות רכב ותרופות.

רציונליזציה של מלאי טובה לחברות, בין אם בכוח ובין אם היא נדרשת בטעות. אמנם מצב זה מעניק הזדמנות לתיקון מלאי בריא, אך הוא גם מאלץ חברות לתכנן שיבושים. למרות שאולי ישנן ספינות זמינות, הובלה אווירית היא גם אפשרות להעביר פריטים קריטיים מאסיה לארצות הברית.

רמות שירות מוגברות מגיעות עם מחיר. כדי להעביר היצע נמוך של משלוחים בכל ערוץ אפשרי, יבואנים יכולים לצפות לבזבז יותר כסף.

ההשפעות הלא ידועות של וירוס הקורונה

מכיוון שהייצור מתפשט עם פחות אפשרויות משלוח זמינות, אנו יכולים לחזות אפקט "צוואר בקבוק" עבור משלוחים נכנסים. אי אפשר להקרין כיצד זה בסופו של דבר ישפיע על שוק הצרכנים ברבעון השלישי והרביעי של 2020. תקשורת טובה יכולה לעזור במניעת בעיות עיקריות בעת הכנסת המלאי לצפון אמריקה.

ברגע שחברה מבינה מתי מפעלים יפעלו במלואה, יכולה להתחיל בהזרמת ההזמנות, ומוצרים יכולים לזרום חזרה לצינור. זו הסיבה שהתקשורת היא קריטית כעת: חברות שמתכננות את הזינוק בייצור יכולות לתאם את המשלוח מוקדם ולנעול את השערים הטובים ביותר.

שאלות קריטיות שהחברה שלך צריכה לשאול

מתוך הבנה שעדיין  לא ידוע הרבה ויש המון אי וודאות, צוותי ההנהלה צריכים לפתוח בשיחות מכריעות היום. הנושאים החשובים ביותר שיש לדון בשיחות אלה  כוללים:

כמה מגוונת שרשרת האספקה ​​שלכם?

חברות רבות מגוונות את המקור שלהן למדינות אחרות באסיה, כולל קמבודיה, הודו וויאטנם. זה הזמן לשקול היכן עומדת תכנית המקורות שלכם והיכן כדאי להוסיף נתיבים ומקורות לרשת שלכם.

אתה מקבל מידע קריטי מהספקים?

אם הצוות שלך לא מקבל עדכונים שבועיים מספקים בחו"ל, הוא צריך לעשות זאת. הבנת מצב המפעל הנוכחי ותוכניות תפעול נותנים לך זמן לתכנן הן את מילוי ההזמנות והן את עלויות המשלוח.

האם אתם מתכוננים לתעריפי משלוח וזמינות?

ככל שדוחות המצב וההזמנות יתקבלו, השתמשו במידע בדיונים עם שותפי הלוגיסטיקה והייבוא ​​שלכם. ככל שתוכלו לגבש ניתוב מוקדם יותר, כך התמחור שלכם עשוי להיות טוב יותר.

אומנם אלה יכולות להיות החלטות קשות, אך הבהירות הנכונה יכולה לעזור לכם לנהוג בביטחון. בעזרת אינטליגנציה ופעולה תוכלו לשלוט בשרשרת האספקה ​​שלכם למרות ההפרעות והשיבושים בדרך.

מחשבות מסכמות

אי הוודאות כאן כדי להישאר עם גורמי סיכון שעלולים להתעצם בשנה הקרובה. אסטרטגיית סיכון שרשרת אספקה ​​מקצה לקצה מתועדת היטב היא קריטית לצמיחה, לרווחיות, לשקט נפשי ולהישרדות של חברות. אי וודאות כלכלית, סיכון גיאו-פוליטי וקטסטרופות סביבתיות הופכות את החשיבות לגבוהה יותר לארגונים להיות רואים את שרשראות האספקה ​​שלהם, במיוחד כשמדובר בשותפים הפועלים באקלים גיאוגרפי או כלכלי מסוים. גורמים חיצוניים אלה הם בוודאי הכוח המניע את הסיבה לכך שארגון צריך להתאמץ לשמור על גישה איתנה לניהול סיכונים לאורך שרשרת האספקה ​​שלו. חברות תלויות יותר ויותר בשרשרות האספקה ​​שלהן. ניהול אפקטיבי של שרשרת האספקה ​​דורש תובנה, ניתוח, פעולה ופקחות. סיכון – כמו הזדמנות – אינו סטטי אלא מתפתח כל הזמן. הבנת האיכות והפעולה על פיה תהיה המפתח לניהול האיומים בניהול שרשרת האספקה ​​בשנים הקרובות.

——————-

כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים  לדעת על נושא זה, או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהססו לפנות אלי.

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר ב-AGS.

ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל' 055-9999559