נמל חיפה - צילום: ורהפטינג ונציאן

סיכום 2023: נמל חיפה מוביל במדדי רמת השירות לאורך 2023

רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה פרסמה השבוע את מדדי רמת השירות בנמלי ישראל לשנת 2023. מהנתונים שמפרסם משרד התחבורה עולה כי חברת נמל חיפה שנרכשה בתחילת השנה על ידי קבוצת אדאני -גדות, מובילה על מתחריה ברוב הפרמטרים וכן מציגה שיפור ביחס לתקופה טרום ההפרטה.

תנועת מטענים:

נמל חיפה הוא המוביל בישראל בתנועת המטענים לשנת 2023, עם 22,110 אלפי טונות מטען המהווים כ-36% מסך המטענים בישראל בשנה האחרונה. בנמל אשדוד עברו 20,123 אלפי טונות מטען (כ-33%), בנמל המפרץ (הנמל הסיני בחיפה) עברו8,589  אלפי טונות מטען (כ-14%),  נמל הדרום עם 4,282 אלפי טונות מטען (כ-7%), מספנות ישראל עם3,698  אלפי טונות מטען (כ-6%) ונמל אילת עם 1,862 אלפי טונות מטען (כ-3%).


מכולות:
זמן השהייה הממוצע של אוניית מכולות בנמל חיפה (הזמן מתחילת העבודה על האונייה ועד סיומה) הוא הקצר ביותר מבין הנמלים בישראל ועומד על 22 שעות. הנתון משקף התייעלות בשירות לעומת 29 שעות אשתקד ו-44 שעות ב-2021. זמן השהייה הממוצע בנמל אשדוד הוא 36 שעות. גם הטרמינלים החדשים מפגרים אחרי נמל חיפה – נמל המפרץ עם 35 שעות, ונמל הדרום עם 53 שעות.

נהוג לבחון את יעילות הנמלים גם על ידי בחינת התפוקה בפועל לכל שעת עבודה על אוניה. גם בנתון זה נמל חיפה במקום הראשון עם שינוע 49.8 מכולות בכל שעה. בנמל אשדוד הנתון עומד על 35 מכולות בשעה, בנמל המפרץ הנתון הוא 45 מכולות לשעה, וסוגר את הרשימה נמל הדרום עם 28 מכולות בשעה.

גם בזמן ההמתנה הממוצע של אוניית מכולות (הזמן מהגעת האונייה לאזור הנמל ועד תחילת העבודה), חברת נמל חיפה מציגה זמן המתנה קצר יותר פי 2 מכלל מתחריה: כך בשנת 2023 זמן ההמתנה הממוצע בנמל חיפה עמד על 4.3 שעות בממוצע, זאת בהשוואה ל-7.2 שעות ב-2022, ו- 17.4 שעות ב-2021. מנגד, זמני ההמתנה הממוצעים של הנמלים האחרים הם ארוכים פי 2, כאשר נמל אשדוד עומד על 10.3 שעות, נמל המפרץ עומד על 12 שעות ונמל הדרום עם 14 שעות בממוצע.

מטען כללי:

בנמל חיפה ביקרו במצטבר 410 אוניות מטען בשנת 2023, אחריו נמל אשדוד עם 223 אוניות, נמל המפרץ עם 134 אוניות, בנמל אילת ביקרו 60 אוניות ובנמל הדרום ביקרו 44 אוניות בשנת 2023.

זמן השהייה הממוצע של אוניית מטען כללי בנמל חיפה הוא הקצר ביותר מכל הנמלים ועמד השנה על 95 שעות – זאת לעומת 125 שעות בשנת 2022. בנמל הדרום הנתון עומד על 136 שעות, נמל אשדוד עם 146 שעות ונמל המפרץ עם 159 שעות.

זמן ההמתנה הממוצע של אוניות מטען כללי עד כניסתן לעבודה ירד משמעותית כאשר נמל חיפה מוביל עם 41 שעות המתנה, לעומת 61 בשנת 2022 ו-98 בשנת 2021. אחריו ניצבים נמל אשדוד עם 77 שעות בממוצע, נמל הדרום עם 136 שעות בממוצע ונמל המפרץ עם 159 שעות המתנה בממוצע.

בתפוקה ממוצעת לשעת שהיית אוניית מטען כללי התייעלות חברת נמל חיפה ניכרת משינוע של 18.5 טון בממוצע בשנת 2021 ו-26.7 טון בשנת 2022 לשינוע של 35.4 טונות בשעה בשנת 2023, כאשר גם בנתון זה הנמל מוביל בקרב נמלי ישראל.

צילום: ורהפטינג ונציאן