סדר עולמי חדש בשילוח בינלאומי

מאת: אייל סלע*

מגיפת וירוס הקורנה משפיעה בצורה חסרת תקדים על שרשרת האספקה העולמית.
משבר וירוס הקורונה פרץ בסמיכות לחג ראש השנה הסיני , מנהלי שרשרת האספקה בחברות המייבאות סחורה ומוצרים מסין התארגנו והצטיידו במלאי הנדרש עבור התקופה שבא המפעלים של סין סגורים לרגל החג.

השלטונות בסין החלו ב-23.1.2020 לנקוט בצעדים מחמירים למניעת התפשטות הקורונה  והמפעלים לא חזרו לעבוד בסיום החג ב-2.2.2020 , חלק מהמפעלים חזרו לעבוד בצורה חלקית בתחילת מרץ.

אספקת מוצרים, חומרי גלם ורכיבים המיוצרים בסין נפגעה, ושיבשה פעילות במפעלים במדינות אחרות המתבססים עליהם.

מנהלי שרשרת האספקה החלו לייבא חומרי גלם ומוצרים ממדינות חלופיות במהלך חודש מרץ חלה גידול משמעותי בתנועת המטענים הימיים מאירופה וארה"ב לישראל.

בחודש מרץ הווירוס התפשט למדינות נוספות בעולם בהם כלכלות באירופה איטליה, גרמניה, ספרד, צרפת וארה"ב מהן לישראל יש היקפי סחר גדולים. במדינות אלו הכריזו השלטונות על צעדים מחמירים באוכלוסייה למניעת התפשטות הקורונה, צעדים אשר פגעו  בייצור השוטף של המפעלים, אספקת מוצרים, חומרי גלם ורכיבים המיוצרים באירופה נפגעה, ושיבשה פעילות במפעלים במדינות אחרות המתבססים עליהם.

כדי למנוע את התפשטות המגיפה מדינות רבות השביתו את תנועת מטוסי הנוסעים בעולם. מטוסי הנוסעים משנעים כמות משמעותית מסך המטענים בהובלה האווירית, בהובלה אווירית משנעים מטענים רבים שמאפשרים עבודה שוטפת של מפעלים כגון חלקי חילוף לקווי יצור וחומרי גלם לתעשייה התרופות והמזון בעלי פג תוקף קצר שלא ניתן לשנע בים.

נכון לכתיבת הכתבה בשלב זה חברות משלוחי הקורייר מפעילות מטוסי מטען מאפשרות הטסת מטענים, אולם היצע שלהם לא תואם את הביקוש ולכן ככל שלא תחזור לפעילות מטוסי הנוסעים, וככל שחברות הבלדרות ישנעו מטענים כבדים במחירים מאוד יקרים זה יפגע במשלוח הסחר המקוון.

העולם נכנס למשבר כלכלי הגדול ביותר שחווה וצפויים שינויים גדולים  בהרגלי הצריכה של הצרכנים בעולם דבר שישפיע על הסחר בעולם גם בהיבט של E-COMMERCE  שהתפתח רבות על בסיס שליחת מוצרים בתובלה אווירית.

השפעת המשבר על ההובלה אווירית:

מטוסי נוסעים משנעים כ-67% מתעבורת המטענים העולמית. פעילות טיסות הנוסעים מושפעת ממספר הטסים לחו"ל, התקופה של משבר כלכלי  לאוכלוסייה יש פחות הכנסה פנויה לחופשים וטיולים ככל הנראה מספר הנוסעים לא תחזור לפעילות כפי שהייתה לפני המשבר הכלכלי. לכן חברות התעופה יבצעו יתאימו את כמות הטיסות וסוגי המטוסים בקווים התעופה בהתאם למספר הנוסעים, הגדלת השימוש במטוסים צרי גוף בעל קיבולת מטען קטנה ומגבלות משקל לדוגמא  אריזות קטנות עד 80 ק"ג.

הובלה אווירית במטוס מטען הרבה יותר יקרה מאשר הובלה במטוסי נוסעים מכיוון שלא כלכלי להפעיל מטוסי מטען לכל שדות התעופה בעולם, יש לזכור כמו מטוסי נוסעים (קיימת אפשרות שחברות התעופה יסבו מטוסי נוסעים למטוסי מטען).

תעריפי ההובלה האווירית מושפעים ממחיר הדלק הסילוני, בתקופות של מיתון וצמצום  דרישות תפוקת האנגריה  פוחתות ולכן צפוי עלות נמוכה בדלק הסילוני דבר שיסייע  לחברות התעופה לצאת ממשבר זה.

כיצד הדבר ישפיע על שרשרת האספקה:.

  • ההובלה האווירית תתייקר בצורה משמעותית.
  • שרשרת האספקה תתארך וכדאיות הובלה אווירית למוצרים רבים תלך ותקטן, מוצרים רבים יועברו לשינוע בהובלה ימית ארוכה.
  • צמצום הטיסות בין הנמלים ושימוש במטוסי צרי גוף יאריכו את זמן שינוע המטען האווירי.
  • מטענים אוויריים ישנעו יבשתית לנמלים מרכזיים אשר משם יופעלו טיסות נוסעים עם מטוסי רחבי גוף ו/או מטוסי מטען.
  • חוסר קיבולת מטען בהובלה אווירית תשפיע על העוסקים במסחר אלקטרוני/מקוון עבור מוצרים שהתבססו על שינוע בהובלה אווירית /קורייר ממדינות בעולם.

 

הובלה ימית:

הובלה ימית מהווה כ -95% מכלל המטענים המובלים בעולם, בהובלה המודרנית מוצרים /סחורות משונעים בתוך  במכולות בגדלים שונים. בגלל וירוס הקורונה במדינות רבות מפעלים הושבת ו/או עובדים בתפוקה מצומצמת לשעת חירום, היקפי שינוע הסחורות ביבוא חומרי הגלם ורכיבים למוצרים מתעכבים וגורמים לעיכובים בקווי היצור וירידה בתנועת המכולות ביצוא.

 

רוטציה של מלאי המכולות

במסחר הבינלאומי מחיר ההובלה הימית בקווי חברות הספנות מושפע מתנועת המכולות הנכנסות והיוצאות באותה מדינה/נמל, חוסר איזון בין כמות המכולות ביצוא לעומת הייבוא מגורם לכך שתמחור כיוון עם ביקוש למכולות  מסבסד כיוון ללא ביקוש מכולות, לדוגמא עלויות  ההובלה הימית למכולות מהמזרח הרחוק לישראל גבוהים משמעותית נכון להיום פי חמש ויותר מעלויות ההובלה ביצוא מישראל  לסין.

בגלל המשבר העולמי יש כרגע כאוס גדול במלאי המכולות שמפוזרות בנמלים ברחבי העולם. לדוגמא  מלאי המכולות הריקות בסין בשיא, מכיוון שחברות הספנות העבירו מכולות ריקות לסין וטרם השתמשו במכולות ליצוא  בגלל העיכובים ביצור במפעלים בסין.

מלאי המכולות הוא לא רק בנמלי הים, ברחבי היבשה פזורים מסופים מכולות קדמיים המקושרים עם רכבות ומעברות לנמלים המרכזיים , לדוגמא כאשר נדרש ליצא סחורה מאזור מינכן בדרום גרמניה המרוחקת כ-800 קילומטר מנמל המבורג, משאית אוספת  מכולה ריקה מטרמינל יבשתי , לאחר העמסה הסחורה אצל הספק המשאית פורקת את המכולה במסוף מטענים של רכבת באזור  ומשם הרכבת מסיעה את המכולה לנמל המבורג, החודש לדוגמא  היה מחסור במכולה מסוג 40 HC  ולכן הצעתי פתרון ללקוח לאסוף את המטען  במשאית רגילה ולהוביל  למחסן סמוך לנמל קופר ,במחסן המכילנו את המטען בתוך מכולה והעברו לחברת ספנות שהפליגה מקופר.

עתיד חברות הספנות

הנזק לחברות הספנות עצום, ביטולי ההפלגות, סגירת הנמלים, כאוס במלאי המכולות, משבר הכלכלי משפיע על הירידה בדפוסי הצריכה של האוכלוסייה ידרשו מחברות הספנות לתכנן מחדש את הקווים לפי  ביקושים חדשים של השוק , עלויות ההובלה הימית יתייקרו. ככל שחברות הספנות לא יקבלו סיוע יש חשש שחברות ספנות יפשטו רגל או יסגרו, התחרות בין חברות הספנות תצטמצם, חברות הספנות יצמצמו קווים וככל הניראה ניראה יותר שיתופי פעולה בין מספר חברות ספנות באוניה אחת (שיתופי פעולה מסוג זה קיימים גם היום).

 

כיצד הדבר ישפיע על שרשרת האספקה:.

  • ההובלה הימית תתייקר בצורה משמעותית אך עדיין תהיה האלטרנטיבה הזולה ביותר.
  • סגירת קווי ספנות עכב חוסר בביקוש עלולים להאריך את זמני הפלגה.
  • התארכות זמני ההובלה : צמצום פקידת אוניות ישירות (קווי הובלה ישירים) הובלה בשטעונים (החלפת אוניות) ושימוש ב-HUB

 

סיכום והמלצות:

מדובר במשבר גלובלי הקשה ביותר מנהלי שרשרת האספקה עומדים מול אתגרים רבים שטרם התרחשו בעבר אשר נדרשים לתכנן בצורת יוצאת דופן תחת אילוצים חדשים והרבה אי ודעות.

  • בנו מערכת יחסים עם שותף לוגיסטי חזק בעל רשת קשרים גלובלית להובלה אווירית וימית.
  • הערכו לשינוי מהותי בתמחור מרכיב ההובלה הימית/אווירית , כדאיות הובלה אווירית תפחת, חישוב נקודת האיזון לכדאיות הובלה ימית ע"י הגדלת הכמויות בהזמנה הסחורה.
  • קחו מרווח בטחון – גם בזמן וגם בעלויות – משלוחים עלולים ואף צפויים להתעכב עד שהמצב יתאזן.
  • שאפו לאיתור ספקים נוספים רצוי במדינות שונות.

משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף בקיא באילוצים ובדרישות הייחודיות בכל מדינה בסוגי ההובלה השונים. משלח מקצועי יסייע לכם לבחור את המסלול וצורת ההובלה הנכונה בהתאם לסוג הסחורה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים), ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.

 

———————–

אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי ועמילות מכס. ליצירת קשר:  אייל סלע , נייד: 0542280300 , [email protected]