משבר החותים - אמנון רסנר

משבר החותים, ושרשראות האספקה בישראל ובעולם

אצנון רסנר

מאת: אמנון רסנר*

טרם הספיק העולם להחלים לגמרה ממגפת הקוביד , והמלחמה באוקראינה יצרה זעזוע חדש שהשפיע וממשיך להשפיע דרמטית על מגזר האנרגיה העולמי ובעיקר על מי שהתמכר לאנרגיה רוסית זולה.

בין היתר גדלה משמעותית תנועת הנפט בתעלת סואץ בדרכו לאירופה לאותן מדינות שעברו לצריכת נפט מהמזרח.

האויב הראשי של שרשרת האספקה הוא חוסר יציבות ( VOLATILITY ) ונכנסנו שוב לעליות חדות ברמת התנודתיות בשרשרת האספקה. חוסר יציבות מקרין ישירות על הצורך של היבואנים והקמעונאים להגדיל את מלאי הביטחון כדי לעמוד ברמות זמינות נדרשות.

ה 7 לאוקטובר והמלחמה בעזה משפיעים על כל המדינות בציר האיראני ובנות בריתה והבחירה של החותים לפגוע בכלי שיט העוברים במיצרי באב אל מנדב משפיעה באופן משמעותי על חברות ישראליות בעיקר אבל בו בזמן היא גורמת להשפעה גלובאלית על התובלה הימית אל ומהמזרח. הבניה של כוח ימי רב לאומי נותנת מענה חלקי ביותר לאיום וענקיות ספנות כמו מארסק ויאנג- מינג , האפאג לויד הגרמנית ועוד , להפסיק לשוט בים האדום ,לעקוף את אפריקה בדרך לישראל ואירופה  – תוספת של עד 20 ימים למסע. חברות ספנות לא מבוטלות החליטו להפסיק לפקוד את נמל אשדוד – החלטות שמשרתות היטב את חברת צים אבל פוגעות ישירות בצרכן הישראלי.

כשהובלה אווירית עולה בין פי 10 עד פי 20 מהובלה ימית ,בתלות במשקל ונפח הסחורה , יחד עם התארכות והתייקרות ההובלה הימית באחוזים משמעותיים, נוצר מצב חדש שישפיע על מגזרים רבים במשק הישראלי.

למזלו של הצרכן הישראלי ירידת שער הדולר מקזזת חלק מההתייקרות, תלוי בענפים השונים- בין היתר עלויות הביטוח כבר מאמירות ונותנות את תרומתן לייקור השינוע הימי.

אין ספק שתתפתח תופעה של שינוע לנמלים קרובים לישראל לחברות קש שלא מזוהות עם ישראל כדי לעקוף חלק מהתופעה אבל גם בדרך זו ייווצר עיכוב של שבוע לפחות והתייקרות של התובלה.

הצרכן הישראלי כבר נחשף וייחשף בעתיד הקרוב להתייקרויות כתוצאה מהפגיעה בשרשראות האספקה, הגדלת המלאים וייקור ההובלה בחתך רחב של מגזרי התעשיה והקמעונאות.

 

רסנר תוכנות לוגיסטיות היא חברה המסייעת ללקוחותיה להאיץ את הביצועים העסקיים שלהן באמצעות ייעוץ ויישום תוכנות מדף לייעול שרשרת האספקה. מאז הוקמה החברה, היא רכשה את את אמונם של למעלה מ- 70 ארגונים מובילים בישראל וכ- 50 נוספים במרכז אירופה.לחברת רסנר הסכמים עם משווקי משנה במרכז אירופה אשר משווקים, מטמיעים ותומכים בפתרונות התוכנה אותם היא מייצגת.

 

*אמנון רסנר, מנכ"ל רסנר תוכנות לוגיסטיות מקבוצת Aman. רסנר הוא מומחה לשרשראות אספקה.

 

מקור התמונה:

https://supplychaindigital.com/logistics/supply-chain-attacks-see-maersk-suspend-red-sea-routes