שי חיות - נובמבר 2022 - 1

מרכזים לוגיסטיים בישראל – מגמות ושינויים

שי חיות 11.2022

מאת: שי חיות*

 

במסמך שפרסם לפני שנה מנהל התכנון על מרכזים לוגיסטיים בישראל צוין כי 'ענף הלוגיסטיקה עבר בעשורים האחרונים מהפיכה של ממש ונמצא בצמיחה מתמדת ומהירה יחסית וההערכה היא שמגמה זו תמשיך'.

על פי המסמך, הצמיחה נגרמת ממספר סיבות:

  1. תהליכים ותמורות בשוק המקומי
  2. התפתחות בשוק העסקי ועלייה במסחר האלקטרוני
  3. גידול בסחר חוץ
  4. צורך גובר לאחסן סחורה ליבוא או ליצוא,

יתרונות המרכזים הלוגיסטיים אפשרו לשנות את הגישה בכל הקשור לשירות ללקוח ותרמו לאספקה זמינה ומהירה יותר.

פארקים לוגיסטיים

סוגי מרלו"גים

המרכזים הלוגיסטיים מחולקים בדרך כלל לשלוש קבוצות: סמוכיי נמל, טרמינלים יבשתיים ופארקים לוגיסטיים. פארקים לוגיסטיים משרתים עורק תעבורה מרכזי. פארקים לוגיסטיים משרתים לרוב מרכז צריכה משמעותי ולכן ייטו להתמקם בתצורה לוויינית למטרופולין או על דרך ראשית בין שני מטרופולינים המקיימים יחסי מסחר ענפים. סביב פארקים לוגיסטיים תתפתח לרב תעשייה מוטת תובלה שתהנה משירותי הלוגיסטיקה הזולים ומפעילויות תומכות נוספות כגון תחנות דלק, הסעדה, אחזקת רכב ועוד. מרלו"ג סמוך-נמל ממוקם בקרבה לנמל ימי, נמל תעופה, או טרמינל סחורות במעבר גבול והוא ניזון מפעילות הסחר במתקנים אלו. ככל שהמרלו"ג קרוב יותר לנמל כך יש לו יתרונות כלכליים רבים יותר מאחר והממשק עם פעילות הסחר בנמל והפחתת עלויות שינוע.

מרכזים לוגיסטיים סמוכיי נמל

טרמינלים יבשתיים ממוקמים בסמיכות לנקודות ממשק בתוך מערכת התובלה היבשתית

ויתרונם גובר ככל שרמת הפעילות התובלתית בממשק גבוהה יותר ושהממשק בין התובלה למרכז הלוגיסטי יעיל יותר וככל. טרמינלים יבשתיים יתפקדו טוב יותר ככל שיש פחות מגבלות פיזיות המקשות על הממשק בין רכבות-משאיות.

שי חיות - נובמבר 2022 -4

טרמינלים יבשתיים

מה עוד חשוב לדעת על שוק המרלו"גים בישראל?

  1. המוקדים החמים של שוק המרלו"גים והלוגיסטיקה: גב ים מפרץ חיפה (140 דונם), פארק תעשייה קיסריה (3,500 דונם), מתחם נמלי ישראל (1,400 דונם), פארק נמלי ישראל (680 דונם), שדה יואב (1,000 דונם), אירפורט סיטי (750 דונם), פארק תעסוקה מודיעין (4,700 דונם), פארק תעשייה חמ"ן (1730 דונם), פארק תעשייה שוהם (500 דונם), פארק צרעה (250 דונם), תימורים ביכורי שדה (280 דונם), פארק תעסוקה רג"מ (3,000 דונם). מקור: גלובס.
  2. שוק המרכזים הלוגיסטיים בישראל השתנה בשנים האחרונות- פחות קרקעות, יותר ביקוש, וכמובן- עליית מחירים משמעותית (אם לפני הקורונה הגיע המחיר ל- 37 שקל בממוצע למ"ר, היום הוא מגיע ל-55 ₪).
  3. הדרישה ההולכת וגוברת למרכזים לוגיסטיים היא פועל יוצא של ההתפתחות הטכנולוגית בתחום, של המסחר האלקטרוני המצוי בצמיחה ושל מעבר הייצור והתעשייה למדינות עולם שלישי. העברת הייצור למדינות שבהן כוח אדם זול הפכה את היבוא לקטר עיקרי בישראל בתחום המוצרים התעשייתיים, מה שהביא לדרישה הולכת וגדלה למחסנים לוגיסטיים.
  4. על פי הערכות, עד 2030 לערך ידרשו בישראל כ- שני מליון מ"ר נוספים של שטחי מרלו"גים. במכון גיאוקרטוגרפיה מיפו ב- 2020 את שבעת המקומות המובילים בארץ לבניית מרלו"ג, כולם עומדים בשלושה תנאים: נמצאים בקרבת נמלי ים או אוויר או לצד כביש 6 וכבישי הרוחב המרכזיים וממוקמים במקומות שבהם יש קרקע זמינה ומתאימה. מכאן- חטיבות הקרקע גדולות ורחוקות משכונות מגורים  (בגלל כניסה ויציאה של המשאיות). בחלק מהמקומות יש יותר מפארק לוגיסטי אחד ומרלו"גים נוספים פזורים באזורי תעשייה ובחצרות ישובים כפריים.
  5. עיריית תל אביב פרסמה מכרז להפעלת מספר מרכזים לוגיסטיים חדשים בעיר:
    1. רידינג
    2. סינרמה
    3. דיזנגוף סנטר.

המכרז הייחודי להפעלת המרכזים – הכולל למעלה מ- 6 דונם – כולל הקצאת שטחים בחניונים ללא עלות כספית למעט ארנונה. המיקומים נבחרו על ידי העירייה לפי נגישותם למרכז העיר ולבתי עסק במטרה לצמצם כניסת משאיות לחגורת לב העיר וניתוב כניסתן של משאיות לפי שעות שפל.

  1. מיקום ותכנון מרכז לוגיסטי (מרלו"ג) מתחשב בקרבה ליישובים בעלי פוטנציאל כוח אדם איכותי לתפעול המרלו"ג (בחלוקה לכח אדם מיומן ולא מיומן), נגישות תחבורתית, קרבה לעורקי תחבורה ובעיקר כביש 6, סמיכות לאתרי ייצור, סמיכות למרכזי צריכה וכמובן לנמלים יבשתיים ואוויריים.
  2. על פי מנהל התכנון הצלחתו הכלכלית של מרכז לוגיסטי היא פועל יוצא של הגורמים שהוזכרו כמו גם של זמינות השירות ללקוח ומרכיב עלות הקרקע. במנהל התכנון צופים כי ככל שהאוכלוסייה תלך ותגדל, במרכז ובפריפריה, כך יגדל הצורך במרכזי הפצה משניים ויפותחו מרכזים לוגיסטיים לא רק במרכז אלא גם בצפון  בדרום.
  3. בנוגע לשוק המחסנים הלוגיסטיים האוטומטיים ניתן להעריך כי אלו יתפתח בשנים הקרובות בקצב מהיר. מאחר וחל גידול עולמי בתחום השילוח הבינ"ל וזאת במקביל לצמצום כח האדם במחסנים הדרישה למחסנים אוטומטיים אשר מחייבים פחות שטח ומאפשרים בנייה לגובה רבה (אם לפני 30-40 שנה גובה מרכז לוגיסטי הגיע ל- 5-7 מטר, הרי שהיום הוא מגיע גם ל- 40 מטר), במיוחד לאור העובדה שהעלות הסופית לצרכן יכולה לרדת.

 

—————-

*שי חיות, הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח. טלפון: 03-5299880, [email protected], www.cob.co.il

מקור התמונות: www.loopnet.com, www.portoffelixstowe.co.uk, gte.ge/терминал-2