מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות

מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות: סוגים, מאפיינים ויתרונות

תוכן עניינים

מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות: סוגים, מאפיינים ויתרונות


מאת: איציק כהן*

אחסון אוטומטי מספק לעסקים תהליכי לוגיסטיקה אוטומטיים, הודות להתקנת ציוד ומערכות  כגון עגורנים, מסועים ומערכות שינוע חשמליות.

בתקופה בה לוגיסטיקה 4.0 דורשת פעולות לוגיסטיות מהירות יותר, פחות טעויות ולהפחתת עלויות – מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות (AS / RS)הופכות לפתרון היעיל ביותר כדי להישאר תחרותי.

בכתבה זה אנו מנתחים את הסוגים השונים של מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות בשוק עבור ארגזים כמו גם משטחים. נבחן את היתרונות שלהם ונסביר כיצד לבחור את המערכת המתאימה לצרכים שלך.

מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות: גישה ישירה או אחסון קומפקטי?

בניגוד לפתרונות ידניים, מערכות אחסון והליקוט אוטומטיות מאופיינות בשימוש ברובוטיקה בעת ביצוע הפעולות הלוגיסטיות השונות: אחסון, שיגור (הכנסה והוצאה), שינוע וכדומה.

ישנם מספר סוגים של מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות (עבור ארגזים ומשטחים), וכל אחד מהם יכול להיות מסווג באחת משתי הקטגוריות הבאות:

  • גישה ישירה

    – מיקום אחד בעומק : ניתן לגשת ישירות לסחורות מהמעברים. אחסון אוטומטי עם גישה ישירה מספק נגישות מלאה לסחורה, מייעל משימות אחסון וליקוט.

  • אחסון בצפיפות גבוהה

    – קומפקטית- האחסון מנוצל בצורה אופטימלית לעומק, לרוחב ולגובה, ניתן לאחסן משטחים בעומק כפול או יותר, המוצרים אינם נגישים בקלות, אך שטח המחסן ממונף טוב יותר. אחסון קומפקטי אוטומטי יכול להכיל מספר גדול יותר של מוצרים על ידי אופטימיזציה של שטח המחסן.

עלינו לציין ששני הסוגים הללו אינם בלעדיים זה לזה אלא ניתנים לגם לשילוב זה עם זה  – הם

יכולים להתקיים במקביל תחת אותו גג.

מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות
מקור התמונה: appliednw.com

אז איך תבחרו בין מערכת עם גישה ישירה או אחסון קומפקטי?

ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון, למשל: מספר מק"טים מנוהלים, כמות יחידות של כל אחד מהמק"טים, שטח פנוי, שיעורי תחלופה נדרשים, זרמי תנועה וכו '.

סוגי מערכות אחסון ואחזור אוטומטיים

על ידי אבחון יחידת המטען (מימדיה ) המטופל : עומק, חזית, גובה ומשקל . וסוג המדפים בהם משתמשים, אנו יכולים להבחין בין מערכות האחסון וליקוט האוטומטיות הבאות.

עבור משטחים :

  • אחסון אוטומטי למשטחים עם עגורנים לגובה. זו ככל הנראה מערכת האחסון והשליפה האוטומטית הנפוצה ביותר עבור משטחים. ניתן ליישם אותו עם מדפי משטחים סלקטיביים בודדים ועמוקים. לשם כך מותקן עגורן עבור משטחים בכל מעבר אשר תפקידו להכניס ולהוציא את המשטחים ממיקומם. ישנם סוגים שונים של עגורנים בשוק, עם גדלים שונים ותכונות שונות.
  • אחסון בעזרת קרונית (Shuttle ) האוטומטית. זוהי מערכת בצפיפות גבוהה, זאת אומרת מערכת אחסון עם המון מיקומים לעומק , מספר רב של נתיבים ומפלסים לגובה כיחידה אחת.

אחסון בגרסה האוטומטית המלאה של מערכת ה- Radio  Shuttle  מתבצע כך שקרונית אוטונומית נכנסת לערוצי האחסון ומציבה כל אחת מהמשטחים במיקום העמוק ביותר של המדפים בצפיפות גבוהה. מערכת זו מגדילה את קיבולת האחסון כמו גם את הזריזות. ישנן שתי דרכים להציב את קרונית הנושאת את המשטח על המדפים: באמצעות עגורנים או באמצעות קרוניות העברה אשר תפקידם לשנע את המשטחים לגובה ולרוחב המערכת  דרך מעברים משולבים . הבחירה בסוג המערכת תלויה בין היתר במספר תנועות הכניסה והיציאה הנדרשים, מספר מק"טים וכמות המשטחים לכל מק"ט או אצווה.


מקור התמונה: www.abelwomack.com

מערכות אחסון וליקוט לקופסאות

  • אחסון אוטומטי לארגזים עם עגורן מינילוד (Miniload system ). מערכת האחסון והליקוט האוטומטית הנפוצה ביותר עבור קופסאות מורכבת ממדפים שתוכננו במיוחד לאחסון קופסאות, ברוב המקרים euro box קופסאות במידה של 60*40 ס"מ לגובה משתנה, עגורן מינילוד מוצב בכל מעבר אשר תפקידו הינו להוציא, להכניס את הקופסאות ולשנע אותם באופן אוטומטי אל עמדות הליקוט בקדמת המערכת. חזית המחסן מצוידת בתחנות ליקוט אליהן מביאים את הסחורה למפעילים באופן אוטומטי באמצעות מסוע, בהתאם לעקרון מוצר לאדם (goods to man ).
  • אחסון אוטומטי לארגזים עם מערכת קרוניות (Automated storage for boxes with the Shuttle (System. פתרון זה משתמש במערכת של קרוניות העברה.

במערכת זו  ובדומה למערכת בתצורת המינילוד, מערכת הקרוניות מתחברת לעמדת ליקוט אחת או יותר בה מפעילים מקבלים ומנהלים את הקופסאות.

חשוב לציין שכל המערכות הללו יכולות להתקיים באופן מושלם תחת קורת גג אחת. בנוסף, מערכות האחסון והליקוט האוטומטיות יכולות לשלב מגוון רחב של אלמנטים אוטומטיים, למשל: מסועים, מעליות, קרוניות העברה וכו '.


מקור התמונה: systemsnspace.com

יתרונות האחסון האוטומטי

יישום מערכת אחסון וליקוט אוטומטית מביא יתרונות לוגיסטיים רבים, כגון:

  • פרודוקטיביות מוגברת. מערכת האחסון והליקוט יכולה לעבוד 24/7, ומאפשרת זרימת סחורות רצופות וללא הפרעה מהמחסן ומחוצה לו.
  • בטיחות מפעילים וסחורות. אחסון אוטומטי חוסך בזבוז זמן של המפעילים על משימות עתירות עבודה ולא ארגונומיות. בנוסף, טיפול אוטומטי בסחורות שומר על הסחורה במצב תקין, נקי מפגיעות ותאונות.

מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות נועדו למזער את נוכחותם של בני אדם. כתוצאה מכך, המפעילים מוגנים טוב יותר, ותחנות העבודה שלהם ארגונומיות הרבה יותר.

חוסר הנגישות  אל המטען עוזר לשמור עליו במצב מושלם: הסחורה לא הולכת לאיבוד או נשברת, וגם לא מתקלקלת.

  • בקרת מלאימלאי בזמן אמת. בכל מערכת אחסון וליקוט אוטומטית יש מערכת ניהול מחסן (WMS) המזהה ושולטת במלאי בזמן אמת. הכוללת את היסטוריית התנועה ומידע מלא היכן נמצא המלאי וכמה פריטים יש בכל מיקום, מנהלי לוגיסטיקה יכולים לשלוט בצורה קפדנית במעקב אחר מוצרים. מערכת ניהול המחסנים (WMS), האחראית על זיהוי ושליטה במלאי בכל עת בכדי לספק מלאי בזמן אמת, ניתנת לשילוב בכל מערכת אחסון וליקוט אוטומטית. זה מבטיח ניהול מלאי יעיל ביותר ואיתור מוצרים מלא.
  • הפחתת עלויות. אוטומציה מאפשרת למפעילים להקדיש את זמנם למשימות המוסיפות ערך, המערכות האוטומטיות מטפלות במטענים באופן אוטומטי, כך שמפעילי מלגזות, מלקטי הזמנות וצוותים אדמיניסטרטיביים יכולים להקדיש את זמנם למשימות נוספות בעלות ערך מוסף. כמו כן, הוצאות האחזקה ירדו, הטיפול האוטומטי בסחורה מפחית את ההשפעות והבלאי על הציוד עקב שימוש לא נכון.

מקור התמונה: www.directindustry.com
  • עלות-תועלת של שטח. שטח אחסון הוא הרבה יותר פרודוקטיבי עם מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות. הם תופסים כמות מינימלית של שטח רצפה, והם מספקים יותר שטח אחסון ותפוקה בהשוואה לפתרונות ידניים סטנדרטיים. פתרונות אלה מייעלים את שטח הפנים הזמין בכדי לספק את נפח האחסון הגדול ביותר האפשרי. מערכות אלה גמישות ומתאימות לתכונות הספציפיות של כל בניין. יחד עם זאת, הם ניתנים להרחבה וניתן להוסיף להם עוד מיקומים בהמשך במידת הצורך בקיצור, מערכות אחסון וליקוט אוטומטיות הן הפתרון הטוב ביותר לאחסון, הכנה וליקוט מוצרים במהירות, בבטחה וללא שגיאות.

אחסון אוטומטי וההשפעה על התחרותיות

אוטומציה היא הכרחית לקיום שרשרת אספקה תחרותית. אז איך תבחרו במערכת האחסון והליקוט האוטומטית המתאימה ביותר לדרישות הלוגיסטיקה שלכם?

כל מערכת אחסון וליקוט אוטומטית מציעה סדרה של תכונות ופונקציות בהתאם ליחידת המטען, מספר המק"טים, נפח הכניסות והיציאה של הסחורות וכו '. עם כל כך הרבה משתנים, עדיף להתייעץ עם מומחה לקבלת ייעוץ.

המומחה ינתח בקפידה את המאפיינים של החברה שלך בכדי להגיע לפתרון האוטומציה הטוב ביותר.

אנו חיים בעולם גלובליסטי בו לוגיסטיקה 4.0 דורשת המון ועסקים צריכים לקצץ בעלויות ולייעל את התפעול כדי להיות תחרותיים יותר. חברות רבות בוחנות אפשרות של אוטומציה של תהליכים כדי להפחית את הסיכון לטעות ולהעלות את התפוקה.

נתונים שיש לקחת בחשבון לפני שמתכננים מערכת אחסון וליקוט אוטומטית.

לפני הטמעת מערכת אחסון וליקוט אוטומטית, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא לזהות את יעדי החברה שלך: מהם הצרכים שלה? מה היא מבקשת לשפר? מהם הסיכויים לצמיחה עתידית?

ישנם 2 דרכים בהם עסק יכול לעבור ולבצע את הפעילות ע"י אוטומציה:

  • מחסן קיים- שינויים ושיפורים במחסן שכבר קיים, ולהחליף מערכות אחסון מסורתיות במערכות אוטומטיות (בהן עגורנים ומסועים אשר מנהלים את הסחורה בניגוד להפעלה בצורה ידנית).
  • מחסן חדש וייעודי – ניתן לבנות מתקן אוטומטי חדש מהיסוד.

ההבדל בין שתי האפשרויות נעוץ בכך שבעת תכנון מחסן אוטומטי חדש, יש לך אפשרות לתכנן את המבנה בצורה אופטימלית בהתאם לצרכים ואפילו לבנות אותו כמבנה נתמך אצטבאות(ז.א מעטפת המבנה נתמכת על ידי המדפים). פתרון זה מנצל את כל השטח הזמין בכדי לספק קיבולת אחסון מוגברת ובנוסף זול יותר להקמה.

על ידי אוטומציה של מתקן קיים, החברה  תלויה בשטח שיש לה, פריסת המחסן וארגון הפעילות.


מקור התמונה: www.jungheinrich.com.my

לפני שתבחר באחת האפשרויות, בראש ובראשונה, עליך לנתח כמה אינדיקטורים הנוגעים לפעילות העסקית של החברה שלך:

פריטים.

אלה הנכס העיקרי של העסק, ולכן יש לנתח אותם לעומק:

  • יחידת המטען (משטחים או קופסאות).
  • מידות ומשקל הפריטים.
  • כמות המוצרים המאוחסנים.
  • מספר מק"טים שיש לאחסן ותכונותיהם המיוחדות.
  • מאפייני הסחורה (חוזק, רגישות לשריפה או לחות וכו ').
  • רמת ביקוש ומחזור חיים.

בעזרת נתונים אלה תוכלו להחליט איזו מערכת אחסון היא אידיאלית ולהגדיר את ממדי המיקומים. כמו כן, מנהל הלוגיסטיקה יכול גם לקבל מושג כיצד יבוצעו הפעולות ואילו סוגי אזורי עבודה יש להקים.

מרחב

כאשר מתכננים מערכת אחסון וליקוט אוטומטית, יש לבחון היטב כמה  פרמטרים מיוחדים:

  • צורת מבנה ומידות.
  • מאפיינים ואילוצים הנוגעים לגישה, ריצפה, חלונות, עמודים וכו '.
  • חוזק רצפה.
  • תקנות בנייה מקומיות.
  • חובת ביצוע חישובים סיסמיים.

עם מידע זה, ספק מערכות האחסון יכול לתכנן את המדפים לעומסים המתאימים ובעיקר לוודא שכל סנטימטר זמין של שטח מנוצל בכדי להשיג קיבולת אחסון הגבוהה ביותר האפשרית.

באיזה ציוד להשתמש

אם במתקן שלך כבר יש כבר מדפים ומערכות אחרות וכלי שינוע , חשוב לזכור:

  • גודל ומידות המדפים, כמות ויכולת העמסה.
  • מאפיינים של ציוד השינוע הקיים, כגון גובה הרמה מרבי וכושר העמסה.
  • נכונות לרכישת ציוד חדש למחסן.

נתונים אלה יקבעו האם יש צורך להתקין ציוד חדש ולציין מגבלות אפשריות. במקביל, הם משמשים לניתוח האפשרות להרחיב את קיבולת האחסון.

זרימת החומר ונפח התנועות

גורמים אלה לוקחים בחשבון את גודלו של המתקן ואת פריסתו, כמו גם את אופן ביצוע הפעולות השונות:

  • כניסות מוצר (תדירות ונפח).
  • טיפול בסחורות.
  • הכנת הזמנה (כמות ומספר שורות לכל אחד).
  • יציאות מוצר (שיטה למיון הזמנות, תדירות וכמות).

עם כל הנתונים הללו וניתוחים נוספים, תוכל למצוא את הפתרון המתאים ביותר: פתרון אוטומטי או לא אוטומטי. לדוגמא, חברות עם נפחים גבוהים,  בדרך כלל פונות לאוטומציה בגלל הזריזות העצומה שמציעים העגורנים והמסועים. מצד שני, עסקים עם קצב עבודה איטי יותר נוטים ללכת עם פתרונות ידניים.

אין כלל קבוע לקביעת איזו מערכת אחסון תענה בצורה הטובה ביותר על צרכי העסק. הפתרון האופטימלי הוא זה שעונה על הדרישות והאילוצים של כל מקרה ספציפי.

———————

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה כבר למעלה מ-20 שנה בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. 055-9999559, [email protected],

www.best-practice.co.il