מספנות ישראל ממשיכה בתנופת פיתוח עסקי משמעותי – בין היתר, החברה החלה בייצור ספינות ה"רשף" ובהמשך השנה תחל החברה את פעילות מתקן הממגורות
צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "אנחנו מסכמים את הרבעון הראשון של 2025 עם שיפור ניכר בתוצאות לעומת הרבעון המקביל ב-2024, שהושפע באופן משמעותי מפרוץ מלחמת חרבות ברזל. בהתאם לאסטרטגיה העסקית שלנו, אנחנו ממשיכים לפעול להנחת התשתית לקפיצת המדרגה הבאה בפעילות החברה. בחודשים האחרונים, עם קבלת ההזמנה בסך כ-2.4 מיליארד שקל ממשרד הבטחון ל-5 ספינות מתקדמות מסוג 'רשף', החברה החלה בביצוע הפרויקט על פי תכנית העבודה, כשאנו צופים שהוא יחל לבוא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות כבר בהמשך שנה זו. במקביל, אנו נמצאים בשלבים מתקדמים של הפרויקט התשתיתי הגדול ביותר בקבוצה, בניית הממגורות, שצפוי להיות החדשני והיעיל ביותר בישראל. הפרויקט יאפשר לנמל להרחיב את תחומי פעילותו גם לפריקת גרעינים ומוצרי גרעינים תוך שימוש באוטומציה חדשנית.
בתוך כך, בתקופת הדוח לראשונה בצענו שינוע מטענים באמצעות מסילת הרכבת, שחוברה לנמל בתחילת שנת 2025, שמהווה אף היא בשורה אמיתית ללקוחותינו, ממקסמת את שרשרת הערך שלנו ומשדרגת בצורה ניכרת את תהליכי הובלת מטענים מהנמל לדלת הלקוח, תוך הפחתת עומסים, הגברת הבטיחות וצמצום זיהום האויר. ואנחנו קוטפים פירות ראשונים של פעילות זו כבר עתה, עם שיפור היעילות מול לקוחותינו הקיימים ופוטנציאל להרחבת קהל לקוחותינו.
בתחום חומרי הבניה אנו ממשיכים באסטרטגיית גידול בנתח השוק באמצעות קידום המותג הפרטי 'CIMENT'. הגידול בהכנסות של מגזר הפעילות ב- 3 הרבעונים האחרונים משקף קצב מכירות שנתי של 1 מיליארד שקל.
החברה ממשיכה ביישום אסטרטגיית הגדלת פעילות מגזר פעילות ההובלה הימית ובחודש אפריל 2025 רכשנו אוניית מטען נוספת בעלת כושר נשיאה של כ- 39,000 טון בתמורה לסך של 15.1 מיליון דולר ארה"ב.
באפריל 2025 הקימה החברה את אירונאוס סיסטמס, חברה בת ייעודית שתעסוק בפיתוח, תכנון, ייצור ושיווק של פתרונות בתחום יירוט מל"טים. אנחנו ממשיכים לפעול כל העת להשבחת והרחבה של הפעילויות השונות של הקבוצה, תוך ראייה ארוכת טווח ומיקוד בצמיחה ורווחיות".
חברת תעשיות מספנות ישראל בע"מ דיווחה את תוצאותיה לרבעון הראשון לשנת 2025.
עיקרי התוצאות לרבעון הראשון לשנת 2025:
ההכנסות ברבעון הראשון צמחו בכ-43% לכ-385.1 מיליון שקל, לעומת כ-269.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר בשל שיפור משמעותי במגזר חומרי הבניה ומגזר הנמל ביחס לתקופה המקבילה, אשר אופיינה בהאטה עקב השפעת פרוץ המלחמה.
- במגזר חומרי הבניה, בניהולו של מנכ"ל סימנט, איל הכט, ההכנסות ברבעון צמחו בכ-65% לכ-262.1 מיליון שקל בהשוואה לכ-158.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רווחי המגזר טיפסו לכ-101% לכ-22.2 מיליון שקל (8% מההכנסות), בהשוואה לכ-11 מיליון שקל (כ-7% מההכנסות) ברבעון המקביל בשנת 2024.
- במגזר הנמל ההכנסות ברבעון צמחו בכ-47% לכ-43.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-29.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרבעון המקביל אשתקד אופיין בהאטה משמעותית כתוצאה מפרוץ המלחמה, ומאז נרשמה חזרה הדרגתית לפעילות מלאה. הרווח המגזרי ברבעון הוכפל לכ-8.1 מיליון שקל (18% מההכנסות), בהשוואה לכ-3.9 מיליון שקל (13% מההכנסות) ברבעון המקביל בשנת 2024.
- במגזר המספנה, בניהולו של מנכ"ל המספנה איתן צוקר, ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-54.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ-60.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רווחי המגזר הסתכמו לכ-2.2 מיליון שקל (4% מההכנסות), בהשוואה לכ-7.9 מיליון שקל (13% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע מסיום פרויקטים, בעוד שפרויקט ספינות הרשף בהיקף של 2.4 מיליארד שקל שנחתם בסוף שנת 2024 מול משרד הביטחון, טרם קיבל ביטוי משמעותי במהלך הרבעון תקופת הדוח. צבר ההזמנות במגזר המספנה עומד נכון לפרסום הדוח על כ-2.5 מיליארד שקל, בהשוואה לצבר הזמנות של כ-0.27 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.
- במגזר ההובלה הימית, בניהולו של מנכ"ל ההובלה הימית, תמיר בן ליש, ההכנסות ברבעון צמחו בכ-49% לכ-26.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ-17.7 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2024. הגידול נובע מביצוע עסקאות הפעלת אוניות חכורות מצדדים שלישים, עבור לקוחות במגזר הנמל, כחלק מאסטרטגיית החברה למתן שירותים מקיפים ללקוחות אלו. הרווח המגזרי ברבעון הסתכם לכ-8.1 מיליון שקל (30% מההכנסות), בהשוואה לכ-11.7 מיליון שקל (66% מההכנסות) ברבעון המקביל בשנת 2024. יצוין כי הרווח במגזר ברבעון המקביל אשתקד כלל רווח הון ממכירת אוניה, בסכום של כ- 7 מיליון שקל.
הרווח הגולמי של החברה ברבעון הראשון לשנת 2025 עלה בכ-23% לכ-43 מיליון שקל, לעומת כ-34.9 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת.
הרווח התפעולי של החברה ברבעון עלה בכ-25% לכ-16.8 מיליון שקל, לעומת כ-13.4 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. הגידול נובע מהצמיחה ברווח הגולמי, בקיזוז עם קיטון בהכנסות אחרות, נטו שנובע מרווחי הון גבוהים יותר שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד ממכירת אוניות.
ה-EBITDA ברבעון הראשון עלה בכ-16% לכ-42.2 מיליון שקל, לעומת לכ-36.3 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2024.
החברה רשמה ברבעון הראשון לשנת 2025 גידול ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לכ-11.7 מיליון שקל, לעומת כ-11.2 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2024. יצוין כי ברבעון המקביל אשתקד החברה רשמה הכנסות אחרות נטו בסך כ-7.3 מיליון שקל הנובעות מרווח הון ממכירת אוניית מטען, לעומת הכנסות אחרות נטו בסך כ-2.7 מיליון שקל ברבעון הראשון לשנת 2025. בנטרול השפעת ההכנסות אחרות כאמור, גדל הרווח המתואם ברבעון הראשון של שנת 2025 בכ-4 מיליון שקל בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2024.
הונה העצמי של החברה, נכון ליום 31.3.2025 עומד על כ-983.2 מיליון שקל (מתוכו כ-976.8 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ומהווה 47% מסך נכסי החברה.
נכון ל-31.3.2025 לחברה מזומנים, שווי מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של כ-546.8 מיליון שקל. הגידול ברבעון נובע בעיקר בשל קבלת מקדמות בפרויקטים במגזר המספנה.
חברת תעשיות מספנות ישראל הוקמה בספטמבר 2019 במסגרת שינוי מבנה שבוצע ע"י חברת הבת, מספנות ישראל בע"מ, שהוקמה ב-1959 והופרטה ב-1995. החברה נמצאת בשליטתם של שלומי פוגל, סמי קצב, משפחת שמלצר וקבוצת גולד בונד הבורסאית. לחברה ניסיון של למעלה מ-60 שנה והיא פעילה בתחומים שונים, ביניהם: תכנון ובניית כלי שייט צבאיים ואזרחיים במספנה מהמתקדמות בעולם; הפעלת הנמל הפרטי הראשון בישראל; פעילות במגזר חומרי בניה הכולל סחר במלט ולוחות גבס וייצור דבקים וצבע, במסגרתה הפכה החברה תוך מספר שנים לשחקנית מובילה בשוק הישראלי; פעילות של תמיכה לוגיסטית בתעשיית הפקת גז ונפט; פעילות תובלה ימית באמצעות צי של אוניות מסחריות שמפעילה החברה, שמונה עתה 11 ספינות, מתוכן 4 אוניות שינוע מלט.
*******************
צילום צביקה שכטרמן: דרור גיל