איציק כהן 2

מיפוי זרימת הערך (VSM): כיצד לזהות חוסר יעילות במחסן

תוכן עניינים

איציק כהן 2022 מאת: איציק כהן   מיפוי זרימת ערך  Value-stream mapping (VSM)היא טכניקה המגובה בתוכנה המשמשת להדמיה של תהליכי הייצור של המוצר, החל מקבלת חומרי גלם ועד לייצור, אחסון ואספקה של הפריט ללקוח. התוכנה משמשת בעיקר במרכזי ייצור ומחסנים, טכניקה זו מקלה על ניתוח שלבי הייצור השונים על מנת לשפר תהליכים.

VSM: מהו מיפוי זרימת הערך?

VSM, הידוע גם בשם מיפוי זרימת חומרים ומידע, הוא כלי חזותי שנועד לזהות חוסר יעילות ולזהות הזדמנויות שיפור בתהליכי ייצור ובניהול לוגיסטי של מוצר. כלי זה הפך לפופולרי בשנות ה-90 של המאה ה-20 במתודולוגיות כגון Lean ו-Six Sigma, החולקות את אותה מטרה: למנוע הגדלת עלויות ולקדם מערכות ייצור יעילות. VSM מורכב מדיאגרמת זרימה המייצגת את הפעילויות והשלבים השונים שהמוצר עובר לאורך תהליך הייצור, החל מרכישת חומר הגלם ועד למסירה ללקוח הקצה. הכלי מאפשר לך לראות את התנועה של חומרי גלם ולנתח את היעילות של תהליכי הייצור. מיפוי זרימת הערך מתעד כל אחת מהפעילויות והמשימות הנדרשות ליצירה והפצה של מוצר, כך שמנהל הייצור יכול לבודד את התהליכים שאינם מוסיפים ערך עבור הלקוח. VSM משתמשת במערכת של סמלים המשחזרים את זרמי המידע, העבודה והתנועות הנוצרים לאורך שרשרת האספקה. כדי למצוא שגיאות וליקויים בייצור של מוצר, הצוות האחראי יכול לצייר ולהשוות גרסאות שונות של מפת זרימת הערך. לדוגמה, דיאגרמה אחת יכולה לשקף את הזרימה הנוכחית, ואילו השנייה יכולה להמחיש את המצב העתידי (האידיאלי). בהשוואה זו, קל יותר לראות היכן טמונות הזדמנויות השיפור ובאיזה שלב ספציפי בתהליך הייצור ניתן ליישם אותן.

היתרונות של VSM

הכנת מפת זרם ערך מאפשרת לאנשים האחראים על הפיקוח של התהליכים לבצע:
  • סקירה מקיפה של הייצור: התרשים כולל מידע על כל התהליכים המעורבים בייצור, ומאפשר למנהלים להיות מעודכנים יותר בעת קבלת החלטות.
  • זיהוי ליקויים, הצפת עלויות ושגיאות: כלי ייצור Lean זה עוזר לזהות תהליכים שמגדילים עלויות או שאינם מוסיפים ערך למוצר. הניתוח מועיל הן ליצרנים והן ללקוחות מכיוון שבסופו של דבר, התוצאה היא שיפור של המוצר או השירות.
  • לטפח אסטרטגיות לוגיסטיקה וייצור יעילות: מיפוי זרם ערך כרוך בניתוח שוטף וניתוח של המצב האידיאלי של תהליך הייצור. מצוידים במידע זה מנהלי מידע יכולים להגדיר את הפעולות האידיאליות למיטוב זרימת הייצור של החברה.
בסופו של דבר, החלת מיפוי זרימת הערך על תהליך ייצור כרוכה ביישום טכניקות לוגיסטיות רזות Lean Logistics*  על קווי הייצור. המטרה? הינה לזהות ולקבוע חוסר יעילות כדי למנוע שגיאות והצפת עלויות. מתודולוגיית הלוגיסטיקה הרזה היא פילוסופיית ארגון ניהול ותפעול ממוצא יפני. יישום לוגיסטיקה רזה לשרשרת האספקה ​​מורכב מזיהוי וביטול פעילויות שאינן מוסיפות ערך על מנת להגביר את זרימת המוצרים ובכך למזער עלויות. זרימת ידע 2  

לוגיסטיקה רזה – Lean Logistics

תפיסת ה-Lean עוסקת בעשיית יותר בפחות, במיוחד: פחות מאמץ, פחות ציוד, פחות מקום, פחות עלות ופחות זמן. מערכת שיטות זו – שפותחה על ידי Taiichi Ohno בטויוטה – יושמה בתחילה בתחום הייצור התעשייתי; לפיכך, זה נקרא Lean manufacturing. עקרונות מתודולוגיית הלוגיסטיקה הרזה מטרת לוגיסטיקה רזה היא להפחית את עלויות הלוגיסטיקה, תוך שימת דגש על זיהוי וצמצום משימות שאינן תורמות ערך מוסף לתהליך. כתוצאה מכך, זה מקצר את זמן מחזור ההזמנה. בסופו של דבר, לוגיסטיקה רזה מורכבת מחיפוש מתמיד אחר יעילות, אותה ניתן לפרק למספר שלבים או עקרונות:
  1. איתור פעילויות המוסיפות ערך עבור הלקוח
כלים כגון מיפוי זרם ערך מקלים על שלב ראשון זה, המתמקד בהדגשת כל המשימות המרכיבות תהליך ספציפי. כך למשל במחסן פעולות הליקוט מחולקות לשלבים שונים שכל אחד מהם ניתן לפירוק לתת-תהליכים.  
  1. לזהות בזבוז ובמקביל, הזדמנויות לשיפור
בלוגיסטיקה, בזבוז קשור לרוב לזמן אבוד, כפי שנראה בהמשך. לביצוע נכון של שלב זה, חיוני לבצע סטנדרטיזציה של משימות ולשמור על ניקיון וארגון לאורך ההתקנה.  
  1. ליצור זרימת תהליך חדשה ומוטבת
הכוונה היא לעיצוב שיטת עבודה חדשה ואפקטיבית יותר מבחינת הזמן הנדרש ואיכות השירות. כדי לעשות זאת, אתה צריך לבטל משימות מיותרות שנחשבות בזבזניות. בנוסף לשינויים ארגוניים, שלב זה יכול לכלול השקעות בטכנולוגיה או מערכות חדשות המסייעות בביטול שלבים שגוזלים זמן נוסף אך אינם מספקים ערך.
  1. בחרו אסטרטגיות משיכה כדי למזער את המלאי
מלאי המוחזק במחסן קובע חלק גדול מהעלויות הלוגיסטיות. בניגוד לאסטרטגיות push, המבוססות על ייצור על פי תחזיות מכירות, שיטות ייצור pull מתמקדות במשיכת מכירות תחילה ותגובה להן באספקה ​​מהירה של המוצר.  
  1. סטנדרטיזציה של תהליכים חדשים ושמירה על שינוי לאורך זמן
לשם כך, יש צורך לערב ולהניע את כל העובדים. יש לספק להם הכשרה מתאימה כדי לרכוש את ההרגלים החדשים והכישורים הנחוצים המרכיבים את טאלנט 4.0.  

כיצד ליישם VSM ב -5 שלבים

במיפוי זרימת הערך, אלה הם השלבים שיש לבצע כדי לנתח את רמת היעילות של תהליך הייצור שלך: 1) לקבוע את התהליך למיפוי לפני הניתוח, הגדירו וצמצמו את השלבים שייכללו במחקר. לשם כך, החברה צריכה כבר לייעד את המוצר או השירות לשיפור. 2) לזהות את מטרת המחקר ואת היקפו לאחר בחירת התהליך לשיפור, עליך לציין את היקף המחקר, ולקבוע את המצב הנוכחי ואת המצב העתידי האידיאלי של תהליך הייצור. לדוגמה, מטרה אחת יכולה להיות לייעל את אספקת חומרי הגלם לפס הייצור. במקרה זה, הניתוח יתמקד בתפוקה של ציוד העבודה והטיפול המעורבים בפעולה זו כדי לזהות הזדמנויות שיפור 3) לייעד את האנשים המעורבים מיפוי זרימת הערך דורש בחירת המומחים שינתחו את שלבי תהליך הייצור. בשלב זה, חשוב לקבוע את תפקידו של כל אדם ולקבוע את רמת האחריות שלו על פי הידע שלו בכל תחום. 4) לבצע את הניתוח שלב הביצוע הוא אחד המורכבים ביותר, שכן המחקר של כל משימה קורא, בתורו, לשלושה ניתוחים שונים של תהליך הייצור:
  • איך אתה חושב שזה
  • איך זה באמת
  • איך זה צריך להיות
שלושת הניתוחים הללו נותנים למנהל הלוגיסטיקה השוואה בין תהליך הייצור האידיאלי, מצבו בפועל, והכי חשוב, האופן שבו החברה רואה את פעילות הייצור שלה. 5) להכין תוכנית פעולה לאחר ביצוע שלושת הניתוחים, המשתתפים צריכים להכין תוכנית פעולה כדי לשדרג את תהליך הייצור מגרסה 2 (איך זה באמת) לגרסה 3 (איך זה צריך להיות). יש לתכנן את תוכנית השיפור בהתאם לסטנדרטים של מיפוי זרימת הערך: הפעולות צריכות להיות ספציפיות, מדידות, ניתנות להשגה, רלוונטיות ומוגבלות בזמן (-specific, measurable, achievable, relevant, and time-bound SMART). מיפוי זרם ערך המיושם על לוגיסטיקה למרות ש- VSM קשור ישירות לייצור Lean, לכלי איכותי זה יש גם השפעה על הניהול הלוגיסטי של מוצר. למה? ניתוח VSM לוקח בחשבון פעולות לוגיסטיות כגון אספקת חומרי גלם, תנאי אחסון והפצת הזמנות. היישום של תוכנה חזותית זו עשוי גם להטיל על מנהל הלוגיסטיקה לזהות שגיאות ושלבים שאינם מצליחים להוסיף ערך במסע של המוצר במחסן. נקודות מיפוי של זרם ערך מציפות עלויות או בזבוז זמן שניתן לתקן באמצעות התקנת מערכות אחסון ואחזור אוטומטיות (AS/RS), פריסה של תוכנת ניהול מחסן ו/או יישום של  שיטת עיבוד הזמנות חדשה. זרימת ידע 5 על פי המחקר מיפוי זרימת הערך בתהליך ההזמנה – מקרה של שרשרת קמעונאית שפורסם על ידי אוניברסיטת בלגרד (סרביה), VSM יכול לשמש לאיתור ליקויים ולשיפור תהליכים במחסנים: "חיוני למזער צעדים שאינם מוסיפים ערך למחסן ולשפר את המהירות והתפוקה. מכיוון שהמחסן כולל חומרים רבים וזרימות מידע שונות, ניתן להשיג זאת באמצעות VSM". לדברי החוקרים, יישום מיפוי זרימת הערך בלוגיסטיקה משפר את המשלוחים וממטב את עלויות הלוגיסטיקה. "המטרה היא לספק מוצרים במהירות, עם מחיר נמוך ואיכות טובה. אחת השיטות הנפוצות ביותר להפחתת זמן ועלויות היא VSM". כלי חזותי זה מראה היכן יש הזדמנויות לשיפור ומנתח את המצב האידיאלי של תהליך הייצור. כדי להגדיל את הפרודוקטיביות, המחברים מסכמים עם מספר פתרונות כדי למתן את חוסר היעילות של המחסנים: "הצעות לשיפור הן יצירת שטח פנוי, הכנסת חדר אריזה חדש, הכנסת תהליך הקצאה חדש, שיפור מערכת המידע, כמו גם ההגדרה של אינדיקטורים מרכזיים לביצועים". טכניקת מיפוי זרימת הערך מופעלת גם בתחום המסחר האלקטרוני. בפרסום  יישום מיפוי זרימת הערך במסחר אלקטרוני: מקרה בוחן על קמעונאי אמזון, אקדמאים מאוניברסיטת סן חוזה סטייט (CA) מתארים כיצד VSM יכולה להגביר את יעילות שרשרת האספקה של חברת מסחר אלקטרוני: "הצדדים והפעילויות המעורבים, הקשרים שביניהם וזרימת המידע והמוצרים בתהליך שרשרת האספקה מוצגים באופן חזותי באמצעות בניית VSM. כל זרימת תהליך שרשרת האספקה מובנת טוב יותר, וקל לזהות את הפסולת הפוטנציאלית". המחקר, שפורסם בכתב העת האקדמי Sustainability, מאשר כי מתודולוגיית מיפוי זרימת הערך יכולה לסייע בהורדת עלויות ולשפר את יעילות שרשרת האספקה, כמו גם את שביעות רצון הלקוחות.  

VSM: ביטול הצפת עלויות בלוגיסטיקה ובייצור

מיפוי זרם ערך הוא כלי נפוץ לקביעת הזדמנויות שיפור בתהליכי ייצור. בתחום הלוגיסטיקה והאחסון, VSM יכול היה לזהות חוסר יעילות בתהליכי קבלת הסחורות, מיקום המוצרים ושיגור ההזמנות, למשל. תכנון לוגיסטי יעיל דורש ניתוח מוקדם של זרימות העבודה במחסן ובמרכז הייצור כדי למקסם את הפרודוקטיביות. כלי זה מאפשר למנהלים לדמיין שגיאות בתהליך הייצור המונעות יעילות מרבית. לאחר ביצוע הניתוח.   ————- *איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל: [email protected] , אתר: best-practice.co.il מקור התמונות: www.interlakemecalux.com ; reverscore.com ; www.techsolve.org