דן בלדר

מה נדרש על מנת להתאים את מודול ההפעלה ומערך שרשרת האספקה לזמן מלחמה

דן בלדר 2023

מאת: דן בלדר*

מלחמת חרבות ברזל הפתיעה את כולנו בשבת הארורה ב 7.10.23. מאותו יום עוברים כולנו כאב לאומי עצום. תחושות קשות של חוסר אונים ותסכול גדול. כאב אישי פקד משפחות רבות בישראל, כמו גם את משפחתי, וכולנו מנסים לקום ולהתאושש. כל אחד בדרכו. בודקים איך אפשר להצמיח תקווה חדשה.

שבועיים בתוך המלחמה אמר לי יואב, הבן שלי הצנחן שגויס בצו 8 : " אבא, אנחנו רוצים לראות את העורף חוזר לשגרה. אנחנו נמצאים בחזית כדי לאפשר לעורף לקיים אותה. אחרת, מה זה שווה ? זו תמונת הניצחון שלנו ! ".

מייד נמלאתי מוטיבציה לפעול !

כשאנחנו מסתכלים סביבנו, אנחנו רואים שעסקים רבים פשוט קרסו. עסקים אחרים נפגעו ועסקים נוספים חוו "רק" ירידה וכולם, בלי יוצא מן הכלל, מנסים לשרוד ולהתקיים.

עם אלו אתגרים וקשיים מתמודדים עסקים בעלי שרשרת אספקה ?

  1. ניהול המשאב האנושי – הנושא החשוב מכולם. ניהול הנכס המרכזי של הארגון. כיצד מסייעים לעובדים בנושאים פסיכולוגיים וסוציאליים? בחברות כאלו דרושים בעיקר תשומת לב ורצון לסייע. לדוגמא, לקוח שלי, מימן ביוזמתו סיוע לאימהות שנשארו בעורף שבן זוגן גוייס למילואים בצו 8. חברתו סיפקה סיוע מלא תשומת לב ואמפטיה, כמו: שירותי ניקיון לבית, בייביסיטר לילדים לכמה שעות לצורך התאווררות. ארוחות מוכנות תמיכה פסיכולוגית לשיחות ולתמיכה רגשית.
  2. ניהול התקשורת בארגון – מה שבלט לי לעין מייד, היה, שחלק מהעסקים קיימו תקשורת יעילה ומהירה עם העובדים שלהם. למדתי שרבים מהעובדים הביטו על ההנהלות שלהם וציפו מהן להיות מנהיגים. העובדים ציפו מההנהלה בדיוק מה שהחיילים ציפו מהקצינים – להיות מנהיגים.
  3. שיפורי שיטות ותהליכים – שיפור מתמיד של תהליכי העבודה הוא אחד האתגרים הגדולים שיש בחברות ובארגונים בזמני שגרה. ומה קורה בזמן מלחמה ? האם יש לכך מקום ? התשובה היא בהחלט כן! תהליכי שיפור שיטות ותהליכים בעת משבר, אם הם מתנהלים בצורה חכמה, יכולים להיות דרמתיים אף יותר, כמו למשל: להימנע בביצוע פעולות שאינן תורמות ערך אמיתי ללקוח הקצה.
  4. תובלה, הפצה, שילוח ושינוע – המלחמה מציבה אתגר גדול של התמודדות עם פגיעה בתובלה, בשילוח ובתחבורה. מידת השפעתם של ערוצי האספקה וההפצה של החברה הפכה למכרעת. עובדים רבים המשמשים כנהגים מקצועיים בצבא, גוייסו בצו 8, והחוסר בהם הורגש מאוד. החוסר בנהגים דורש ריכוז מאמץ גבוה יותר בביצוע אופטימיזציה של מערך השינוע.
  5. ניהול מלאי – אתגר מרכזי נוסף הינו נושא ניהול מלאי בתנאי חוסר וודאות. איך מבצעים תכנון נכון ? איך מנהלים נכון את הרכש וההצטיידות? האם שיטות האחסון והניהול המלאי במרלוג"ים צריך להשתנות ובמה ? נושא כבד שהתשובה לו מאוד ייחודית לכל חברה וארגון.
  6. ניהול התקציב – עד כמה התקציב של החברה רלוונטי ? לא ברור. נדרשת חשיבה מחודשת על סדרי העדיפויות, ואולי אף על חלוקתו מחדש. איך מומלץ לבצע חלוקה או קיצוץ נכון מבלי לפגוע ביכולות הליבה של הארגון? על אילו השקעות מומלץ לוותר ועל אילו לא לוותר ?

אתגרים משמעותיים אלו, (רשימה חלקית) נדרשים לטיפול מיידי ועדיף שייעשו במקביל. איך ניתן להתמודד עם אתגרים אלו בהצלחה ?

אחת מהדרכים היעילות והטובות ביותר הינה באמצעות הקמת צוות עבודה פנים ארגוני אשר מורכב מכל הזרועות החשובות בארגון :

שיווק, מכירות, כספים, משאבי אנוש, שרשרת אספקה, רכש והצטיידות, תפעול, לוגיסטיקה, שירות לקוחות ופיתוח עסקי.

צוות עבודה פנימי, אשר יכלול את מיטב המוחות בארגון, ומיטב המבצעים, יכול לחזק את מנהיגות הארגון, לבנות תוכנית רב מערכתית, לחסוך המון כסף לארגון, לגרום לחברה להיות יעילה יותר ולבסס את יסודותיה בצורה טובה ולשרוד את המשבר ביתר קלות, והכי חשוב: יוכלו לשמש את החברה כבסיס להתאוששות מהירה בימים שלאחר המלחמה.

הובלתי בעבר צוותי שיפור רבים בהצלחה רבה. בתקופת משבר הקורונה, שזימן משבר עולמי עצום בתחום שרשרת האספקה, הקמתי צוות עבודה בחברת יבוא ושיווק בתחום הקמעונאות. התוכנית שגובשה הצמיחה מודל הפעלה משודרג ומותאם לתקופת המגיפה, בוצעו שיפורים ושינויים בתהליכי ליבה, והוטמעה התייעלות אשר עזרה לחברה גם להתאושש במהירות בין הסבבים וגם להתאושש עם המגיפה בצורה מרשימה ביותר.

בשבועות האחרונים אני מלווה מפעל במרכז הארץ, צוות העבודה מוביל מנהיגות מכילה ומעצימה, חלק מהעובדים נמצא במילואים, אולם יחד עם זאת, הפריון עלה, והמפעל מצליח להחזיק את הראש מעל למים. אני סמוך ובטוח שהצוות המגובש ימשיך להוביל את החברה בהצלחה גם לאחר המלחמה.

כל הנהלת חברה בהנחיה נכונה ובריכוז מאמץ, יכולה להיות כוח שילוב מוחות אדיר!

לסיכום, זה לא בשמיים. זה אפשרי וממש מומלץ. הנהלה ממוקדת יכולה לייצר תועלות רבות כמו :

  • לבצע התאמה של מודל ההפעלה ולשפר את יכולת החברה לעבוד במציאות העסקית החדשה.
  • לשפר תהליכים, כלים ומיומנות כוח אדם, באמצעות שילוב המוחות והגדרת צירי אי-וודאות מרכזיים בעלי השפעה קריטית
  • לבצע התאמה של שרשרת האספקה למודל ההפעלה החדש ולבצע התייעלות
  • ליישם הורדת עלויות – Cost Reduction במערך התפעולי הכולל
  • לבנות תשתית נכונה ליום שאחרי, ולהתכונן לצמיחה ביום שאחרי

תהליך כזה ניתן ליישום באופן מיידי ויעיל.

מעניין? פשוט יישמו זאת ! רוצים סיוע ? מוזמנים ליצור איתי קשר

———————–

*דן בלדר מהנדס תעשיה וניהול. יועץ ניהולי בכיר ומומחה לשרשרת האספקה, מלווה ארגונים, חברות ומנהלים לצמיחה, להתייעלות ולחסכון כספי. מייל – [email protected]

נייד – 054.5355044

————-

מקור התמונה: welpmagazine.com/complete-guide-to-operations-and-supply-chain-management