מגמות עתידיות בתכנון שרשרת האספקה

מאת: אפרת ספרנוביץ*

הטיול הגדול של אחרי הצבא – זוכרים?

פעם היינו נוסעים לחו"ל ולוקחים איתנו המחאות נוסעים (Traveler's cheques). זו היתה הדרך הבטוחה לקחת "מטבע זר" בכמויות גדולות. ואיך היינו מתקשרים הביתה? עומדים ברחוב, בטלפון ציבורי, מחייגים למרכזיה ומבקשים שיחת גוביינא (כי שיחות בינלאומיות עלו הון ומי יכול היה להרשות לעצמו…). מאז עברו כמה שנים ואיתן חידושים טכנולוגיים, כאלה שהפכו את המרכזיות למיותרות, כמו גם את המחאות הנוסעים (ויש האומרים גם את הכסף המזומן). האופן שבו התנהלנו פעם פשוט כבר לא רלבנטי. 

זה נכון גם לשרשראות אספקה. 

לאחר אחת התקופות המשובשות ביותר שחווינו אי-פעם, הדבר הוודאי היחיד הוא השינוי, שימשיך ללוות אותנו גם בעתיד. העולם שהכרנו כבר לא קיים, ולכן גם השיטות שהשתמשנו בהן אינן רלבנטיות. עלינו לתכנן אחרת, בהתאמה לצפוי בעתיד: לבחון את המגמות העדכניות בשרשרת האספקה, ולהתאים להן דרכי פעולה ושיטות תכנון חדשות.

מקור התמונה: www.fictiv.com

המגמות העיקריות שיעצבו את שרשראות האספקה העתידיות  

בשלהי שנת 2021 נערך בארה"ב סקר נרחב בשאלת המגמות שיעצבו את שרשרת האספקה העתידית. הסקר כלל מגוון משתתפים, ביניהם מנהלי שרשרת אספקה בחברות מובילות, אנליסטים, אנשי אקדמיה, מובילי דיעה בקרב הציבור וכן סטודנטים, המייצגים את הדור הבא של המנהלים. תוצאות הסקר הצביעו על 5 תובנות שיש לאמץ כדי להתאים את שרשראות האספקה לעולם העתידי. 

  • שרשרת אספקה כנושא אסטרטגי 

הנהלות אחראיות ליעדים ארוכי הטווח ולאסטרטגיה של החברה, ולכן מה שמעניין אותן הם זרזים וחסמים לצמיחה עתידית. לפי מחקר המנכ"לים של KPMG שנערך ב 2021 בארה"ב, שרשרת אספקה, קיימות ומתקפות סייבר דורגו יחד במקום הראשון בחשיבותן בעיני המנכ"לים, הרואים בהם איום עיקרי על עתידן של החברות. זאת לעומת שנת 2020 בה סיכונים של שרשרת האספקה היו במקום השני וקיימות וסייבר במקום הרביעי בלבד. 

תהליכי הדיגיטציה והאוטומציה של מפעלי ייצור האיצו את החיבור של טכנולוגיות התפעול (OT) וטכנולוגיות המידע (IT) והגדילו את החשיפה של המפעלים למתקפות סייבר. מתקפות כאלה עלולות להפיל שרשרת אספקה ובמקרים קיצוניים – גם את החברה. הסיכון הזה צריך להיות מגובה בסיכוי גבוה יותר לצמיחה: כדי לממש את היתרונות היחסיים שמביאה שרשרת האספקה, נדרש לחבר אותה לאסטרטגיה העסקית ולשאר הפונקציות הארגוניות: השיווק, המכירות, התפעול והכספים. כלומר: להראות כיצד תכנון נכון בשרשרת אספקה יביא לא רק מצויינות תפעולית, אלא גם תוצאות פיננסיות טובות יותר.

2) בינה מלאכותית משולבת בינה אנושית  

חיזוי ביקושים הוא אחד האתגרים הגדולים של שרשרת האספקה, והוא נהיה מורכב יותר ככל שכמות המידע בשרשרת גדלה והשינויים בה נעשים תכופים יותר. בינה מלאכותית לא תחליף בינה אנושית, אלא תשתלב בה, באופן שיעצים את היתרונות של כל אחת מהן: היכולת להתמודד עם כמויות גדולות של נתונים, לעבד אותם ולדייק את התוצאות, לצד הפעלת שיקול דעת, ידע וניסיון מקצועי בהגדרת פרמטרים לניתוח הנתונים ותיקוף התוצאות. בינה מלאכותית תעסוק בחיזוי ביקושים למוצרים הנמכרים בכמויות גדולות וברווח קטן ואילו המתכננים יעסקו בחיזוי ביקושים עבור מוצרים חדשים, מוצרים בעלי רווח גבוה ומוצרים מיוחדים, שהביקושים להם משובשים מסיבות שונות. 

מקור התמונה: www.thomasnet.com

 

  • שרשראות אספקה הן כלים שלובים 

בתקופת הקורונה חווה העולם מחסור במוצרים ובשירותים. זוכרים את המחסור בשבבים אלקטרוניים? המחסור הזה בתעשיית הרכב לדוגמא, היה ביקוש עודף אצל יצרניות השבבים… סגירת מפעלים במזרח ועומס בנמלים, גרמו להאטה במסחר ולהעצמת אפקט המחסור. אלו בשילוב מחסור בכ"א, עליית מחירי הדלק ותופעות אקלימיות חריגות (הצפות, שריפות) העצימו את החשש ממחסור, מה שגרם לצרכנים (וגם לחברות עסקיות) להגדיל את הצריכה ולעוות עוד יותר את תמונת הביקושים האמיתית. 

לכן נדרש שיתוף מידע בשרשרת האספקה – לא רק בתוך הארגון אלא גם בין החוליות בשרשרת. וכדי שהמידע הזה יהיה מועיל – יש לתת לו הקשר. כמו כן, העשרת המידע עליו מתבסס חיזוי הביקושים בנתונים חיצוניים נוספים מרחיב את ההקשר ועשוי לסייע לנו באיתור שיבושים ובתגובה זריזה. 

מקור התמונה: www.cio.com

  • צמצום משך הזמן בין התכנון לבין הביצוע 

טווחי התכנון וזמני האספקה משתנים בין ענף לענף, ובענפים מסויימים – בין חברה אחת לאחרת. לאחרונה אנו עדין לתופעה של התקצרות טווחי התכנון: ענפים, שבעבר היו מתכננים לחודשים קדימה, מבינים כיום  שתכנון כזה הוא חסר משמעות, ומקצרים את טווח התכנון לשבועות. קיצור טווחי התכנון וצמצום הזמן בין התכנון לביצוע (הייצור, הרכש או האספקה) מתאפשרים הודות לחידושים הטכנולוגיים ומערכות הבינה המלאכותית ומשפרים את היכולת לעמוד בביקושים ברמת השירות המובטחת. 

ההיערכות לתגובה מהירה לשינויים כרוכה ביישום טכנולוגיות, אשר מסוגלות לדמות את המציאות, לבחון אינספור מודלים אפשריים בשרשרת האספקה, ולהמליץ על המתאים ביותר. בעזרת מערכות כאלה ניתן לזהות במהירות סימנים של אירועים משבשים ולבצע תיקון. הגמישות הזו מגדילה את היכולת לסנכרן בין הביקושים למענים לטובת הלקוחות. 

 

  • קיימות כמרכיב חיוני בחברה 

עפ"י סקר המנכ"לים של KPMG שהוזכר לעיל, המשתתפים מציינים כי קיימות (sustainability) בשרשרת האספקה היא אחד הנושאים החשובים על סדר היום שלהם. מתוך 2000 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, למעלה מ- 21% מהן התחייבו לפעול בנושא הקיימות כדי לעמוד ביעדי אפס פליטת פחמן Net Zero) 2050). 

למרות הממצא המרשים הזה, משאל שנערך בקרב מנהלי רכש ולוגיסטיקה העלה כי 80% מהם אינם מודעים לנושא ואינם מעורבים כלל במדיניות הקיימות של הארגון! כדי שההשפעה על האקלים תתרחש – יש להעביר את נושא הקיימות מרמת המדיניות לרמת הביצוע בשטח. אחת הדרכים לעשות זאת היא מעבר לכלכלה מעגלית. 

מרבית שרשראות האספקה כיום הן עדיין לינאריות: חומרי גלם הופכים למוצרים, ונזרקים לפסולת לאחר סיום השימוש. מעבר לכלכלה מעגלית פירושה למצוא את הדרך לעשות שימוש נוסף (בחומרי הגלם, במוצרים או באריזות) ע"י מיחזור (Recycle), שימוש חוזר (Reuse) או הפחתת השימוש בחומרים ובאנרגיה (Reduce). כבר הוכח כי כלכלה מעגלית תורמת גם לרווחיות החברה ומקטינה את החשיפה שלה לתלות בחומרים. טביעת הרגל הפחמנית תהיה אחד הפרמטרים המרכזיים בקבלת ההחלטות בתכנון ובביצוע בשרשראות אספקה, וכן חלק מהמדדים והיעדים שהארגון יציב לעצמו ולספקים שלו. 

 

לסיכום, 

מרצפת הייצור לשולחן הדירקטוריון וחזרה לרצפת הייצור – חשיבותה של שרשרת האספקה גוברת, עד כדי היותה חלק מהאסטרטגיה התפעולית ומהיתרונות התחרותיים של הארגון. ואז יש "להוריד" אותה לשטח לביצוע. התכנון החדש צריך להיות זמיש (Agile) ומדוייק, והשימוש בטכנולוגיות צריך להיעשות במקביל בכל החוליות של שרשרת האספקה, השלובות זו בזו. בינה מלאכותית תסייע בעיבוד כמויות גדולות של נתונים, אך לא תהווה תחליף לשיקול דעת, ליצירתיות ולנסיון האנושי.

אומרים שההגדרה של אי-שפיות, היא לעשות אותו הדבר ולצפות לתוצאה שונה. בעולם המשובש שבו אנו חיים, גם לעשות אותו הדבר ולצפות לאותה תוצאה – יכול להיחשב לאי-שפיות… 

לכן, אם אתם שוקלים לעשות את השינוי וההתאמות בשרשרת האספקה שלכם, ובמיוחד בשלב התכנון – אין זמן מתאים לזה יותר מעכשיו!

—————–

  • המאמר מתבסס על פרסום של Kinaxis : "The great supply chain reset". 

*אפרת ספרנוביץ, מהנדסת תעשיה וניהול (M.Sc) מומחית בעולמות שרשרת האספקה, בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון מעשי בתחום. מלווה מפעלים ועסקים בשיפור תהליכים והתייעלות, בדגש על ניהול מלאי, ומסייעת להם ליישם מצויינות תפעולית. 

לפרטים נוספים וליצירת קשר: 054-5425769, [email protected], www.safranovich.com