איציק כהן - מגמות חדשות

מגמות לוגיסטיות לשנת 2024: המרוץ לטכנולוגיה

איציק כהן 2022

מאת: איציק כהן*

 

אילו החלטות יקבלו מנהלי שרשרת האספקה בשנה הבאה? אילו מגמות לוגיסטיות יתפסו את מרב תשומת הלב ב-2024? על רקע שבו ההשקעות בטכנולוגיה נשארו יציבות או עלו מאז 2020, האפשרויות מצטמצמות עבור חברות שלא מצליחות להתחדש ולהישאר מאחור. בשנת 2024, לעסקים יש הזדמנות לשפר את החוסן שלהם בשרשרת האספקה. כלומר, הם יכולים ליישם משאבים כדי לחזק את יכולתם לשגשג מול אתגרים כמו משלוחים מהירים יותר, עליית המסחר האלקטרוני ומחסור בכוח אדם מוסמך.

לפי המחקר של מקינזי  Digital logistics: technology race gathers momentum, ארגונים לוגיסטיים משקיעים בטכנולוגיה כדי להוזיל עלויות ולהגביר את הפרודוקטיביות במחסנים וברשתות התחבורה שלהם. מלבד השגת יתרון תחרותי, הם מגדילים את היכולות שלהם כדי להבטיח שהשינוי הזה יהיה בר קיימא לאורך זמן.

 

בואו נחקור את המגמות שעל פי חברות ייעוץ ידועות – אמורות לעצב פיתוח תעשייתי ועסקי בשנת 2024 ולהביא חידושים חדשים:

דיגיטליזציה של תהליכים לוגיסטיים

הלוגיסטיקה מתקדמת בכל היבט, ואחת המגמות הלוגיסטיות הברורות ביותר לשנת 2024 היא הדיגיטליזציה. ההתקדמות בתחום זה השפיעה על כל הפעילויות המתקיימות במתקנים ומחוצה לו.

לדוגמה, מערכות ניהול מחסנים (WMS) עוקבות אחר סחורות וכלי רכב שמובילים אותן. עקיבות המוצר הופכת מתוחכמת יותר, תוך שימוש בסורקי RF כף יד, ראייה מלאכותית ואפילו רחפנים לקריאת תוויות. התקדמות זו מתורגמת למיקום מהיר יותר של פריט, זמני אספקה קצרים יותר, הגברת התחרותיות ושביעות רצון הלקוחות.

 

נראות מלאי

מעקב קפדני אחר רמות המלאי מאפשר לספקי שירותי לוגיסטיקה לטפל באופן יזום בבעיות פוטנציאליות ולייעל את התפעול. זה מונע הוצאת מלאי, ומבטיח שחברות יוכלו לעמוד בביקוש ולהשיג יתרון תחרותי.

כדי ליהנות מנראות בזמן אמת, עסקים משקיעים בכלים כגון תוכנת WMS, המנתחת ביצועים ומשדרגת את תכנון הביקוש באמצעות איסוף נתונים, ופלטפורמות מבוססות ענן יכולות לשמש מספר עובדים בו זמנית. תוכניות אלו מצביעות על זמינות המלאי בכל זמן נתון, כמו גם מקורו, מיקומו ויעדו.

 

אוטומציה של מחסנים ורובוטיקה

אחת הדרכים הטובות ביותר לזרז את הפעולות הלוגיסטיות במתקנים לוגיסטיים היא שילוב מערכות אוטומטיות בפעולות הובלת סחורות פנימיות, אחסון וטיפול. ניתן לשלב פתרונות כגון עגורנים לשינוע משטחים ומערכת רדיו שאטל לשינוע משטחים – ניתן לשפר זאת אפילו במתקנים שכבר מצוידים במדפים – וזאת  כדי להפוך את כל התהליכים הלוגיסטיים לזריזים ויעילים.

דוגמה אחת שהוכיחה את עצמה כבעלת ברית רבת עוצמה להתמודדות עם שיאי ביקוש כמו "בלאק פריידי "היא ליקוט רובוטים. מכשירים אלה מסוגלים ללקט ולהציב מוצרים באופן אוטונומי בדיוק רב באמצעות למידה עמוקה, והם יכולים להשלים עד 1,000 ליקוטים בשעה.

 

מסחר אלקטרוני B2B

המסחר האלקטרוני החל את עלייתו המטאורית עם מכירות ליחידים, בסביבות עסק לצרכן (B2C). עם זאת, עסקאות מקוונות בין ארגונים ממשיכות לגדול, ומזינות מסחר אלקטרוני בין עסק לעסק (B2B). חברות מצפות ממודל סחר זה לאותה נוחות שניתן למצוא בחנויות קמעונאיות. לכן, קמעונאים סיטונאיים מקוונים משתמשים גם בזירות מכירה ובמודלים של מנויים באסטרטגיות שלהם. עם פתרונות דיגיטליים, ארגונים יכולים לסנכרן את המרכזים הלוגיסטיים שלהם עם פלטפורמות המכירות המקוונות השונות כדי להציע חווית משתמש ברמה הגבוהה ביותר.

 

בינה מלאכותית (AI) מותאם  לוגיסטיקה

בינה מלאכותית (AI) בשרשרת האספקה תהיה בסיסית גם בשנת 2024. הנדסת תוכנה בסיוע בינה מלאכותית תראה שיפורים כגון יצירת קוד אוטונומי ותרגומים של שפות תכנות מיושנות לשפות מודרניות. מהנדסים יוכלו אז להשקיע פחות זמן במשימות מכניות ולהתמקד במאמצים יצירתיים יותר.

ההתקדמות בבינה מלאכותית תתרחב גם מעבר למחלקות המו"פ וה-IT. השכלול של AI גנרטיבי יפשט את הגישה למידע פנימי וחיצוני. על פי התחזיות של גרטנר, עד שנת 2026, יותר מ-80% מהחברות ישתמשו ביישומים מונעי בינה מלאכותית בסביבות ייצור בהשוואה ל- 5% כרגע.

 

משלוחים מהירים יותר

ציפיות הלקוחות הולכות וגדלות וארגונים מתחרים כדי להשיג את זמני המשלוח המהירים ביותר האפשריים. מרוץ זה הביא לצורך לשנות תהליכים לוגיסטיים מסורתיים. קמעונאים יקימו יותר מחסנים אזוריים, נקודות הורדת ואיסוף חבילות, אסטרטגיית רב-ערוצים המאפשרת ללקוחות להחזיר פריטים למקומות שאינם נקודת הרכישה. המטרה היא לספק גמישות וזריזות מרבית, מה שהופך את זה לחיוני לייעל את הפעולות האינטרלוגיסטיות העסקיות.

מלבד המגמות הלוגיסטיות לשנת 2024 שהוזכרו לעיל, כמה חברות רב-לאומיות כמו גוגל ואמזון מתחילות גם להשתמש ברחפנים עבור משלוחים אוויריים. הרשת של גוגל, Wing, נפרסה לראשונה באוסטרליה ב-2021 ומצפה לעבור ממסירה של אלפי חבילות למיליוני חבילות ב-2024.

 

לקוחות מכונה

תוכניות המופעלות על ידי בינה מלאכותית שקונות או מוכרות מוצרים ידועות כלקוחות מכונות. דוגמה ביתית יכולה להיות מדפסת שמזהה מתי נגמר לה הדיו ומזמינה מחסנית טונר חדשה באופן אוטונומי. גרטנר טוענת כי התקדמות זו תשפיע משמעותית על המסחר והתעשייה בשנים הקרובות.

חברת הייעוץ הטכנולוגית צופה כי "בשנת 2028, משתמשי מכונות יהפכו 20% מחלונות הראווה הדיגיטליים הניתנים לקריאה על ידי אדם מיושנים". להתרחבות צרכני המכונות יכולה להיות השפעה גדולה יותר מאשר המצאת המסחר האלקטרוני. לפיכך, גרטנר ממליצה לחקור מגמה זו ולבחון הזדמנויות בשוק.

 

מתכוננים ללוגיסטיקה בשנת 2024

בשנת 2024, הלוגיסטיקה והמסחר יעברו תמורות דרמטיות. לפיכך, חשוב להיות מוכנים להתמודד עם השינויים הללו ולהתבלט מהמתחרים. עם הרחבת הבינה המלאכותית – ואוטומציה ונראות בזמן אמת כאסטרטגיות ליקוט – חשוב לשים לב למגמות לוגיסטיות ולמקד את המאמצים שלך בחיזוק שרשרת האספקה שלך.

האם אתה מחפש להפוך את התהליכים הלוגיסטיים שלך ליעילים יותר מבלי להפריע לפעילות? הקפד ליצור קשר. נשמח לסייע לך בכל שאלה שיש לך.

———————-

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל [email protected] ,  אתר   best-practice.co.il

——————–

מקור התמונה: https://dahnay.com/five-supply-chain-and-logistics-trends-we-expect-in-2024/