רסנר - תמונה מובילה

לראשונה בישראל: Roadnet Anywhere מוצר ענני חדש לתכנון וניהול מסלולי הפצה

 

אצנון רסנרמאת: אמנון רסנר*

במשך למעלה מ 30 שנות עבודה חברת רסנר מקבוצת Aman, לוקחת חלק פעיל בהתקדמויות הדיגיטליות שמערכות המשלוחים וההפצה עוברות. בכל תקופה נעשים צעדים מטעם רסנר להתאמת עולם שרשרת האספקה והלוגיסטיקה ליכולות המודרניות החדשות. היום, נעשה צעד גדול במיוחד בעולם השינוע והוא עומד להשפיע על היבשת כולה, לראשונה משווקת פלטפורמה שתאפשר לנהל את תהליכי שרשרת האספקה באמצעות ענן.

בשנה החולפת, חברת רסנר נקנתה ע"י קבוצת אמן הוותיקה, יחד השתיים משיקות בבלעדיות מוצר חדש ופורץ דרך לתכנון וניהול מסלולי הפצה – Roadnet Anywhere. כחלק מהיעילות הגבוהה שהמוצר החדש מציע, הוא יושב בענן ונהנה מהיכולות שלו – שרתים יציבים, מאובטחים ועוצמתיים שמריצים אלגוריתמים מתוחכמים וחזקים, יכולות עדכון בזמן אמת, נראות מודרנית ויכולת שדרוג מהגרסה הקודמת של המוצר. הדבר בא לידי ביטוי בתוצאות וביצועים מדויקים עבור הלקוחות.

בחודשים האחרונים זעקות ציבור הצרכנים התגברו על רקע עליות המחירים בכל הענפים. דווקא בזמנים אלו חברות בעלות תודעת שירות ומכירות יפעלו כדי לצמצם את עליות המחירים ככל הניתן, חלקן אפילו יורידו מחירים. אך כאשר העלייה במחירים מתקיימת לאורך כל שרשרת האספקה, איך חברה יכולה להוריד מחירים ועוד להישאר רווחית? התשובה טמונה במקומות מפתיעים.

מסלולי ההפצה של מוצרים מהווים "חור שחור" של הוצאות. הקושי לתכנן ביעילות מסלולים לנהגים גורם לבזבוז זמן ומשאבים. נהגים עוסקים שעות רבות בניסיון להבין את המסלול שלהם או בסיבובים לא יעילים בדרכים. הם מבזבזים זמן יקר בו יכלו לצאת לעוד אספקה ולהעביר מוצרים נוספים. כמו כן, הסיבובים המיותרים צורכים דלק מיותר והאיחורים הנלווים לעיכובים הללו יוצרים גם הם בעיות – אם לקוחות לא יהיו מוכנים לקבל סחורה שהגיעה באיחור- יהיה צורך להוציא משלוח נוסף, מהלך בזבזני לכשעצמו.

חברות רבות פועלות בניסיון להגיע לפתרון בעיות אלו, בין היתר באמצעות גיוס נהגים ומנהלים נוספים. אולם המחסור בכוח אדם מיומן (ובעיקר בנהגי הפצה מיומנים) גורר עליות נוספות בדוגמת משכורות והן צורך לגיוס מספר אנשים לתפקיד שבעבר יכול היה לבצע אדם אחד. כוח אדם שלא מתאים למקצוע יוצר תסכול לכל הצדדים – הספקים, הלקוחות והעובדים. התוצאה היא פגיעה במקצועיות ובשירותיות, שלימים עלולים לייצר משבר אמון מול הלקוחות.

היכולת לייעל את מסלולי ההפצה תביא לצמצום עלויות שתאפשר הורדת מחירים. התוצאה תהיה עלייה בשביעות הרצון הצרכני של הלקוחות. מכך שמקשיבים לדרישותיהם ולוקחים את צרכיהם ורצונותיהם בחשבון.

מה דרוש כדי לייעל את מערך ההפצה?

הפתרונות הקיימים היום לתכנון וניהול מסלולי הפצה מספקים מענה חלקי בלבד לצרכים של חברות. טרם נמצא מענה מיטבי לבזבוז השעות, הנסיעות המיותרות, להיעדר תכנון ולקנסות על האיחורים. לכן, פתרון חדש שנותן מענה על הפערים הקיימים צריך לאפשר את היכולות הבאות:

  • אופטימיזצית מסלולים – הסוגייה הבוערת ביותר על סדר היום של מנהלי ההפצה והלוגיסטיקה ושל מתכנני הקווים היא היכולת לתכנן מסלול הפצה אופטימלי. הם נדרשים לסדר את נקודות ההפצה המרובות על מפה בצורה הגיונית ולשבץ נהגים ולארגן את סדר הפעולות בקו.

ניתן לייצר אופטימיזציה לפעולות אלו באמצעות אלגוריתמים חזקים עם יכולת רב ממדית, שיעשו חישובים מדויקים ויתאימו את המסלולים לדרישות בדרך של איזון בין עלות לרמת שירות נדרשת. דרישות אלו כוללות את תנאי הנסיעה, זמני הפתיחה של הלקוחות, גודל המשאית וקיבולת המשקל שלה, יכולות הנהגים וגדלי ההזמנות של הלקוחות. האלגוריתמים יידעו גם לצפות שינויים עתידיים צפויים, כמו תנועה מוגברת או חסימות.

  • מעקב אחר ביצוע – תכנית טובה לא שווה את הנייר שהיא נכתבה עליו (או במקרה שלנו, המסך שהיא מופיעה עליו) אם היא לא מתבצעת כמו שצריך. מסלול הפצה יעיל הוא לא רק כזה שעובד תיאורטית, אלא גם בפועל.

כאשר מסלולי ההפצה סבוכים וכוללים עשרות נהגים או יותר, יכולת הניטור בזמן אמת הופכת להכרחית. הדרך היחידה לאדם בודד לשלוט במצב היא ניהול רק לפי חריגים. לכן, חשוב לעקוב אחרי המסלולים הדורשים התייחסות ולפי הצורך לשנותם, לתת מענה דיגיטלי בזמן אמת ללקוחות שרוצים לדעת היכן נמצאת משאית ההפצה, מתי היא תגיע ולאפשר העברת מידע על חשבוניות וסחורות בזמן אמת.

  • נוחות שימוש – מערכת לתכנון וניהול מסלולי הפצה היא קריטית להצלחה של ארגון שעוסק בהפצת סחורות. לכן, מערכת כזו צריכה להיות בעלת ממשק ידידותי ונוח לשימוש. הנראות של המסכים צריכה להיות מודרנית ומסודרת, יש לשמור על עקביות בין המסכים השונים של המערכת והיכולות שלה צריכות להיות נגישות, אינטואיטיביות וברורות למשתמשים.

שלושת מאפיינים אלו יכולים עוזרים לנו להפוך סביבת הפצה, שהיא ברובה כאוטית ורווית תלונות, לאוטומטית, מודרנית ונעימה. התוצאה תהיה שיפור בשירות, ירידה במספר התלונות מצד הלקוחות והנהגים, ירידה בעלויות הלוגיסטיות, חיסכון במספר הקילומטרים של נסיעות ושביעות רצון גוברת של כל הצדדים. אלה הם המאפיינים של חברה מצליחה ורווחית.

לאיזה שיפור ניתן לצפות במסלולי ההפצה?

מובן שבכל תעשייה וחברה הנתונים יהיו קצת שונים, אבל ניתן לקבל קריאת כיוון ממדדים רוחביים עולמיים. לפי מדדים אלה, פעולות לשיפור עלויות יכולים לגרום ל:

  • צמצום מספר הרכבים, הנהגים ועוזרי הנהגים הנדרשים ב- 5% בממוצע
  • צמצום במרחקי הנסיעה הנדרשים ב- 10% בממוצע
  • צמצום בעלויות שעות נוספות ב- 24% בממוצע
  • צמצום בתחלופת נהגים ב- 28% בממוצע
  • צמצום בשעות ניהול ב- 18% בממוצע
  • צמצום בשעות אדמיניסטרציה ב- 10% בממוצע

כך לדוגמה, חברה הנושאת ב200 שעות עבודה נוספות בחודש (עכב התארכות מסלולים, ודרישה לאספקה חוזרת) תוכל לצמצם את העלויות ולהפחית כ- 48 שעות נוספות.

טכנולוגיה ולוגיסטיקה – ההזדמנות שבשילוב

שילוב העולמות הפיזיים והטכנולוגיים יוצר טרנספורמציה דיגיטלית שדוחפת את התעשייה קדימה ומאפשרת חתירה מתמדת לשיפור ולייעול. ההתקדמות הזאת מיטיבה עם כולם.

הנהגים נהנים מחוויית עבודה מודרנית ונעימה שלוקחת בחשבון את הצרכים שלהם ומקילה על נקודת החיכוך שהם חווים בדרכים ובמגע עם הלקוחות. מנהלי הלוגיסטיקה וההפצה מתפנים לעסוק בבעיות אקוטיות ובתהליכים אסטרטגיים במקום בעבודה ידנית מתסכלת שמשתנה ללא הרף או בניסיון לכבות שריפות כמו התמודדות עם פקקים או סחורה שלא סופקה ללקוח. הלקוחות נהנים משירות מדויק, שקוף, ומותאם לצרכים שלהם. כולם זוכים ללא ספק, אולם הזוכים הגדולים ביותר אלו ספקי המשלוחים, שבונים מערכות יחסים ארוכות טווח מבוססות אמון הן עם הלקוחות והן עם הנהגים שלהם.

לצד המקצועיות והותק של אנשי רסנר וקבוצת Aman, שיכולים לעזור בייעוץ, הטמעה ומתן עצות וטיפים – יכולות המערכת יובילו לניהול יעיל של ההפצה ושיפורה באמצעות אופטימיזציה בזמן אמת. יחד, הן פועלות לשנות ולשפר את הטכנולוגיות בעולם הלוגיסטיקה במטרה לאפשר ללקוחות, לאנשי הלוגיסטיקה ולמנהלי ההפצה בחברות השונות לספק את השירות האיכותי, היעיל והמקצועי ביותר עבור לקוחות הקצה שלה.

———————–

*אמנון רסנר, מנכ"ל רסנר תוכנות לוגיסטיות: "בעידן המודרני, השילוב בין טכנולוגיה ולוגיסטיקה יכול ליצור שינויים משמעותיים ביעילות החברה ולהביא לחיסכון בזיהום הסביבתי, זמן וכמובן כסף. המעבר לענן מאפשר לנו למקסם את יכולות המערכת ולהגיע לתוצאות יותר מדויקות עבור לקוחותינו, לצמצם זמני ועלויות אספקה בעשרות אחוזים".

קבוצת אמן היא אחת מ-5 חברות הIT המובילות בישראל, החברה מעצימה ארגונים גדולים באמצעות טכנולוגיה, חדשנות ואנשים. הקבוצה מעסיקה מעל 2500 עובדים בארץ ועוד כ – 500 עובדים במדינות אירופה. היא מחזיקה 11 חברות בת המעניקות שירותים תפעוליים וטכנולוגיים וכך עונות על צרכי B2B בכל תחום טכנולוגי אפשרי – משירותי נתונים, פיתוח אפליקציות ועד ליישום ובניית תשתיות, אסטרטגיות שבבים וכו'. החברה מעניקה שירותים לחברות המובילות במשק בארץ ובעולם.

רסנר תוכנות לוגיסטיות נוסדה בשנת 1991, משנת 2021 היא חלק מקבוצת אמן. החברה מסייעת ללקוחותיה להאיץ את הביצועים העסקיים שלהם באמצעות ייעול שרשרת האספקה. החברה מחזיקה ומתפעלת כלים רבים לתכנון מסלולי הפצה וטריטוריות מוכרנים, אפליקציית נהג והשוואת תכנון מול ביצוע, פתרונות ענן חדשניים לניהול הפצה המשלבים אופטימיזציה בזמן אמת, תוכנות ניהול ואופטימיזציה לביקוש, רמת שירות ומלאי בשרשרת האספקה, תכנון שליטה ובקרה למערך תובלה.

*קרדיט לצילום: ניב קנטור