לכתבת איציק כהן 1

למה חייבים להבטיח שרשרת אספקה עמידה לאספקה שוטפת?

איציק כהן 2022

מאת: איציק כהן*

 

עד כמה אתם בטוחים לגבי העמידות של שרשרת האספקה שלכם? עד כמה התערער הביטחון הזה בעקבות ההסלמה והשיבושים בשנים האחרונות – ממגפת הקורונה ועד המלחמה באוקראינה, ומהמתיחות הגוברת עם סין ועד להשפעות שינויי האקלים?

אם התשובה שלכם לשאלה השנייה היא בכלל לא, אתם יכולים להיות רגועים. אבל כנראה שאתם ברי מזל משום שהרבה חברות חוו לפחות שיבוש כלשהו בשרשרת האספקה בסביבה הבלתי צפויה של ימינו.

הבטחת אספקה היא נושא חם עבור כמעט כל עסק. כרגע, כאשר ארגונים, תעשיות וכלכלות שלמות ממשיכות להרגיש את ההשפעות של שיבושים בלוגיסטיקה, עלייה בעלויות ההובלה והדלק ומחסור בחומרים חיוניים – מחיטה ושעורה, ועד חומרי בערה, שבבים, פלדה ועוד – שיוצרים בעיות אספקה ברחבי העולם.

 

שרשרת אספקה גמישה

כיצד ניתן לבנות שרשרת אספקה חסכונית ועמידה יותר? שרשראות אספקה צריכות להיות עמידות יותר מאי פעם. הן חייבות להיות זריזות לתגובה לשיבושים מתמשכים תוך כדי שמירה על השורה התחתונה, שורת הרווח.

 

כיצד ניתן לחזות ולבנות שרשרת אספקה חסכונית ועמידה יותר?

חברות מוגבלות לאפשרויות של שמירה על מלאי רב יותר ובניית קיבולת יתירה בעלות גבוהה. מחקרים מראים שחברות נוטות יותר לשמור על ביצועי ההכנסות, הרווחים ומחירי המניות בתקופות של שיבושים. תוך כדי שילוב של חיזוי מבני וחיזוי דינמי הנתמך על ידי ניתוחים ובינה מלאכותית. מבנה או חיזוי עוזרים לכם להבין כיצד נראית שרשרת האספקה שלכם. היא כוללת פעילויות מסורתיות כמו מיפוי רשת, הערכת סיכונים והערכות עבודה, לעתים קרובות בעזרת תאום דיגיטלי. אבן הבניין השנייה היא חיזוי דינמי, שמציגות לכם מה קורה לאורך שרשרת האספקה שלכם. החיזוי הדינמי כולל ניטור, רישום וביצוע אוטונומי, אשר מטופלים בדרך כלל על ידי מגדל פיקוח של שרשרת אספקה. סוגי החיזוי חיוניים ועוזרים לכם להעריך היכן אתם הכי פגיעים. הם מאפשרים לכם לראות בדיוק מה מתרחש לאורך שרשרת האספקה המורחבת, עם תובנות חכמות לגבי מוגבלות, תוכלו לקבל החלטות מהירות המבוססות על עובדות כדי להימנע מהשפעות שליליות של שיבושים. ואתם יכולים למקד טוב יותר את ההשקעות שלכם כדי לשפר את החוסן המבני. קבלו מידע נוסף על האופן שבו תוכלו לבנות את הגמישות הדרושה לשרשרת האספקה שלכם באמצעות חיזוי חכם.

לכתבת איציק כהן 2

לחשוב אחרת על חוסן

אין זה מפתיע, אם כן, שחוסן שרשרת האספקה נמצא בראש סדר היום של ממשלות כמו גם חברות. עם זאת, המגפה, ולאחר מכן המלחמה באוקראינה, חשפו חולשות שטרם נפתרו. בסקר שנערך ב-2020, למשל, יותר משני שליש מהחברות העידו ואמרו שאין להן תוכנית מגירה לפעילות עסקית למקרה שההתפרצות תימשך יותר מכמה שבועות.

למרבה הצער, אין כאן תיקון פשוט של "אחד ועוד אחד". שרשראות אספקה מודרניות התפתחו למערכות גלובליות מורכבות ביותר. יש להם מספר רב של רכיבים התלויים זה בזה ופגיעות נסתרות. לפיכך הם זקוקים לגישה רב-שכבתית המתייחסת לחוסן על פני שלושה אופקי זמן שונים: הטווח הקצר (טקטי), האמצעי (מבצעי) והטווח הארוך (אסטרטגי).

 

  1. מיקוד לטווח קצר: להבין את החוזקות והחולשות שלכם

העדיפות המיידית היא להבין היכן נמצאות נקודות החוזק והפגיעות העכשויות של שרשרת האספקה שלכם. אחרי הכל, אתם לא יכולים לתקן בעיות שאתם לא מבינים… או אפילו לדעת עליהם. החדשות הטובות הן שיש שני כלים פשוטים יחסית שיכולים לעזור כאן.

הראשונה היא להריץ  אבחון חוסן. על-ידי שיחה עם אנשי מפתח בארגון – תכנון ביקוש/היצע, ייצור, מימוש, אחסון, תכנון רשת וכן הלאה – תוכלו להעריך שיטות עבודה ולזהות תחומים של "עמידות נמוכה" שיש לתעדף.

הכלי השני הוא מבחן מאמץ עמידות. הוא מכמת את עמידות הארגון ומדמה כיצד שרשרת האספקה תגיב במגוון רחב של תנאים. זה יכול לעזור לחברות להבין לא רק את החשיפה שלהן לסיכון, אלא גם כמה זמן ייקח להן להתאושש משיבוש, וכיצד הביצועים יושפעו.

מבחן הלחץ אפשרי הודות לחידוש מרכזי. הוא משתמש בתאום דיגיטלי – מודל דיגיטלי בזמן אמת – של שרשרת האספקה הייחודית של הארגון כדי להריץ מגוון סימולציות שיבוש שונות. זה עשוי לכלול, למשל, עליות חדות / ירידות בביקוש, השבתות פתאומיות של ספקים/מתקנים, שיבושים במרכז תחבורה מרכזי, מחסור בחומרי גלם וכן הלאה.

 

  1. התמקדות בטווח הבינוני: בחנו ושחזרו יכולות עמידות חדשות

עם חוזקות וחולשות מוגדרות, אתם יכולים לעבור לבדיקה ויישום יכולות עמידות יותר. כאן, שוב, התאום הדיגיטלי הוא המפתח. זה יכול לספק יתרונות משמעותיים בתחומים כמו ניהול מלאי, תכנון רשת וזרימת תהליכים.

ראשית, בואו ניקח בחשבון את המלאי. באמצעות מסדי הנתונים, ניתן כעת להעריך זרימות חומרים ומיקומי מלאי כדי לזהות מקטעי שרשרת אספקה מובחנים הממפים חזרה לדרישות ייחודיות ברמת שירות הלקוחות. לאחר מכן הארגון יכול להתאים את הגישה שלו לכל מגזר, ולהגדיל את החוסן והביצועים של שרשרת האספקה הכוללת. מהלך זה כולל שימוש בתאום הדיגיטלי כדי לייעל את המלאי הן ברמת המיקום הבודדת (דרגה בודדת) והן ברשת כולה (רב-דרגתית).

תאום דיגיטלי יכול גם לעזור לייעל את הרשת. על ידי מודול עלויות הובלה ומימוש, רמות שירות לקוחות ופליטות פחמן בתרחישים שונים, הארגון יכול לקבוע נתיבי זרימה אופטימליים עבור כל מקטע שרשרת אספקה. הוא יכול גם לזהות אסטרטגיות להפחתת שיבושים בכל מקרה (יתירות, מיקומים, אינטגרציה אנכית וכן הלאה).

לדוגמה, יצרן מכשירי חשמל ביתיים אחד השתמש בתאום דיגיטלי כדי לזהות יתירות הפצה. בשילוב עם פילוח מתקדם של שרשרת האספקה, זה עזר לה לעמוד ביעד של משלוח חד יומי עבור 90 אחוז מההזמנות.

לאחר מכן, יש את ההשפעה של אופטימיזציה של תהליכים. תאומים דיגיטליים יכולים לעזור לייעל תהליכים מורכבים מדי, לא יעילים ויקרים שמבזבזים משאבים, מגבירים את החשיפה לסיכונים ומובילים להחמצת הזדמנויות עסקיות.

על ידי ניתוח זרימות אספקה נכנסות, לדוגמה, יצרן תעופה וחלל אחד בצפון אמריקה הצליח לזהות את הגורם לירידה בביצועי האספקה בקרב ספקיו. זה כלל היעדר סיווג סיכוני ספקים, חריגים קרובים מדי למועדי אספקה, וגורמים סיבתיים שונים אחרים שניתן לטפל בהם כדי לשפר את הביצועים.

 

  1. מיקוד לטווח ארוך: בנו יכולות מקצה לקצה

המטרה הסופית צריכה להיות בנייה על היכולות הנ"ל כדי ליצור מודל הפעלה מונחה נתונים המשלב טכנולוגיות "חכמות", נתונים, ניתוחים ואנשים כישרוניים בשרשרת אספקה. זה יספק תובנות מעשיות בזמן אמת, לא רק להגיב במהירות לשיבוש, אלא לחזות ולמנוע אותו לפני שהוא קורה.

בכך, המפתח הוא להבין שלחוסן אין פתרון אחד. יש צורך ביכולות התאמה למטרה ברחבי הרשת מקצה לקצה – החל ממיקור חומרים ועד למסירה במייל האחרון.

 

בונים על לקחים מהמגפה

אנו מאמינים מאוד שחברות חייבות לבנות על תגובתן לשיבושים ולהמשיך להגביר את עמידות שרשראות האספקה שלהן. גישה רב-שכבתית מונחית ניתוח – כזו הכוללת מיקוד טקטי, תפעולי ואסטרטגי – תהיה קריטית לשם כך ביעילות.

העובדה היא שבעולם שהופך מורכב יותר ויותר וחסר ודאות, תכנון לחוסן כבר אינו אופציונלי. הוא חיוני להצלחה העתידית – ולמעשה לכדאיות העתידית – של כל חברה.

—————

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בעל חברה לייעוץ ליווי ותכנון לוגיסטי המתמחה כבר מעל 20 שנה בתכנון והקמה של מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל :055-9999559 מייל [email protected] .

מאמרים נוספים ניתן לקרוא באתר האינטרנט www.best-practice.co.il

 

מקור התמונות:

Sustainable Supply Chain, Its components and Benefits

What’s Next For Cold Chain Logistics?