לוגיסטיקה ירוקה: הגדרה, אתגרים, פתרונות ו-8 שיטות עבודה מומלצות למחסן בר קיימא

מאת: איציק כהן

 

מחסן בר קיימא הוא מתקן בעל השפעה סביבתית נמוכה הודות לאסטרטגיות וטכניקות שונות שנועדו למזער את הייצור של פסולת וצריכת אנרגיה. מחסנים אלה הם חלק מהמסגרת הלוגיסטית הירוקה, שמטרתה לרסן את טביעת הרגל הפחמנית הנוצרת על ידי פעולות לוגיסטיות ולעשות שימוש רציונלי באספקה.

לוגיסטיקה אקולוגית או לוגיסטיקה ירוקה מתייחסת למערך של מדיניות וצעדים בני קיימא שמטרתם להפחית את ההשפעה הסביבתית הנגרמת על ידי פעילותו של תחום עסקים זה. תפיסה לוגיסטית זו משפיעה על התצורה של תהליכים, מבנים ומערכות או ציוד בהובלה, הפצה ואחסון של סחורות.

הגישה המסורתית ללוגיסטיקה משאירה לעתים קרובות קיימות סביבתית בשוליים במהלך קבלת ההחלטות. מצד שני, המטרה של לוגיסטיקה ירוקה היא למצוא איזון בין אקולוגיה לכלכלה. איך אתה יכול לנהל את זה? מדוע לכלול מדיניות לוגיסטית ירוקה בחברה שלך? עם אילו אתגרים ניצבת פרדיגמת הלוגיסטיקה הספציפית הזו? כאן אנו מנתחים את הנושאים העיקריים הקשורים ללוגיסטיקה בת קיימא.

מטרות הלוגיסטיקה הירוקה

מקור התמונה: www.t-systems.com

 

לוגיסטיקה ירוקה מבקשת:

  • מדוד את טביעת הרגל הפחמנית של פעולות לוגיסטיות כדי לייצר נקודת התחלה יש לשקול אמצעי קיימות וכיצד לשלוט בתוצאות שלהם. אחת המתודולוגיות הנפוצות ביותר לחישוב צריכת אנרגיה ופליטת גזי חממה היא התקן הבינלאומי UNE-EN 16258:2013.
  • להפחית זיהום אוויר, קרקע, מים ורעש על ידי ניתוח ההשפעה של כל אזור לוגיסטי, במיוחד אלה הקשורים לתחבורה.
  • השתמש באספקה באופן רציונלי על-ידי שימוש חוזר במיכלים ובאריזות מיחזור.
  • הפצת קיימות לשרשרת האספקה, אקולוגית-לוגיסטית מעוצבת גם על ידי עיצוב של מוצרים והאריזה שלהם. שניהם חייבים להיות מתוכננים כדי למזער את ההשפעה הסביבתית שלהם.

מהם האתגרים הניצבים בפני הלוגיסטיקה הירוקה כיום?

כיום, תעשיית הלוגיסטיקה אינה ידועה במידה הגבוהה של קיימות. חברות מתמודדות עם מכשולים משמעותיים ביישום מדיניות סביבתית בתחום הלוגיסטיקה. יש לכך מספר סיבות:

  1. תלות בדלקים, במיוחד בתחבורה

פתרונות יעילים, כדאיים כלכלית, טרם נמצאו כדי לגמול את הסתמכות על הדלק בענף הובלת סחורות.

  1. השפעת משלוחי המייל האחרון (Last mile ) על התנועה העירונית

בפרט, משלוחי מסחר אלקטרוני הגדילו מאוד את נפח רכבי המשלוחים בערים גדולות ורבים יוצאים להפצה מבלי למלא את הרכב עד הסוף אל מול ההזמנות המעורבות והמגוונות.

  1. היעדר תשתיות

הרשויות המקומיות נמצאות בתהליך של הסדרת מגבלות הפליטה. עם זאת, יש צורך בהסכם חוצה מגזרים כדי לנקוט צעדים לבניית מתקנים חדשים העונים על רצונם של המעורבים בפעילות הלוגיסטית.

  1. עסקים שצריכים להשקיע

בין אם הפעילות הלוגיסטית מתבצעת בתוך הבית או במיקור חוץ, התעריפים הקשיחים והתחרותיים ושולי הרווח הקטנים לא תמיד מאפשרים לך לחשוב על השקעה בתשתיות, או אוטומציית תהליכים או ציוד יעיל יותר.

  1. אי-נראות הלוגיסטיקה לצרכנים

בדרך כלל, לוגיסטיקה אינה בת קיימא כי גם הלקוח לא. קיימת בעיה נוספת: עבור הלקוח, הלוגיסטיקה היא בלתי נראית יותר ויותר. קשה ליישם מדיניות לוגיסטית ירוקה כאשר הלקוח דורש, למשל, משלוחים 24 שעות ביממה המונעים ממך איחוד מטענים או להפיק את המרב מזרימות התחבורה. יתר על כן, עלויות לוגיסטיות לעתים קרובות אינן מפורטות בחשבונית או זניחות. זה מפחית את הרלוונטיות שלהם, ולכן, מצמצם את הסיבות לעסק להשקיע בקיימות הסביבתית שלה.

מקור התמונה: sutra.ma/green-logistics

 

כיצד ליישם גישות לוגיסטיות ידידותיות לסביבה: אסטרטגיות

  1. כלול קריטריונים ידידותיים לסביבה במדיניות הרכש שלך

ניתן לכלול קריטריוני קיימות במדיניות הרכש והרכישה של החברה בכל הנוגע להערכת הצעות הספקים. אלה יכולים לעיין ב:

  • מאפייני המוצר: למשל, קניית אריזות ידידותיות לסביבה והגבלת השימוש בפלסטיק באריזה.
  • תהליכי ייצור: תקנות בינלאומיות מבטיחות ניהול סביבתי חיובי. אשר מבטיח כי מערכת ניהול סביבתי יושמה בפעילות הגלובלית של החברה.
  • מיקום הספק, מתן עדיפות לאלה הקרובים ביותר למתקן שלו.

בדרך זו, ניתן להעריך את האפשרות לרכוש אספקה ידידותית לסביבה. לדוגמה, יותר ויותר אפשרויות רכב תעשייתיות ידידותיות לסביבה שיעילות ומצמצמות את פליטת גזי החממה, במיוחד בלי הרכב הקטנים. יתר על כן, כדאי לבדוק אם מימון או סובסידיה זמין כדי לעזור לרכוש אותם.

  1. לייעל את ניהול צי התחבורה

תחבורה היא תחום בו טביעת רגל הפחמנית מרכזית בשרשרת הלוגיסטית. מלבד קניית כלי רכב נקיים יותר, כדי להגביל את הפליטות, יש צורך להשתמש במערכות המסייעות לתכנון נתיבי אספקה ולתעדף איחוד מטענים. לא רק שאתה משיג יעילות גבוהה יותר בניהול ציי רכב, אלא גם מצמצם את הפליטות הכוללות המיוצרות על ידי התחבורה.

  1. תכנן מחסן בהתאם לתקני בנייה וניהול בני קיימא

הפריחה בתחום הלוגיסטיקה מניעה את הביקוש למחסנים חדשים או מאלצת חברות לתכנן מחדש את התשתית שלהן כדי לעמוד בדרישות השוק. ככזה, ישנן דרכים שונות שבהן לוגיסטיקה אקולוגית יכולה לבוא לידי ביטוי בתכנון מחסן:

  • המבנים הלוגיסטיים המכונים 4.0 תופסים את מרכז הבמה: התכנון והבנייה שלהם משלבים אמצעים להגנת הסביבה המבטיחים ניהול בר קיימא של הבניין. אישורים והסמכות דוגמת האישורים של Leed ( U.S green Building council ) ו Breeam ( BREEAM Certification ) אלה ה ם שניים מהחותמות התומכים בקיימות מחסן לוגיסטי. אישורים אלה מוענקים על ידי ניתוח נושאים כגון יעילות צריכת המים והאנרגיה, שימוש במקורות אנרגיה חלופיים, בחירת חומרי בנייה וניהול פסולת לאורך כל התהליך.
  • ניטור במחסן וקידום חיסכון באנרגיה : אלה יכולים להיות מיושמים בדרכים שונות. לדוגמה, האוטומציה הכוללת של תהליכים מסוימים במחסן מאפשרת להגביל את צרכי התאורה המלאכותית (מחקה את המתודולוגיה המכונה "ייצור ללא תאורה"). דרך נוספת לדבוק בגישות לוגיסטיות בנות קיימא היא להשתמש באריזות מעטות ככל האפשר על מוצרים כדי להגביל בזבוז משאבים, או לעשות שימוש באפשרויות אריזה אדפטיביות שהן מגוונות יותר.
  1. אפשרו אמצעים לצמצום ומחזור הפסולת המיוצרת במחסן שלכם

אחד האמצעים כדי לסייע ביישום לוגיסטיקה סביבתית במחסן הוא להשתמש בקריטריונים בני קיימא לניהול הפסולת שנוצרה. לדוגמה:

  • להקים תהליך מיון פסולת על פי חומרים שיש למחזר.
  • מנעו שימוש בנייר במחסן על-ידי יישום פתרונות IT כגון תוכנת ניהול המחסנים WMS.
  • עשו ביקורת על ניהול פסולת מיוחד כך שיצייתו להליכי מיחזור מתאימים.
  1. לשפר את ניהול המלאי והפכו תהליכים לוגיסטיים

השגת מתקן אחסון יעיל יותר פועלת על פי אחד מעקרונות הליבה הלוגיסטיים הוא הפחתת הפסולת באמצעות שיפור תהליך כולל. להלן כמה אמצעים כדי להשיג זאת:

למה לך ללכת ללוגיסטיקה ירוקה ?

ישנן סיבות משכנעות מדוע לוגיסטיקה ירוקה צוברת תאוצה ונפח:

מדיניות לוגיסטיקה ירוקה מהווה יתרון אסטרטגי על פני המתחרים. לא רק שהמותג שלך יהיה מוערך מחדש ומבודל, אלא מכין את החברה שלך לעתיד, אשר בהכרח חייב להיות בר קיימא.

צעדי חיסכון באנרגיה הם אסטרטגיה יעילה להתמודדות עם עלויות האספקה העולות. הם מבטיחים כי החברה שלך תהיה מוכנה ומותאמת לתקנות סביבתיות.

מקור התמונה: sutra.ma/green-logistics

 

8 שיטות עבודה מומלצות עבור מחסן בר קיימא

בואו נבחן שמונה פרקטיקות שחברות יכולות לאמץ כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית של הפעילות הלוגיסטית שלהן ולהבטיח קיימות בתחום המחסנאות:

  1. יעילות אנרגטית

כדי למקסם את היעילות האנרגטית, ארגונים יכולים לנצל את האור הטבעי ולהשתמש בתאורה חסכונית באנרגיה . כמה משאבים פופולריים הם צוהר, פאנלים סולאריים, וחיישנים. ניתן ליישם גם מערכות ניהול אנרגיה כדי לעשות שימוש יעיל בחשמל. לדוגמה, ניתן לכבות מכונות כאשר הן אינן מופעלות. עם פתרונות אלה, עסקים יכולים להפחית את התלות שלהם בדלקים פוסיליים, כמו גם את פליטות הפחמן שלהם.

  1. מערכות אחסון אוטומטיות

אוטומציה הינה במגמת עלייה. על פי דו"ח התעשייה השנתי של MHI לשנת 2021, כתוצאה ממגפת הקורונה, 43% מהעסקים שהשתתפו בסקר טוענים כי הוציאו 5-10 מיליון דולר על רובוטיקה ואוטומציה, בעוד 53% אומרים שהם מתכננים להגדיל באופן משמעותי את השקעתם בתחום זה.

אז למה אוטומציה קשורה לקיימות? מכיוון שציוד תפעול אוטומטי פולט פחות גזים מזהמים ומסייע להפחית את התנועה של מלגזות קונבנציונליות. כאשר, מתקנים אוטומטיים יכולים לפעול ללא תאורה ולפעול כמחסנים כהים, ובכך להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם.

  1. בקרת אקלים בת קיימא

מיזוג האוויר כרוך בצריכת אנרגיה גבוהה, במיוחד בחדרים קרים ובמקפיאים. המטרה היא לאחסן מוצרים אלה בתנאים הנכונים תוך מזעור צריכת האנרגיה.

כשמדובר בבקרת אקלים יעילה במתקן, הקושי טמון במבנה שלו. ככלל, מחסנים הם מבני תעשייה גדולים עם תקרות גבוהות ופתחים מרובים מבחוץ, שם האוויר הקר מהרחוב מחלחל פנימה. איך אפשר להקל על זה? אפשרות אחת היא לבנות מחסנים עם חומרים מבודדים כגון לוחות מבודדים, אשר מונעים את העברת הטמפרטורה החוצה.

  1. מערכות אחסון קומפקטיות

מערכות אחסון בצפיפות גבוהה יכולות לתרום להשגת מחסן בר קיימא. פתרונות אחסון אלה ממנפים את שטח הפנים הזמין כדי לאכלס מספר גדול יותר של מוצרים. בחדרים עם טמפרטורות מבוקרות, פתרונות קומפקטיים מפחיתים את צריכת האנרגיה למשטח המאוחסן.

מערכות בצפיפות גבוהה כוללות פתרונות שונים עם פונקציות ומאפיינים מסוימים, הבחירה בפתרון זה או אחר תהיה תלויה בגורמים כגון השטח הזמין או מספר התנועות הנדרשות ומגוון הפריטים.

  1. להפחית, לעשות שימוש חוזר, למחזר

הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה העריכה כי בשנת 2018 נוצרו 14.5 מיליון טונות של מיכלי פלסטיק ואריזה, כ-5.0% מהפסולת המוצקה העירונית (MSW). אם ניקח בחשבון כי פעילויות לוגיסטיות מייצרות הרבה פסולת. במחסנים ידידותיים לסביבה, החומרים המשמשים על בסיס יומיומי במתקן נאספים בנפרד.

האוכלוסייה הופכת יותר ויותר מודעת לחשיבות המיחזור. הנפח הכולל של מיכלי פלסטיק ואריזה MSW ממוחזר בארה"ב היה 1.98 מיליון טון בשנת 2018, על פי המשרד לאיכות הסביבה. במחסנים בני קיימא, מיחזור סוגי האריזה השונים נפוץ יותר ויותר.

כמו כן, פסולת אחרת, כגון נייר וזכוכית, ניתן להפריד במתקן לוגיסטי. ועל ידי מיחזור ו שימוש חוזר בהם ניתן לסייע במזעור ההשפעה הסביבתית של הלוגיסטיקה.

  1. לקרב את המחסן ללקוח

מתקנים לוגיסטיים שהוקמו ליד הלקוחות, יש פחות צורך בתחבורה. כתוצאה מכך, יש פחות זיהום, אשר תורם ללוגיסטיקה בת קיימא יותר.

המיקום הוא המפתח בתחום הלוגיסטיקה. אפשרות אחת למחסן ידידותי לסביבה היא מרכז לוגיסטי עירוני (micro-fulfillment center ) כלומר, מתקן לוגיסטי קטן הממוקם בדרך כלל ליד עיר גדולה. זה מאפשר לקצר את מרחקי המסירה.

  1. תחזוקה מונעת

ביצוע תחזוקה מונעת המונעת תקלות אפשריות ומאפשרת קבלת החלטות במקרה של כשל במכונה יכולה לעזור להפוך את המחסן לבר קיימא.

מחקר של חברת הייעוץ Markets And Markets  מראה כי שוק התחזוקה המונעת צפוי לצמוח ב-25.2% בין 2020 ל-2025. הדו"ח מגלה כי זה יכלול אימוץ של טכנולוגיה כגון בינה מלאכותית , אשר, יחד עם מכשירי IoT (האינטרנט של הדברים), יכול לספק מידע אמיתי על המחסן. באמצעות תחזוקה מונעת, חברות יכולות לצפות ולמנוע תקלות כדי לשפר את הבטיחות במתקני הלוגיסטיקה שלהן.

  1. פריסה יעילה

הפקת המרב משטח האחסון חיונית למיקסום התפוקה של הפעולות השונות המתרחשות במחסן. כדי להשיג זאת, השלב הראשון הוא למטב את פריסת המחסן ולהתקין את מערכת האחסון העונה בצורה הטובה ביותר על צרכי העסק.

תהליך זה יכול להתבצע בדרכים שונות, אחד היעילים ביותר היא להטמיעה תוכנת סימולציה מחסן. זה יוצר ייצוג וירטואלי של המתקן הלוגיסטי המאפשר לחברות להריץ מספר בדיקות כדי לנתח את הביצועים המקסימליים של המחסן במצבים כגון עלייה בהיקפי ההזמנות.

מחסן לעתיד בר קיימא

חששות סביבתיים הם צו השעה. ארגונים יכולים להיות מחסנים בני קיימא על ידי אופטימיזציה של כל הפעולות בשרשרת האספקה שלהם. עם תהליכים יעילים, חברות יכולות לספק שירות טוב עם השפעה סביבתית מינימלית.

אם ברצונך לשפר את ניהול שרשרת האספקה של החברה שלך וליישם אמצעים כדי לכלול אידיאלים לוגיסטיים ירוקים, אתה יכול לסמוך איציק כהן "Best-Practice . אנחנו מציעים ללקוחותינו את הניסיון שלנו בניהול ותכנון כל סוגי המחסנים כדי להפוך אותם ליעילים וברי קיימא יותר.

 

————

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל: [email protected] , אתר: best-practice.co.il