להסתכל ל eCommerce בעיניים

להסתכל ל eCommerce בעיניים

אתם לא יכולים לדעת אילו הזדמנויות או מכשולים יעמיד שוק ה ecommerce בחודשים או בשנים הקרובות.  אך אתם כן יכולים להכין את שרשרת האספקה שלכם לקראת הבלתי צפוי.  תעשו זאת על ידי העצמת הגמישות והגברת יכולות הספיגה. יכולות אלו יאפשרו לכם להתמודד עם ה-eCommerce…

מאת: יותם-בן-ארי
מאת: יותם-בן-ארי

אתם לא יכולים לדעת אילו הזדמנויות או מכשולים יעמיד שוק ה ecommerce בחודשים או בשנים הקרובות.  אך אתם כן יכולים להכין את שרשרת האספקה שלכם לקראת הבלתי צפוי.  תעשו זאת על ידי העצמת הגמישות והגברת יכולות הספיגה. יכולות אלו יאפשרו לכם להתמודד עם הeCommerce.

רוב החברות ככול הנראה לא נמצאות בשוק ה eCommerce מבחירה אלא מאילוץ.  השוק הקשה הזה מאופיין בתנודתיות גבוהה, וחוסר וודאות תמידי.  הניווט בנבכי ה eCommerce דורש יכולת התמודדות תפעולית עם הבלתי צפוי.  התשובה הטובה ביותר לאתגרי ה eCommerce היא הכנה מראש, אך מפני שאי אפשר לצפות בוודאות איך השוק יתפתח, הדבר הנכון ביותר לעשות היום הוא להכין את המחסן ואת התהליכים שבו ומסביבו, כך שיהיו גמישים ובעלי יכולות ספיגה של תנודות קיצוניות מאוד.

שלושת האתגרים: בהווה ולעתיד

התמודדות מהירה עם שינוי מתמיד הוא דפוס ההתנהגות המתאים ביותר לניהול עסק רווחי בעולם ה eCommerce.  סביר להניח שהאתגרים שעמם אתם מתמודדים היום יתפתחו, יתעצמו, יתפצלו וישתנו בשנים הקרובות.  ניתן להצביע על שלושה אתגרים מרכזיים:

  1. תנודתיות קיצונית בכמות הזמנות המכר

ימי גאות וימי שפל הם בעיה עצומה עבור כל עסק.  מכירות יכולות לזרום בקצב פחות או יותר אחיד במהלך הקיץ והסתיו, ואז לזנק בצורה חדה מאוד ב Black Friday.  לעיתים מוצר שמוזכר במדיה החברתית יכול לגרום לזינוק מידי בכמות ההזמנות עבורו ולתפוס את צוות המחסן עם המכנסיים למטה בכל הקשור למוכנות מלאים, יכולות ליקוט, אריזה ושילוח.  התהליכים שלכם צריכים להגיב מהר לשינויים הקיצוניים הללו, וזה אומר שאתם צריכים להיות גמישים בכל מה שקשור לניהול המחסנים המלאי וההפצה.

המורכבות תגדל ויהיה יותר ויותר קשה להתמודד עם הקיצוניות הזו, בגלל מבנה הזמנות המכר בשוק ה eCommerce.  ככול שיעבור הזמן תמצאו עצמכם צריכים לספק יותר ויותר הזמנות הכוללות פריט בודד בלבד, או מספר פריטים בודדים באותה הזמנה עבור לקוח אחד.  כמובן שמבנה ההזמנות הזה מצריך תהליכי מחסן שונים לחלוטין וייעודיים.  תצטרכו לחשב מחדש את תהליכי המחסן, התשתיות שלו ואפילו את המבנה והעיצוב הפנימי שלו.  האם התהליכים הקיימים לליקוט משטחים וקרטונים יכלו לתת מענה אפקטיבי לנפח גדול של ליקוט, מיון והפצה של הזמנות בעלות יחידות בודדות?

  1. אספקת מגוון

ה eCommerce דורש זמינות מידית של מגוון עצום יחד עם אספקה באותו היום, וזה נופל כרעם ביום בהיר על מערכי הלוגיסטיקה הקיימים.  הרבה ארגונים מחפשים היום פתרונות היברידיים שכוללים למשל שילוב החנויות שלהם כמחסנים קדמיים לאספקות eCommerce.  דוגמא אחרת היא גישת הדחיפה והמשיכה עם מרכזי הפצה אזוריים.  המחסנים המרכזיים קולטים ומאחסנים כמות גדולה של מלאי במרוכז, ומעבירים כמויות קטנות למחסני הפצה אזוריים בהתאם לצריכה שלהם.  מרכזי ההפצה האזוריים מבצעים מילוי מחדש בכמויות קטנות, כך שיכולו לבצע בהמשך הפצה מהירה ללקוחות.  במציאות של היום אין הרבה תשובות טובות לכל הקשור באספקה יעילה של מגוון גדול מאוד, ולכן הרבה החלטות תצטרכו לקבל על סמך הצרכים התפעוליים שלכם בהווה, תוך תקווה להתפתחות מעניינת בעתיד.  החדשות הטובות הן שקיימות לא מעט טכנולוגיות שמתפתחות בתחום הזה.

  1. אספקת הזמנות מידית

אם בתחילת העשור צרכנים חשו בנוח לקבל את הזמנות ה eCommerce שלהם תוך מספר ימי עסקים, אז היום אספקה תוך 24 שעות (ואף פחות מזה) הופכת מהר מאוד לסטנדרט שירות (וכן, תצטרכו לדאוג שזה לא ישפיע על המחיר).  המפתח פה הוא שמירה אובססיבית על הרווח התפעולי, ולכן לא מעט עסקי eCommerce בוחנים אלטרנטיבות לשיטות האספקה המסורתיות.  לדוגמא drop ship, אספקה ממחסן קרוב או אספקה מחנות.  אם יש לכם במלאי מגוון בעל שונות נפח ומשקל קיצונית, אז תאלצו להתמודד עם הדילמה היכן לאחסן ובאילו שיטות הפצה להשתמש.  תצטרכו להחליט אם להישען על ספקי שירותים לוגיסטיים (3PL) לחלק של ה eCommerce, או על ספקי ההפצה הקיימים בשוק?  האם להרחיב את צי ההפצה שלכם?  מה יקרה כאשר כמות ההזמנות תשתנה?

הפתרון הוא בטכנולוגיה שמתאימה גם להיום וגם לעתיד – 2 עקרונות חשובים

אין פתרון בית ספר לזה, אך למרות שאין תשובה נכונה דבר אחד ברור, יהיה מאוד מאתגר להתמודד עם צורכי שוק ה eCommerce אם תמשיכו להסתמך על הטכנולוגיה של האתמול.  חובה להציב היום את המערכות הנכונות במקומן כדי לאפשר שבבוא העת הגמישות התפעולית תהייה שם כשתזדקקו לה.  הימצאות המערכות הנכונות במקומן תאפשר לכם לספק את ההזמנות ולהתאים את התפעול מהר ובזול לצרכים העסקיים החדשים.

  1. הטמיעו אך ורק פלטפורמה לוגיסטית רחבה, אינטגרטיבית ומלאה:

כל פתרונות הלוגיסטיקה צריכים להיות מסופקים על אותה פלטפורמה פתוחה, כך שתוכלו להוסיף פונקציונאליות ומערכות נוספות ככול שתזדקקו להן.  מתרחבים לשוק חדש?  צריכים ממשקי EDI חדשים?  ארכיטקטורה פתוחה אמתית תיתן לכם את היתרונות של הרכבת מבנה הפתרונות הטכנולוגיים שמתאימים ומשלימים אחד את השני אל מול היעדים החדשים שלכם.  צריך לבחור ולהטמיע היום בביטחון את כל הפונקציונאליות הדרושה להווה, מתוך ידיעה שתוכלו בעתיד בקלות ובמהירות להוסיף רכיבי פלטפורמה רדומים וכך להכיל מהר ובגמישות את הצרכים בעתיד.

  1. צמצמו למינימום את עלויות הטכנולוגיה לאורך זמן:

בגלל אי הוודאות והקיצוניות תצטרכו מעת לעת לעצור ולהעריך מחדש את הגישה לטפל ב eCommerce בארגון שלכם.  התוצאות של הערכות מחדש אלו יכולות בהחלט להיות:  שינוי שיטת הקבלה מספקים, הגדלת והרחבת שיטת ה drop shipping , שינוי שיטות ריענון המלאי ועקרונות ניהול המלאי בכלל.  עבור כל החלטה תצטרכו לדבוק בתקציב עלויות נמוך ככול שניתן לשינוים טכנולוגיים.  לא תוכלו להרשות לעצמכם להיכנס להשקעות גדולות וארוכות טווח, רק כדי לדאוג לכך שהטכנולוגיה תתמוך בצרכים החדשים שלכם.  גם אם יהיה בידיכם את התקציב, לא בטוח בכלל שתוכלו להרשות לעצמכם להמתין עד שתקבלו את הפתרון הטכנולוגי הדרוש.  סביר מאוד להניח שההחלטות שתקבלו בעתיד יצריכו לשנות תהליכים שהיום נראים לכם מאוד נכונים ומתאימים, וזה יקרה בגלל לחצים וצרכים חדשים שייוצרו בשוק ה eCommerce.

מצאו ספק טכנולוגיות בינ"ל מעולה, שמבין ובוחן באדיקות את הטרנדים בשוק ה eCommerce מקרוב מאוד.  אחד כזה שלא מפסיק להתפתח ומציע פתרונות ייחודיים ופונקציונאליות חדשה כל הזמן וככול שהצרכים משתנים.  הפתרונות שמציעים ספקי טכנולוגיות בינ"ל מהסוג הזה אומנם בד"כ יקרים משמעותית מפתרונות בסיסיים יותר, אך התקשרות עם ספק כזה תאפשר לכם לקטוף מהר ובזול יותר את הפירות הטכנולוגיים.  בבוא העת זה ישתלם מאוד כי תיחסך לכם את הטרדה והמועקה בבחינות וברכישות של פיתוחים ומערכות משלימות נוספות, ובוודאות תצליחו לצמצם למינימום את העלות הטכנולוגית לאורך הזמן.

5 רכיבי MUST לפלטפורמה שצריך לבחון:

המערכות המתאימות ביותר להתמודדות עם ה eCommerce הן פלטפורמות שמערבות בתוכן מגוון טכנולוגיות מצד אחד, וכאלו שיכולות להתאים עצמן לכל פרופיל או תהליך שהעסק שלכם צריך.  להלן 5 המערכות החשובות שצריך להתמקד בהן:

  • מערכת WMS:  צריך מערכת WMS שתתאים עצמה לתהליכים הייחודיים שלכם, ובשום פנים ואופן לא להיפך.  מערכת גמישה עם ארכיטקטורה פתוחה (כזו שיכולה לגדול עם פונקציות נוספות) וקלה להתאמה תיתן את המענה המדויק ביותר לתהליכי העבודה שמתאימים לעסק שלכם.  וכן, חובה שכל שדרוג מערכת צריך להיות כזה שלא ישפיע על כל השינויים שביצעתם לאורך השנים.
  • מערכות שירות לקוחות: ניהול ציפיות הלקוח באספקה זה הרבה יותר מלדאוג שהמשלוח יגיע בתאריך ובשעה המתוכננים.  המינימום שלקוחות ה eCommerce מצפים לקבל זה עדכונים אוטומטיים בזמן אמת על מצב ההזמנות שלהם, אפשרות ביטול, שינוי מיקום אספקה ו POD.
  • מערכות הפצה: הפצה עולה כסף, והרבה.  ניהול צי הפצה ביעילות מצריך טכנולוגיה שמבינה איך לדחוף משלוחים מהר, נכון ומדויק.
  • מערכות ניהול חבילות: eCommerce עובד בחבילות, והרבה מהן.  מערכות ניהול ומעקב בזמן אמת אחר חבילות יאפשרו לכם שקיפות, מהירות ודיוק.
  • EDI: אם משתמשים בשירותי ספקיות השירותים הלוגיסטיים או חברות הפצה, תזדקקו ליכולות שיאפשרו להן לקבל מכם מידע מדויק ובזמן.  ה EDI יאפשר לספקיות הללו לבצע את עבודתן ביעילות ובמהירות (ובזול).  השיטות הישנות של עבודה באמצעות מיילים/פאקסים/טלפונים כבר לא מתאימות למציאות של היום.  כלי EDI מתקדמים, גמישים, אמינים ובעלי יכולות ספיגה גבוהה הם הבסיס שיאפשר לכם לעבוד מהר מדויק ובזול.

ענקיות ה eCommerce  כבר מזמן אימצו לחיקן את העקרונות הטכנולוגיים הללו והם מפתחות את המערכות שלהן באינטנסיביות גבוהה מאוד.  בזכות הטכנולוגיות הללו הן מצליחות למצוא דרכים לספק את הזמנות מהר יותר ובזול יותר.  לכן המערכות הישנות (ואף חדשות אך בסיסיות) לניהול שרשרת האספקה כבר אינן מספיקות כדי להתמודד בשוק ה eCommerce של היום ובוודאות גם לא בעתיד.  התשובות למצב הזה נמצאות בהערכה מחודשת של תהליכי המחסנים שלכם, ובבחירת פלטפורמות טכנולוגיות מתאימות.  שינוי התהליכים וטכנולוגיה יבטיחו את עתידכם התפעולי, ויציבו אתכם בעמדה בטוחה להטמיע שיטות עבודה חדשות ככול שהעולם יתפתח.

——————

*יותם בן ארי, ליצירת קשר: 053-7757630, [email protected]