הכל על "Control Tower" מגדל בקרת שרשרת אספקה

כל מה שרצית לדעת על "Control Tower" מגדל בקרת שרשרת אספקה

מאת: איציק כהן*

לאורך השנים מעט מאוד מושגים ייצרו עניין רב בקרב קהילת שרשרת האספקה כמו "מגדל הפיקוח" (control Tower). נראה כי כמעט כל מגזין מסחרי וחברות ניתוח ומחקרי שוק כתבו על "מגדלי בקרה שרשרת אספקה". ספקי תוכנה השקיעו מיליוני דולרים בשיווק וקידום הרעיון ש"מגדלי פיקוח" יצרו רווחים ליצרנים ומשווקים, האם הם צודקים?
מאמר זה חוקר את טכנולוגיית "מגדלי הפיקוח" והארגון שלה בחמישה חלקים:

 

  1. סוקר את הספרות הנוכחית של "מגדל הבקרה" ומספקת הגדרות עבודה.
  2. בוחן מדוע המושג "מגדל בקרה" (control Tower) מושך כל כך הרבה עניין מהשוק.
  3. המאמר מוצא כי במידה רבה Control Tower"" הם תגובה למורכבות ההולכת וגדלה של שרשרת האספקה במידה רבה.
  4. המאמר מגלה את חמשת התחלואים שרוב מגדלי הבקרה סובלים מהם.
  5. המאמר מספק אלטרנטיבה לגישת Control Tower"" – פלטפורמת הרשת המרובה, וסוף סוף סיום עם מבט קדימה.

מהו בדיוק מגדל בקרה (control Tower) שרשרת אספקה ?
אם תחפש בגוגל supply chain control – תמצא יותר מ 2.1 מיליון תוצאות. לכל תחום יש את ההגדרה שלו.
אבל חברת הייעוץ הבינלאומית Capgemini מספקת את ההגדרה הרחבה ביותר שכל המקורות מסכימות עליה:
" Control Tower"" מגדל בקרה שרשרת אספקה הינה צומת מרכזית עם הטכנולוגיה, הארגון והתהליכים הנדרשים כדי ללכוד ולהשתמש בנתוני שרשרת האספקה על מנת לספק ראיה רחבה ומשופרת לקבלת החלטות לטווח הקצר והארוך אשר מותאמים ליעדים האסטרטגיים".
בדרך כלל Control Tower"" מצטייר כמו איזה חדר הייטקי כזה מלא במסכים מהבהבים בדומה לחדר שליטה ובקרה של שדה תעופה, צוותי המתכננים (planners (יושבים בחדר ומולם תמונה רחבה ביותר של פעילות שרשרת האספקה והם מקבלים התראות בזמן אמת, מה שמאפשר להם לתאם בצורה טובה יותר את זרימת החומר הן בכניסה והן ביציאה.
למה כל ההתעניינות ?
Control Tower"" יוצר תמונה דרמתית, ולא ספק סיבה אחת לכך שמושג "מגדל הבקרה לשרשרת האספקה" צובר תאוצה היא ששרשרת האספקה של היום נמצאת בסביבה כאוטית ומסוכנת. וחברות מחפשות אחרי פתרונות טכנולוגים שיעזרו להם לנווט באי וודאות השוררת. הסקר האחרון של חברת Deloitte שבוצע בקרב 600 מנהלים בכירים בענפי הייצור והקמעונאות מצא כי 63% היו מאוד מודאגים לגבי סיכונים בתוך שרשרת האספקה המורחבת הכוללים ספקים ולקוחות, המנהלים שהשתתפו בסקר צוטטו כאומרים "היעדר שיתוף פעולה בין-תפקודי" מתקבל כמכשול מספר אחד לניהול סיכונים אפקטיבי. מה הם גורמי הסיכון וחוסר הוודאות? באופן כללי אנו יכולים להצביע על אנו יכולים להצביע על המורכבות האחת.
במילים פשוטות, המורכבות של שרשרת האספקה היום מכריע את היכולת שלנו לנהל אותם, מערכות טכנולוגיות קונבנציונליות ומתכנתים נאבקים ומנסים להישאר עם הראש מעל המים אל מול הגל האינסופי של הנתונים.
אתגרים חדשים: שרשרת אספקה במיקור חוץ
זה לא תמיד היה מסובך, לפני עשרות שנים כאשר אינטגרציה אנכית הייתה הטקטיקה הרווחת, לעיתים קרובות חברה אחת יכלה לנהל את רוב פונקציות שרשרת האספקה בתוך הבית.
לחברה משולבת אנכית תהיה ראייה ושליטה טובה יותר על חומרי הגלם שלה, ייצור, הפצה ולוגיסטיקה. גישה זו מבטיחה לחברה אספקה יציבה של תשומות ורמה גבוה יותר של יכולת לייצר ולהפיץ את המוצר הסופי, כמו כן מפחית את מורכבות שרשרת האספקה. הופך את התיאום של זרימת המוצר לצרכנים להרבה יותר חלק.
עם זאת היום אנחנו מסתכלים קדימה ומוצאים נוף אחר לגמרי אשר השתנה על ידי הגלובליזציה. חברות נטשו אינטגרציה אנכית רוב פונקציות של שרשרת האספקה שפעם ביצעו בתוך הבית מעבירים למיקור חוץ.
יש סיבות רבות עבור ביצוע שרשרת אספקה במיקור חוץ : לאורך זמן אינטגרציה אנכית הפכה פחות יעילה בהפחתת השונות בשרשרת האספקה ושיפור המוצר הסופי.
במילים פשוטות, הופעתו של שוק דינמי והגלובליזציה של היום אילצו חברות משולבות אנכית להתחיל מיקור חוץ. אולם בעוד שמיקור חוץ הוכח כאסטרטגיה הנכונה היא גם הביאה איתה אתגרים חסרי תקדים.
עכשיו, כמעט כל פונקציה בשרשרת האספקה יכולה להיות במיקור חוץ (למשל, מכירות, חוזי ייצור, ייצור משותף לוגיסטיקה ועוד..), התוצאה היא ששרשרות האספקה הפכו לרשתות גלובליות מורכבות עם למעלה מ 1000 שותפות סחר וכל אחד מהם מתמקד בפרוסה קטנה וצרה של מימוש התהליך או הייצור. באופן כללי התמחות זו היא דבר טוב אשר גם מביאה מחירים נמוכים עבור הצרכן הסופי. הבעיה עם זאת היא שבעוד שמיקור החוץ הוביל את המודל העסקי של שרשרת האספקה החדשה, אסטרטגיות וטכנולוגיות לניהול העסק נכשלו ולא הצליחו לעמוד בקצב.
כאשר מערכות ניהול מסורתיות כמו ERP,MRP ו DRP הומצאו רוב החברות היו משלבות אנכית, די הגיוני אז. הם תכננו לתת מענה פונקציונלי של עסק אחד, מפעל בודד. אולם היום, בגלל מיקור החוץ רוב מה שקובע את הרווחיות נמצא מחוץ לחברה תחום שבו תכנון קונבנציונאלי ומערכות ERP פשוט אינם מצוידים לניהול.
התוצאה היא שכל אחד משותפי הסחר נאלץ להשתמש במערכת תכנון משלו וליצור תחזית ביקוש משלה.
מידע קריטי שיהיה שימושי לכל שרשרת האספקה, כגון ביקוש הצרכנים במעלה הזרם הינו מושתק ובלתי נראה.
חמשת הפגמים הקטלניים של "מגדל הבקרה של שרשרת האספקה"
מערכות Control Tower"" משווקים כפתרון הקצה המוביל עבור שרשרת האספקה למיקור חוץ של היום. הספקים טוענים כי Control Tower"" יספק תמונה רחבה וראיה מקצה לקצה, להסיר חביון המערכת, לפקח על התנאים מחוץ לארגון, לרשום כל עסקה ואירוע, וכן מתריע במהירות למתכננים (planners (על שיבושים וסטיות מתוכניות ביקוש ותפעול. אבל האם הם באמת יכולים לספק זאת? משתלם להיות סקפטי, בהמשך אנחנו מזהים חמישה מהתחלואים הקשים ביותר שרוב פתרונות טכנולוגיית מגדל ה בקרה שותפים להם.

  1. חשיפה מוגבלת: ספקי מגדלי בקרה יכולים להציע נראות מלאה ראיה מקצה לקצה, אבל האמת היא שבעצם רוב הזמן הם מציעים צורה פשטנית של חלק אחד של שרשרת האספקה על חשבון האחר (במקרה הטוב) וזה נדיר. זה אומר נראות על פני מחלקות פנימיות של הארגון יחד עם מכירות לאומיות. לעיתים קרובות, פתרונות אלה מתעלמים מהחנות הקמעונאית או מהלוגיסטיקה. המשמעות היא שלמפעל אין מושג מה הצרכן קונה או מה היכן המוצר נמצא בזמן נתון. חוסר היכולת לשלב עם חלק כלשהו של רשת האספקה שלך הוא פגם גדול, מידע חיוני המשפיע על הרווחיות שלך עשוי להימצא אצל ספקי הלוגיסטיקה שלך או בחנויות, ומקבלי ההחלטות יהיו חסרים ללא ה מידע הזה. ראייה אמתית מקצה לקצה פירושה פשוט כל צומת החל מקמעונאים ל חומרי הגלם ולספקי החלפים.
  1. רק החלטות של תמיכה והתראות :הספקים טוענים כי Control Tower"" יספקו מערכת המנטרות תנאים חיצוניים מהעסק ומתריע למתכננים (planners (של שרשרת האספקה על הפרעות פוטנציאליות בזמן אמת. במציאות מה שזה אומר הוא דיווח מצטבר של מידע ישן עם התראות חריגות. ההשהיה בין גילוי אי ההתאמה ותרגום השפעתה על אסטרטגית ההפעלה ותוכניות ביצוע ולאחר מכן למצוא את שורש הבעיה ונקיטת פעולה מתקנת יכול לנוע בין שבוע לחודש. יתר על כן אפילו תוצאות איטיות אלה דורשות תהליך ידני מאוד שבו מתכנן מובא כדי לקבוע את המענה המיטבי.
  1. תכנון מתוחכם מדי – ללא ביצוע : כמעט לכל חברה יש כיום מערכת נפרדת לתכנון, ביצוע ומודיעין עסקי (דיווח והתראות). מערכות מרובות ואסינכרונים דורשות מספר גדול של אנשים לסנן כמויות עצומות של נתונים, לזהות בעיות עסקיות ולנקוט פעולות מתקנות גישת Control Tower"" אינה משנה דבר זה. במקרה הטוב, Control Tower"" יכול לאפשר לך להתאים את התוכניות שלך באופן ידני במהירות רבה יותר, אבל גם במקרה מאוד לא סביר שזה מחדש תוכניות עבורך. התוכנית החדשה שלך היא תועלת קטנה עד שתוכל לבצע אותה, וכמה זמן זה ייקח? כפי שצוין רק קודם, במקרה הטוב ביותר ייקח שבועות. באופן אידיאלי, Control Tower"" יכולים להתאים את התוכנית בצורה חלקה ולבצע אותה בתוך אותה מערכת, אבל יכולות ביצוע הם משהו ששום ספק של Control Tower"" אפילו חושב להציע.
  1. לא ניתן להרחבה: פתרונות Control Tower"" יתקשו לחלוש על כל העסק שלך, במיוחד אם המטרה שלך היא לנהל ברמת פירוט SKU / פריט. אחת הסיבות לכך היא הדגש הכבד ש Control Tower"" מניחים על המתכננים (planners (. אנשים, לא משנה כמה אינטליגנטים הם, פשוט לא יכולים לשמור על קשר עם מיליוני נקודות נתונים כי כיום שרשרת האספקה העולמית יוצרת. העדר מדרגיות גם הופך לבעיה כאשר מנסים לבנות קשרים עם שותפי סחר, מה שמוביל אותנו לליקוי החמישי והאחרון.
  1. חיבורי שותפים מסחריים אינם ניתנים לשימוש חוזר: במקרה הטוב, הגרסאות המתקדמות ביותר של Control Tower"" משתמשים במודל "רכזת ודיבור" כדי לחבר שותפי סחר זה לזה. זה עובד על ידי חיבור של חברה אחת ("הרכזת") לחברות הסובבות ("חישורים"). החיסרון העיקרי עם גישה זו הוא קשרים אלה אינם ניתנים לשימוש חוזר. לכן, אם דיבור רוצה להתחבר לחישורים אחרים, יש ליצור מערכת קשרים חדשה לגמרי, שאינה צפויה בהתחשב בכמות המאמץ שנדרש כדי ליצור קשר מלכתחילה (שילוב מערכות, יצירת תהליכים עסקיים חדשים וכו '). דאגה נוספת היא סוג החיבורים עצמם; Control Tower"" משתמשים בטכנולוגיות שונות עבור כל חיבור, ולפעמים אפילו יישומים שונים (אד הוק). התוצאה היא בדרך כלל שילוב לא מאורגן של EDI ודוא"ל ידני / FTP של גיליונות אלקטרוניים. לכן, לא רק שהחיבורים לא ניתנים לשימוש חוזר, אבל כך גם יישומים ייחודיים שנבנו על גבי קשרים אלה.
  1. טכנולוגיית קבלת החלטות: רשת ערך בזמן אמת היא הרשת הראשונה בעולם שמקבלת החלטות בזמן אמת בשרשרת האספקה. לדוגמה, כאשר הביקוש גדל או יורד באופן פתאומי, הרשת מחשבת מחדש את הדרישות עבור כל שותף למסחר ומעניקה להם את היכולת לבצע באופן מידי, באופן אוטומטי, קולקטיבי על פי דרישות אלה או כאשר מתרחש מחסור, שותפי המסחר מקבלים חשיפה מידית של ההשפעה ויכולים לאפשר למערכת לקבל החלטות חכמות על הקצאת רשת האספקה עד החנות / SKU. המתכננים ((Planners מעולם לא הצליחו לעמוד בקצב של כל הנתונים הללו (במיוחד אם הם מנהלים את החנות / מק"ט או רמת הצרכן), ולכן הרשת רק מעסיקה את האינטליגנציה האנושית עם החריגים הקשים, ומאפשרת לאנשים שלך להיות הרבה יותר פרודוקטיבי.
  1. מדרגיים: ארכיטקטורת הרשת הארגונית הייחודית של רשת Real Time Value מאפשרת למדרג את הטכנולוגיה ותהליכים עסקיים. היא מנהלת את מיליוני העסקאות היומיות ואת נקודות הנתונים שרשתות הערך הגדולות של היום מייצרות. הוא גם ממנף את הענן באופן מלא כדי לחבר מספר בלתי מוגבל של משתמשים, שותפי מסחר ומערכות

סיכום
בשוק צפוף מלא במסכי עשן שיווק, buzzwords, וכן "גם אני", זה קריטי כי חברות יוכלו להעריך בזהירות את הטכנולוגיה הבסיסית של ספק הטכנולוגיה הפוטנציאלית שלהם. מאמר זה הוכיח כי פתרונות Control Tower"" עשויים להכיל פגמים משמעותיים שעלולים להוביל לתוצאות מאכזבות.
טכנולוגיה חלופית מוכחת היא פלטפורמת רשת מרובת-ארגונים "רבים לרבים" הנשלחת באמצעות רשת Real Time Value של רשת אחת. זוהי הטכנולוגיה הראשונה שמתאימה לקבלת החלטות של שרשרת האספקה. העולם שלך מלא בסיכון ובמורכבות. מה האסטרטגיה שלך?
——————-
*כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאתה מעוניין לדעת על נושא זה, או אם אתה צריך כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהסס לפנות אלי.
*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר. ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל' 055-9999559