כל מה שרצית לדעת על ה-Last Mile ולא העזת לשאול

מאת: איציק כהן*

מי יכול לזכור עולם ללא מסחר אלקטרוני? זה מדהים לחשוב על השינוי הגדול שהמסחר אלקטרוני הביא לתעשייה הקמעונאית, שרשרת האספקה ולוגיסטיקה. כיום, עם אתרי קניות שופעים ואפליקציות לנייד הזמינים לצרכנים, גם הביקושים וגם הציפיות לכמה מהר והיכן אנו מקבלים סחורות ממשיכים לאתגר את הפעילות של מסחר אלקטרוני. עכשיו יותר מתמיד, הצרכנים בוחרים לעשות קניות באינטרנט לעומת בחנות. העלאת הרף גבוה עוד יותר, כמו שירותי משלוח באותו יום ו- Amazon Prime, המאפשרים לצרכנים לקבל מוצרים במסגרת זמנים מזורזים. כאשר התנהגות הקנייה של הצרכנים ממשיכה להשתנות, השינויים משפיעים על שרשרת האספקה, ועסקים מחפשים כלים טכנולוגיים כדי לעמוד באתגרי הביקושים והתהליכים.

התפתחות ה-Last Mile (הקילומטר האחרון)

מה שנקרא קילומטר האחרון של המשלוח כבר נמצא במוקד תשומת הלב הרבה וההשקעה בקרב אנשי המקצוע בשרשרת האספקה והלוגיסטיקה. רמת חשיבות הולכת וגוברת ככל שהלקוחות מצפים למשלוחים מהירים יותר ואספקות כמעט מיידיות.

חלק מהתחומים המרכזים שחברות רבות מתמקדות בהקשר זה הם :

  • מצב משלוח Ship Mod
  • טכנולוגיות מתעוררות
  • פתרונות ניידים
  • וניהול של מגדל פיקוח.

 שינוי מצב

המשלח הטיפוסי לפני חמש שנים לא בהכרח חשב על החבילה המיועדת ללקוח הסופי (BTC). לא כך זה היום. חברות רבות הוסיפו לסל המוצרים שלהם את הפצת הקילומטר האחרון (Last Mile) כדי לספק את ציפיות הלקוח לקבלת המוצר מהר ככל האפשר. פתרונות שינוע והפצה של אריזות קטנות יחד עם מטענים גדולים הפך הכרחי עבור משלחים רבים. אחרים כבר עברו לפעילות בנפחים גבוהים. ולא משנה אם לעסק יש דרישות הפצה בנפחים גדולים או קטנים, פתרון ניהול חבילות המשולב עם מערכת ניהול תחבורה (TMS) מספק גמישות ומגוון רחב של מצבים הדרושים לביצוע שרשרת האספקה כדי לענות על צרכי הלקוח.

טכנולוגיה מתפתחת למסירה מדויקת

עד היום תחום ההפצה בשרשרת האספקה מסתמך בעיקר על איתור יעד על ידי כתובות מסורתיות.

כיום נחשפות טכנולוגיות מתקדמות דוגמת טכנולוגיות Geocode והם מסייעים לנו להסדיר הגבלות מהותיות. טכנולוגיות אלו פתחו  הזדמנויות חדשות ליישומים חדשים עבור נקודות איסוף ונקודות הורדה מדויקות יותר. פתרונות חדשניים אלה ממירים קואורדינטות GPS מורכבים למיקומים מדויקים המוגדרים על ידי מונחים חדשים, כגון מילים, נתוני מיקומי משלוח קשים, עכשיו קלים יותר למציאה. מידע על מיקום פרטני, גרעיני ניתן ללכוד ביעלות ובדיוק רב תוך שיפור חוויית הלקוח הכוללת.

לדוגמא, במקום לכתוב יגאל אלון 51 תל אביב, אפשר לכתוב היכל מנורה מבטחים שער 9 – רצך מילים אלה מתורגם לקואורדינטות ומביא את המשלוח במהירות רבה יותר ובדיוק רב יותר.

ביצוע שרשרת אספקה ניידת

טלפונים חכמים באמת הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהאנשים כמו שעון ו או טבעת , שרשרת האספקה אינה שונה. יישומים משולבי ניידות כבר מציעים גמישות לניהול התהליך מ"הרמפה אל סף הדלת" ושדרוג חווית המסירה, כל זאת עם ויזואליות, מעקב מסלול בזמן אמת, אישור מסירה, לרבות ניתוב ניתוב הLast Mile (קילומטר האחרון) גם להרחבות של TMS או טכנולוגית משלוחים אחרות ושילוב פתרונות מענה geocoding, אלה הן דוגמאות של איך שרשרת האספקה של יישומים ניידים מאפשרת לשפר את התהליך ולספק שירות לקוחות יעיל בכל מקום בעולם.

מהלחיצה ועד למשלוח ב-4 דקות! עקרונות ליישום eCommerce

בחלק זה של המאמר אני מעוניין לנסות לתת לכם נקודת מבט מלמעלה כיצד חברה מנתחת את השינויים בשוק וכיצד היא מחליטה לפעול וזאת על ידי החלטה של תכנון מערכת שתוכל ליישם את הדרישות, אני בחרתי להציג את העקרונות אשר בעזרתם הם הגדירו את אבני דרך לתכנון של מערכת אשר תוכל לספק פתרון עבור הפעילות הנכונה למימוש המסחר האלקטרוני במרכז ההפצה.

היכולות שהיו לנו ב יישום הזמנות ב E-Commerce היה בסיסי למדי. היו לנו עובדים שדחפו עגלות באופן ידני למטה ולמעלה במחסן סטנדרטי קונבציונלי  במעברים בין המדפים ומלקטים מוצרים מן המדפים. וכאשר הם סיימו את הפעולה או את מספר הפעולות הדרושות הם דחפו את העגלה חזרה לאזור האריזה המרכזי.

כחברה שמספקת שירותי שרשרת אספקה אנחנו צריכים להיות בעלי יכולות טובות יותר באופן דרמטי אם אנו מעוניינים  שללקוחות שלנו יהיה אמון בנו כדי להיות שותפים לוגיסטיים שלהם בהתרחבות  המסחר האלקטרוני בעסק שלהם. דחיפת עגלות ליקוט ברחבי המחסן -גם לא יעיל ולא חדשני.

אנחנו חייבים לחזור "ללוח השרטוט" לחשוב  וכשנעשה זאת אנחנו נסיים בפתרון ברמה עולמית.

עקרונות לתכנון מימוש יישום המסחר האלקטרוני ברמה עולמית

הזז את הסחורה למלקטים ולא להיפך (Goods To Man)

בתחום ה המסחר האלקטרוני בו תמהיל המשימות הוא כזה שיש המון משימות ליקוט לאותם פריטים עבור הזמנות שונות (בעיקר פריטי A  ו B  ) לא עושה שום הגיון לשלוח  את המלקטים לפריטים. זה לוקח יותר מדי זמן וזה עולה יותר מדי כסף. אחד המרכיבים של בזבוז בהגדרה של שרשרת אספקה רזה

(Lean chin supply  ) היא שינוע כאשר אתה דורש מהמלקטים לשנע עגלות אל מיקום הפריטים הוא בזבזני מאוד.

העיקרון הראשון בתכנון של שירות חדש ביכולות ההגשמה של e-Commerce היה כי אנו רוצים להעביר את המוצרים לעובדים ולא להיפך, ולמזער את כמות הנגיעות בפריט.

יישום מהיר של ההזמנות היה חיוני.

לקוחות המסחר אלקטרוני רוצים לקבל את הסחורה אשר הם הזמינו באינטרנט מהר ככל האפשר. הם לא בהכרח רוצים לשלם עבור שירות זה. בעיקר בימי מכירות עמוסים דוגמת (יום שישי השחור / סייבר יום שני) הפתרון  צריך לתמוך במימוש הזמנות מהיר יותר ולא איטי יותר.

העיקרון השני היה שצריכים פתרון במהירות חסרת תקדים. וצריכים שהמערכת תעבוד במהירות גבוהה ללא צורך בתוספת עובדים.

 גמישות, מודולריות והסתגלות חייבים להיות מובנים בתוך תכנון ה "לחיצה להפצה " CLICK to SHIP שלנו.

הלקוחות הם רבים ועם מגוון גדול של מק"טים (בגודל וצורה). לא משנה איזה פתרון אנו מתכננים הוא צריך להיות מסוגל לטפל בו זמנית במספר רב ומגוון של מק"טים. ונדרש להיות מסוגלים להתאים את המערכת כדי להתמודד עם וריאציות שונות בגודל באופן דינמי וכמעט ללא שינוי זמן.

מין הסתם גם מערכות  המחשב הנוספות (ERP,TMS… ) צריכות להיות מודולריות . המערכת צריכה להיות מסוגלת להוסיף או להפחית את הכמות והקיבולת במהירות וביעילות ללא שום החסרה של הזמנה במשלוח.

עקרון שלישי הוא לעצב מערכת גמישה, ניתנת להתאמה וניתנת להרחבה (כל העלות ביעילות ובמהירות) לכל דבר, החל מתמיכה במק"ט חדש יחיד ועד טיפול בכל תנודות הביקוש מצד כל לקוח.

עלות התקנת והפעלת המערכת חייבת להיות נמוכה ככל שאפשר.

חברות רבות השקיעו מיליונים על גבי מיליונים על מערכות ליקוט אוטומטיות ומערכות מיון מימוש אוטומטיות. בנוסף ישנם הרבה מערכות שתוכננו ולמרות זאת כרוכה בהם המון משאבים כדי להפעיל ולתחזק אותם . שני גורמים אלו גורמים למערכות לעלות גבוהה.

המטרה היא להשקיע בכמות ההון והאוטומציה הנדרשת, אך סבירה, שתאפשר להשיג את המטרות האחרות ללא הוצאה מופרזת הן בהשקעה והן בתחזוקה. יתר על כן צריכים בסופו של דבר לסיים את התכנון כך שיביא את העלות הנמוכה ביותר ליחידה או עלות להזמנה כדי להפעיל את המערכת.

עיקרון רביעי היה לעצב מערכת מתקדמת, שהייתה חסכונית הן מבחינת השקעת ההון והן מבחינת התפעול.

נדרש יישום מהיר, התקנה ושינוי

נדרש לתכנן מערכת אשר לא רק תהיה מהירה להתקנה, אלא מערכת שצריכה להיות מאוד מודולרית ושאפשר בקלות ובמהירות להוסיף לה מודולים חדשים.

עקרון מספר חמש דורש תכנון מערכתי גמיש מאוד, כדי ליישם כל שינוי בדקות.

נדרש למקסם את השימוש בכל מ"ר במרחב.

בהתחשב במהירות ההפעלה, עלות  וניצול קיבולת, צריך מערכת אשר תוכל לנצל את כל שטח מרכז ההפצה.

כמה פעמים ראית מערכות , במיוחד אלה עם רובוטיקה ברמה גבוה ו או עגלות אשר מנצלים אולי 8-10 מטר לגובה ומשאירים עוד 20 מטרים בגובה של שטח לא מנוצל.

סוגים אלה של מערכות לא משתמשים בשטח הריק שלא מנוצל למרות שאתה משלם עליו.

העיקרון הבא שלנו: אנחנו צריכים לנצל את מלוא היתרונות של שטח מעוקב במרכז ההפצה שלנו.

פתרון ה- CLICK to SHIP חייב להיות סטנדרטי ומשוכפל בקלות

רוב המנועים אשר מניעים את הפעולות של מערכת כזו היא בתוכנה שפותחה על ידי ה- IT. בכל פעם שאתה מבצע שינויים הדורשים תכנות מחדש כדי להתאים אישית אלמנט כלשהו של התכנון שלך אתה מוסיף עלות פנומנלית.

אנו רוצים סט רגיל של תוכנות להפעלת המערכת. זה צריך להיות מתוכנן עם גמישות רבה, כך שנוכל להתאים לכל הדרישות המותאמות אישית שיכולות להיות ללקוח מסוים. עם זאת, ככל שמתקינים את המערכת במקומות שונים ועושים התאמה, אזי השינוי אמור להיות גלובלי ולהתאים לכולם.

העיקרון הבא דורש פלטפורמת IT גמישה אך סטנדרטית. זה ייתן לנו פתרון בעלות נמוכה אך עדיין מסוגל לספק יכולת גבוהה.

רצינו יכולת מתקדמת, הטובה ביותר עבור מ"לחיצה להפצה" CLICK to SHIP.

אנו זקוקים ליכולת ייחודית שתבדיל אותנו בשוק. זה לא אומר שאנחנו צריכים להיות עם רובוטיקה מתקדמת ומאוד יקרה, אבל זה אומר שאנחנו צריכים ליצור פתרון אחד במינו באמצעות טכנולוגיות שרשרת האספקה אשר זמינה בדרך כלל.

בסופו של דבר העיקרון האחרון היה שאנחנו רוצים לסיים עם היכולת הטובה ביותר בתחום. ידענו שזה יעד נעים אבל אנחנו הולכים לעשות קפיצה דרמטית קדימה ביכולת שלנו.