אבי קרוטמן - תכנון מרלוג

כאשר יזם מקים עבורכם מרלו"ג….. מה חשוב שתדעו ותבצעו בעצמכם

אבי קרוטמן
אבי קרוטמן

מאת: אבי קרוטמן*

 

מרלו"ג הוא כמו חליפה בתפירה אישית. מתאים בדיוק למה שהארגון שלכם צריך. וכדי שההתאמה הזו תהיה מקסימלית, יש נושאים שלא משאירים למישהו אחר שיעשה עבורכם.

במשימות שאפרט בהמשך, אתם צריכים לקבל את ההחלטות ולהנחות מה לבצע (ולפעמים גם איך לבצע). אלו לא אמורות להיות משימותיו של קבלן מפתח או יזם, שבונה עבורכם את המרלו"ג.

המשימות הללו מתבצעות לאורך כל חיי הפרויקט, החל משלב השלד ועד לאכלוס.

אם אתם רוצים להיות מעורבים ולהשפיע בזמן הנכון, אתם צריכים איש מטעמכם שיהיה בשטח, זמין לשאלות הקבלנים, מקצר את לוחות הזמנים למתן התשובות לשאלות, זמין לעצור טעויות לפני שיוצקים אותן בבטון, זמין להתעקש על המפרט שחשוב לכם לצורך יעילות תפעולית בעתיד.

אינסטלציה

מעברי צנרת ביוב (קריטי במקרה של מחסן מזון), אפיון מדויק של נקודות ביקורת וניקוזים ברצפה לוגיסטית, בורות שומן, צינורות מי גשם, ביוב תעשייתי, נקודות דיגום לביוב, שיפועים וניקוז בגגות, מים חמים לשטיפת ידים ומקלחות, תאי שירותים מתאימים והוראות לתכנון עם מקום לגידול עתידי (כי מרלו"ג בונים להרבה שנים)

בטיחות

אחד מהיועצים של הפרויקט מטעם הקבלן הוא יועץ הבטיחות. אבל היועץ הזה עוסק בבטיחות אש. אתם צריכים את ממונה הבטיחות שלכם, שיגדיר את דרישות הבטיחות לפני שמתחילים לתכנן. מעברי עובדים באזורים תפעולים צריכים להיות מוגנים. נתיבי תנועה בטוחים מחוץ למבנה ובתוכו. דרכי מילוט וסימונם, מעקות, מאחזי יד, דרכי הגעה בטוחים לגגות וקו חיים בגגות ובמקומות מסוכנים, מעברים בטוחים לאנשי המשרדים ללא צורך בציוד בטיחות, מראות פנורמיות, מדרכים בטוחים עבור עובדי האחזקה ונותני השירות ועוד

ביטחון

תפיסת הביטחון נקבעת על ידי הארגון שיאכלס את המרלו"ג ולא של בונה האתר. לכן מתכנן הביטחון וקבלן הביטחון צריך להיות שלכם ובבחירתכם. תצטרכו לוודא כי קיימות תשתיות למערכות ביטחון כולל מעברים מוגנים לכבילה ומיקום למצלמות חוץ ופנים, להחליט על גובה גדרות, להכין תשתית לפעולת שערים וקרוסלות, דרכי הפעלת שערים ומי מפעיל, תאורת חצר מותאמת לדרישות הביטחון, תפעול שערי כניסה לחניון הרכב הפרטי דרך ביתן השומר, אילו דלתות יהיו תחת בקרת כניסה כולל מיפוי הדלתות והגדרת שיטת הפעלתם ועוד

גילוי אש ועשן

לכאורה, המערכת צריכה לעמוד בתקנים ולעבור את בדיקת האינטגרציה ואין לכם שום נגיעה לעניין. אבל בעצם אתם יכולים להשפיע על יעילות המערכת.

  • מומלץ לסכם עם המתכנת על שמות האזורים השונים במרלו"ג. אם זה בשפה שלכם, יהיה לכם קל יותר להגיב באירוע חירום.
  • מערכת הכריזה משמשת רק לחירום. אבל בשינוי קל תוכלו להשתמש בה לצורך תפעולי. אם לא תערכו מראש לא יהיה לאן להרחיב את המערכת כי המקום בכניסה למבנה (ארון הכבאים) מתוכנן להכיל רק את מה שצריך.
  • התקן לא מחייב התקנת שופרים / רמקולים מחוץ למבנה. אם אתם זקוקים להם לנושא תפעולי, כדאי שתגדירו מראש את הצורך בהתקנתם.
  • במידה ואתם נמצאים באזור מועד להתראות צבע אדום, בקרבת גבול הצפון או במקום רגיש לרעידות אדמה, כדאי שישמעו את האזעקה גם בתוך המבנה הלוגיסטי. אפשר להתקין את מערכת נופר / כורזית של פיקוד העורף אך גם זו דורשת מקום והתאמה מוקדמת בלוח הכבאים.
  • כדאי שתכירו את תרחישי האינטגרציה השונים שיבדקו במהלך אישור המערכת. מערכות התפעול שלכם מתוכננות להגיב לתרחישי האש השונים. הכרות עם התרחישים יסייעו לכם להחזיר את המערכת לפעולה במהירות וביעילות

גנרטור

הגדרת הצורך והנחיצות בהפעלה בכל זמן ומיפוי צרכנים חיוניים / לא חיוניים.

אבי קרוטמן - תכנון מחסן

הגנות על ציוד

סביבת העבודה במרלו"ג קשוחה. צריך להגן על הכל כדי שישרוד לאורך שנים. צריך להגן על עמודי מבנה, ארונות חשמל, ריכוזי תקשורת, מכונות סטרצ', גדרות, אלכסוני הקשחה במידוף, יציאות מאזור משרדים לאזור תפעולי, צנרת ניקוז שעוברת לאורך העמוד, ארונות כיבוי אש שבולטים אל המעברים, מסילות של שערים מתרוממים. כשמתכננים מראש, אפשר להכין מראש את המיקומים אליהם יוכנסו עמודי ההגנה. ובכל מקרה צריך לקחת אותם בחשבון בתכנון כדי שלא יצמצמו את מרווח התמרון של הכלים בעתיד.

חשמל

נקודות חשמל לשירות, נקודות חשמל במשרדים, גובה נקודות מיקום גופי תאורה במחסן, חלוקה נכונה ויעילה של מעגלי תאורה, באזורי התפעול ובמשרדים, מיקום מפסקים להדלקה, מעברי כבילת חשמל, אופן הפרישה של הכבלים וסימונם. אתם צריכים להגדיר למתכנן החשמל את העקרונות ולוודא את היישום שלהם בתוכניות

קירור

אם סביבת העבודה שלכם מקוררת או קפואה, אתם יודעים מה המגבלות ולמה צריך להתכונן. יזמים לא תמיד יכירו את הדרישות המיוחדות של מבנה מקורר. וגם אם בנו בעבר מבנה כזה, לא בטוח שביצעו הפקת לקחים לתחלואי המבנה לאחר שאוכלס. שימו לב להעברת קור לחלקים אחרים במבנה, איטום דלתות ושערים לחיסכון באנרגיה, בעיות עיבוי על צנרת (ספרינקלרים) או עמודים שעוברים בין אזורים חמים וקרים. אם קבלן הבידוד ממליץ לכם לבצע בידודים נוספים, קחו את המלצתו בשתי ידיים, למרות העלות הנוספת.

תחזוקת המבנה

שלב התיכנון הוא הזמן שלכם להכניס את כל הנושאים החשובים לביצוע עבודות תחזוקה של המרלו"ג בעתיד. אדריכלים לא תמיד מחזיקים את הנושא. יזמים יבצעו מה שנח וזול עבורם. ולכן אתם צריכים להיות שם כדי לשמור .

למשל לתכנן דרכי גישה למערכות, החל מפתח רחב לאזור התפעולי, מעלית עם דלת רחבה, מעברים נוחים לגישה עם עגלה, אפשרות פירוק והחלפה של ציוד, תאורה באזורים השונים כי תקלות מתרחשות גם בלילה.

אם תיכננתם חדר אוכל, צריך לחשוב על דרך הגעת המזון אל חדר האוכל ודרכי פינוי האשפה בסוף הארוחה. לעיתים משרד הבריאות לא יאפשר את העברת המזון והאשפה באותו נתיב ולכן יש לתכנן דרכים חלופיות. בחדר האשפה יש לתכנן את הגודל המתאים לדחסני האשפה ואת דרכי הגישה הנוחות של העובדים שמפנים את האשפה.

אם מתכננים אזורים גבוהים, צריך לאפשר הגעה לגובה לצורך החלפת גוף תאורה או ניקיון קורי עכביש בגובה.

תקשורת

מיקום חדר השרתים, רמת המיגון של חדר השרתים, מיקום ריכוזי תקשורת, תשתית להעברת כבילה וסיבים אופטיים, חיבור המבנה לתשתיות תקשורת חיצוניות, מעגלי הזנה כפולים למניעת כשל בתקשורת, הזנת חשמל ו-UPS לריכוזי התקשורת, מספר נקודות התקשורת שאתם רוצים בעמדות העבודה ובמיקומים מיוחדים במרלו"ג עבור ציוד.

ולקראת סיום הבניה, אל תשכחו שיש משימות רבות לבצע לקראת ותוך כדי אכלוס המבנה.

הזמנת והתקנת ציוד על רצפת המרלו"ג, התקנת מידוף, אפיון והתקנת הגנות לציוד, שילוט ומדבקות איתורים, הכנסת ריהוט, הרצת מערכות, קבלת מערכות ותיקי מתקן ועוד ועוד

המשימות צריכות להתנהל על ידי גורם מרכז שמכיר את הפרויקט ופנוי מכל משימה אחרת.

————————-

*אבי קרוטמן – 052-8288732, [email protected] אתם מוזמנים לפנות להתייעצות. כי לאחר 12 שנות פעילות בתחומי הקמה של מרכזים לוגיסטיים ובהיקפים כספיים של מעל 1 מיליארד ₪, הוא יודע שיוכל לעזור.

 

מקור התמונות:

https://www.newcastlesys.com/blog/warehouse-design-for-2020

WMS — EN