מכולה מכולות

ירידה בולטת במחירי התובלה במכולות – אך ההמשך אינו ברור

מאת משה שלו, כתב ראשי לאתר "שרשרת האספקה"

 

ההאטה הכלכלית העולמית מביאה עמה גם ירידה במחירי השינוע הימי. אם כי חוקרי המגמות חלוקים בדעתם לגבי הצפוי מבחינת ביקוש לתובלה ימית והמחירים.

מכל מקום, לצערנו הירידה במחירי השינוע אינה משתקפת במחירי המוצרים הקשורים ביבוא הנמכרים בישראל.

לאחר כמה חודשי תובלה השנה נראה כי לגבי המשך 2023 ישנם כוחות הלוחצים לכיווני מחיר/עלות שונים.

 

הוזלה במכולות

נוכח "התאפקות" הצרכנים ולמרות ההפרעות בשרשרת האספקה ​​מחיר התובלה יורד. מתחילת השנה עולה 1,444 דולר לשלוח מכולת פלדה סטנדרטית באורך 40 רגל ממזרח סין לחוף המערבי של ארה"ב בהתראה קצרה, לפי החברה המומחית לנתוני השילוח  Xeneta. זו ירידה משיא של 9,682 דולר במרץ אשתקד. גם העיכובים והתורים הנרחבים, שפגעו בנמלים בשיאה של המגיפה, התפוגגו.  מכון קיל, צוות חשיבה גרמני, מדווח כי למרות תנודות של 2.1 אחוזים בינואר 2023, כמות הסחורה שנשלחה ירדה ב-5 אחוזים מרמות ינואר 2022. מאחורי הנפילה עומדת ירידה בביקוש לסחורות – 90% מהן מגיעות לקמעונאים באונייה. הביקוש צנח עם עליית האינפלציה, מה שגרם למשבר יוקר המחיה בכמה כלכלות והוביל את הבנקים המרכזיים לנסות להגביל הוצאות בריבית גבוהה יותר.

הפתיחה המחודשת של חנויות, ברים, מסעדות ועסקים אחרים שנסגרו במהלך המגיפה הביאה גם לשינוי בהוצאות על שירותים. בארה"ב, ההוצאה על סחורות יורדת כעת ב-5.4% במונחים ריאליים מהשיא של מרץ 2021. בבריטניה, נפחי המכירות נמוכים מתחת לרמות שלפני המגפה לאחר שעלו ב-10% באפריל 2021.

מומחי לוגיסטיקה מעריכים כי עם האינפלציה שעדיין גבוהה והריביות של הבנק המרכזי צפויות לעלות עוד יותר, הביקוש צפוי להישאר חלש בשאר השנה.

 

צפי לירידה בביקושים

קבוצת הספנות מארסק צופה כי הביקוש למכולות – פרוקסי לסחר – יירד ב-2.5% השנה. הסקר החודשי של חברת S&P ומנהלי רכש מצביע על כך שהזמנות ייצוא חדשות הצטמצמו ברחבי העולם במהלך המחצית השנייה של השנה שעברה ובינואר. בחודש שעבר, קרן המטבע הבינלאומית צופה כי צמיחת הסחר העולמי תרד השנה ל-2.4%, לעומת 5.4% ב-2022.

לאה פאהי, כלכלנית בחברת המחקר קפיטל אקונומיקס, אמרה כי בעוד שהפתיחה המחודשת של הסחר עם סין "שיפרה במידת מה" את התחזית, "ביקוש חלש במקומות אחרים ישאיר את הסחר מאופק לזמן מה"

 

ירידה ברווחים תפעוליים

לאחר תקופה של רווחים, קבוצות שילוח מזהירות את המשקיעים מהסיכון לשורה התחתונה שלהם. מארסק, קבוצת שילוח המכולות השנייה בגודלה בעולם, צופה שהרווחים התפעוליים השנה יהיו בין 2 מיליארד דולר ל-5 מיליארד דולר, ירידה חדה מ-31 מיליארד דולר בשנה שעברה ו-20 מיליארד דולר ב-2021.  אבל ירידת המחירים התקבלה בברכה על ידי היבואנים, שגם הם צריכים להסתגל לביקוש מופחת שנגרם על ידי משבר יוקר המחיה. "זה חיובי למדי", אמר ג'ונאס סמואלסון, מנכ"ל יצרנית מוצרי החשמל לצרכן אלקטרולוקס.

עם לקוחות רבים בחוזים ארוכי טווח, שהוכחו כפחות תנודתיים מתעריפים קצרי טווח, סביר להניח שקבוצות המשלוח ישמרו על היתרונות של תעריפים גבוהים לפחות לרבעון הנוכחי לפני שהסכמים חדשים ישקפו את ירידת המחירים.

 

קיצוצים בהפלגות

בניסיון לרדת קומה מתחת לתעריפי הובלה, קבוצות גם מקצצות בהפלגות. בשנת 2022, ספקים ביטלו או דילגו על 1,639 משלוחים בין מזרח אסיה לאירופה או צפון אמריקה, עלייה של 40% לעומת השנה הקודמת,

לפי ספקית הנתונים eeSea למרות זאת, הירידה בהיקפי המשלוחים משאירה את החברות עם בעיית עודף קיבולת מתמשכת.  כשהביקוש לשטחי מכולות נסק במהלך המגיפה, ספקים רבים השקיעו כסף בספינות חדשות. בחודש שעבר קיבולת המטען הכוללת של ספינות בהזמנה הייתה שווה ערך ל-30% מהצי העולמי הפעיל, לפי ג'ונתן רואץ', אנליסט בברוקר הספנות Braemar זאת בהשוואה ל-13% בינואר 2019.

 

סיכויים להוזלה

אספקת כלי השיט מההזמנות עלולה להוסיף לעודף קיבולת השילוח, ולהפחית עוד יותר את תעריפי ההובלה.  עם זאת, אם זה אכן יקרה, קבוצות שילוח צפויות לנקוט באותה טקטיקות שבהן נעשה שימוש במהלך ההלם הראשוני של המגיפה. כשהמפעלים נסגרו, הקבוצות הוציאו עשרות כלי שיט מכלל פעולה. מהלך זה יצר את "דינמיקת ההיצע והביקוש הטובה ביותר אי פעם", אמר ג'ון מקוון, מייסד חברת הייעוץBlue Alpha Capital , "הספקים הולכים להיות אגרסיביים יותר מכפי שהיו בעבר בהפחתת הקיבולת מכיוון שהם ראו עד כמה התעריפים הללו אלסטיים", הוסיף מקוון. ". יש גם תנאים גיאופוליטיים מאתגרים יותר. הפלישה בקנה מידה מלא של רוסיה לאוקראינה והלחץ על עסקים להתנתק מסין הוסיפו עוד כאבי ראש.

וינסנט קלרק, המנכ"ל החדש של מארסק, אמר שלמרות השיפורים האחרונים, הלקוחות מודעים היטב לכך ששירותי השילוח ימשיכו להיות מופרעים, מעת לעת, על ידי אירועים גלובליים. "אני לא חושב שאף אחד מהם מסתכל על השנים הבאות ואומר 'הבעיות שלנו נפתרו'" . האם המסחר האלקטרוני יכול לספק דחיפה לטווח ארוך לפיתוח תובלה אווירית?– ימים יגידו."

————–

מקור התמונה: www.wsj.com/articles/where-did-all-the-shipping-containers-go-11628104583