איציק כהן 1

טכנולוגיית הגשמה (Fulfilment): מה זה? וכיצד מדד ה-(OTIF) מסייע לנו

איציק כהן 2022

מאת: איציק כהן*

 

שימוש בטכנולוגיה בתהליך מילוי ההזמנות מעלה את הפרודוקטיביות, מפחית את שיעורי השגיאות והופך את המפעילים (מלקטים/אורזים) ליעילים יותר.

המסחר האלקטרוני המאוחד הפך את ביצוע הזמנות להרבה יותר מורכב בשל הערוצים השונים שבהם חברות ומשתמשים מתקשרים. ליקוט יכול להוות יותר מ-60% מעלויות התפעול של המחסנים – כדי למנוע פעולות לוגיסטיות יקרות ומיותרות עסקים משקיעים בטכנולוגיה ובמערכות אוטומטיות כדי למטב את מילוי ההזמנות.

 

טכנולוגיית הגשמה להכנה יעילה של הזמנה

השימוש בטכנולוגיית הגשמה בהכנת הזמנות מגביר מאוד את היעילות הלוגיסטית. ליקוט הזמנות היא אחת המשימות המורכבות ביותר בשרשרת האספקה, וזו הסיבה שחברות מיישמות טכנולוגיות אשר מסייעות לליקוט מהיר ומדויק יותר.

המכשירים מחוברים למערכת ניהול מחסן (WMS), המציינת בין היתר את הכמויות וסוגי המוצרים שיש ללקט, ממטבת את נתיבי הליקט של המפעילים ומפזרת פריטים בהתאם לצרכים. ניתן ליישם טכנולוגיית מילוי הן על מערכות קונבנציונליות והן על מערכות אוטומטיות, בהתאם לשיטות מילוי ההזמנה העיקריות:

אדם לסחורה Man To Goods (המפעיל עובר בין המוצרים)

סחורה לאדם Goods To Man (המוצרים מובאים לתחנת העבודה של המפעיל באופן אוטומטי).

אחת המטרות של הטמעת טכנולוגיה על מנת להגשים את ההזמנות היא לקצץ את שיעור השגיאות בליקוט. ליקוט המוצר הלא נכון והכמויות הלא נכונות עלולות לגרום להחזרות של לקוחות, שהפכו לכאב ראש אמיתי עבור קמעונאי המסחר האלקטרוני. חברת הייעוץ Deloitte מציינת כי בום המסחר האלקטרוני העלה את שיעורי החזר ההזמנות ב-33% בעשור האחרון. בנוסף, Deloitte צופה כי החל מ 2022, מוצרים בשווי 573 מיליארד דולר יוחזרו מדי שנה.

איציק כהן 1

מקור התמונה: https://dynamictech.solutions

 

טכנולוגיית מילוי למחסנים המופעלים באופן ידני (קונבנציונלי)

מתקנים המופעלים באופן ידני יכולים ליישם את היתרונות של טכנולוגיית הגשמה באמצעות מערכות מסייעות לליקוט:

  • סורקי RF: בדרך כלל אלחוטיים, ציוד זה פועל על קריאת ברקודים (או סוגים אחרים של תגים, למשל, QR או RFID). הם מאפשרים למפעילים לעקוב אחר הוראות מה- WMS ולאשר את השלמת המשימות.
  • מערכות ליקוט קולPick -by-voice : טכנולוגיה זו מורכבת ממכשירים המחוברים ל- WMS המספקים למפעילים הוראות מילוליות, אותן הם מקבלים באמצעות האוזניות שלהם. מכיוון שזה משחרר את ידיהם של המפעילים, הם יכולים ללקט מוצרים ואריזות בצורה נוחה וזריזה יותר בהשוואה לליקוט RF.
  • מערכת Pick-to-light: אלה כוללים אורות ומספרים המותקנים על המדפים. הם מראים למפעילים מאיזה מיקום לקחת את המוצר ובאיזו כמות. הם מחוברים ל-WMS כדי להבטיח פעולה מיטבית.
  • מערכת Put-to-light: פתרון זה מראה למפעילים היכן למקם את הסחורה וכמה מוצרים לשים בכל אריזה, קופסה או מגירה במדפים. ניתן להתקין את האורות על מדפי הליקוט או העגלות. המערכת מחוברת ל- WMS, המטרה העיקרית של מערכות put-to-light היא לעזור למפעילים למיין במהירות ובצורה נכונה מוצרים בקופסאות שישמשו למשלוח ההזמנות.

לפני יישום מערכות סיוע אלה, חיוני להגדיר את אסטרטגיית ליקוט ההזמנות העונה בצורה הטובה ביותר על צרכי המחסן שלך. חשוב גם לתכנן את אזור הליקוט תוך התחשבות בארגונומיה ובבטיחות של העובדים שיפעלו בו. תחנות האיסוף, הבקרה והאירוז צריכות להיות מצוידות ב- WMS כדי לתאם פעולות. הם צריכים גם להיות בעלי שולחן עבודה עם מחשב ומדפסת כדי לנהל את התוויות והמסמכים המשויכים להזמנות.

בעת ליקוט מוצרים במחסן, המפעילים פועלים לפי הוראות מה- WMS באמצעות רשימת ליקוט. אשר מכילה את כל נתוני המשלוח, מיקומי הסחורה וכל היבט אחר הקשור להכנת ההזמנה, למשל, נתיב הליקוט ע"י המפעיל. עם רשימות ליקוט, בין אם מודפסות ובין אם במכשיר סיוע לליקוט, ניתן להכין הזמנות בחריצות וללא טעויות.

במתקנים המנוהלים באופן ידני, התוכנה שולטת במיקום של כל מוצר, ומציגה למפעילים את מספר המעבר והמיקום, את רמת האחסון ואת כמות הפריטים שיש ללקט, בין שאר הנתונים. ה- WMS מארגן ומתזמר את אסטרטגיית ליקוט ההזמנות בהתאם לגורמים כגון פריסת המחסן, סדרי העדיפויות של ההזמנות, שיטת הליקוט שבה נעשה שימוש ומספר המפעילים.

איציק כהן 1

מקור התמונה: www.silvon.com

 

טכנולוגיית הגשמה למחסנים אוטומטיים

היתרון העיקרי של טכנולוגיית המימוש במתקנים אוטומטיים הוא שהיא פועלת על פי קריטריון הסחורה לאדם Goods To Man, כלומר, המוצרים מובאים ישירות למפעילים באמצעות מערכות אוטומטיות. בדרך זו, המפעילים מקבלים את הפריטים הנדרשים להכנת הזמנות בתחנות האיסוף, הבקרה והאירוז שלהם, מבלי שיצטרכו לזוז מעמדותיהם.

הצורך להגביר את התפוקה ולהוריד את העלויות הכרוכות בליקוט הוביל לשימוש נרחב ברובוטים אוטומטיים לליקוט:

  • זרועות אנתרופומורפיות: מכונות אלה מטפלות באופן אוטומטי בפריטים בודדים או בסטים של קופסאות, בדרך כלל במשקל גבוה, כדי לבצע ליקוט המוני. הרובוטים האלה מבצעים פיק אנד פלייס, כלומר, הם אוספים מוצרים ממקום אחד ומכניסים אותם למקום אחר.
  • רובוטים ניידים אוטונומיים: מכונים בדרך כלל AMRs, רובוטים ניידים אוטונומיים הם מכשירים המסוגלים לבצע משימות ולנסוע סביב מתקן ללא פיקוח מפעיל. הם מופקדים על העברת מוצרים בבטחה לתחנות הבקרה והאירוז. AMRs מצוידים בחיישנים ובתוכנות AI (בינה מלאכותית) המשלבות פריסה דיגיטלית של המחסן, ומאפשרת להם לפרש את סביבתם ומסייעת להם לפעול בצורה יעילה ובטיחותית.

בנוסף לליקוט ע"י רובוטים, טכנולוגיית מילוי הזמנות כוללת ציוד אוטומטי כגון:

  • עגורנים: אלה נעים באופן אוטומטי לאורך וגובה מעברי האחסון. למרות שתפקידם הוא לאחסן מוצרים, הם גם מגבירים את זרימת התנועות על ידי עבודה ללא הפסקה, ומספקים לתחנות האיסוף מוצרים במהירות רבה יותר.
  • מסועים: מכונות אלה נעות, צוברות ומפיצות סחורות לנקודות ספציפיים הנדרשים על ידי הפעולות הלוגיסטיות. מסועים יכולים לספק באופן רציף לתחנות האיסוף את המוצרים הדרושים להם כדי למלא הזמנות.

ציוד עזר לוגיסטי אוטומטי וליקוט ע"י רובוטים המעבירים סחורות במהירות ובאופן מתמיד, מייעלים את מילוי ההזמנה. שתי המערכות פועלות על ידי ביצוע הפקודות שהונפקו להן על ידי ה- WMS. התוכנה גם מתווה את אסטרטגיית המיקומים (אלוקציה), כלומר היכן לאחסן מוצרים במערכות האחסון האוטומטיות. אסטרטגיית מיקומים טובה מנתחת את הזמן המושקע בליקוט כל מוצר וקובעת את המיקומים האופטימליים של הסחורה. הוא עושה זאת כדי להגדיל את התפוקה במתקן ולקצר את הזמן הכולל שנדרש לביצוע תנועות אלה.

איציק כהן 3

מקור התמונה: https://deverhum.com.br

 

טכנולוגיית הגשמה לליקוט יעיל

ישנם פתרונות לוגיסטיים מרובים שנועדו למטב ולמקסם את היעילות במימוש ההזמנה. פתרונות אלה לא רק מגדילים את הפרודוקטיביות אלא גם ממזערים שגיאות, למשל, ליקוט המוצר הלא נכון, ליקוט כמויות לא מספקות/מדויקות ובין היתר ערבוב של שתי הזמנות או יותר. השקעה בתוכנת WMS היא חיונית: היא תעשה את ההבדל כשמדובר במילוי יעיל של ההזמנות.

 

משלוח הזמנות בזמן, בצורה מלאה (On-time, In-Full order delivery OTIF:)- OTIF:

OTIF, המתייחס להזמנות שנמסרו בזמן ובאופן מלא, הוא אינדיקטור ביצועים מרכזי (KPI) המודד את היעילות של השירות הלוגיסטי של החברה. מדד זה מתאר את אחוז ההזמנות שעובדו בהצלחה, כלומר ההזמנות שסופקו בהתאם למוצרים והכמויות המבוקשים ובהתאם לתנאי האספקה שנקבעו עם הלקוח.

KPI שרשרת אספקה זה מבטא כאחוז מאיכות השירות הלוגיסטי שעסק מספק ללקוחותיו או מקבל מספקיו. שיעור נמוך יכול להצביע על טעויות משמעותיות במימוש הליקוט או בתהליכי ההפצה.

 

מה המשמעות של OTIF?

OTIF הוא מדד (KPI) שרשרת אספקה המעריך את יכולתו של ספק למלא את התחייבויות המסירה שלו. הוא מודד את יכולתו של הספק לשלוח מוצרים בכמויות המבוקשות, למקום הנכון, ועד למועד האחרון שנקבע. כפי שהוסבר במאמר אחר שלי בהקשר הניתוח של מקינזי  ההגדרה 'בזמן, במלואה' במגזר הצרכני, OTIF מודדת את המידה שבה משלוחים מועברים ליעדם על פי הכמות ולוח הזמנים המפורטים בהזמנה.

מספר גדל והולך של חברות משתמשות ב- OTIF KPI כדי לפקח על היעילות הלוגיסטית שלהן. הסיבה העיקרית לכך שמדובר במדד מוביל היא שבניגוד למדדים דוגמת מדד ש"נשלחו בזמן" SOT-shipped-on-time)) ומחוון של מדד "ביצועים בזמן" OTF -on-time performance)), מדד OTIF מחשב הזמנות העונות על שני התנאים: הושלמו כראוי ונמסרו בזמן. לכן, זה נותן לעסקים סקירה מקיפה של איכות השירות הלוגיסטי שלהם.

OTIF, הידועה גם בשם DIFOT – מסירה במלואה, בזמן – הפכה לפופולרית כאשר וולמארט אימצה את ה-KPI הזה ביוזמה לאמוד את יעילות הספקים שלה. יוזמת OTIF נועדה לשפר את הפעילות בחנויות ובערוצי המכירות המקוונים של וולמארט, ולהעניש ספקים על מטענים שהגיעו לפני או אחרי המועד האחרון. למה? הפריצה של וולמארט למסחר אלקטרוני אילצה אותה לשנות את אסטרטגיית האספקה שלה: מחלון אספקה של ארבעה ימים ב-2016, ליומיים ב-2017, ועד למשלוחים באותו יום החל מ-2018. התנאים החדשים גרמו לכך שוולמארט דורשת משלוחים בזמן מלא כדי להבטיח את התחרותיות שלה, שכן כל עיכוב עלול לסכן את מערכת היחסים של החברה הרב-לאומית עם לקוחות הקצה שלה. לפיכך, נכון ל -15 בספטמבר 2020, וולמארט דורשת מספקיה לעמוד בשיעור OTIF של 98% כדי להימנע מעונשים.

איציק כהן 4

מקור התמונה: https://balloonone.com

 

כיצד מחושב OTIF?

מדד הלוגיסטיקה של OTIF לוקח בחשבון ארבעה משתנים:

  • ההזמנה מכילה את הפריטים המבוקשים.
  • ההזמנה מורכבת מכמויות המוצר שנקבעו.
  • ההזמנה נמסרה בזמן הנכון.
  • ההזמנה נשלחה למיקום שצוין.

כדי לחשב את שיעור ה-OTIF של העסק, רק הזמנות הנמסרות בזמן ובאופן מלא, כלומר מורכבות מכל המוצרים שהוזמנו על ידי הלקוח, נספרות.

חישוב OTIF:

OTIF (%) = (הזמנות שסופקו בזמן, ובאופן מלא / המספר הכולל של משלוחים)X 100

בואו נסתכל על דוגמה: חברת מזון אורגני מקבלת הזמנת רכש של 400 יחידות שיסופקו תוך 15 יום. עם זאת, בשל מחסור במלאי, ניתן לשלוח רק 390 יחידות, מתוכן 20 אינן שלמות. אז, העסק מספק 390 הזמנות בזמן, אבל רק 370 עונים על המשתנה של כמות מלאה.

שיעור ה- OTIF של חברה זו יחושב באופן הבא:

(370 / 400) X 100 = 92.5%

 

יתרונות השימוש במדד OTIF

מדד ה- OTIF הוא כלי המספק מידע מדויק על היעילות הלוגיסטית של הארגון. זה מאפשר לחברות לדעת את אחוז המשלוחים שהן ביצעו בזמן ובהתאם לתנאים שנקבעו עם הלקוחות שלהן.

ניטור והגדלת שיעור ההגשמה של OTIF יביאו לכם את היתרונות הבאים:

  • שביעות רצון משופרת של הלקוחות: השירות הלוגיסטי עומד בכמויות המוצר ובתנאי האספקה שעליהם הוסכם בעבר.
  • עלויות לוגיסטיקה מופחתות: אחוז OTIF גבוה מוריד את כמות ההחזרות של מוצרים, אחת הפעולות היקרות ביותר בלוגיסטיקה כיום.
  • שטח אחסון ממוטב: מחסן עם שיעור OTIF גבוה יכול לתכנן את התהליכים הלוגיסטיים שלו בקלות רבה יותר, וכתוצאה מכך, למקסם את האזורים השונים במחסן.

בקיצור, שיעור OTIF קרוב ל -100% מקל על פעולות לוגיסטיות רציונליות. זה משפר את הביצועים לא רק של המסירה אלא בין היתר גם של תהליכים כגון עיבוד הזמנות ובקרת מלאי.

 

טיפים לשיפור OTIF

הדרישות של לוגיסטיקה 4.0 – יחד עם חלונות משלוח קצרים ופיזור ה SKU במחסן – מניעות עסקים לחפש פתרונות כדי לשמור על יעילותם באספקת הזמנות. מדד הלוגיסטיקה של OTIF הפך לכלי המוביל למדידת השירות הלוגיסטי של החברה בכל זמן נתון.

יש קשר ישיר בין ניטור OTIF לבין היעילות הלוגיסטית של החברות: מתכננים זהירים חייבים להבין שחלק המילוי של מדד OTIF מתואם ישירות עם איכות כל תוכניות הביקוש, המלאי והאספקה שקדמו למסירה למחסן. וזה אמצעי חשוב לשמוע ולשקול בעת התכנון. דיון כנה בציפיות הלקוחות לעומת התוצאות בפועל יעזור לשפר את תהליך ה-S&OP שלכם.

ניהול לוגיסטי דיגיטלי הוא כלי יעיל לשיפור יעילות המשלוח והבטחת משלוחים בזמן, בהזמנה מלאה. תוכנות לוגיסטיות כגון מערכת ניהול מחסנים (WMS) מבטיחות בקרת מלאי בזמן אמת. עם תכנון לוגיסטי קודם, הוא מספק זמינות מלאי בכל עת. WMS מתאם עם תוכניות דיגיטליות אחרות – בין אם אלה של הארגון עצמו או של חוליות אחרות בשרשרת האספקה – כדי למטב תהליכים ולהימנע ממלאי מת , צווארי בקבוק ומלאי יתר.

 

OTIF לפעולות לוגיסטיות יעילות

שיעור OTIF גבוה הוא שם נרדף לשירות לוגיסטי יעיל ותחרותי. הסיבה לכך היא ששביעות רצון הלקוחות גדולה יותר כאשר ההזמנות נמסרות בהתאם לתנאים שנקבעו ובזמן ובאופן המוסכם. מסיבה זו, יותר ויותר חברות מודדות את הביצועים הלוגיסטיים שלהן באמצעות מדד זה בנוסף לזה של הספקים שלהן. למה? אחוז OTIF גבוה מאפשר לך ליישם שיטות לוגיסטיות יעילות, למשל, אסטרטגיות Cross Docking ו Just in time.

רוצה למקסם את היעילות במחסן שלכם ולהציע ללקוחות שלכם את השירות הלוגיסטי הטוב ביותר האפשרי?

שילוב טכנולוגיית הגשמה ישפר את התוצאות וישפר את הצמיחה העסקית שלכם. מעוניינים להפיק את המרב מהפעילות הלוגיסטית שלכם?

 

————————

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בעל חברה לייעוץ ליווי ותכנון לוגיסטי המתמחה כבר מעל 20 שנה בתכנון והקמה של מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים.

טל :055-9999559 מייל [email protected] .

מאמרים נוספים ניתן לקרוא באתר האינטרנט www.best-practice.co.il