טכנולוגיה המסייעת להפוך איכות לגורם מבדל בענף המזון והמשקאות

תוכן עניינים

מאת: צחי אברהם* (צילמה נטיה דונדואה)
במשך עשרות שנים הטעם והנוחות היו הגורמים המניעים העיקריים שהשפיעו על רכישות צרכנים בענף המזון והמשקאות. כיום, השיקולים הופכים למורכבים יותר ככל שצרכנים מתמקדים בבריאות ומושפעים מתוויות סימון המזון, תועלות, סיכונים וקיימות. במציאות הדינמית של השוק, השגת בולטות ודומיננטיות יכולה להיות קשה יותר.

למרבה המזל, פתרונות תוכנה חדשניים יכולים לסייע ליצרני המזון והמשקאות להתמקד במוצר, באיכותו ובעמידה קפדנית ברגולציות. איכות יכולה להפוך לגורם מבדל חשוב, ולהעניק לצרכנים ערכים ייחודיים המסייעים לבניית נאמנות המותג.

 הגדרת האתגרים

"איכות" היא מונח רחב מאוד ומקיף. לצרכנים, בדרך כלל היא מתקשרת לתכונות בסיסיות כמו טעם טוב, מרקם, צבע, רעננות ובטיחות. עבור היצרן, היא מתקשרת לשלמות האריזה, נהלי ייצור טובים, פיקוח על חיי מדף ועמידה ברגולציות. גורמים אלו הם המספקים את האיכות שהצרכנים רוצים. ניהול כל הגורמים הללו יכול להיות מורכב ויקר עבור היצרנים, שכן אין עצירה אחת בפס הייצור או מרכיב אחד שיכולים להיות התשובה הקסומה לאיכות.

כמעט לכל המחלקות והשלבים התפעוליים בייצור המזון יש השפעה על האיכות הסופית. לכן, שמירה על איכות תפעולית ואיכות המוצר כוללת סוגיות רבות, החל מהאותיות הקטנות על האריזה וכלה במשלוחים גדולים של תוצרת עונתית, אשר יש לבצע במהירות כדי להבטיח רעננות.

אתגרי איכות אחרים כוללים:

  • מוכנות לתגובה מהירה ומדויקת יותר: חברות צריכות להיות מסוגלות לבודד במהירות מוצרים חשודים ואת חומרי הגלם המשמשים ליצירתם, כדי להסיר במהירות כל בעיה אפשרית מהשוק.
  • בטיחות ותחזוקה של ציוד: אחד הגורמים לבעיות איכות במפעל מזון הוא תחזוקה לקויה של ציוד. קביעת פתרונות למעקב אחר אורך חיי הציוד והביצועים שלו היא מרכיב שמתעלמים ממנו לעתים.
  • תגובתיות לפניות רגולטוריות: נציגויות רגולטוריות יכולות לדרוש תשובות מאנשים או מחלקות אצל היצרן, התשובות לרוב לוקחות זמן וגורמות לעיכובים המשפיעים על הטריות. פתרונות שיתופיים ומבוססי ענן עוזרים לצוותים לזרז את תגובתם.
  • תכנון ותזמון: בעיה ישנה, אך עדיין חוזרת ונשנית, הנגרמת כתוצאה מרצף גרוע במפעל. לדוגמא, ייצור מוצר ללא אגוזים לאחר הפעלה עם אגוזים, עלול להוביל לבעיות אלרגיה.
  • עמידה גלובלית ברגולציות גלובלית: עמידה ברגולציות היא קשה ואף מאתגרת יותר כאשר היצרן מפיץ מוצרים במספר מדינות.
  • ניהול איכות גמיש: בדיקות האיכות משתנות לפי מוצר ולקוח. לכן, מערכות צריכות להיות גמישות מאוד ומסוגלות לעקוב אחר מגוון רחב של דרישות.
  • ניהול מסמכים אחיד: היצרנים צריכים לשפר את העקביות ומהירות התקשורת באופן פנימי וחיצוני לגבי מפרטים, תוצאות מעבדה, תוויות וכו'. ללא פתרון מתקדם לניהול מסמכים, בקרת גרסאות עלולה להפוך למבולבלת ולהוביל לטעויות.

 יישום פתרונות

הלך הרוח. ביצוע שיפורים באיכות מתחיל בהתחייבות מלמעלה. בקרת איכות כוללת הלך רוח ומחויבות להקצות משאבים. ללא הקצאת זמן, כוח אדם וכספים, ביצוע שיפור משמעותי באיכות יהיה קשה ואיטי. על המנהלים הבכירים לקבוע את התקנים ולקבוע תחומי אחריות. בנוסף, יש למנות צוותים עם הגדרות, תקנים, נקודות בדיקה ותוכניות פעולה. קביעת האיכות כגורם מבדל היא מאמץ של החברה כולה. זה לא קורה בן לילה – או בתקציב דל.

סיכון גבוה. עמידה בהגדרות המודרניות של איכות ובקצב ציפיות צרכנים לגבי עקיבות, עקביות, אמינות ובטיחות, דורשת שימוש במערכות מתקדמות המגובות על ידי טכנולוגיה. כבר לא ניתן לנהל כראוי בדיקות התאמה, דיוק התוויות ומעקב אחר המשאבים הגולמיים מהחווה לשולחן, על ידי תהליכים ידניים. הגורמים מורכבים מדי, ההימור גבוה מדי. כישלון אחד יכול להרוס את מוניטין המותג ולהטיל על החברה נטל כספי גדול.

נראות. ניתן להטמיע פתרונות מודרניים של בקרת איכות ורגולציה שיעזרו לחסל איים בודדים, שיבנו קישוריות פנימית וחיצונית טובה יותר, יפקחו על המשתנים הרבים, יקצו משימות לחברי הצוות וייעלו תהליכים. ניתן לבצע אוטומציה של חלק מהמשימות, דבר שמאפשר לצוותים יותר זמן להתמקד בפתרון בעיות וחדשנות יצירתית. פתרונות חדשים, שפותחו על ידי ספקי פתרונות בעלי מומחיות עמוקה בענף המזון והמשקאות, יכולים להיות בעלי ערך בחיבור בין אנשים ותהליכים, כמו גם בניהול נתונים ויצירת נראות של כל שרשרת האספקה.

מהירות. הגישה לנתונים אינה מספיקה. כשם שגורמי ההחלטה של הצרכן הפכו למורכבים, כך גם איסוף הנתונים הרבים אודות מרכיבים, מפרטים, תוצאות בדיקה, ביצועי ציוד, מכירות ומשוב לקוחות יכול להיות מורכב. היצרנים זקוקים לכלים שיעזרו במיון ואיסוף הנתונים על מנת להסיק מסקנות משמעותיות. משמעות הדבר היא ניתוח עם דיווח עצמאי, לוחות מחוונים ומדדי ביצועים מבוססי ביצועים (KPI). היצרנים זקוקים לכלים לקבלת החלטות מושכלות במהירות וביעילות. בענף שבו רעננות פירושה הצלחה, תזמון הוא הכל.

זריזות. יצרני מזון ומשקאות מתמודדים היום עם דרישות מוגברות להכנסות והיצע מוצרים חדשים המשקפים מגמות בתחום הבריאות, הקיימות, הנוחות וההתוויות הנקיות. מרכיבים אופנתיים ואריזות הן אופנות שבאות וחולפות במהירות. חברות מגיבות לרוב ללחץ בהשקעות, מיזוגים, רכישות או השקעה בפיתוח קווי מוצרים חדשים. מערכות IT צריכות להיות גמישות וזריזות.

 איך להתחיל

הפיכת האיכות לגורם מבדל מתחילה בהערכת תפיסת האיכות של בסיסי הלקוחות הנוכחיים, זיהוי פערי הייצור והחסימות הקיימים, ולאחר מכן יצירת תכנית אסטרטגית לביצוע שינויים. עבודה עם ספק פתרונות הבקיא בענף תועיל מאוד. ניסיון ביישומים מוכחים הוא ההבדל בין מושג תיאורטי לבין יישום מעשי המייצר החזר השקעה (ROI).

עם זאת, השיקול החשוב ביותר הוא להתחיל מיד. עמידה בקצב של דרישות וטרנדים דורשת פעולה מתוזמנת ומהלכים נועזים אך בטוחים. חברות המתקשות להשקיע בטכנולוגיה ישתרכו מאחור, יאבדו את נתח השוק ולא יוכלו להישאר רלוונטיות. יש להתחיל על ידי הקמת כוח משימה כדי להעריך אפשרויות, לחקור שותפים פוטנציאליים ולנסח את האסטרטגיה. עם השקעה של כישרון וכסף, האיכות יכולה להיות גורם מבדל חשוב, שתוביל לנאמנות למותג.

—————-

*צחי אברהם, מנהל תחום שרשרת אספקה ב- Intentia, המייצגת בישראל את Infor M3, פתרון ה- ERP המוביל לתעשייה