טיפים לחסכון בהובלה ימית למטענים חריגים

תוכן עניינים


מאת: אייל סלע*

ישנם מקרים רבים שנדרש להוביל בהובלה ימית מכונות גדולות, קווי יצור, מנופים, לוחות שיש. חלק מסוג המטענים הם בעלי ומשקלים הגדולים מגודל פתח המכולה הסטנדרטית. מטען אלו נקראים מטענים במידות חריגות ( .(OOG – Out of Gauge Cargoהובלה של מטענים במידות חריגות באמצעות שילוח בינלאומי טומנת בחובה אתגרים מורכבים. אתגרים אלו דורשים מיומנות וניסיון מיוחד מצד חברת השילוח על מנת לבצע את ההובלה בהצלחה לחסוך בעלויות ולהימנע מתקלות בטיפול במטען אלו. בכתבה נסקור  במה שונה הובלת מטען חריג מהובלת מכולה סטנדרטית.

סוגי המכולות

המכולות הנפוצות להובלת מטענים חריגים הם:

  1. מכולה פתוחה -CONTAINER OPEN TOP (גג פתוח).
  2. מכולה שטוחה FLAT RAKE CONTAINER- – בעלת קירות מלפנים ומאחור אך פתוחה בצדדים.
  3. פלטפורמה – PLATFORM (מכולה שטוחה ללא קירות).

 

  • מכולה פתוחה – OPEN TOP CONTAINER

המכולה הפתוחה זהה במידותיה למכולה סטנדרטית אך ללא גג – בעלת פתח עליון המאפשר להטעין מטענים דרך הפתח ומתאימה למטענים ארוכים או חריגים בגובהם שלא ניתן להכניסם דרך דלת המכולה.             בגג המכולה יש כיסוי  מפלסטיק המורכב על קורות ונפתח כמו וילון על מסילה. כאשר מטענים במכולה מטען החורג בגובה שלא מאפשר לכיסוי להיסגר, יש לדאוג לכיסוי מיוחד בנפרד, את הכיסוי הרגיל יש לאחסן בתוך המכולה יחד עם המטען. קיימות גם מכולות פתוחות עם גג קשיח נשלף מברזל (HARD ROOF) אך זמינותן של המכולות בנמלים הינה נמוכה.

  • מכולה שטוחה – FLAT RAKE

מידות מכולת ה FLAT זהות לאורך מכולה 20 או 40 רגל. המכולה בעלת קירות קדמיים ואחוריים ללא קירות בצדדים וללא גג. מכולה זו מיועדת להובלה מטענים החריגים ברוחבם ומטענים כבדי משקל שלא ניתן להובלה במכולות רגילות. רצפת המכולה השטוחה עבה ממכולה סטנדרטית ויש לקחת כשיקול שהגובה הכללי של המטען לא יחרוג בהובלה היבשתית.

מחירי הובלה ימית למטענים חריגים

מכולה OPEN TOP (פתוחה) או מכולה FLAT (שטוחה) נחשבות כציוד חריג וחברות הספנות גובות תוספת בסיסית  של כ 500-750 $ למכולה מעבר למחיר ההובלה הרגיל. חיוב זה נועד רק עבור השימוש במכולה וכלל לא עבור המטען עצמו. אם המטען אינו חורג מגובה פתח המכולה  ((OPEN TOP IG – In Gauge אין תוספת מחיר. יש תוספת מחיר לפי גובה החריגה מעל פתח המכולה (OPEN TOP – OOG – Out of Gauge). גם במקרה של שימוש במכולה FLAT יש תוספת מחיר על המידות החריגות  והמחירים משתנים בין חברות הספנות השונות.

אניות גלנוע – RORO

אניות גלנוע הם אניות מיוחדות הפורקות ומעמיסות מטענים באמצעות רמפה המחוברת מהאנייה לרציף בנמל ולא באמצעות מנופים כמו באניות מכולה. הציוד מועמס על עגלה מיוחדת מאפי (MAFI) הנגררת באמצעות גורר דרך הרמפה ישירות לבטן האנייה – יתרון חשוב לעומת מטען במכולה שבדרך כלל מועמס על סיפון האנייה וחשוף יותר לנזקים. השירות לאניות גלנוע אינו זמין מכל נמל וכדאי לבדוק ולהשוות את העלות הכוללת של שינוע יבשתי של המטען לנמל ממנו יש שירות כגון זה לעומת הובלה במכולה FLAT עם חריגות.

עלויות נוספות למטענים חריגים

בדרך כלל כאשר שולחים מכולה עם מטען חריג במידות או משקל, הנמל  גובה חיובים נוספים על הטיפול, מכיוון שהנמל צריך לאחסן את המכולה בשטח מיוחד (לא ניתן לערום את המכולה יחד עם מכולות נוספות), בדרך כלל לא רואים את החיובים הנוספים הללו כי חברת הספנות מגלמת אותם במחיר ההובלה למטען חריג.

קשירה וקיבוע המטען

כאשר שולחים מטען חריג במכולה FLAT נדרש לקבע את המטען למכולה למניעת תזוזות במהלך ההובלה הימית. חברות ספנות דורשות בדרך כלל דו"ח שמאות/תעודה המאשרת שהמטען או חברת הספנות שולחת נציג מטעמה לבדוק האם קיבעו את המטען למכולה לפי הסטנדרטיים המקובלים. כאשר מקבלים הצעת מחיר להובלת מטען חריג, יש לבדוק האם ההצעה כוללת את עלות הבדיקה.

מומלץ להשתמש בחברת מקצועית לקשירה וקיבוע המטען מראש, מכיוון שאם המטען לא עובר את בדיקת השמאי של חברות הספנות, המשמעות שהמטען לא יעלה על האנייה המיועדת וידרשו מכם לשלם שוב על קשירה ועלויות נוספות של הובלה לקבלן שמבצע קשירה/ביטול יצוא וכן הוצאות נמל כפולות. ישנם מקרים  שהמכולה עם המטען החריג  היא רק חלק מפרויקט שבו נשלחים מכולות נוספות לכן תקלה מהסוג הזה עלולה לגרום לעיכובים והשלכות כספיות עקיפות גדולות.

שינוע יבשתי של ציוד חריג מ/אל נמל

כמו חברות הספנות גם המובילים היבשתיים גובים עלויות גבוהות יותר על הובלת מטען חריג, בדרך כלל מדובר בהובלה הדורשת ציוד מיוחד (עגלה נמוכה) ונהג בעל כישורים מיוחדים, להלן נקודות נוספות :

אישורי נסיעה – מלבד עלות ההובלה היבשתית בהתאם לתקנות במדינה ולאופי המטען, ייתכן שיידרש רכב ליווי למטען ובמקרים מסוימים אפילו ליווי משטרתי. כאשר עוברים דרך מספר מדינות ייתכן ותצטרכו להנפיק אישורים שונים בהתאם. שימת ליבכם שקיימים מובילים המחזיקים ציוד מיוחד אשר יכול לחסוך כסף רב בהוצאת היתר או ליווי.

סקירת מסלול הנסיעה – יש לבדוק שמסלול הנסיעה שנבחר להובלת המטען אינו כולל מכשולים מסוכנים כגון מעברים נמוכים או סיבובים מסוכנים. שירות זה כלול במחיר ההובלה היבשתית אך הארכת משך המסלול עלולה להשפיע על מחיר ההובלה.

החזרת מכולה לחברת הספנות –בדרך כלל כאשר משתמשים במכולה FLAT, נדרש להחזיר המכולה לאחר השימוש, לנמל הימי להבדיל ממכולות רגילות – אשר ניתן למסור אותן למחסן מכולות ריקות סמוך למיקום של מסירת המטען לכן אם מדובר בנסיעה רחוקה, כדאי לשקול לפרוק את המטען מהמכולה למשאית ולהחזיר את המכולה בנמל – על ידי כך חוסכים נסיעה הלוך ושוב, זמן, דלק וכסף.

ציוד פריקה/טעינה – מכיוון שמדובר במטען חריג ואולי גם כבד, יתכן שתזדקקו לציוד מיוחד כדי להעמיסו על המשאית ביעד המקור ופריקתו בהגעה. לשם כך יש לתאם מראש מנוף מתאים למשימה.

קבלת הצעת מחיר למטען חריג

מכיוון שישנם הרבה שיקולים לתמחור הובלה ימית של מטען חריג יש לבקש הצעת מחיר רק עם מפרט מדויק ושרטוט טכני – אם אין שרטוט טכני, דאגו לצילום המטען מכמה זוויות שונות.

מטענים רבים מובלים  למחסן מקצועי הסמוך לנמל אליו נשלחת המכולה FLAT אשר בו מקבעים את הציוד למכולה. קבלת כל הנתונים מאוד חשובה כי במקרה ונשאר מקום נוסף במכולה פתוחה או מכולה שטוחה, משתמשים בקורות עץ כדי למלא את החלל על מנת להחזיק את המטען במקום, לעיתים קרובות משתמשים בשרשראות ורצועות. את הרצועות יש לרווח על מנת לחלק את העומס. כמובן שהכול תלוי במידות המטען ומשקלו כולל מרכז כובד, נקודות הרמה נכונות והוראות טיפול אחרות. אם הפרטים שתספקו שגויים או לא ברורים, זה עלול לגרום לבעיות במהלך ההעברות, ולסכן את המטען שלכם וכמובן אתם חשופים לעלויות נוספות.

צמצום עלויות הובלה למטענים חריגים

מומלץ בכל דרך לנסות לבדוק אם קיימת אפשרות לצמצם את החריגות כדי לחסוך בעלויות אריזה, קיבוע , קבלת היתרים  וכו'. כדאי תמיד לבדוק אפשרות פירוק המטען לחלקים קטנים יותר הנכנסים במכולה סטנדרטית. למרות שמשמעות הם שליחת המטען במכולות נוספות בדרך כלל העלות  הכוללת תהא זולה יותר מאשר מטען עם חריגות.

רבות מהעלויות הנוספות שתוארו לעיל הן בלתי נמנעות. החלטות מסוימות שתקבלו על אופן העמסת המכולה, שימוש במובילים, לאיזה נמל לנתב את המכולה – עשויות להפחית את עלויות שינוע המטען החריג.  חברת שילוח מקצועית עם ניסיון רב בתחום יכולה לעזור לכם לבנות את המסלול הנכון והחסכוני ביותר תוך תיאום בין כל הגורמים, להמליץ לכם על דרכים יצירתיות לחסוך כסף במשלוחים חריגים ולשקלל לכם את היתרונות והחסרונות של האפשרויות השונות.

————————-

*אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי ועמילות מכס. ליצירת קשר:  אייל סלע , נייד: 054-2280300 , [email protected]