איציק כהן

"טיפול כפול" (Double Handling): בזבוז בשרשרת האספקה

איציק כהן 2022

מאת: איציק כהן*

 

טיפול כפול או "עבודה כפולה" בשפה הפשוטה מתייחס לתנועה מוגזמת ומיותרת של סחורות, הרגל זה מקטין את הפרודוקטיביות בתוך מרכזים לוגיסטיים.

חוסר יעילות בתהליכים הלוגיסטיים ובליקוטים  מוביל לחריגות בעלויות, בזבוז מלאי, איחור במשלוחים ובכך מסכן את איכות השירות עבור לקוח הקצה.

החדשות הטובות הן שהטכנולוגיות של הלוגיסטיקה המודרנית יכולים להקטין את הטיפול הכפול: מערכת לניהול מחסן מערכות (WMSs ) מדריכה את המפעילים במחסן בביצוע המטלות שלהם. הופכים את ההחלטות לאוטומטיות ומבטיחים שהוראות מתמלאים מהר ככל האפשר, ממקסמים את הפרודוקטיביות.

פתרונות אוטומטיים כגון מסועים, רובוטים ניידים ומערכות עזר אוטומטיות נוספות מסייעים למנוע את הטיפול הכפול ע"י המניעה של תנועות מיותרות הם מבטיחים שהמחסן יפעל בקיבולת מלאה ובפרודוקטיביות מקסימלית.

 

מה היא "עבודה כפולה " (תנועות מיותרות) במרכז הלוגיסטי?

תנועות מיותרות מתרחשות בעיקר בזמן שמחדשים מוצר או מחליפים מוצר ומבצעים ליקוט כפול. כתוצאה מכך, המלקטים מבזבזים יותר מידי זמן או מבצעים יותר מידי תנועות בשינוע פנימי של סחורות . אחת הסיבות מאחורי חוסר היעילות בביצוע היא תכנון לקוי של מסלול הליקוט בתוך המתקן לוגיסטי, אשר מבזבז זמן ומגביר את הסיכון של פגיעה סחורה או במערכות אחסון במהלך העברות הפנימיות.

במחסן, כאשר מבצעים תהליכים מיותרים ופעולות אשר מאריכות את זמן הליקוט והכנת ההזמנה משפיע ומוביל על איכות השירות ללקוח הסופי.

מאמר אקדמי הציג גישה נוספת וחקר את הפשרה בין טיפול כפול לקיבולת נדרשת במרכזי הפצה אוטומטיים המאמר ממחיש דוגמה לטיפול כפול במערכת אחסון משטחים: "טיפול כפול מתרחש כאשר הביקוש היומי קטן מגודל של משטח שלם, ויש להחליט האם לקחת רק מספר קרטונים מהמשטח (באמצעות פריקת המשטח) ולשמור את השאר במחסן הליקוט של בדידים עד שיהיה צורך בשאר המארזים" או להשאיר אותם במשטח המקורי. צמצום הטיפול הכפול יכול לעזור לחברות לשפר את השירות הלוגיסטי שלהן, לספק הזמנות בזמן ובכך להשיג נתח שוק גדול יותר.

טיפול כפול, 'מודה' (MUDA) ושיטת ה-Lean

טיפול כפול במוצרים ותנועות תפעול מיותרות הן דוגמאות לבזבוז ב-Lean. מתודולוגיית הלוגיסטיקה הרזה מורכבת מזיהוי וביטול פעילויות ותהליכים שאינם מוסיפים ערך ועשויים להפחית את האפקטיביות התפעולית. לדוגמה, תכנון לקוי של מסלולים במחסן עלול להוביל לתנועות שינוע מבוזבזות, ולפיכך, למשימות איסוף הזמנות לא יעילות.

לוגיסטיקה רזה משתמשת במונח היפני muda כדי לתאר כל תהליך שמייצר סוג כלשהו של בזבוז או שלא מצליח להוסיף ערך אמיתי למוצר או לשירות. טיפול כפול בסחורות מגדיל את העלויות והופך את הפעילות הלוגיסטית של חברות לפחות פרודוקטיבית. אבל תנועות מופרזות אינן הסוג היחיד של מודא שיכול להתרחש במחסן. הצטברות המלאי ללא דרישה או סיבה וניהול מלאי ירוד באופן כללי יכולה גם להוביל לאובדן מקום או התיישנות של המוצרים המאוחסנים.

 

מה גורם לטיפול כפול?

כאשר מתקן מקבל חומרים, מוצרים אלה צריכים ללכת בנתיב מוגדר מראש המונע תנועה או טיפול מיותר שלהם. אלה הגורמים העיקריים  הנוטים לייצר טיפול כפול:

  • היעדר תוכנית אחסנה וחידוש. תכנון מלאי לא אופטימלי עלול לגרום למלאי להיות מאוחסן במקומות הלא נכונים. מלבד תפיסת מקום שמיועד לסחורות אחרות, יש להעביר את הסחורה הזו לאזור אחר במחסן.
  • שגיאות תקשורת בין המתקן הלוגיסטי למחלקות אחרות של החברה, כגון ייצור. תקשורת לא מספקת עלולה להוביל לצווארי בקבוק ולהצטיידות בקווי הייצור.
  • שטח אחסון לא מספיק או הפצה לקויה של מוצרים. טעויות בתכנון הלוגיסטי ובתכנון פריסת המחסן עלולות להוביל לתנועות חסרות תועלת של עובדים וסחורות.
  • שימוש לרעה במכונות, מכשירי סיוע או ציוד לטיפול בחומרים. במתקנים המופעלים באופן ידני, למשל, שימוש במלגזות הלא נכונות עלול להאט את הפעולות.

 

כיצד למנוע טיפול כפול ?

כדי למנוע טיפול כפול ותנועות מיותרות אחרות, מומלץ להחליף ניהול ידני של סחורות בפתרון דיגיטלי כמו מערכת ניהול מחסן (WMS). תוכנה לוגיסטית זו מרכזת את כל המתרחש במתקן, כולל הקצאת מקומות אחסון. בהתבסס על מערכת כללים וקריטריונים שנקבעו מראש על ידי מנהל הלוגיסטיקה, התוכנה קובעת את המיקום האידיאלי לכל מוצר. זה מגביל את הסיכון לחוסר יעילות – למשל, שגיאות וטיפול כפול – במשימות רענון.

תוכנת WMS מתקדמת מתכננת גם נתיבי ליקוט וטיפול בנתיבי ציוד עם מטרה כפולה: יעילות ובטיחות בתנועות של מלקטים וסחורות. התוכנית לוקחת בחשבון את מספר ההזמנות להכנה ואת חלוקת המוצרים במתקן כדי לקבוע את נתיב האיסוף האופטימלי עבור כל מלקט, ובכך למקסם את התפוקה.

פתרונות אוטומטיים – כגון מסועים, עגורנים ורובוטים ניידים – ממזערים את הסיכון לטיפול כפול ומעבירים סחורות בצורה מיטבית. במחסנים עם ציוד מסוג זה, תוכנת ה-WMS פועלת בתור המוח, ומתאמת את תנועות הרובוטים והסחורות. הפתרונות האוטומטיים הללו מקלים על אסטרטגיית הסחורה לאדם- Goods To Man, שבה מוצרים מועברים למפעילים בצורה אוטונומית לחלוטין. אוטומציה מפחיתה את מספר התנועות ותמרוני הטיפול כדי למקסם את הביצועים של פעולות המחסן.

 

פתרונות מתקדמים למניעת חוסר יעילות במחסן

במתקן לוגיסטי, היעדר תנועות יעילות הוא אינדיקטור ברור לבזבוז ב-Lean, וכתוצאה מכך, חוסר יעילות לוגיסטית. טכנולוגיות חדשות מקטינות במידה ניכרת את הסיכון לשגיאות הנובעות מטיפול כפול. במתקנים ידניים, תוכנת ניהול מחסנים כגון מתאמת את פעולות הסחורה והמפעילים, תוך הימנעות מתהליכים לא פרודוקטיביים.

כמו כן, השקעה בפתרונות רובוטיים כמו מנופי עגורנים, מסועים ורובוטים ניידים הופכת את תנועות המוצרים לאוטומטיות, ומגבירה את תפוקת המחסן. ל Best-practice ניסיון רב בהגדרת פתרונות לכל סוגי העסקים. אל תהסס ליצור קשר.

איציק כהן, יועץ אסטרטגי לוגיסטי פונקציונלי, מתמחה כבר למעלה מ-20 שנה בהקמה ותכנון מתחמים ומערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים.

————-

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל [email protected]  :; אתר:  best-practice.co.il