חזון חדש לעתיד הקמעונאות המשלב את כל חוויות הקניה במקום אחד

תוכן עניינים

מאת: איציק כהן*

הקמעונאות משתנה לנגד עינינו 

הקמעונאות השתנתה, באופן עמוק ולִצְמִיתוּת קמעונאים כבר מזמן יודעים שהעתיד של התעשייה שלהם טמון בחוויה קמעונאית מסוג שונה ממה שהם הכירו עד עכשיו .

  • מסחר אלקטרוני יותר ממוקד.
  • יותר אפשרויות דיגיטליות.
  •  מותאם יותר אישית.
  •  יותר בר קיימא ומשלב יותר ויותר בין קניות מקוונות ולא מקוונות.

מגפת הקורונה גרמה לשינוי הזה הרבה יותר מוקדם מאשר העריכו , יותר ויותר לקוחות מכל המגזרים עושים קניות בצורה מקוונת. 

לכן לקמעונאים אין ברירה אלא להתחייב לשנות ולאמץ את המסחר אלקטרוני ולגרום לו לעבוד טוב יותר –גם עבור הלקוחות וגם עבור בעלי המניות.

העתיד -OMO-Online Marge Offline 

העתיד ! OMO

הפתרון- להתחייב לשילוב מלא של ערוצים מקוונים וערוצים לא מקוונים אחת ולתמיד.

  • נדרש למקד את מטרה, תפקוד ומודל תפעול של החנות הקמעונאית עצמה. לעשות זאת עבור כל חנות בנפרד ברמה מקומית.
  • מודל (OMO )מקוון- משולב-לא מקוון קורא לקמעונאים להיות נועזים ולדמיין מחדש כיצד הם פועלים בכל ערוצי הקמעונאות. זה אומר לעבור מתכנון חנויות כמו שטנץ לפיתוח תיק חנויות מגוון יותר. ומותאם טוב יותר לצרכי הלקוחות והשווקים המקומיים.
  • מודל OMO גם יאפשר הוזלה בעלויות התפעול. המודל מאפשר יותר השקעה בחוויות חדשות, על ידי כך יעזור להניע רווחים.
  • מותאם יותר לצרכים ולציפיות של הצרכנים. מספר הולך וגדל של קונים רוצים חווית קמעונאות רב-ערוצית הכוללת את החנות בתור חלק מכריע במסע הקניות הכולל שלהם.

לדוגמה: 

שליש (32 אחוז) מהצרכנים אומרים שאם תהיה להם אפשרות לקנות פריטים בחנות ולאחר מכן ישלחו להם את זה הביתה יוביל אותם להעדיף חנות מסוימת על פני האחרת.

הצגת החנות של המחר 

כדי לעזור להאיץ את מודל OMO הנה דוגמא לקונספט חדש לחנות המחר. זה חל על כל מגזרי הקמעונאות, החל ממכוני יופי ו חנויות עשה זאת בעצמך ומעבר לכך.

חנות המחר מתוכננת להיות פתוחה, גמישה וניתנת להתאמה בקלות.

הרעיון משלב מהירות ופשטות של קניות דיגיטליות עם היעילות האוטומטית של אחסנה מודרנית – תוך שימת דגש רב יותר על חוויות הקניות הפיזיות הממוקדות באדם אשר לקוחות עדיין משתוקקים להם

תארו לעצמכם שבחנות של המחר יתאפשר לכם לרכוש מראש דרך האפליקציה את הפריטים הבסיסיים שאתם רוכשים באופן קבוע. וכאשר אתה מגיע לחנות אתה מנצל את הזמן שחסכת כדי לחקור מוצרים חדשים שעבורם נדרש להפעיל חושים (ריח/תחושה) וניסוי או מדידה הינם חיוניים.

החנות של המחר קונספט 

שישה מרכיבי מפתח נדרשים עבור יישום קונספט "החנות של המחר"

כיצד זה מושג? 

כל תכנון חנות מתחילה עם שישה מרכיבים מרכזיים. 

כל קמעונאי משלב מרכיבים אלה בצורה שונה בהתאם למגזר הקמעונאי שלו, לשוק המקומי וצרכי הלקוחות שלו.

ששת המרכיבים הם: 

  1. שילוב ניסיון לקוח
  2. הפעלת שרשרת אספקה אופטימלית.
  3. כח עבודה תכליתי ומיומן.
  4. נתוני קמעונאות (מכירות וחווית לקוח ) בזמן אמת.
  5. קיימות מוגברת ואחריות חברתית.
  6. קבלת החלטות מונחת נתונים 

החזון של חווית קניה משולבת מקצה לקצה.

איך עשויה להיראות החנות של המחר, הלכה למעשה ?.

אני מעריך זאת כמשהו חדש ,שונה ממה שהכרנו עד כה.אשר הופך את התכנון המסורתי על פניו ומשנה אותו.

הקונספט החדש מחלק את החנות ל 3 חלקים משלימים:

  • המעבר -The Aisle
  • האזור הנסתר dark store 
  • הטיילת- The Promenade

המעבר The Aisle 

צגים דיגיטליים מחליפים מוצרים פיזיים, מה שחוסך מקום בחנות וזמן ללקוח. יותר מידע זמין עבור המוצר והמלאי מתעדכן בקלות. ללקוחות יש חוויה פשוטה, עשירה וקלה יותר.

כאן, הקונים משתמשים בסמארטפונים שלהם כדי לקנות את המוצרים הבסיסיים המועדפים שלהם.

למשל בתחום המכולת זה יכול להיות כל דבר ממוצרי ניקוי ועד סוכר . אלו הם המוצרים שלקוחות כבר יודעים שהם רוצים וצריכים, עבור מוצרים אלה איתור ואיסוף מהמדף זהו בזבוז זמן אשר פוגע בחוויה הכוללת.

על ידי התמקדות במהירות ויעילות, המעבר שומר על העקרון הבסיסי של ארגון המדף והניווט הקיימים היום, רק באזור זה המוצר פיזית מתחלף בקוד QR ייעודי . הלקוח פשוט סורק את הקוד ו ה dark store מביא את המוצר תוך 15 דקות לאזור האיסוף.(פשוט ומהיר ממש כמו רכישה מקוונת).

זוהי לא רק דרך יעילה לרכוש מוצרים , זה גם מאפשר לחנות לפנות שטח רצפה יקר מקום ומדפים עבור ה Dark store וה"טיילת"

בנוסף הפחתת שטח מבוזבז על המדפים, אופטימיזציה של המלאי וכן הלאה).

האזור הנסתר – The Dark Store

אזור הכנת הזמנות אוטומטי . מרכז מיקרו-מימוש אוטומטי פתוח ממש במרכז החנות כדי לשרת לקוחות כאשר הם קונים הן פיזית בחנות והן דרך האינטרנט הכולל משלוח עד הבית.

מרכז מיקרו-מימוש זה משתמש באוטומציה בצורה נרחבת כדי למלא את הדרישה להכנת הזמנות הן מקוונות והן מהלקוחות אשר פוסעים במעברים של החנות הפיזית עם מהירות ויעילות מרבית.

 זה מאפשר מגוון רחב יותר של אפשרויות הגשמת הזמנות, כגון לספק לך את הקניות שעשית בחנות אליך הביתה. ומכיוון שזה מחובר לחנות המקומית אשר בדרך כלל קרובה לאזור המגורים של הלקוחות ביצוע ה Last Mile הופך להיות מהיר וזול יותר.

 הטיילת- The Promenade

מרחב מתחלף אשר ממציא את עצמו מחדש בהתאם לצרכים ולדרישות.

"מגרש משחקים" של הקמעונאי, דמיינו קמעונאות חדשה או חוויה חברתית, בלעדי לקמעונאי.

הטיילת זהו אזור "מגרש משחקים" גמיש אשר בו מגלים וקונים מוצרים שעבורם נדרש לראות לחוש לגעת ולנסות והנוכחות הפיזית של המוצר הינה חיונית.

זה מאפשר לקמעונאים להציג מגוון רחב יותר של מותגים בחנות בין עם על ידי עמדות תצוגה ספציפיות למותג או בחנות בתוך חנות (פופ-אפ) .

כושר ההסתגלות של המרחב הזה הוא המפתח אשר מאפשר תפריט משתנה של אירועים בחנות ושינוי מוצרים בוויטרינות

תחשבו על תצוגות רעננות, מוצרי פרמיום, מוקדי בריאות וחוויות מותאמות אישית. ואפילו מכירה בתפזורת או במשטחים במידת הצורך. מרחב זה יכול לשמש כמרכז לאירועים קהילתיים מקומיים – מקום אשר ניתן להתאימו בצורה אישית בהתאם לצרכים המקומיים וסדרי עדיפויות עונתיים .

הדרך להגשים ערך מוחשי מתוך ריבוי ערוצים= צְמִיחָה

קונספט החנות של המחר מבטיח לפשט באופן קיצוני את חווית הרכישה של הלקוח בכל הערוצים. תוך מתן אפשרויות קניה רבים ונוחים יותר לקונים. באותו הזמן, הוא מציע לקמעונאים חזון של עולם שבו יותר מסחר אלקטרוני לא חייב להיות רווחיות נמוכה יותר. למעשה, המודל תומך בשניהם הן בגידול בהכנסות והן ואופטימיזציה של עלויות:

גידול בהכנסות 

על ידי הפעלת שירותים בעלי ערך מוסף יותר וחוויות טובות יותר בחנויות, הקונספט מבטיח להגביר את תנועת המבקרים בחנות, להאריך את משך זמן הביקור, ולהגדיל את גודל הסל לכל הזמנה. יחד עם זאת, אסטרטגיות תמחור טובות יותר יכולות להעלות את שולי הרווח. 

החוויה המשולבת מספקת מגוון אפשרויות הגשמה (כולל ערבוב והתאמה של קניה מקוונת וקניות בחנות ומשלוח עד הבית ואיסוף מהחנות) מסייעת להגדיל את השורה התחתונה של מסחר אלקטרוני והשיוך למותג.

חיסכון בעלויות.

הקונספט של Store of Tomorrow מבטיח סינרגטיות משמעותיות ויעילות. הרווחיות מוגנת על ידי אופטימיזציה של המלאי ושיתוף תשתית הגשמה בצורה יעילה יותר בין הערוץ המקוון לבין ערוצים לא מקוונים. פריסות החנות מותאמות טוב יותר הן עבור הלקוחות והן עבור צרכים תפעוליים. ועם השתלטותו של רכיב ה-Dark Store אשר מייעל חלק גדול מהמשימות הכבדות ע"י פעולות אוטומטיות, אוטומציה יעילה במיוחד מפחיתה את עלויות הטיפול ובזבוז מוצרים על המדפים. יש לזה גם השפעה חיובית על הפעילות של ה C2B . על ידי קירוב מרכז ההגשמה אל בתי הלקוחות אנו מצליחים להפחית את עלויות המשלוח ומקצרים את זמן האספקה וכך אנו מיישמים Last Mile אופטימלי.

—————–

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה מעל 20 שנים בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל. 055-9999559, מייל: [email protected] , אתר: best-practice.co.il

**מקור התמונה המובילה: www.retailcustomerexperience.com