פי.סי.פי

חוששים ממתקפת סייבר שתשתק לכם את האתר? יש פתרון

פי.סי.פלוס

מאת: מאיר חזות*

מתקפות סייבר נגד מדינת ישראל הן דבר שהפך לצערנו עניין נפוץ. בשנים האחרונות ההתקפות   תופסות תאוצה ובכך מפילות עוד ועוד אתרים שלא יכולים לספק שירות במשך שעות רבות. אם אתרים גדולים וחזקים השייכים לחברות מסחריות מובילות נופלים למתקפה אזי קל וחומר שאתרים פשוטים עלולים להיפגע גם כן. לכן, חברות רבות מפנימות את החשיבות במעבר לטכנולוגיית ענן. המעבר לענן קיבל בוסט אדיר בתקופת הקורונה וממשיך, למעשה, עד היום.

לפני שהולכים על צעד כזה, כל ארגון שבונה לעצמו ארכיטקטורת ענן חייב להבין מהן המטרות והמאפיינים הרלוונטיים לו למהלך, כדי שהענן ישרת את דפוסי העבודה שלו בצורה הטובה ביותר. בסופו של דבר, שירותי הענן נבנים באופן ייחודי עבור כל חברה ואמורים להאיץ, לייעל ולפשט את הפעילות הארגונית.

כשהענן בנוי ומנוהל היטב הוא מעניק לנו יתרונות רבים כמו שליפת מידע בתוך שניות הודות לניהול אחסון נכון, סיווג מידע ברמה גבוהה, חלוקה נכונה בין אחסון בענן פרטי, ציבורי והיברידי, תמיכה בעובדי הארגון מכל מקום בו הם עובדים ועוד. קיימת חשיבות קריטית לשילוב כלל נתוני המידע הלוגיסטיים/ תפעוליים/ שרשרת האספקה על פלטפורמה אחת שתרכז אותם ללא פיזור במספר מאגרי אחסון.

להלן הנקודות החשובות בהן יש להתמקד ולוודא שילובם בענן:

  1. אינטגרציה מלאה בין המערכות- שילוב מערכת ה-TMS/WMS הממשקים ביניהם ובין מערכת ה-ERP וידוא אינטגרציה מלאה ביניהם. חשוב גם לסרוק את כל הממשקים וקבצי המידע הקיימים וקשרי הגומלין ביניהם.

2.סנכרון מלא מול ספקים ולקוחות- וידוא וסנכרון כל הממשקים מול מערכות הספקים/ לקוחות  אל מול המערכות הלוגיסטיות WMS TMS. יש חשיבות רבה לכך שהמערכות יישבו על כל שרשרת האספקה כולל שילובם של לקוחות וספקים שעובדים מולם, לא לפספס התאמות נדרשות לרציפות העברת הנתונים והממשקים כגון: ספקי שילוח/ הפצה ,RF, לקוחות שונים בעלי דרישות לסנכרון ניהול מלאי, הזמנות וכו' .

3.קבצי תמיכה צידיים– התומכים בממשקים מול מערכות המידע. לוודא את שילובם בענן כדוגמת: קבצי מידע מובנים לטעינת נתוני מאפייני פריט בWMS-.

4.שילוב כלל תחומי הביצוע בארגון–  בעת ההעלאה לענן כדי לוודא מול כל המחלקות בארגון שהנתונים הנדרשים לשילוב המערכות הלוגיסטיות/ שרשרת האספקה בחברה עולים. כך, למשל,  נתוני משאבי אנוש לגבי כח אדם/ לוגיסטיקה/ שעות עבודה/ עלויות וכו'. המטרה היא ליצור רציפות בניתוח והעברת הנתונים למערכות ה- BI הלוגיסטיות למעקב אחר ניתוח מדדי ביצוע.

  1. שרידות תפעולית של שרשרת האספקה – ווידוא העלאת מסדי נתונים של משאבי השינוע, בטיחות והדרכות ההכרחיים לניהול נכון ואפקטיבי של שרשרת האספקה.
    * הענן חשוב לשרידות התפעולית של שרשרת האספקה הן ברמה הגלובלית והן ברמה הלוקאלית כדי שהמוצרים יגיעו ליעדם ויפחיתו את הסיכון לאובדן בדרך. כשמערכות המידע יושבות בענן עולה רמת השרידות ופוחתות רמות הסיכון בעת מתקפות סייבר.
  2. מערכות האחסנה – שילוב ספקי מערכות האחסנה האוטומטיות והממשקים שלהם נמצאים בתהליך העלאה לענן. קיימים ממשקים רבים בין מערכות אלה למערכות הלוגיסטיות של הארגון וחשוב לבצע מולם העלאה מתואמת ומסונכרנת כמו לדו-מערכות אחסון VLM (מחסנים אנכיים אוטומטיים לגובה).
  3. BI לוודא שילוב מערכת BI לוגיסטית בענן כחלק אינטגרלי מכלל מערכות הלוגיסטיות.
  4. שימוש נכון בענן- חשוב להעניק רציפות, אבטחה, עדכון ושליטה מלאה בענן בכל נקודת זמן למידע הלוגיסטי ולא להישען על מערכות מקומיות שאינן מבטיחות רציפות ושרידות ופיזור סיכון הנדרש לשרשרת האספקה בכל נקודת זמן .

 

לסיכומו של עניין, שירותי ענן טובים, הנבנים באופן ייחודי עבור כל ארגון לפי מאפייניו הרלוונטיים יכולים לאפשר עבודה רציפה ויעילה במהלך שגרה ולאפשר הגנה קריטית וחשובה בזמן מתקפות סייבר. כמו כן, התקדמות לשירותי ענן היא צעד חכם עבור כל ארגון בימים אלו, וניהול מקצועי ומעמיק שלו יקנה לארגון ראש שקט למהלך היום יום ויעמוד לרשותו בעת הצורך.

————-

*מאיר חזות, מנכ"ל חברת פיסי פלוס המתמחה בכל תחומי המחשוב, פתרונות חומרה, תוכנה וייעוץ, מייל [email protected] , אתר www.pc-plus.co.il , נייד:  050-656-5545

מקור התמונה: https://visualedgeit.com/cyber-attacks-against-smbs-questions-answers