עדי יניב

התנהלות בייבוא מוצרי תעבורה וציוד למוסכים שנדרשים לאישור תקן – מדריך מקצועי מקוצר

מאת: עדי יניב*

 

מניסיון מצטבר והתמחות של שנים רבות בניהול מערכות ייבוא בהיקפים גדולים של מוצרי תעבורה, ובמקביל, מתן הרצאות בקורסים בנושא ייבוא רכבים וחלקי חילוף לרכבים בלשכת המסחר תל אביב, בבית ספר להנדסאים במכללת תל חי ולמחלקת סיווג של DHL, אני נחשף לקשיים ולמורכבות בה נתקלים היבואנים בתחום זה, בכל הקשור לעמידה בסבך הדרישות הרגולטוריות הכרוכות בייבוא של חלקי חילוף לרכבים ומוצרי תעבורה – דרישות לעמידה בתקנים, רישיונות סחר ועוד.

בכדי לצלוח את התהליך במקצועיות, עלינו להבין מהי דרך ההתנהלות המושכלת והנכונה בתחום, בכדי לייבא בדרך שתואמת את על כל הדרישות הפורמאליות לשחרור של חלקי חילוף ומוצרי תעבורה וציוד למוסכים, ללא הסתבכויות בעת הגעתם לארץ.

 להלן השלבים בהם נדרש היבואן האחראי לנקוט:

  • איתור ספקים ויצרנים איכותיים בחו"ל אשר מייצרים בכפוף לתקינה מחייבת בישראל.
  • סיווג מקדים ובדיקת חוקיות הייבוא של החלפים והציודים המיובאים בסיוע של סוכן מכס מקצועי.
  • תכתובות מול ספקים לנושא הדרישות הרגולטוריות בישראל
  • טיפול בקבלת מסמכי תקינה והקמת תיקי מוצר במעבדות מוסמכות לרכב
  • הסדרת רישיון סחר במוצרי תעבורה של משרד התחבורה
  • הסדרת הסכם פיקוח עם מעבדה מוסמכת לרכב
  • התנהלות מול מעבדה מוסמכת לרכב לקבלת אישורים פרטניים לשחרור המוצר ממכס, בביצוע של בדיקות פר משלוח ו/או בדיקות תקופתיות כמתחייב בנוהל משרד התחבורה.
  • טיפול בשחרור משלוחים מפיקוח מכס לרבות בדיקת נכונות הסיווגים והערכים בהצהרת הייבוא.
  • טיפול במשלוחים ששוחררו במסגרת שחרור תחת התחייבויות.

התנהלות מושכלת בייבוא:

ראשית, והדבר נכון לכל סוגי המוצרים שאנו מעוניינים לייבא, עלינו לבצע בדיקה פרטנית מול מסווג מקצועי באם קיימת דרישה פורמאלית בהיבט של חוקיות ייבוא, קרי דרישת תקן, אישורים של רשות מוסמכת, רשיונות ייבוא, מכסות ועוד למוצר שברצוננו לייבא. בנוסף, הסוגיה הכספית. אנו נדרשים להבין באם המוצר שאנו  מעוניינים לייבא משלם מכס ו/או מס קנייה, נתון שיש לו השכלות קריטיות על מבנה עלויות של המוצר בתיק הייבוא.

ניהול נכון של התהליך דורש הבנה שחוקיות הייבוא קודמת למסחר בטובין. נשמע אולי קצת מבלבל בתחילה, אך אם נפנים את המשמעות, נחסוך מאיתנו תסכולים ונזקים כספיים בייבוא במועד הגעת משלוח הטובין לארץ.

חוקיות ייבוא

לכל מוצר ומוצר קיים סיווג בצו תעריף המכס. בצו ייבוא חופשי ומספר רב של דברי חקיקה מצוינות הדרישות בהן נדרש הייבואן לעמוד בכדי לשחרר טובין מיובאים פיקוח מכס, בהתאמה לפרט המכס בו סווג הטובין על ידי מסווג מקצועי. על כן, בשלב של טרום ייבוא, מחובתינו לפנות למסווג מכס לצורך קבלת חוות דעת מקצועית בנוגע לסיווג, חוקיות ייבוא ושיעורי המס החלים על המוצר שברצוננו לייבא. במידה ואין דרישה פורמאלית של רישיון ייבוא / דרישת תקן / אישור של רשות מוסמכת, ניתן להתקדם במיידי במסלול המסחרי, ולהתחיל לייבא.

עבור אותם פריטים / סיווגים שנדרשים לרישיון ייבוא, לאישור תקן, ו/או אישורים של רשות מוסמכת דוגמת משרד התחבורה, משרד הבריאות, משרד התקשורת ועוד, עלינו לוודא שהמוצר שלנו עומד בדרישות חוקיות הייבוא, טרם ייבואו לארץ. בשלב זה, עלינו לפנות לספק עמו אנו בקשר ולבקש את התיעוד / סימוכין הנדרש בכדי לוודא שהמוצר שאנו רוצים לייבא, אכן עומד בדרישות התקינה.

אך ורק לאחר שקיבלנו תיעוד המוכיח עמידה בתקינה, ובצענו בדיקה מול רשות מוסמכת / מעבדת בדיקה שהתיעוד אכן תואם לדרישות החוקיות, אז, ורק אז, נוכל להמשיך ולהתקדם בהיבט המסחרי. כל דילוג על שלב זה, טומן בחובו הסתבכויות עתידיות במועד שחרור הטובין מפיקוח מכס, בעת הגעתו לארץ.

סימון טובין.

סוגיה חשובה שיש לתת עליה את הדעת. על פי נהלי משרד התחבורה, מוצרי תעבורה מיובאים, נדרשים לסימון מינימאלי של שם יצרן / לוגו יצרן ומק"ט.וזאת עבור מוצרי תעבורה בהם אין דרישה לסימון על פי התקן עצמו. על פי הנחיה של משרד התחבורה למכס ישראל, אין לשחרר מוצרי תעבורה שלא סומנו בשלב הטרום ייבוא ויש להחזירם לספק בחו"ל. המשרד לא מאפשר סימון מוצרי תעבורה במסוף בפיקוח מכס (כפי שנעשה למשל בעבר עם תוויות סימון לבגוד, שניתן היה לתפור במסוף בונדד כתנאי מקדים לשחרור ממכס)

 בדיקות מעבדה מוסמכת לרכב לאחר שחרור טובין ממכס.

חלק ממוצרי התעבורה ששוחרו ממכס, נדרשים לבדיקה על ידי נציג של מעבדה מוסמכת לרכב, בדיקה שמתבצעת בחצרי היבואן ובאחריות שני הצדדים לוודא, שהבדיקה אכן מתבצעת פר משלוח או תקופה בהתאם לסוג מוצר המיובא וכמותו. בדיקות אלו מהוות תנאי לפני הנפקת המוצר ללקוח הסופי. באחריות היבואן לוודא מול המעבדה המוסמכת, מהו משטר הבדיקות לכל מוצר תעבורה שהוא מייבא, ולדאוג לזמן את נציג המעבדה מייד לאחר הגעת המוצרים לחצרי היבואן.

 ביטול רישיונות סחר במוצרי תעבורה ועיצומים כספיים ליבואני חלפים לרכב

נושא שיבואני החלפים לרכב לא נותנים עליו מספיק את הדעת. בכפוף לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב 2016, רשאי המנהל להתלות, לבטל, להגביל או לסרב חידוש של רישיון סחר במוצרי תעבורה ליבואנים שהפרו הוראה מהוראות חוק זה, דוגמת ייבוא מוצר תעבורה משומש, שייבואו כמשומש אסור (מוצרי בלימה למשל), או ייבוא מוצרי תעבורה המוגדרים כחליפיים, בניגוד לדרישת הנוהל למוצר תעבורה מקורי בלבד (כריות אוויר וחלקיהן למשל). כסנקציה נוספת, למנהל, על פי חוק זה הסמכות להטיל עצום כספי על הפרה של סעיפים מחוק זה.

לסיכום.

לא ניתן לכסות במאמר אחד את כל המורכבות שיש בייבוא של מוצרי תעבורה ואין באמור, תחליף לייעוץ מקצועי פרטני לכל מוצר תעבורה שברצון הייבואן לייבא. מקווה לפחות שהצלחתי להבהיר את המורכבות ביבוא של מוצרי תעבורה וציוד למוסכים, ואת הצורך בניהול מקצועי, זהיר ומושכל  ובחובת התייעצות בגורמי מקצועי רלוונטיים למוצר שברצוננו לייבא.

——————-

*עדי יניב Bsc / CPM, מתמחה בטיפול בתקינה בייבוא של חלקי חילוף לרכבים וציוד למוסכים,  ניהול הייבוא ושחרור ממכס. . מרצה בלשכת המסחר תל אביב בקורס ייבוא רכבים וחלקי חילוף. בוגר קורס משלחים, קורס סוכני מכס וקורס דירקטורים במכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב. נציג של לשכת המסחר תל אביב בוועדות תקינה במכון התקנים. נייד: 054-9774009, [email protected]

———————

מקור התמונה:

https://www.bendpak.com/blog/car-and-driver-garage-mahal/